AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #1 Skrevet 5. april 2013 Mops er dømt til et liv med masse helseproblemer allerede fra fødselen. Pusteproblemer, kneskåler som glir ut av posisjon, øyne som kan hoppe ut, og øyesykdommer er bare noen av problemene de møter på. Mange av disse plagene ville ikke eksistert om det ikke hadde vært for at oppdrettere absolutt skal ha så flate ansikt på mopsene. Vi ville aldri akseptert å utsette barna våre for livslange fysiske plager bare for at de skal være søte, så hvorfor skal vi behandle våre kjæledyr annerledes? Kjøp og salg av mops og andre raser med ekstremt flate ansikt bør rett og slett forbys! Anonym poster: d06ec1da26d338a6e7f803833d25935a 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #2 Skrevet 5. april 2013 Er det anti-mops-kampanje denne uka eller... ? Men hvorfor nøye seg med å forby kjøp og salg av flatsnutede hunder? For hundene sin del så bør jo kjøp og salg av Border Collie, Schäfer, Cavalier King Charles Spaniel, Tibetansk Spaniel, Chihuhua, og Berner Sennen også forbys! Her finner du øyesykdommer, leddplager, og konsekvenser av liten hodeskalle i fleng! Anonym poster: 02a9520692f742e8ffdd7eccddfb73ab 4
Miller Skrevet 5. april 2013 #3 Skrevet 5. april 2013 Er det anti-mops-kampanje denne uka eller... ? Men hvorfor nøye seg med å forby kjøp og salg av flatsnutede hunder? For hundene sin del så bør jo kjøp og salg av Border Collie, Schäfer, Cavalier King Charles Spaniel, Tibetansk Spaniel, Chihuhua, og Berner Sennen også forbys! Her finner du øyesykdommer, leddplager, og konsekvenser av liten hodeskalle i fleng! Anonym poster: 02a9520692f742e8ffdd7eccddfb73ab Eller kun la oppdrettere avle på de individene med minst problemer. Det å drive med oppdrett på de rasene burde vært mye strengere. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #4 Skrevet 5. april 2013 Da er det bedre å støtte opp om oppdretterne som avler på helsesjekkede individer med fokus på sunn ansiktsstruktur. Jo flere valper som blir kjøpt av overnevnte oppdrettere, jo større blir andelen av individer som kan føre de genene videre. Anonym poster: 9d84b5922e3ce97a2126f0806ece70e4 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #5 Skrevet 5. april 2013 Det er så mange tragisk ubrukelige hundeslag. Få av de ser ut til å ha noe som helst til felles med ulven lenger. Anonym poster: 451d73759a5ceb17831d44986bb68cde 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #6 Skrevet 5. april 2013 Å herregud! Jeg syns det er utrolig frekt av deg ts å lage en slik tråd, men hensikt om å prakke ned på det mennesket som vurderte å kjøpe seg Mops her inne. Jeg skal fortelle deg hva som ikke er etisk riktig jeg Ts, og det er å drive PELSDYROPPDRETT! Å avle frem dyr med kun en hensikt, å flå dem for så å lage pelskåper av dem. Det er UETISK det!! Makan!!! Anonym poster: 490e780d1da0eb395946eeeabb4a06a9 4
daemonia Skrevet 5. april 2013 #7 Skrevet 5. april 2013 Å herregud! Jeg syns det er utrolig frekt av deg ts å lage en slik tråd, men hensikt om å prakke ned på det mennesket som vurderte å kjøpe seg Mops her inne. Jeg skal fortelle deg hva som ikke er etisk riktig jeg Ts, og det er å drive PELSDYROPPDRETT! Å avle frem dyr med kun en hensikt, å flå dem for så å lage pelskåper av dem. Det er UETISK det!! Makan!!! Anonym poster: 490e780d1da0eb395946eeeabb4a06a9 BINGO!
