Gå til innhold

Politiet kjørte i over 200 km/t i tunnel - Saken henlagt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Politiet grisekjørte i sivile bilder i hastigheter helt oppe i 205 km/t. Attpåtil i en ulykkesutsatt tunnel midt i rushtiden.

Man kan jo bare tenke seg straffen du og jeg hadde fått. Her snakker vi flere år som fotgjenger, saftig bot og flere uker bak lås og slå.

Politiet skylder selvsagt på at dette er en øvelse. Saken ble sendt til liksomorganisasjonen SEFO som består av politiets egne folk som henlegger alle slike saker, også denne.

Ikke rart man mister respekten for lovene her til lands. Folk får flere tusen i bot fordi de kjører 70 km/t i en 60-sone uten å være fare for hverken seg selv eller andre. Gjerne etter at purken sitter godt gjemt bak en busk og hopper frem.

http://www.dagbladet.no/2013/04/05/nyheter/trafikk/utrykningspolitiet/innenriks/villmannskjoring/26518957/

De kan skylde på øvelse så mye de vil. Det er fullstendig uansvarlig å kjøre over 200 km/t i en tunnel midt i rushtrafikken. Selv under såkalt "kyndig veiledning".

AnonymBruker
Skrevet

Frp som klager igjen? Synd, for jeg irriterte meg også på den der. Men nå har saken mistet sin seriøsitet. :-/

Anonym poster: e379a9abf72add7ec67e455c58109a92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt lappen i 2 år enda, så er i "prøvetid" fortsatt. Hadde jeg gjort det samme, hadde jeg aldri fått førerkortet igjen, noensinne..........................................

Anonym poster: 8c274ac8af87ef84f8aad29198e59781

Gjest Gjesten
Skrevet

Frp som klager igjen? Synd, for jeg irriterte meg også på den der. Men nå har saken mistet sin seriøsitet. :-/

Helt enig. Tidligere var jeg tilhenger av strengere straffer for voldtekt, men når FrP også klaget på for lave straffer for voldtekter og seksuelle overgrep mot barn, mistet disse sakene sin seriøsitet.

AnonymBruker
Skrevet

Politiet grisekjørte i sivile bilder i hastigheter helt oppe i 205 km/t. Attpåtil i en ulykkesutsatt tunnel midt i rushtiden.

Man kan jo bare tenke seg straffen du og jeg hadde fått. Her snakker vi flere år som fotgjenger, saftig bot og flere uker bak lås og slå.

Politiet skylder selvsagt på at dette er en øvelse. Saken ble sendt til liksomorganisasjonen SEFO som består av politiets egne folk som henlegger alle slike saker, også denne.

Ikke rart man mister respekten for lovene her til lands. Folk får flere tusen i bot fordi de kjører 70 km/t i en 60-sone uten å være fare for hverken seg selv eller andre. Gjerne etter at purken sitter godt gjemt bak en busk og hopper frem.

http://www.dagbladet...oring/26518957/

De kan skylde på øvelse så mye de vil. Det er fullstendig uansvarlig å kjøre over 200 km/t i en tunnel midt i rushtrafikken. Selv under såkalt "kyndig veiledning".

Det er jeg helt enig i, øvelse skal foretas på steder som er tilrettelagt for det, når vi tok glattkjøring på kjøreskolen så la ikke vi ut i vintertrafikken på sommerdekk for å sjekke hvor mye bilen kan gli. I den tunnellen der kunne de møtt på en fyllekjører eller en uheldig forbikjøring, eller noe i veien. Alt kunne skjedd, har man fart over 200km i timen så eier man ikke kontroll det mikrosekundet ulykken er ute.

Anonym poster: 8c274ac8af87ef84f8aad29198e59781

• Liker 1
Skrevet

Lurer på om Hokksrud spiller dum, eller om han faktisk er så tilbakestående som han fremstår her:

En annen person som hadde blitt tatt ville blitt fotgjenger og ville nok havnet i fengsel for en lengre periode.

Uten at jeg tar stilling til selve saken, så er dette en fullstendig idiotisk uttalelse.

Det hjelper ikke at de argumenterer for at bilene er bygd for høy fart. Det betyr at hvis du kjøper en dyr nok bil så er det greit å kjøre tre ganger fartsgrensa. Det er også å sende ut et dårlig signal som de garantert vil møte igjen neste gang de stopper noen som har kjørt for fort

Han følger opp med dette fyllerøret.

Er han så mentalt utfordret at han ikke har fått med seg at politiet faktisk har lov til å kjøre raskere enn fartsgrensen? Det har ingenting med dyre biler å gjøre, men med politimyndighet.

Så får det være en annen diskusjon om de gjorde noe galt eller ikke, men så lenge man ikke klarer å kritisere på riktig grunnlag så blir det bare rot.

Skrevet

Lurer på om Hokksrud spiller dum, eller om han faktisk er så tilbakestående som han fremstår her:

Uten at jeg tar stilling til selve saken, så er dette en fullstendig idiotisk uttalelse.

Han følger opp med dette fyllerøret.

Er han så mentalt utfordret at han ikke har fått med seg at politiet faktisk har lov til å kjøre raskere enn fartsgrensen? Det har ingenting med dyre biler å gjøre, men med politimyndighet.

Så får det være en annen diskusjon om de gjorde noe galt eller ikke, men så lenge man ikke klarer å kritisere på riktig grunnlag så blir det bare rot.

Spiller det noen rolle for deg at politiet selv sier at det var klanderverdig, selv om det ikke holder til en straffesak, eller at de vil sørge for at denslags ikke gjentar seg?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Spiller det noen rolle for deg at politiet selv sier at det var klanderverdig, selv om det ikke holder til en straffesak, eller at de vil sørge for at denslags ikke gjentar seg?

Det har ingenting med det jeg skriver å gjøre. Det jeg skriver handler om de idiotiske uttalelsene til FrP-fjolset, og hvordan slik latterlig dårlig "kritikk" bare undergraver en eventuell gyldig kritikk.

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet

Det har ingenting med det jeg skriver å gjøre. Det jeg skriver handler om de idiotiske uttalelsene til FrP-fjolset, og hvordan slik latterlig dårlig "kritikk" bare undergraver en eventuell gyldig kritikk.

Responene fra politiet underbygger jo langt på vei uttalelsene hans. Både de fra spesialenheten for etterforsking av politisaker, og fra nestlederen i politiet selv. Kritikken hans er gyldig.

• Liker 1
Skrevet

I VG sto det at de hadde vært på kurs?

Klart UP må få kjøre fortere enn fartsgrensen, men bare når de er på utrykning!

• Liker 1
Skrevet

I VG sto det at de hadde vært på kurs?

Klart UP må få kjøre fortere enn fartsgrensen, men bare når de er på utrykning!

Eller når de skal på bar. Eller når de føler for det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Når det under utrykning eller forfølgelse er nødvendig å fravike trafikkbestemmelser, skal det alltid varsles med blinkende, blått lys, med mindre strengt tjenstlige hensyn tilsier at varsling unnlates. I tillegg kan sirene nyttes når dette ansees nødvendig, jfr. trafikkreglene §§ 14 nr. 3."

Instrukser for POLITIETS TRAFIKKTJENESTE GP 4027

• Liker 3
Skrevet
Responene fra politiet underbygger jo langt på vei uttalelsene hans. Både de fra spesialenheten for etterforsking av politisaker, og fra nestlederen i politiet selv. Kritikken hans er gyldig.

Nei, de underbygger på ingen måte uttalelsene hans, fordi uttalelsene hans forutsetter at politiet aldri har lov til å fravike trafikkreglene. Han tror at noen har sagt at politiet får kjøre fort fordi de har biler bygget for høy fart, men det er det ingen som har sagt. Poltiet kan kjøre fort (når det er nødvendig) fordi de er politi. At de har biler bygget for dette betyr bare at de er sikrere i høy hastighet enn vanlige biler.

Skrevet

Takke seg til klaging over slike bagateller fremfor skyhøy arbeidsledighet, petroleumsnettoimportørstatus og gjeldskrise. Norge <3

AnonymBruker
Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/04/27/202468.html

Linken er til en sak hvor en mann ble frikjent i tingretten etter å ha kjørt i 140 i 80-sonen. Han kjørte en bil med gode kjøreegenskaper. Ble riktignok dømt i lagmannsretten.

Over til saken var det et kjørekurs med instruktører i hver bil. Og i tunnelen er det vel to felt i kjøreretningen up kjørte.

Utover det kjenner jeg at jeg blir irritert over klaging over at politiet faktisk øver på det de er satt til å gjøre. Da kan man ikke øve utelukkende på lukkede anlegg i kontrollerte former, man må faktisk ut i realistiske forhold.

