Gå til innhold

Foreldre som gir bort alt til ene barnet før de dør - er det lov, eller er det noe som kan gå under skjevdeling?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer
Skrevet

Leste tråden om arv og særkullsbarn og vil nå spørre om en litt annen situasjon.

I min manns familie har foreldrene i alle år favortitisert søsteren. Han har fått indikasjoner, muntlig, på at de vil gi søsteren alt de har mens de lever.

At de gir penger til henne hver måned vet vi at de har gjort siden hun flyttet hjemmefra. Hun er idag 40 år , gift og har barn, men får fortsatt. Som moren sier "man må få etter det man bruker".

Men - de har en flott eiendom. denne vil nok da bli overført til søsteren, siden de har sagt at han ikke trenger noe etter dem. Dette føles vondt og trist. I bunn og grunn vet jeg at min mann alltid har ønsket og tenkt at han vil bo der. Søsteren bor langt unna, så at hun flytter "hjem" med sin familie som er etablert et annet sted tviler vi på. Vi kan kjøpe stedet ved evt salg.

Jeg vet at foreldre kan gi bort det de vil mens de lever, men når det blir så skjevt så lurer vi på om det rettslig er ok.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når en person er i livet, kan de i grunn gi hva de vil til hvem de vil. Jeg vet at testamenter kan draes inn for retten, dersom noen i famillien ikke får arvet noe. (men da må vedkommende som har testamentert vekk sine eiendeler være død) men er veldig usikker på om dette er mulig å gjøre noe med når foreldrene fremdeles er i livet. ville tatt en uforpliktet samtale med advokat, dersom det ikke er mulighet for å snakke med foreldrene om problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene bestemmer selv hvem de vil gi gaver til når de levere, dere kan ikke gå til retten pga det. Jeg er helt enig i at det er urettferdig men slik er det. Når de dør så skal alt deles på barn så lenge foreldrene ikke har skrevet et testament, har de skrevet det og gir alt til en unge så kan man jo gå til retten, men om man vinner kommer an på hva dommeren mener. I utgangspunktet er et testament er juridisk dokument og kan ikke endres på etter eieren sin død.

Anonym poster: 6f8731d73accfdecf55eb288f9856582

AnonymBruker
Skrevet

min far var for en tid tilbake i rettssak for å kreve noe rettmessig arv,

foreldrene hans har alltid favorisert søsteren,mye styr tidligere.. han ble lurt for barndomshjemmet sitt, og holdt på å bli lurt for leiligheten etter moren. Søsteren hans hadde meldt seg som enearving etter moren døde (faren var allerede død)

dette ble oppdaget da søsteren prøvde å selge leiligheten til moren. pappa fikk halve verdien av leiligheten.

Anonym poster: 44be9fcb0eb6666ece4a658658a71ad5

AnonymBruker
Skrevet

TS: du har ett år på deg fra du blir informert om skjevfordeling av store gaver til å protestere.

Ser det slenges ut råd om tema - prima eksempler på "hytt og gevær".

Folk tar feil her. Det er masse informasjon om dette på nettet. Du gjør langt lurere i å undersøke andre steder enn å spørre på dette forumet.

Anonym poster: d2ba83ed1c26e805ad8bd8239118aed0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene bestemmer selv hvem de vil gi gaver til når de levere, dere kan ikke gå til retten pga det. Jeg er helt enig i at det er urettferdig men slik er det. Når de dør så skal alt deles på barn så lenge foreldrene ikke har skrevet et testament, har de skrevet det og gir alt til en unge så kan man jo gå til retten, men om man vinner kommer an på hva dommeren mener. I utgangspunktet er et testament er juridisk dokument og kan ikke endres på etter eieren sin død.

Hvorfor skriver du som om dette er sant?

Ærlig talt.....

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er du 12?

ALLE kjenner da til pliktdelsarvinger.

Kjenner jeg koker over sånne bastante idiotiske svar som det der.

Innlegget viser t.o.m at du ikke vet hva et testament faktisk er. Uffameg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS: du har ett år på deg fra du blir informert om skjevfordeling av store gaver til å protestere.

Folk tar feil her. Det er masse informasjon om dette på nettet. Du gjør langt lurere i å undersøke andre steder enn å spørre på dette forumet.

Hvorfor skriver du som om dette er sant?

Ærlig talt.....

Er du 12?

Det var da veldig. Tre svar av samme bruker på tre minutter? Det holder faktisk å informere om at folk tar feil, ingen vits i å være nedlatende og frekk.

Anonym poster: 2e50037fa1c2a916b5b65dbb4e81f2f7

• Liker 4
Gjest lurer
Skrevet

jeg vet de kan gi bort gaver så lenge de lever. Og de gjør det med kontanter og kjøper ting. Det er ikke dette vi tenker på. At det er tomt i banken etter dem er ok.

Men det er eiendommen som er tanken.

