Gå til innhold

Hvorfor så store gaver til konfirmanten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette gavehysteriet rundt konfirmasjoner i dag. Foreldre forteller at de har spart i mange år for å gi sin 14-15-åring tusenvis av kroner i gave. 10.000-30.000 er visst blitt ganske vanlig, ser det ut som. Og vi snakker ikke her om rike mennesker som ser på 30.000 kr som småpenger, men om vanlige folk som må spare i flere år for å få råd til dette. Hvorfor denne prioriteringen av penger?

Noen lar tenåringene bruke pengene på det de vil, sånn at disse tusenlappene får vinger og brukes opp på data, tv og andre ting som gir glede en kort periode for så å miste nyhetens interesse. Andre nekter tenåringene å bruke pengene, men siden det er tenåringens penger så må de få dem utbetalt når de fyller 18, og de færreste 18-åringer tenker langsiktig med sin pengebruk.

Selv ville jeg heller valgt å sette sånne store pengesummer på min egen sparekonto, øremerket barnet, og betalt ut pengene når jeg vurderte tiden som moden (Altså at hvis jeg hadde 20.000 jeg ville gi i gave til konfirmanten, enten det var mitt eget barn, tantebarn eller barnebarn, så ville jeg heller satt pengene til side og gitt dem ved en passende anledning noen år senere). F.eks. til sertifikat, boligkjøp eller skolegang. Og så ville jeg gitt en langt mindre sum i konfirmasjonsgave.

Hvorfor velger dere å gi pengene direkte til fri bruk til en tenåring som kan sløse bort store summer?

Jada, jeg vet at ikke alle tenåringer er uansvarlige og sløsete. Men de fleste er faktisk det, fordi man ikke har rukket å få den erfaringen og kunnskapen om hvor viktig det er å bruke pengene sine med tanke på framtida. Og om man synes 14-åringen er verdens mest fornuftige fjortis, så kan det fort endre seg i årene som kommer. Og det finnes helt sikkert mange eksempler på at konfirmasjonspengene har blitt spart og brukt til fornuftige formål som har gitt mottakeren varig glede/nytte. Men sånt kan man ikke vite på forhånd, og for meg er det galskap å sjanse på at den unge håpefulle skal forvalte mange titusener på en god måte.

Mitt spørsmål er: Hvorfor gir man så store summer til tenåringene istedet for å sikre pengene for framtidige behov?

Anonym poster: 200c2be19271b36f9883ee57d88a522b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke helt tro at folk sparer i årevis til og gi ungene sine alt i fra 10 til 30000kr i konfirmasjonsgaver. Jeg vet det er mye dumme folk der ute, men ikke så mange. Folk flest har vel råd til og sette av f.eks 15000kr på relativt kort tid? Visst ikke har vi mye dumme og økonomisk uansvarlige familier/mennesker der ute :P

Skrevet

Jeg brukte konfirmasjonspengene mine på bunad til 25.000, mopedlappen og scooter. Resten brukte jeg på småting. Tror jeg fikk omtrent 38000 til min konfirmasjon og det var 4 år siden. Sms jeg brukte pengene mine ganske smart egentlig...

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk bunad til verdi på 30 000, og synes dette var en super gave. Sikker på at om jeg hadde fått de pengene hadde de blitt brukt opp i russetida og festing etterpå.

De pengene jeg fikk ellers 12500 mener jeg, brukte jeg på scooter og noe annet jeg ikke husker. Så vil absolutt ikke at min tenåring (når den tid kommer) skal få en hel haug med penger som bare blir brukt på tull.

AnonymBruker
Skrevet

vi er ikke rike - og ikke dumme :)

Vi sparer til våre unger. I fond.

300 kr over 12-15 år, blir en god slump penger.

Konfirmasjonen er en god anledning å gi noen av disse pengene. Høytidelig.

En ny epoke starter jo på en måte.. iallefall fra "gammelt av"..

Ungene trenger ikke bruke de på hva de vil. De fleste kjenner barna sine, og vet hvordan de vil forvalte en større sum penger..

Når de konfirmeres er de fortsatt såpass "små".. at pengene naturlig går inn på konto som skal stå til "de blir voksne og trenger dem". Selvsagt kan det være hundre forskjellige definisjoner på når man er det..

Men sett at ungene får 60 000,- til attenårs dagen istedet.

Da er de voksne, føler seg iallefall veldig voksne.. de trenger bil, er mer selvstendige, har mer behov for å være selvstendige..

Da tror jeg fort pengene kan fly ut av hendene på dem på ting de lyster på "der og da"!!

Anonym poster: 57d79956ffe2a59b5d33e5b102c4ec78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel for å skryte. Man skal skrive jippi fikk 78 000 kr til konfirmasjonen min :hjerte:

Men det er hull i hodet. Så mye penger fikk de ikke før. Jeg skal gi til naboene, kun 100 kr hver får de. Tantebarn får 1000 kr. Ikke mer enn det. Er da måte på.

