Gelica Skrevet 5. april 2013 #1 Skrevet 5. april 2013 Hei, Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg skal lage hvit og brun saus uten fett og uten å få klumper i sausen. Kan jeg blande mel og melk og bare varme opp eller blir det klumpete da?
Pria Skrevet 5. april 2013 #2 Skrevet 5. april 2013 Det fungerer rett og slett ikke å lage saus uten smør. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #3 Skrevet 5. april 2013 Det går ann å lage uten smør, men uten fett i det hele tatt blir ikke noe spesielt godt resultat.. Anonym poster: d6e20a13e9cf08337ac95764d1c14399 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #4 Skrevet 5. april 2013 Det blir IKKE godt med hvit saus uten smør, men det er teknisk mulig å lage saus med jevning slik at du rører mel ut i litt melk og sørger for at det ikke er klumper før du blander i mer melk og koker opp. Brun saus går egentlig ikke, for du må jo brune smøre. Du kan bruke samme måte som over og ha i sukkerkulør eller annen brun farge, men grunnen til at du har hvit saus til fiskekaker og brun til kjøttkaker er jo at de smaker forskjellig. Hvorfor skal du lage saus uten smør? Anonym poster: dd409d24fd94973ddaecc4cc8e62c6e0 2
Gelica Skrevet 5. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 5. april 2013 Takk for tilbakemeldinger. Lurte egentlig bare på det for å redusere kalorier i kostholdet, men da tror jeg at det fortsatt blir sauser med litt smør :-)
debattanten Skrevet 5. april 2013 #6 Skrevet 5. april 2013 Fint og kutte kalorier om man vil slanke seg litt f.eks. Jeg ville laget saus på vanlig vis og heller kuttet ned på ris, pasta og poteter for så og erstatte dette med mer grønnsaker
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #7 Skrevet 5. april 2013 Du kan jo ha kaldsauser til maten, tzatziki, matyoghurt med krydder osv Anonym poster: d6e20a13e9cf08337ac95764d1c14399 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #8 Skrevet 5. april 2013 Fint og kutte kalorier om man vil slanke seg litt f.eks. Jeg ville laget saus på vanlig vis og heller kuttet ned på ris, pasta og poteter for så og erstatte dette med mer grønnsaker Dette er de lavkarbofrelstes tilnærming og har ingenting med kalorier å gjøre. Kroppen din trenger fett og den trenger karbohydrater. Hvis man skal redusere kalorier og samtidig ha et sunt kosthold, så gjelder det å spise variert og ikke kutte ut enkelte typer matvarer. Å spise mer frukt og grønt er et godt råd, men det viktigste er å drikke nok vann og kontrollere porsjonene. Anonym poster: dd409d24fd94973ddaecc4cc8e62c6e0 2
debattanten Skrevet 5. april 2013 #9 Skrevet 5. april 2013 (endret) Ja, men da går jeg bort i fra mitt råd om og kutte ned på den utrolig næringsrike risen til forhold for mer grønnsaker. Fordi og kutte ned på ris, potet og pasta til middag kan umulig handle om og spare inn noen kalorier i løpet av den dag med ellers balansert kosthold. Endret 5. april 2013 av debattanten
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #11 Skrevet 5. april 2013 Du kan jo bruke litt mindre smør og da lage litt mindre jevning. Sausen blir tynnere og bittelitt mindre god, men det blir iallefall saus av det Anonym poster: 2f7e7e5e8a335618be4f736dcffa1e00
Gjest winston Skrevet 5. april 2013 #12 Skrevet 5. april 2013 Bruk sjysaus. Faktisk en posesaus som funker. Eller du kan koke ut pannen med vann og litt soyasaus, evt. buljong, og jevne med maizennamel. Du kan fint lage hvit saus med meljevning. For smak tar du litt buljongpulver i. Ellers er en klatt naturell yoghurt godt til f.eks stekt fisk.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #13 Skrevet 5. april 2013 du kan lage saus ved å kutte opp små terninger av grønsaker som gulerot,løk,sellerirot og purreløk.la det surre litt i pannen først for å få ut smak.og så ha oppi kraft og noen dråper negro.jevnes med maizena når det er kokt opp.kryddre med salt,pepper og annet krydder du måtte ønske. For hvit saus så kan du bruke di samme grønsakene.men tilsett melk og vann og kok opp.jevnes med maizena og kryddre med salt,pepper og muskattnøtt. Da unngår du fettet fra smøret.Men får en ganske god saus til middagen alikevel Anonym poster: 9a7e6017ea13b69ba02cbd1f86a94912
Gjest Funky Punk Skrevet 5. april 2013 #14 Skrevet 5. april 2013 (endret) Tenk alternativt. Det finnes mange type sauser/dressinger som du ikke bruker smør i. Og se om du kan kutte ut sauser til mange måltider..kanskje litt rart i begynnelsen om man alltid har vært vant til det, men maten kan bli kjempegod likevel. Bare å tenke på hva man har som tilbehør. Og spiser man kjøttkaker i brun saus eller fiskeboller i hvit saus en gang i blant så gjør jo ikke all verden Endret 5. april 2013 av Funky Punk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå