Gå til innhold

Konfirmasjonsgaver til egne barn og stebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan folk gjør dette.

Jeg har ny samboer med to barn. Jeg selv har også to barn.

Vi har alle ungene 50% - og alle ungen er hos den andre forelderen sin 50%.

Neste år er det tid for den første konfirmanten.

Min samboer og hans x har spart til ungene i over ti år, før jeg kom inn i bildet. Det var da meningen at de skulle gi ungene et "større beløp" til konfirmasjonen.

Dette beløpet har de spart - og det blir feil at det skal være fra de nye partnerne til mamman og pappan til konfirmanten.

Samtidig - vi er jo samboere og det blir unaturlig at jeg skal gi alene.

Året etter er det et av mine barn som står.

Jeg og min x har spart, men ikke avtalt at det skal gis i konfirmasjonsgave.

Jeg kan spørre ham, om han syns det er lurt, og kan hende han syns det.

Da kan vi enkelt gjøre det slik at alle våre fire barn får (gitt eksempel) 25 000 av sine biologiske foreldre.

Og en mindre sum, la oss si, 5 000 av meg og min samboer.

Da får alle barna 30 000 av oss... hva de får i tilegg eller ikke av våre xer styrer vi jo ikke.

Men.. hva gjør/gjorde dere?

Kan godt hende min x mener at de pengene vi har spart ikke skal gis til konfirmasjon, men til 18års dagen.. da er dillemaet plutselig litt større...

Anonym poster: 6360b224c794cc3e8996375d649c4051

Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Når det er slik at din mann og hans ex har spart penger i en årrekke for dette formålet, så synes jeg du faktisk bør gi en egen presang.

Jeg forstår det slik at du og din x også har spart penger til deres barn. Har du luftet denne problemstillingen for ham? Forklart at det blir mest fair for barna deres om de får disse pengene ved konfirmasjon? Om han ikke ønsker at de skal få det til konfen, og dere blir enige om dette må dere jo bare forklare denne årsaken til barna deres. At de skal få det til et senere tidspunkt pga det. Denne søskenflokken har jo ikke alle foreldrene felles, og når man er konfirmant skjønner man at man kan ha ulike meninger om slike ting.

For øvrig synes jeg det er helt uvettig å bare gi en fjorten-femtenåring så mye penger selv om det er i gave. De aller fleste sløser det bare bort på klær og lignende. Hadde vært bedre om det ble spart til BSU mener jeg.

Min konfirmasjonspresang fra mine foreldre var festen + bunad som min mor hadde sydd.

Endret av Mrs. Random Nick
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ikke gitt 30 000 til en 14-15 åring i konfirmasjonsgave. Pengene vi sparer til ungen kommer til vi til å gi henne da hun starter voksenlivet.

Det er sjelden en 14-15 åring virkelig har bruk for 30 000.

Og skal dere ikke holde selskap + evt bunad/dress. Synes at det er gave nok for barna jeg. :) Evt ville jeg kjøpt et pent smykke, klokke eller iallefall noe varig i tillegg.

Anonym poster: dae68fc1828e80e6eb882e0cb0df7b06

Gjest småhjerte
Skrevet

Jeg synes foreldrene bør gi felles gave sammen til sitt barn. Og at du som stemor gir alene til dine bonusbarn. Tror du ikke det er litt kjekkere for barna å få en felles gave fra sine foreldre enn en gave fra mor og en annen gave fra far og stemor (vet ikke helt om du er stemor eller stefar her, men du ser poenget uansett)? Dessuten så har de som foreldre spart felles til gave og du med din eks har også spart til dine barn. Om du med eks velger å gi pengene til konfirmasjon eller senere, må dere bli enige om.

Skrevet

Og skal dere ikke holde selskap + evt bunad/dress. Synes at det er gave nok for barna jeg. :) Evt ville jeg kjøpt et pent smykke, klokke eller iallefall noe varig i tillegg.

Anonym poster: dae68fc1828e80e6eb882e0cb0df7b06

Enig.

I tillegg ville jeg sagt noe slikt til mitt barn; "du forstår jo at Trine nå blir en naturlig del av gaven fra meg og Mamma? Trine og jeg er enig om at det blir gangen i det for alle våre barn"

Alle skilte barn kan ikke få dobbelt med gaver...du skal sikkert vaske, bake, kjøre, steke, lage, kjøpe,skrubbe, snakke, kjefte, le, hygge deg og svelge noen flere kameler før alle barna er ute av redet.

Er ikke det gave godt nok, så vet ikke jeg !! ;)

Skrevet

Jeg synes foreldrene bør gi felles gave sammen til sitt barn. Og at du som stemor gir alene til dine bonusbarn. Tror du ikke det er litt kjekkere for barna å få en felles gave fra sine foreldre enn en gave fra mor og en annen gave fra far og stemor (vet ikke helt om du er stemor eller stefar her, men du ser poenget uansett)? Dessuten så har de som foreldre spart felles til gave og du med din eks har også spart til dine barn. Om du med eks velger å gi pengene til konfirmasjon eller senere, må dere bli enige om.

Hvorfor det? Mine gutter fikk en gave fra far/stemor og en fra mor (meg), de syntes ikke dette var rart/unaturlig. Hun har bodd med guttene fra de var seks år.

Ellers så skjønner jeg ikke helt den med at konfirmanter ikke trenger så mye penger. Eller jeg skjønner jo den, men det går an å sette penger inn på en sperret konto, slik at ungdommen ikke har tilgang til å sløse bort alt.

På den måten blir det da hipp som happ om foreldrene gir en større sum penger til konfirmasjonen eller på 18-års dagen. (Nå sier jeg ikke at alle foreldre MÅ gi en større sum, bare så det er presisert. ;) )

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Her ga vi felles gave fra mor, far, stefar og stemor. Sønnen fikk altså en pengesum fra oss alle fire i sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...