Gå til innhold

Vasking av jeans - hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetorne
Skrevet

Jeg har søkt litt på google, og blir ganske sjokkert: er det virkelig vanlig for folk å gå opptil et halvt år (eller et år!!!) uten å vaske jeansene sine? Noen skriver til og med at de kun lufter dem og legger legger jeansene i fryseren når de LUKTER - og tror det dreper bakteriene (de bare våkner til liv når buksen tines, om noen lurer).

Blir litt kvalm av tanken...Trodde det var vanlig å vaske jeans minst en gang i uka? Selv vasker jeg dem etter 2-3 dagers bruk...og kjøper jeg nye, så vasker jeg dem alltid før jeg bruker dem, for å vaske ut allergifremkallende kjemikalier/fargestoffer m.m.

Hva gjør dere andre? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker dem når de har fått flekker på seg eller lukter. Kanskje rundt hver 3-4 mnd. Bruker ikke buksene hver eneste dag, så ser ikke vitsen med å vaske dem oftere.

• Liker 5
Gjest Rosetorne
Skrevet

Vasker dem når de har fått flekker på seg eller lukter. Kanskje rundt hver 3-4 mnd. Bruker ikke buksene hver eneste dag, så ser ikke vitsen med å vaske dem oftere.

Flekker er nå en ting, Men man sitter kanskje på offentlig transport (der kanskje 10 000 personer har sittet tidligere, noen av de er sikkert urenslige), man svetter kanskje innimellom, det avstøtes hudceller, blir etterhvert fuktighet, bakterier,sopp...? Mulig jeg tenker for mye, men det er nok til at jeg slenger mine i vaskemaskinen ganske ofte...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en yndlingsjeans som jeg bruker veldig ofte. Den er nyvasket når arbeidsuka starter.

Anonym poster: 76b976ed34aa1d5fb0591830b9fcde2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør som med alle andre klær (bortsett fra undertøy, ull og treningsklær), vasker når det er lukt eller synlig skitt/flekker. Som de fleste andre normale mennesker bruker jeg truse, så jeg får verken sopp eller utflod rett i buksa, og det at noen urenslige kanskje har sittet på bussetet før meg klarer jeg ikke å bry meg om. Skal jeg tenke sånn må jeg jo sterilisere meg og klærne mine hver gang jeg har vært utendørs. Eller, når jeg er hjemme også, for det er ganske mange som har sittet i sofaen min, og jeg kjenner ikke hygienevanene til alle vennene mine!

Anonym poster: bea7629cd4fe3db3e244d9b340f86f2a

• Liker 5
Gjest Funky Punk
Skrevet

Vasker jeansbuksene kun om de lukter eller er synlig møkkete. Det kan altså gå en dag mellom to vask eller det kan gå 4 mnd. Kommer helt an på

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, interessant spørsmål.

Jeg har flere par med jeans, men bruker ikke mer enn 3 par som jeg liker best. Siden de brukes så å si annenhver dag, vasker jeg dem i helgen så på mandag er alt rent. Jeg kan ikke forestille meg å ikke vaske jeans jeg bruker så ofte minst 1 gang i uka. De lukter, blir skitne, får flekker, osv. Men jeg merker at jeans med dårlig kvalitet blir fort ødelagt av å bli vasket ofte. Slik ødela jeg et gammelt par jeans jeg hadde i fjor som jeg elsket. Etter bare noen måneder med vask 1 gang i uka mistet de fasong og satt helt feil, ble mye bredere, osv.

Så jeg tenker at ikke alle jeans tåler hyppig vask.

Anonym poster: f396316ed2c7b022bd6a00f2fbd5f134

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg vasker ganske ofte.. vasker dem etter jeg har brukt dem i 3-5 dager (bruker ikke samme buksa hver dag, slik at da blir det litt tid mellom hver gang likevel)

jeg vet jeg egentlig burde vaske dem bare når de får flekker eller lukter, men jeg får fort en følelse av at de er skitne.

Skrevet

Jeg har ei svart dongeribukse. Når jeg vrenger den etter et par dagers bruk ser jeg at den er full av rester fra bodylotion og hudrester. Det frister ikke å bruke ei bukse i mange dager før den blir vasket etter å ha sett noe sånt. Generelt vasker jeg bukser og andre klær etter behov.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker ikke jeansene mine like ofte som jeg gjorde før fordi jeg vil at de skal vare litt lengre! Jeg syntes det ikke er noe problem da jeg tross alt dusjer annenhver dag og bruker truse så de blir nok ikke så møkkete som folk skal ha det til! Dessuten bruker jeg dem bare når jeg er på skolen/ute, aldri hjemme, da hopper jeg fort inn i joggebuksa :) Når jeg vasker jeansene mine samler jeg dem sammen og vasker bare jeans for seg, så har jeg i litt salt sammen med vaskepulveret (dette gjør visst så fargen skal holde seg bedre, husker ikke helt hvorfor akkurat nå) også bruker jeg ikke skyllemiddel, dette har jeg hørt fra venninner som jobber på klesbutikker at man ikke skal/burde gjøre.

Gjest Rosetorne
Skrevet

Her var det mange ulike svar :) Selv om man (selvsagt) bruker truse, er jo ikke den helt tett (er jo ikke akkurat laget av vinyl) og mange bruker ganske skinny/ tettsittende jeans. Da er det kanskje behov for å vaske dem oftere. Men bare min mening, det. Ser at jeg nok vasker mine litt ofte, men da får jeg heller kjøpe nye når de er utvasket :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vasker de vel etter en ukes bruk ca. Eller så fort de er flekkete (somregel maks en uke :D) eller lukter.

Anonym poster: 00babb30c54709cf7d5fded7d69035cd

Skrevet

Vasker dem etter ca. 2 ukers bruk. På jobb går jeg i arbeidstøy, og hjemme soser jeg gjerne rundt i joggebukse. Hadde jeg brukt jeansene hele dagen ville jeg nok vasket dem etter en uke.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri!

Anonym poster: c174a7d2df8de5502c73fb2b3d49088a

Skrevet

Før kunne jeg vaske bukser etter å ha brukt de i en dag, men det sliter veldig. De ble fort utvaskede og ødelagte, så nå vasker jeg de så sjeldent som mulig. Får de en flekk vasker jeg, lukter de dårlig vasker jeg - men jeg tror dere hadde blitt overrasket over hvor lenge bukser faktisk kan brukes uten at det er ekkelt. Går kanskje en to uker mellom hvert vask nå, og det er pga. flekker.

Skrevet

Vasker de som alle andre klær.. etter at de er brukt noen ganger. Har hørt at man bare trenger å lufte de, men jeg har ingen steder å henge de uansett, så er ikke noe jeg har prøvd. Fungerer fint for meg å vaske de som andre klær. Ingen bukser som har blitt ødelagt enda:)

AnonymBruker
Skrevet

Vasker jeans så sjelden som mulig, så holder de seg bedre. Spesielt bukser med stretch i ødelegges fort hvis de vaskes for ofte, da blir de slappe og mister fasongen.

Anonym poster: 3b6caa8343dff13484735001c3694297

Skrevet

Jeg er litt hysterisk når det kommer til klær, så jeg kan strekke meg til to-dagers bruk. Nå bytter jeg ofte hver dag allikevel. MEN jeg har mange av samme modellen, så de blir ikke vasket så ofte allikevel.

Må legge til at jeg er mye på gulvet med jenta vår på seks måneder.

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Etter to tre gangers bruk. Før om det er blitt flekker og lukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...