Miller Skrevet 5. april 2013 #8 Skrevet 5. april 2013 (endret) Å herregud! Jeg syns det er utrolig frekt av deg ts å lage en slik tråd, men hensikt om å prakke ned på det mennesket som vurderte å kjøpe seg Mops her inne. Jeg skal fortelle deg hva som ikke er etisk riktig jeg Ts, og det er å drive PELSDYROPPDRETT! Å avle frem dyr med kun en hensikt, å flå dem for så å lage pelskåper av dem. Det er UETISK det!! Makan!!! Anonym poster: 490e780d1da0eb395946eeeabb4a06a9 Det er veldig mange som ikke er klar over hvordan enkelte raser er blir avlet opp, og hvor mye problemer de har. Hvorfor skal vi avle opp hunder som får store helseproblemer resten av livet, bare fordi de er søte? Det er viktig å rette søkelys mot dette. Det handler ikke om å prakke ned på andre, det handler om rett og galt. Edit: Og ting blir ikke bedre av at andre ting er verre. Endret 5. april 2013 av Miller 14
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #9 Skrevet 5. april 2013 Det er veldig mange som ikke er klar over hvordan enkelte raser er blir avlet opp, og hvor mye problemer de har. Hvorfor skal vi avle opp hunder som får store helseproblemer resten av livet, bare fordi de er søte? Det er viktig å rette søkelys mot dette. Det handler ikke om å prakke ned på andre, det handler om rett og galt. Men denne anonyme har jo tatt helt av. Da blir det mer enn bare en sak om rett og galt. Det virker jo som om enkelte her driver en real hatkampanje mot uskyldige dyr, og grer i den forbindelse alle under en kam. Det er ikke svart hvitt, og det hjelper ikke å latterliggjøre folk fordi de er nysgjerrige på en rase. Det som funker, for hundenes del, er å sette seg inn i hva som forårsaker problemer, og finne ut hvilke oppdrettere som forsøker å unngå svakheter ved rasen. For ALLE raser har en oppdretter som faktisk vil sine hunder det beste og velger ut individer med minst mulig plager. Anbefal en GOD oppdretter og fraråd heller folk å gå til "stueoppdrettere" som har et kull og to for moro skyld. Spør kjente hundefolk der en bor etter tips og råd. Men skyld faen ikke på hele rasene, og heller ikke beskyld kjøpere for å være dyrehatere og nærmest ondskapsfulle fordi de liker en spesiell rase! (Ble litt engasjert, men det var ment til TS!) Anonym poster: 02a9520692f742e8ffdd7eccddfb73ab 3
Miller Skrevet 5. april 2013 #10 Skrevet 5. april 2013 Men denne anonyme har jo tatt helt av. Da blir det mer enn bare en sak om rett og galt. Det virker jo som om enkelte her driver en real hatkampanje mot uskyldige dyr, og grer i den forbindelse alle under en kam. Det er ikke svart hvitt, og det hjelper ikke å latterliggjøre folk fordi de er nysgjerrige på en rase. Det som funker, for hundenes del, er å sette seg inn i hva som forårsaker problemer, og finne ut hvilke oppdrettere som forsøker å unngå svakheter ved rasen. For ALLE raser har en oppdretter som faktisk vil sine hunder det beste og velger ut individer med minst mulig plager. Anbefal en GOD oppdretter og fraråd heller folk å gå til "stueoppdrettere" som har et kull og to for moro skyld. Spør kjente hundefolk der en bor etter tips og råd. Men skyld faen ikke på hele rasene, og heller ikke beskyld kjøpere for å være dyrehatere og nærmest ondskapsfulle fordi de liker en spesiell rase! (Ble litt engasjert, men det var ment til TS!) Anonym poster: 02a9520692f742e8ffdd7eccddfb73ab Du har virkelig lest ts sitt innlegg på en fullstendig annerledes måte enn meg. Jeg synes det var saklig og uten å angripe noen. H*n uttrykte en mening, så kan vi velge å si oss enige, eller uenig på en saklig måte. 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #11 Skrevet 5. april 2013 Men denne anonyme har jo tatt helt av. Da blir det mer enn bare en sak om rett og galt. Det virker jo som om enkelte her driver en real hatkampanje mot uskyldige dyr, og grer i den forbindelse alle under en kam. Det er ikke svart hvitt, og det hjelper ikke å latterliggjøre folk fordi de er nysgjerrige på en rase. Det som funker, for hundenes del, er å sette seg inn i hva som forårsaker problemer, og finne ut hvilke oppdrettere som forsøker å unngå svakheter ved rasen. For ALLE raser har en oppdretter som faktisk vil sine hunder det beste og velger ut individer med minst mulig plager. Anbefal en GOD oppdretter og fraråd heller folk å gå til "stueoppdrettere" som har et kull og to for moro skyld. Spør kjente hundefolk der en bor etter tips og råd. Men skyld faen ikke på hele rasene, og heller ikke beskyld kjøpere for å være dyrehatere og nærmest ondskapsfulle fordi de liker en spesiell rase! (Ble litt engasjert, men det var ment til TS!) Anonym poster: 02a9520692f742e8ffdd7eccddfb73ab Nei, jeg driver ikke noe form for hatkampanje mot mops. Hvorfor i alle dager skal jeg hate mops for en skjebne de ikke har valgt selv? Mops er dømt til å lide fysisk bare for å dekke behove til egoistiske hundeeiere som skal ha en søt venn. Det er rett og slett motbydelig. Alle hunder sliter med noe fysisk, men det er veldig veldig få hunderaser som sliter så mye som mops gjør. Det bør rett og slett bli forbudt å avle flatnesede hunder. Anonym poster: d06ec1da26d338a6e7f803833d25935a 8
Gjest Funky Punk Skrevet 5. april 2013 #12 Skrevet 5. april 2013 Jeg kan forstå hva TS vil frem til. Har tenkt det samme selv. Selv har jeg hatt mange hunder fra jeg var liten til jeg nå i godt voksen alder, og har aldri hatt hunder som sliter mye med sykdommer pga avl og utseende. Syns mange av disse rasene kan være kjempesøte og har et gemytt som passer meg utmerket, men har likevel tatt avstand fra disse rasene da de er avlet frem ene og alene for at de skal få et spesielt utseende. 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #13 Skrevet 5. april 2013 Du har virkelig lest ts sitt innlegg på en fullstendig annerledes måte enn meg. Jeg synes det var saklig og uten å angripe noen. H*n uttrykte en mening, så kan vi velge å si oss enige, eller uenig på en saklig måte. Har du sett de andre diskusjonene? Hvis du har det så skjønner du hvorfor jeg sier at det her tar alt for mye av. Anonym poster: 02a9520692f742e8ffdd7eccddfb73ab
Miller Skrevet 5. april 2013 #14 Skrevet 5. april 2013 Har du sett de andre diskusjonene? Hvis du har det så skjønner du hvorfor jeg sier at det her tar alt for mye av. Anonym poster: 02a9520692f742e8ffdd7eccddfb73ab Ja. Men jeg ser ikke at ts har tatt helt av. Det er henne du angriper. 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #15 Skrevet 5. april 2013 Å herregud! Jeg syns det er utrolig frekt av deg ts å lage en slik tråd, men hensikt om å prakke ned på det mennesket som vurderte å kjøpe seg Mops her inne. Jeg skal fortelle deg hva som ikke er etisk riktig jeg Ts, og det er å drive PELSDYROPPDRETT! Å avle frem dyr med kun en hensikt, å flå dem for så å lage pelskåper av dem. Det er UETISK det!! Makan!!! Anonym poster: 490e780d1da0eb395946eeeabb4a06a9 Frekt av Ts? På hvilken måte er dette frekt? Ts har da ikke sagt noenting om pelsdyroppdrett, så skjønner ikke hvor dette kommer inn hen. Du får lage en egen tråd om pelsdyroppdrett da vel?! Anonym poster: c2cbfa0f2b0063c85c0c4590918bf9a1 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #16 Skrevet 5. april 