Anonym poster: d08a8d8094e97bea221b36aead4590c2

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å, så du var der og hadde oversikt over trafikkbildet? Du så altså at det var uansvarlig? Eller baserer du uttalelsene dine utelukkende på en vg - overskrift?

Skrevet

Over til saken var det et kjørekurs med instruktører i hver bil. Og i tunnelen er det vel to felt i kjøreretningen up kjørte.

Dersom de hadde biler som kjørte i halvmoderat fart foran (opptil 130?), som hadde radiokontakt, og de visste at det ikke var andre biler på veien, eller de visste at de kunne stoppe på rimelig siktbar avstand, så er ikke dette så ille.

Men hvis bliene i 200 kjørte først, uten å vite hvordan trafikkbildet var littegrann lenger fram, så var dette noe som kanskje burde føre til skriftlig advarsel.

Politiet trenger forøvrig å øve seg på rask kjøring i ekte trafikk for å bli trygge og få feelingen i slike situasjoner. Men risikoen må ikke bli for stor. Jeg mener at de på bilbanen også burde kjørt sine egne tjenestebiler, slik at de ikke plutselig tror de kan klare de samme svingene uten det heftigste understellet og de beste bremsene. Jeg kjenner til en forfølgelsessak der politiet havnet på jordet fordi de ikke skjønte at de ikke hadde de samme bremsene som bilen de forfulgte.

Gjest Gjest
Skrevet

Å, så du var der og hadde oversikt over trafikkbildet? Du så altså at det var uansvarlig? Eller baserer du uttalelsene dine utelukkende på en vg - overskrift?

Det er alltid uanvarlig å kjøre i 200km/t i rushtraffikk i en tunnel. Men behøver ikke å vite noe mer.

Forsøvrig viser også saken igjen at

- det ikke finnes noe uavhengig organ som etterforsker politiet,

- at lovgivere og lovtolkere er for tett knyttet opp mot politiet, og

- at det ikke finnes noe uavhengig organ som med autoritet bestemmer etiske retningslinjer for politiet.

Politiet er en gruppering nærmest utenfor kontroll som i en del tilfeller er til fare for samfunnet.

Skrevet

http://www.dagbladet.../27/202468.html

Linken er til en sak hvor en mann ble frikjent i tingretten etter å ha kjørt i 140 i 80-sonen. Han kjørte en bil med gode kjøreegenskaper. Ble riktignok dømt i lagmannsretten.

Utover det kjenner jeg at jeg blir irritert over klaging over at politiet faktisk øver på det de er satt til å gjøre. Da kan man ikke øve utelukkende på lukkede anlegg i kontrollerte former, man må faktisk ut i realistiske forhold.

Dersom dette hadde vært øving unde realistiske forhold, så vel og bra. Men det var det ikke. Det var en gruppe politifolk som var på vei tilbake fra en øvelse. Det var ikke en øvelse. Instruktører har ikke rett til å bestemme seg på stedet for å sette almenhetens sikkerhet i fare. Skjer det noe, så er en bil uten kontroll i 200 km/t livsfarlig for omgivelsene.

• Liker 1
Skrevet
Det er alltid uanvarlig å kjøre i 200km/t i rushtraffikk i en tunnel. Men behøver ikke å vite noe mer.

Hvilken kompetanse har du til å bedømme det?

Forsøvrig viser også saken igjen at

- det ikke finnes noe uavhengig organ som etterforsker politiet,

Det er feil. Spesialenheten er uavhengig og fungerer godt. Du bedømmer Spesialenhetens avgjørelse basert på overskrifter i en avis. La meg gjette, du tror fortsatt Erik Schjenken er rasist fordi alle avisene skrev at han var det?

- at lovgivere og lovtolkere er for tett knyttet opp mot politiet, og

Regjeringen er knyttet tett opp mot politiet? Eh, lille venn, politiet er statens maktapparat. Politiet gjør jobben sin på vegne av Stortinget.

- at det ikke finnes noe uavhengig organ som med autoritet bestemmer etiske retningslinjer for politiet.

Jo, det er faktisk det.

Politiet er en gruppering nærmest utenfor kontroll som i en del tilfeller er til fare for samfunnet.

Men sa ikke du nettopp at politiet er tett knyttet opp mot lovgivere (Stortinget)? Da er de jo under lovgivernes kontroll, er de ikke?

Det er morsomt å se kunnskapsløse politihatere drite seg ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...