Gå til innhold

Leonberger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har sett litt rundt på formuet, og beklager hvis jeg starter en kopi-tråd, finner ikke noe som om leonberger.

Tingen er den at jeg har så sinnsykt lyst på en leonberger. Har ingen erfaring med hund før, utenom hundene bestemor har hatt. Jeg skal først ha en Retriver har jeg bestemt meg for, slik at jeg får litt erfaring med dressur osv. før jeg skaffer meg en gigant hund.

Er det noen der ute som har erfaring fra denne rasen? Og kan fortelle litt om gemytt og hvor mye turgåing som er nødvendig. Bor i leilighet i blokk (nesten 90m2 og 30m2 innglassert terasse). Er på jobb 8-4 ca. Liker å være ute, men har ikke mulighet til å gå flere 1-2 timers turer hver dag.

Er dette en hund som kun folk på "landet" kan ha, som har mulighet til å ha hunden løpende ute i hundegård osv. eller kan denne hunden også bo i mer urbane strøk. Bor ikke midt i byen, og har masse friluftsområdet rett rundt hjørnet.

Anonym poster: 435ca83da9f69331e878576a311e9536

Skrevet (endret)

Halloen,Jeg har en leonberger. Bor i leilighet midt i byen.Ikke noe problem det.

Hunden skal jo ikke leke /herje inne

Det som er viktig er jo treningen.En leon er ikke bare en kosehund,den er også sterk en..Så båndtrening er veldig viktig.

Leonberger vil ikke trives alene i en hundegård,det er en utpreget familiehund som vil være med flokken sin

En leonberger kan bli med på det meste den.Bare du tar ting i tilpasset tempo.De vokser fort men skal ikke ha mye belastning pga leddene .De er ikke super raske,men veldig utholdende!

Antall turer og antall minutter er vanskelig å si.Men de skal ut min.3 ganger om dagen (personlig synes jeg 4 er minimumkrav) Men har man jobb er det mer vanskelig.

Sosialisering er viktig,dette er hunder som er store og tunge (opp til 80kg ) Så de må sosialiseres med det meste, andre dyr, rullestoler,offentlig transport osv.

Så er det pelsstell.Det kommer til å bli MYE hår OVERALT (inne i egget før du har kakket det..) og en støvsuger som takler det,må du ha.Jeg er helt sikker på at jeg har hundehår i hjernen ...

ellers så kan jeg si dette ,fra min hjemmeside

Min private beskrivelse av Leonberger'n:

Noe stemmer mens annet ikke. F.eks " Det er en stor hund som elsker å trekke, kløve, svømme, og gå turer i skog og mark" Tja ingen har fortalt min leon at han er er en "vannhund"

Han synes vann er skummelt og ikkno morro. Kan til nøds hoppe ut hvis han tror at jeg skal forsvinne.Ellers tråkker han tilogmed uten for vann pyttene ..

Elegant.: tja om han lukter hann-bikkjer.Da fyker halen opp og han ser stor og flott ut.Ellers så ern vel mer klumpete og klønete :eks. kikker en vei og smeller hue i lyktestolpa..Eller at han snubler på en rett vei,tryner over veigrøfta ....

middels temperament (bl.a også lekenhet):

Eh? middels lekenhet. Her går lekene veggimellom,tilogmed havnet i marsvin buret med et smell.Stakkars svinet ble jo vettaskremt av den nedsikkla illeluktende hundebamsen som lå over matskåla hans.

lydighet ... jodda nååååååååååår jeg gidder / har tid..

god læreevne og hukommelse : lære-evne (se lydighet)

Hukommelse : Jo enig, han er utrolig flink til å huske hvor folk har slengt fra seg mat eller der hvor hestene har slept noen kaker..

Som selskapshund er den en behagelig, lydig og fryktløs ledsager:

Fryktløs liksom.. Ballonger er faali! Det samme er store steiner som plutselig dukker opp her og der.

Behagelig: til tider når han ikke setter kløra i bakken fordi en plastpose blåser i vinden.

Lydig: kun når det vanker snop og når man gidder å høre etter.

Men det stemmer at de røyter mye ...

Du får bare spørre om det er noe du lurer på

Endret av Kårky
AnonymBruker
Skrevet

Min Leonberger tispe er 42 kg. Det er fremdeles en stor hund, og båndtrening er som Kårky sier, veldig viktig.

Ellers vil jeg bare føye til at hunden er særdeles rolig og tålmodig inne. Har endel erfaring med schäfer og div fuglehunder som lett er ganske stresset i tide og utide. Veldig deilig med en rolig hund!

Ute er hun rolig i bånd, men løper glatt i full fart, leker, hopper hindre osv. Har flere Berner Sennen venner - disse er langt roligere ute enn de leonbergerne jeg kjenner.

Synes de har et fantastisk gemytt - både mot mennesker og andre hunder.

Min elsker vann. Selv små sølepytter vil hun sikte på for å plaske og tulle i.

Anonym poster: 1be64a9dbdaf171034e44d084beeaea9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...