Gå til innhold

Hvordan påvirker deltidsarbeid pensjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare meg dette?

Jeg har en 50%-stilling, men jobber alltid så mye ekstra at det tilsvarer 100 og mer enn 100%. Årslønnen min ender på mer enn det de med 100%-stilling får.

Sett at jeg fortsetter å jobbe i denne stillingen; vil det gå utover pensjonen min? Er det så firkantet at de kun ser på den faktiske stillingsprosenten, og ikke på lønna man får?

Anonym poster: ef2a4e1d0ef872f0ebf3bac9c946b3a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så firkantet er det ikke.

Jeg har riktignok lite peiling på pensjon, så svarer kun av egen erfaring.

Jeg jobber stort sett 60-100% hver måned, men har vel en 40% stilling. Dette er i en privat bedrift som har pensjonssparing/fond (?) til oss. Ser på årsoppgaven at det er spart i forhold til inntekt.

Skrevet

I folketrygden teller alt, og det er der de fleste får mesteparten av det de får i pensjon. Men i tjenestepensjonsordningen er det andre regler, der teller i hvert fall ikke overtid.

På lønnsslippen står det muligens hvor mye pensjonstrekk du har, normalt 2 %. Spørsmålet er 2 % av hva. Ta kontakt med arbeidsgiver og spør hvilken pensjonsordning dere har der du jobber. Jo dårligere pensjonsordning, jo mindre har dette å si, men noe betyr det nok uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Oss og de i lavlønna yrker som: aldershjem, sykehjem, barnehager, skole, butikker, sykehus osv får minstepensjonist sats likevel, så fatter ikke hva dere stresser for. Det er kun ledere, toppledere, offshore arbeidere og de med generellt veldig høy lønn som får en grei pensjon. Oss på gulvet har så vidt til smør på skiva. Lureste er å spare så mye som mulig privat, være gjeldsfri og satse på at en klarer å leve på 10 000-15 000 kr mnd når en blir pensjonist. Det er sannheten for de aller fleste. En toppleder vil ha rundt 25-30 000 kr utbetalt når han er pensjonist, så det gjelder om å ha 0 i gjeld, og helst ha reist en del fra seg når en skal så veldig langt ned i lønn. Synd om han dør ogs, for da får ingn gleden av pengene, eller jo staten får dem jo, og de blir lykkelige.

Anonym poster: 20525977ef2bcd0ee40d4656b7aea422

AnonymBruker
Skrevet

Oss og de i lavlønna yrker som: aldershjem, sykehjem, barnehager, skole, butikker, sykehus osv får minstepensjonist sats likevel, så fatter ikke hva dere stresser for. Det er kun ledere, toppledere, offshore arbeidere og de med generellt veldig høy lønn som får en grei pensjon. Oss på gulvet har så vidt til smør på skiva. Lureste er å spare så mye som mulig privat, være gjeldsfri og satse på at en klarer å leve på 10 000-15 000 kr mnd når en blir pensjonist. Det er sannheten for de aller fleste. En toppleder vil ha rundt 25-30 000 kr utbetalt når han er pensjonist, så det gjelder om å ha 0 i gjeld, og helst ha reist en del fra seg når en skal så veldig langt ned i lønn. Synd om han dør ogs, for da får ingn gleden av pengene, eller jo staten får dem jo, og de blir lykkelige.

Toppleder av hva da? Med så lite pensjon må det være et lite foretak...

Anonym poster: 4980ed95f9b399c38ae4c034e2bb7bbd

Skrevet

Her var omtrent alt galt. Uten om det å spare selv.

At det går an å forme et slikt tulleinnlegg uten å ha peiling overhode....

Du får beregnet fremtidig folketrygd etter hva du har tjent. Ganske så enkelt.

Dette er veldig viktig nå i forhold til pensjonsreformen.

Jobbe alt man kan, for å si det på den måten.....

Stillingsprosenten har intet å si for dette.

Den blir ikke en gang registrert.

Men (som det blir sagt over) er det litt andre regler om OTP.

Skrevet (endret)

Her var omtrent alt galt. Uten om det å spare selv.

At det går an å forme et slikt tulleinnlegg uten å ha peiling overhode....

Du får beregnet fremtidig folketrygd etter hva du har tjent. Ganske så enkelt.

Dette er veldig viktig nå i forhold til pensjonsreformen.

Jobbe alt man kan, for å si det på den måten.....

Stillingsprosenten har intet å si for dette.

Den blir ikke en gang registrert.

Men (som det blir sagt over) er det litt andre regler om OTP.

Enig, men du nevner ikke tjenestepensjon. Det har også noe å si, og der er det mulig stillingsprosent, altså det som regnes som fast jobb, er avgjørende.

Endret av Leifern
Skrevet

Hvis hun reelt jobber 100 %, så opparbeider hun tilsvarende ansiennitet i den offentlige tjenestepensjonen. Det har ingen betydning om man er fast ansatt eller tar ekstratimer. Alt opp til 100 % regnes med.

Det er kun hvis man jobber f.eks. 50 % i alle år at man får liten tjenestepensjon, dvs ned mot minstepensjon. Du må nemlig jobbe 100 % i 30 år for å få full tjenestepensjon på 66 % av sluttlønn. Hvis du jobber 50 % i 30 år, så får du bare halvparten og derfor kommer du kanskje ned på minstepensjonsnivå.

Skrevet

Enig, men du nevner ikke tjenestepensjon. Det har også noe å si, og der er det mulig stillingsprosent, altså det som regnes som fast jobb, er avgjørende.

Jeg nevner jo den i siste linje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...