Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet ut denne uka at lønnen min er ca. 27% under lønnsstatistikken i Oslo. Har undersøkt litt på jobben og fant ut at de andre ansatte som gjør samme jobb som meg, tjener rundt 150 000 - 200 000 mer i år enn meg. Tok kontakt med min fagforbundet og de syns at dette er en likestilling og diskriminasjonssak men jeg føler at jeg burde snakke med sjefen først og prøve å bli enig sammen.

Problemmen er at sjefen vet hvor vanskelig det har vært for meg å finne en jobb i mitt yrke. Jeg har bare bodd i Norge i ca. 3 år og det er svart vanskelig å finne en jobb når man ikke er utdannet i Norge. Uansett har jeg fått denne jobben her som jeg liker veldig godt. Jeg føler at sjefen har gitt meg en kjempemulighet som ingen andre ga meg og jeg er veldig takknemelig for det. Men NÅ ser jeg at han har "taken advantage" av min situasjon og det er urettferdig.

Så jeg har spurt om vi kan ta et møte denne uka og snakke om det. Han sa at han ikke hadde tid men vi kunne prøve å forberede et møte neste uke. Jeg sa at jeg kunne sende en kopi av lønnsstatistikken slik at han kunne var informert. Han svarte et par dager etter at han ikke hadde tid nå og vi kunne ta det "straks etter 17. mai".

Jeg føler at han ikke vil snakke med meg om dette i det heletatt. Lønnsforhandliger i vårt firma er satt til mai/juni og han kommer til å vente til det og gi meg en 4% lønnsøkning som alle de andre.

Er det noen some har råd?

Anonym poster: 46469e2b35c2a477722845525cc761f6

Anonym poster: 46469e2b35c2a477722845525cc761f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell at du har vært i samtale med fagforbundet og de sier dette er en likestillings og diskrimineringssak, men at de vil at du og han setter dere ned og prøver å bli enige først, og si at dersom dere ikke har hatt et møte og kommet til enighet innen uken som kommer er omme, så kommer du til å ta det videre med fagforbundet.

Dette er noe som skal fikses utenom det vanlige lønnsoppgjøret synes jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre lønnen er tariffestet, så er faktisk lønnsstatistikker helt irrelevant. Lønnen er for de aller fleste som jobber i det private noe man avtaler på egenhånd. Du har gått med på en avtale om den lønnen du har, og du skal ha svært sterke argumenter for å få presset den særlig opp på nåværende arbeidsplass. Skal man stige særlig i lønn, må man faktisk skifte arbeidsplass.

Anonym poster: 7ecd705abfb7c93d5ab3e874556396a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...