Det du sier er at den dagen den blir overført til søsteren , evt søsteren "kjøper" den for en latterlig lav sum kan vi protester ?

Selv om foreldrene da er i live?

AnonymBruker
Skrevet

Det var da veldig. Tre svar av samme bruker på tre minutter? Det holder faktisk å informere om at folk tar feil, ingen vits i å være nedlatende og frekk.

Anonym poster: 2e50037fa1c2a916b5b65dbb4e81f2f7

Jeg beklager faktisk det.

Var allerede litt varm pga en annen tråd.

Det er for mange bastante svar her spesielt ift lovgivning.

Ren gjetning legges frem som kunnskap. Jeg blir opprørt av det fordi det kan gi skremmende resultater for den TS som spør..

Men tar det til meg at jeg tok litt av der...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS:de har ikke lov å tømme seg for verdier som feks fast eiendom.

Det er begrensninger, men de kan ofte skjønnvurderes.

Følg med på hva de gjør.

Det er nemlig forskjell på livsdisposisjon og dødsdisp.

Men dette er for komplisert til at man kan konkludere på forhånd.

Det lureste er å ta en uforpliktende samtale med adv. I arverett. Vær heller villig til å betale ett par tusen der, enn å risikere store tap for fremtiden.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Takk skal du ha for svar.

Skal bestille time hos en advokat i arverett. Er nok best det ;)

Tenkte noen her hadde opplevd det samme.

Skrevet

Takk skal du ha for svar.

Skal bestille time hos en advokat i arverett. Er nok best det ;)

Tenkte noen her hadde opplevd det samme.

Ja, bestill time hos advokat snarest.

Jeg lurer jo litt på om mannen din har kontakt med foreldrene sine?

Skrevet

TS:de har ikke lov å tømme seg for verdier som feks fast eiendom.

Det er begrensninger, men de kan ofte skjønnvurderes.

Følg med på hva de gjør.

Det er nemlig forskjell på livsdisposisjon og dødsdisp.

Selvfølgelig har de lov til å "tømme seg" for fast eiendom - og alt annet - om de ønsker det. Du synes å blande sammen med usikftereglene, men her er jo begge foreldrene i live. Da gjør de som de vil.

At de ikke kan gi søsteren alt som dødsdisp er riktig, men det blir jo noe annet enn realiteten her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Livsdisposisjon vs. dødsdisposisjon er dritvanskelig tema. Selv advokater som er spesialister på arverett syns dette er meget komplisert.

Anonym poster: cc9fb2b4de2c987c1220286405208bb2

• Liker 1
Gjest TS lurer
Skrevet

Han har kontakt med foreldrene sine. Men det har helt fra barndommen vært forskjellsbehandling.

Skjønner at dette er et vanskelig område .

Skrevet

Livsdisposisjon vs. dødsdisposisjon er dritvanskelig tema. Selv advokater som er spesialister på arverett syns dette er meget komplisert.

Anonym poster: cc9fb2b4de2c987c1220286405208bb2

Grensetilfellene ja. Det å i høyst levende live overføre en fast eiendom er arverettslig helt uproblematisk.

• Liker 1
Skrevet

Er du 12?

Vel så lenge de er i live og ikke er umyndiggjort kan de gi bort alt, til et av barna. Eventuelt gi det bort til hvem som helst annen hvis de ikke ønsker at noen av barna skal få det. Noen unntak finnes dog, hvis man sitter i uskifte bo kan man ikke gi bort gaver som står i missforhold til arven. Man kan heller ikke gjøre såkalte dødsdisposisjoner. Gi bort en ting, men at mottaker først reelt for det etter at giver er død. Utover dette kan de gi så mye de vill til akkurat hvem de vill.

Vær og klar over at pliktarven er begrenset oppad til 1 million pr søsken. Så hvis det er verdier i boet for 4 mill og to søsken. Kan man gi 3 mill til et søsken og 1 mill til den andre for eksempel.

Skrevet (endret)

Jeg vet at foreldre kan gi bort det de vil mens de lever, men når det blir så skjevt så lurer vi på om det rettslig er ok.

Ja. Når begge foreldrene lever, kan de gi alt til den ene og ingenting til den andre. Poenget er at de lever. Da kan de gjøre akkurat som de vil.

Dette blir annerledes når den ene dør, dersom den andre da velger å overta den dødes formue i uskifte, altså at det ikke finner sted noe arveoppgjør før den andre dør. Da kan ikke den lengstlevende gjøre akkurat som hun vil lenger. Men så lenge de begge lever, kan de gjøre akkurat som de ønsker.

Uttrykket "skjevdeling" har ingenting med arverett å gjøre. Det er hentet fra ekteskapsloven og har med deling av formuene til gifte personer som har felleseie, ved skilsmisse eller død.

Endret av Testosteron
Skrevet

Hvor har du dette fra? Hvilken lov? Hvilken paragraf?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...