2013 Å herregud! Jeg syns det er utrolig frekt av deg ts å lage en slik tråd, men hensikt om å prakke ned på det mennesket som vurderte å kjøpe seg Mops her inne. Jeg skal fortelle deg hva som ikke er etisk riktig jeg Ts, og det er å drive PELSDYROPPDRETT! Å avle frem dyr med kun en hensikt, å flå dem for så å lage pelskåper av dem. Det er UETISK det!! Makan!!! Anonym poster: 490e780d1da0eb395946eeeabb4a06a9 Jeg er usikker på om du vet dette men.. Flere ting kan være uetisk samtidig. Anonym poster: af01c56d27ef8f5849ac659b5edc9726 9
kattepus89 Skrevet 6. april 2013 #17 Skrevet 6. april 2013 Jeg er i mot useriøs avl av Mops. Men har man en som kommer fra et seriøst oppdrett, som har et friskt ansikt, og man tar godt vare på rynker så ser jeg ikke noe galt i å HA Mops. Men å avle dyr som ikke kan fungere normalt pga fysiske skavanker vi MENNESKER vil ha sånn og sånn synes jeg er dyreplageri altså... Det gjelder ikke bare Mops. 2
pingeline Skrevet 6. april 2013 #18 Skrevet 6. april 2013 Mopsen er en nydelig liten rase med et herlig gemytt. Jeg synes det ville vært grusomt å "kaste" den i søpla, få den ut av avl og ut av verden. Jeg synes derimot at det burde bli stilt mye strengere krav til avl, og at rasestandarden burde endres for en del raser. En mops med en 2-3 cm lengere nese hadde nok fremdeles sett ut som en mops. Det hadde tatt litt tid å venne seg til, akkurat som det sikkert tok tid for mange å venne seg til det når det ble forbudt å kupere haler og ører på hunder i Norge, men helt klart verdt det. Jeg synes f.eks. engelsk bulldog er skjønne hunder når de er friske og sunne, men se på...olde english buldogge, tror jeg den heter? Jeg tenker med en gang engelsk bulldog når jeg ser bilder av rasen, til tross for at det er er store forskjeller. Og jeg tenker at der hadde nok løsningen vært for mange av rasestandardene. Å snu trenden og heller bevege seg tilbake mot opphavet til rasen. 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #19 Skrevet 6. april 2013 Å herregud! Jeg syns det er utrolig frekt av deg ts å lage en slik tråd, men hensikt om å prakke ned på det mennesket som vurderte å kjøpe seg Mops her inne. Jeg skal fortelle deg hva som ikke er etisk riktig jeg Ts, og det er å drive PELSDYROPPDRETT! Å avle frem dyr med kun en hensikt, å flå dem for så å lage pelskåper av dem. Det er UETISK det!! Makan!!! Anonym poster: 490e780d1da0eb395946eeeabb4a06a9 Det heter å rakke ned på, ikke prakke ned. Prakke på derimot er det noe som heter. Anonym poster: bafe13aabe70013ff68c54d0cd1e048d 1
CathFoto Skrevet 6. april 2013 #20 Skrevet 6. april 2013 Nei, jeg driver ikke noe form for hatkampanje mot mops. Hvorfor i alle dager skal jeg hate mops for en skjebne de ikke har valgt selv? Mops er dømt til å lide fysisk bare for å dekke behove til egoistiske hundeeiere som skal ha en søt venn. Det er rett og slett motbydelig. Alle hunder sliter med noe fysisk, men det er veldig veldig få hunderaser som sliter så mye som mops gjør. Det bør rett og slett bli forbudt å avle flatnesede hunder. Anonym poster: d06ec1da26d338a6e7f803833d25935a Jeg tror ikke de fleste som kjøper seg en mops er egoistiske, tror det er mye uvitenhet rundt helseproblemene til mange raser. Ja, folk burde sjekke mer før de skaffer seg dyr, men svært ofte kjøper man en som er søt uten å sjekke gemytt og evt avlsproblemer. Det gjelder både katter og hunder. Har opplevd folk som kjøper Siameser og klager på at de mjauer mye, mener Bengaler er for aktive og Main Coons blir for store. Folk er uvitende. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå