Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dersom man selv kan velge tema til bacheloroppgaven, har man lov til å komme med "ny forskning" og konklusjoner innenfor tema som ikke tidligere er skrevet så mye om? Eller skal bacheloroppgaven være mer slik at man re-beviser allerede fastslått forskning liksom?

Anonym poster: 3e36cecf7067f2fb73ba08c63556f999

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvilken metode du skal benytte deg av, gjør det ikke?

Anonym poster: 424f4155f160d2f7c1d7231fc9b45b69

Skrevet

Ja, det kan man vel, innenfor gitte rammer iallfall. Det er jo bare å ta det opp med veileder.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! (Tar gjerne enda flere)

Metoder i bachelorskriving har jeg ikke greie på enda. Skal ikke skrive før om over ett år.

Er det noen som har et eksempel på en bacheloroppgave som har ført til "nye oppdagelser" og til at måten man gjør noe / ser noe på har blitt forandret?

TS

Anonym poster: cde05a794636d7545c5c2588d93a8eca

Gjest Gjest_clown
Skrevet (endret)

.

Endret av clown
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan velge en empirisk metode, vi har fire metoder å velge imellom. Men foreleserene våre har sagt at det er egentlig for kort tid å skrive en sånn type bachelor.

Vi får kun lov til å intervjue arbeidstakere o.l, ikke pasienter og pårørende (går sykepleien) for det var til master fikk vi beskjed om.

Så skolene har nok sine regler. Så før du planlegger for mye - hør med skolen.

Anonym poster: 31584e49f43ed19b97180298b39651ff

Skrevet

Når du skriver bacheloroppgave er første skritt å introdusere relevant forskning som eksisterer på temaet. Google "literature review". Fra denne databasen skal du da finne ny vinkel/problemstilling som ikke tidligere er besvart, eller utfordre eksisterende påstander.

Så må du bestemme metode og utføre forskningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan presentere det, men du skal være litt forsiktig med å bygge oppgaven din på det. I metodedelen skal du jo vurdere forskningen du har brukt, og det er svært viktig at du ikke overvurderer den. Det kan jo derimot være positivt dersom den støtter oppunder annen forskning

Anonym poster: 71553b3bc0640d865754d36a903f60b4

Skrevet

Da jeg skrev min bachelor, så var det mange som baserte sin oppgave på ny forskning. Det ble en slags pilotstudie også brukte de den for å ta en master videre :-)

Skrevet

Jeg tror det viktigste er at man har god oversikt over feltet man har skriver om, altså litteratur, empiri, teori osv. Om man trekker konklusjonen i en annen retning en hva "gjeldende" forskning gjør, tenker jeg at man bør underbygge det med tilstrekkelig andre empiriske bidrag og teori.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så mange humanister som svarer, skjønner jeg. ;)

Anonym poster: b58c08f24cca605d902ef87469221a89

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 6.4.2013 den 13.10, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mange humanister som svarer, skjønner jeg. ;)

Anonym poster: b58c08f24cca605d902ef87469221a89

Hva mener du? Forklar?

Anonymkode: bba33...2ea

AnonymBruker
Skrevet

Du har det, men i praksis er rammene for en bacheloroppgave så begrensede at det neppe vil bli revolusjonerende resultater. Bachelorstudenter har ikke kompetansen som trengs når det gjelder metode/statistikk, det er sjelden tid til å få tak i ordentlige datasett, og kunnskapsnivået/modenheten faglig er sjelden stor nok. Pluss at en bacheloroppgave er liten. 

Anonymkode: 5acfb...002

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Forklar?

Tror du den ab’en sitter å følger med i tråden etter 7 år? 

Anonymkode: 48ec3...e26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du den ab’en sitter å følger med i tråden etter 7 år? 

Anonymkode: 48ec3...e26

Forklar du da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...