Gå til innhold

Må vi invitere samboeren?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger lurer jeg på hvor nøye folk leser... Ts sin venninne har ikke omsorgen for barnet, det er det barnefar som har. Hun fikk vite om at det skjedde slike ting under samvær, og da hentet hun ut barnet og kjørte barnet hjem til barnefaren. Hun tok grep.

Hvordan kan man på den ene siden si at ts skal kontakte barnevern og/eller politi ang venninne, for på den andre siden si at hun skal være lojal og invitere henne i bryllupet sitt? Vanskelig å forstå...

Anonym poster: 52da67c93ed2d6c75276c5804296bfea

En ting til.

Det at du faktisk mener at dette har noe særlig betydning er skremmende. Et barn skal ikke utsettes for rus og vold uansett hvem som har hovedomsrogen for barnet!

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan bli en diskusjon i det hele tatt, det burde være nulltoleranse mot å utsette barn for rusmidler og vold.

Anonym poster: 394b87396d277ad4256e9799ff1751be

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å si hva jeg selv ville gjort, med utgangspunkt i informasjonen i HI:

Jeg ville tatt en alvorsprat med venninnen min. Jeg ville startet med hele situasjonen hun er i, jeg ville sagt alt det du har "sagt" til oss (om hvordan ting har endret seg så siste året osv). Jeg ville sagt at jeg er dypt bekymret for henne, men at jeg er ekstremt bekymret for barnet hennes de gangene barnet er hos henne. Jeg ville tatt opp situasjonen der du hentet barnet og kjørte det til barnefaren. Sagt at jeg sa ikke noe den gangen, av lojalitet til deg, men hvis du ikke tar tak i disse problemene, er jeg nødt til å gå videre med det jeg vet. Jeg ønsker å være lojal mot deg, men jeg er langt mer opptatt av at et lite barn ikke skal bli skadelidende oppi det hele. Så ville jeg tatt opp samboerens rusmisbruk og -produksjon, og forklart at jeg ikke ønsker noen befatning med ham overhodet. Ikke fordi han er rusmisbruker, men fordi hun selv har beskrevet at det har vært voldsepisoder, og det gir meg grunn til å tro at han ikke er helt stabil. Derfor er han heller ikke velkommen i bryllupet. Hun selv er velkommen, dersom hun ikke ruser seg. Til slutt ville jeg sagt at jeg er her for henne, og at jeg gjerne vil forsøke å hjelpe henne å komme ut av denne situasjonen og vekk fra samboeren, men at hun må ville det selv for at det skal ha noen effekt. Jeg ville også presisert at jeg bryr meg om henne, og at det er derfor jeg legger meg i livsførselen hennes.

Det er store muligheter for at hun ville blitt fly forbannet på meg, og ikke ville hatt med meg å gjøre etterpå, men den sjansen ville jeg tatt. Jeg er kjent for å være ærlig - sikker til tider brutalt ærlig - men vet også at mine venner setter pris på den egenskapen. De vet jeg ikke gidder late som ting er greit hvis det ikke er det. De vet også at jeg vil kjempe for de og sammen med de i enhver kamp dersom det trengs. Fordi det er det jeg mener at vennskap handler om - at man vet at ingen later som, stilltiende godtar, og stryker med hårene. Det man sier, er det man mener, og det man mener det sier man.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting til.

Det at du faktisk mener at dette har noe særlig betydning er skremmende. Et barn skal ikke utsettes for rus og vold uansett hvem som har hovedomsrogen for barnet!

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan bli en diskusjon i det hele tatt, det burde være nulltoleranse mot å utsette barn for rusmidler og vold.

Du misforstår meg/jeg ordlegger meg uklart. Viser til innlegget mitt over dette.

Som sagt, jeg har selv vokst opp med rus - hver eneste jævla dag i 14 år av livet mitt - så jeg vet bare så altfor godt hvor ødelagt man blir av det. Alle visste, ingen gjorde noe.

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg man skal invitere samboere i bryllup, men ikke i dette tilfellet. Når en ruser seg (også foran barn da! :hakeslepp: ) ser jeg ikke det som en selvfølge at den personen skal være der. Bare vær forbredt på at han kan møte opp, avtal med noen kompiser/slektninger at dersom han kommer uanmeldt skal han nektes adgang, og dette må du si til venninnen din. Dersom hun ikke vil komme pga det er det ikke ditt tap, og det er ikke feil å nekte noen som sliter med misbruk som kan ødelegge bryllupet deres. Det er jo tross alt deres dag, og hvorfor skal man la dagen bli ødelagt av slike mennesker? Det er lov å se ned på mennesker som oppfører seg på denne måten, det laveste jeg vet om er mennesker som ruser seg foran barn. Det gjør deg ikke til et dårlig menneske å tenke på denne måten TS. Synes du i grunn virker reflektert rundt temaet jeg.

Lykke til! :klem:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg hun du siterer, men velger å svare likevel.

1. Ja det er rart at hun blander inn hva han driver med hjemme på kjøkkenbenken og det å skulle ha han på en bryllups fest. Hva har det med saken å gjøre i det hele tatt?

Hva han driver med av kriminalitet er opp til han (til han blir tatt), og hvis Ts er så i mot dette, hvorfor tipser hun ikke politiet? Hadde hun vært virkelig bekymret ville dette være første pri. Litt rart at hun setter seg til doms over han, når hun selv ikke gjør noe med "saken".

2. Så du tror på alt folk sier? Det blir litt som å si "jeg liker ikke afrikanere, men jeg er ikke rasist!". Så hvis man bare benekter det man egentlig nettopp har sagt, så er det ok?

Å utlevere en venninne på denne måten er ikke ok. Hun kunne fint spurt om råd uten å utbrodere på denne måten. I tillegg så sier hun at det ikke vil være noe tap om venninnen ender opp med å ikke komme. Hvis du leser litt mellom linjene så ser du at hun prøver å finne på en unnskyldning for at venninnen ikke skal komme likevel. Med andre ord, hun angrer på at hun inviterte venninnen i utganspunktet.

Jeg angrer ikke på at jeg inviterte henne, der tar du helt feil :) Er samboeren som ikke er ønsket.

Anonym poster: d3ee3a381bccbd00af256d8e4cc16c0d

• Liker 1
Skrevet

Det er tydelig at du ikke synes så mye om din venninnes måte å leve livet sitt på, om det er rett eller galt av deg synes jeg faktisk ikke er så viktig i denne sammenheng. Jeg ser at det å trekke en invitasjon er vanskelig, men det må faktisk være lov å ikke ønske en kriminell som ruser seg foran barn i bryllupet sitt.

Skrevet

Har dere sendt ut invitasjonene allerede eller ei? Om dere har gjort det, så er det for sent å gruble på dette, mener jeg. Å trekke tilbake en invitasjon vil skape mer splid enn dere nok tror. Ellers tenker jeg at denne venninnen trenger mye støtte i livet sitt nå, og ved å ekskludere samboeren hennes vil dere heller skyve henne fra dere.

AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke å lese hele tråden, men synes du ikke kan trekke tilbake invitasjonen. Derimot kan du si klart og tydelig at det er nulltoleranse for rus og at samboeren vil bli vist bort om han er ruset eller ruser seg.

I tillegg må du ta kontakt med barnevernet og legge igjen en bekymringsmelding. Det kan du gjøre anonymt. Det som skjer i det hjemmet der, er helt uakseptabelt, og venninnen din er tydeligvis ikke sterk nok til å ta tak i det selv.

Anonym poster: 1ae8319e1bb86d06138ca1e1d4ba650c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...