Anonym poster: cf16732c138fb3c535325a6673451bbf

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke helt tro at folk sparer i årevis til og gi ungene sine alt i fra 10 til 30000kr i konfirmasjonsgaver. Jeg vet det er mye dumme folk der ute, men ikke så mange. Folk flest har vel råd til og sette av f.eks 15000kr på relativt kort tid? Visst ikke har vi mye dumme og økonomisk uansvarlige familier/mennesker der ute :P

Hva mener du med kort tid, vi har komf nå, og jeg har uføretrygd, og mannen min har jobb, men 15000 for oss er min "lønn" en mnd

Anonym poster: 6464f8e251cd48ebcad7b55c917d064e

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ja, men hva tjener mannen din da? Mener nå at folk som har en unge i konfirmasjonsalder i dag burde jo ha økonomien i orden. Ellers vil jeg gå så langt og si at dere lever over evne og har gjort det i lang tid. Burde jo ha en del penger stående som oppsparte midler igjennom alle disse årene. Med mindre dere har vært mye arbeidsledige opp igjennom, men de fleste har ikke noen problemer med og skaffe seg jobb og har aldri hatt det.

Finnes dog unntak da, så jeg mener selvfølgelig ikke at det gjelder alle. Og noen kan jo ha blitt rammet av noe spesielt som gjør at økonomien er dårlig. De fleste dog har bare dårlig styring på økonomien, prioriterer feil og har levd over evne igjennom hele livet.

Edit: Sier ikke at alle skal gi så mye da, det får jo være opp til hver enkelt.

Endret av debattanten
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min stesønn fikk selskapet av min mann og meg, og i tillegg et "gavekort" på mopedlappen og noen kroner fra oss til selve mopeden. Det samme kommer vi til å gi til vår felles datter når hun står til konfirmasjon om noen år.

Anonym poster: c4dbffd360ae724e0f0bca1c06ab8170

Gjest Gjest
Skrevet

Min guddatter får 30000kr fra meg og den andre av mine venners barn får 5 tusen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før fikk de bunad og selskapet, men i dag får man visst mye penger utenom? Skjønner ikke det. Bare en bunad koster mot 30 000 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Min guddatter får 30000kr fra meg og den andre av mine venners barn får 5 tusen.

30 000 fra en fadder???? Hvor mye tjener du i mnd da?? Dette var da helt villt mye. Og 5000 kr til venners barn????? Hvor ilandet bor du???

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis du har 4-5 venner som konfirmeres gir du de alle 5000 hver????? Blir jo nærmere 50 000 i konfgaver på deg da, hvis guddatteren får 30 000 også. Gosj, sier bare jeg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så du bestemte deg for det ja =) Husker det var en laaaang tråd om du skulle gi litt og spare resten til 18årsdgen eller noe. Får hun alle 30k på en gang?

Anonym poster: 6f4c46776446d71926dd1fa86aff6a56

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Så du bestemte deg for det ja =) Husker det var en laaaang tråd om du skulle gi litt og spare resten til 18årsdgen eller noe. Får hun alle 30k på en gang?

Anonym poster: 6f4c46776446d71926dd1fa86aff6a56

Ja,jeg vil stenge kontoen og bli ferdige med det.

Gjest celine
Skrevet

Min sønn får et større beløp på en bsu-konto. Tenker det kan være greit å binde opp pengene så han har egenandel den dagen han ønsker å kjøpe et sted å bo. Med studielån kan det være vanskelig nok å skrape sammen egenkapitalen når den tid kommer, og dessuten er det greit å vite hva man kan gi de neste ti årene. Han er nemlig av den typen som "ikke ønsker seg noen ting, for han har det han trenger".

Jeg syns det er helt greit at ungdommen får endel verdier, og jeg har ikke en oppfatning om at det bare sløses bort...

• Liker 2
Skrevet

Guttene mine fikk nærmere seksti tusen hver i konfirmasjonsgaver, vi er tre store familier (far, mor og stemor), og det ble dermed en god slump penger. Disse er plassert på sperret konto, der mor og far må signere før ungdommen får ta ut penger.

Den ene har tatt ut til nytt slalåmutstyr, den andre har ikke brukt noe. (Dvs de fikk et par tusen til disposisjon som de brukte opp blant annet på en fotballturnering den sommeren de ble konfirmert.) Men vet at de nok kommer til å bruke endel av pengene til førerkort.

Skrevet

Jeg fikk ca. 25000kr tilsammen. Dette var ikke fra mine foreldre, men andre i familien. Men jeg fikk et diamantsmykke av foreldrene mine, fordi de ville ha noe av verdig og noe som kom til å vare (noepc, mac, ipad ol. ikke gjør).

Pengene brukte jeg selv på lappen, fordi jeg viste at mine foreldre ikke skulle betale den.

Men jeg har hørt om foreldre som har spart en del penger og satt de på egen høyrentekonto, og så har de satt det meste av pengene inn på bsu når barnet deres fylte 18. Det synes jeg er lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...