Gå til innhold

Masteroppgave, kvalitativt intervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Sitter og skriver på min masteroppgave og lurer på om det er noen her som har erfaring med en kvalitativ masteroppgave?

Det jeg lurer på er omfanget av de ulike kapitlene i forhold til hverandre. Teori vs. data vs drøfting/diskusjon osv. Gjerne litt om lengde på innledning og metodekapittel også.

Kan legge til at oppgaven totalt sett tilsvarer 30stp og 15-20 000 ord, så ikke av de største oppgavene, men slik jeg ser det nesten enda mer utfordrende...

Og til slutt; noen motiverende ord mottas med takk!

Anonym poster: 6a933a848741d6ee8ba2a82f93fff566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har skrevet masteroppgave ( kombinerte kvalitativ m kvantitativ), men kan ikke komme med noen svar til deg. Anbefaler at du spør veileder eller sjekker andre oppgaver fra samme studiested ( hvis de finnes tilgjengelig)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si en ting: selv om teksten som skal leveres inn er kort så betyr det jo ikke at underlaget / arbeidet ditt trenger å være begrenset. Jeg vil tro at ved å gjøre et omfattende arbeid som du siden beskriver i teksten, vil få en bedre karakter. Har sett et par masteroppgaver hvor det var brukt "kvalitativ " metode, hvor de hadde intervjuet noen veldig få personer. Ble ikke imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppgaver kan jo være så forskjellig disponert, kommer litt an på metode, tema, fag osv.

Min ble hvertfall disponert ca slik:

Innledning: 4 sider

bakgrunn: 8 sider

tidligere forskning og litteraturkritikk: 11 sider

metodekapittel: 15 sider

funn/analyse: 22 sider

teori: 16 sider

diskusjon: 10 sider

oppsummering og konklusjon: 3 sider

Dette var en 60 stp. oppgave. Brukte kvalitativ metode (semistrukturert intervju) og fenemenologisk analyse. Jeg hadde fem informanter (ideelt sett burde det vært 6-8 stykker, men det var et vanskelig gruppe å komme inn på). Jeg er litt uenig med tingeling over her som sier at det er negativt med få informanter (uten at jeg helt vet hva hun mener med "få"). Innenfor rammen av en masteroppgave (både tidsmessig og skriftlig sett) kan en sjelden gå kvalitativt i dypden på type 15-30 informanter. Det er etter min mening en større metodisk svakhet å ikke kunne analysere dypt nok fordi du har for mange informanter enn at du har for få informanter - kvalitativ forskning skal uansett ikke generaliseres.

Anonym poster: f8f075c18c53f4c210f89a778d54aed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppgaver kan jo være så forskjellig disponert, kommer litt an på metode, tema, fag osv.

Min ble hvertfall disponert ca slik:

Innledning: 4 sider

bakgrunn: 8 sider

tidligere forskning og litteraturkritikk: 11 sider

metodekapittel: 15 sider

funn/analyse: 22 sider

teori: 16 sider

diskusjon: 10 sider

oppsummering og konklusjon: 3 sider

Dette var en 60 stp. oppgave. Brukte kvalitativ metode (semistrukturert intervju) og fenemenologisk analyse. Jeg hadde fem informanter (ideelt sett burde det vært 6-8 stykker, men det var et vanskelig gruppe å komme inn på). Jeg er litt uenig med tingeling over her som sier at det er negativt med få informanter (uten at jeg helt vet hva hun mener med "få"). Innenfor rammen av en masteroppgave (både tidsmessig og skriftlig sett) kan en sjelden gå kvalitativt i dypden på type 15-30 informanter. Det er etter min mening en større metodisk svakhet å ikke kunne analysere dypt nok fordi du har for mange informanter enn at du har for få informanter - kvalitativ forskning skal uansett ikke generaliseres.

Anonym poster: f8f075c18c53f4c210f89a778d54aed0

Takk for svar! Greit å se litt hva andre har endt opp med og tanker om dette. Har jo selvfølgelig også lest andre masteroppgaver, men alle innspill er verdifulle! Og veilederen min kommer nok til å komme med et VELDIG vagt spørsmål på akkurat dette tenker jeg :)

Enig med deg når det gjelder antall informanter. Jeg skal intervjue et sted mellom 5 og 8 informanter også.

Jeg skal henge meg på masteroppgavetråden nå, så kan vi som er i prosessen utveksle meninger, tanker, tips osv :) Kaller meg "Pippi" der, ikke lyst til å bli gjenkjent hvis jeg røper for mye om min utdannelse ogtema.

Pippi

Anonym poster: 6a933a848741d6ee8ba2a82f93fff566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...