Gå til innhold

Schrödinger's Rapist; menn som tilnærmer seg fremmede kvinner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Schrödinger's Rapist: or a guy's guide to approaching strange women without being maced

“When you approach me in public, you are Schrödinger’s Rapist. You may or may not be a man who would commit rape. I won’t know for sure unless you start sexually assaulting me. I can’t see inside your head, and I don’t know your intentions. If you expect me to trust you—to accept you at face value as a nice sort of guy—you are not only failing to respect my reasonable caution, you are being cavalier about my personal safety.”

Tenker du som kvinne slik?

Anonym poster: 349dd023cd2d458c38dbfc54caa9b9d4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Skogmann
Skrevet

Skjønner ikke helt problemet? Er det snakk om menn som approacher henne i en mørk bakgate midt på natta, eller menn som passerer henne på gata, eller menn som sier hei på en nattklubb? Jeg vil si det er forskjell på de tingene.

Man kan aldri vite om NOEN, kvinne eller mann, er eller kan bli massemordere, voldtektsmenn/kvinner eller noe annet. Den sjansen lever de aller fleste med. Min samboer kan aldri vite om jeg en dag klikker, og jeg kan aldri helt sikkert vite om hun en dag klikker. Vi velger likevel å ta sjansen, basert på hva vi tror er riktig. I de fleste tilfeller er mennesker allrighte, om man ser bort i fra mer eller mindre alvorlige skavanker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor som helst ute eller i offentligheten. Hvis en mann prøver å initiere en samtale eller sjekke opp en kvinne på en kafé, t-banen, på tog, på gata, på et bibliotek, osv.

Anonym poster: 5616a7aa4b56e2c764e920df328762b4

Skrevet (endret)

Man kan aldri vite om NOEN, kvinne eller mann, er eller kan bli massemordere, voldtektsmenn/kvinner eller noe annet. Den sjansen lever de aller fleste med. Min samboer kan aldri vite om jeg en dag klikker, og jeg kan aldri helt sikkert vite om hun en dag klikker. Vi velger likevel å ta sjansen, basert på hva vi tror er riktig. I de fleste tilfeller er mennesker allrighte, om man ser bort i fra mer eller mindre alvorlige skavanker.

For to år siden gikk jeg alene hjem etter en by tur. Angret meg på at jeg ikke stilte meg i den lange taxi køa der og da, for det var jo bekk mørkt (blitt sen-høst) og nervene var litt høyt oppe. Inntil jeg så en annen passasjer på gata forran meg. Jeg kunne like gjerne ha skremt vettet av fyren som jeg fant gående, for jeg sørga for å ikke være så langt unna han hele tiden og han må jo ha hørt på skritta mine at jeg fulgte han. Så jeg lurer på om jeg kunne virke som en sjuk morder som bare venta på å hoppe på han bakfra inn i en busk.

Men jeg tror vi valgte å tenke at vi begge var all right.

Endret av Maisie
Gjest Skogmann
Skrevet

Hvor som helst ute eller i offentligheten. Hvis en mann prøver å initiere en samtale eller sjekke opp en kvinne på en kafé, t-banen, på tog, på gata, på et bibliotek, osv.

Er du spesielt redd for å bli voldtatt på t-banen, på kafe eller på biblioteket?

For to år siden gikk jeg alene hjem etter en by tur. Angret meg på at jeg ikke stilte meg i den lange taxi køa der og da, for det var jo bekk mørkt (blitt sen-høst) og nervene var litt høyt oppe. Inntil jeg så en annen passasjer på gata forran meg. Jeg kunne like gjerne ha skremt vettet av fyren som jeg fant gående, for jeg sørga for å ikke være så langt unna han hele tiden og han må jo ha hørt på skritta mine at jeg fulgte han. Så jeg lurer på om jeg kunne virke som en sjuk morder som bare venta på å hoppe på han bakfra inn i en busk.

Ja, men akuratt i det tilfellet så viser jeg alltid hensyn. Om det går ei dame eller jente alene forran meg på en mørk vei, eller kommer mot meg, så skifter jeg side av gata. Det er greit nok. Men å være livredd for å bli snakket til av menn på kafe eller biblioteket eller tbanen, og påstå at det er krenkende..ja, da er du temmelig syk i hodet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra kommentarene virker det som om oppmerksomheten generelt oppfattes som ubehagelig og sjenerende, men fra tråder på KG har jeg mer inntrykk av at det er noe man må tåle og bør føle seg smigret av.

AnonymBruker
Skrevet

*Kommentarene i lenken.

Skrevet

Ja, men akuratt i det tilfellet så viser jeg alltid hensyn. Om det går ei dame eller jente alene forran meg på en mørk vei, eller kommer mot meg, så skifter jeg side av gata. Det er greit nok. Men å være livredd for å bli snakket til av menn på kafe eller biblioteket eller tbanen, og påstå at det er krenkende..ja, da er du temmelig syk i hodet.

Nå tenkte jeg faktisk litt motsatt. Ikke at mannen forran meg virket truende, men mer betryggende å ha der forran meg på gaten. At det var jeg som faktisk fulgte han litt. Altså, hva mener dere når vi går etter dere og holder oss i nærheten bak dere? Skremmer man dere?

Jeg blir ikke redd for å bli voldtatt eller slått av folk som snakker til meg i trygge omgivelser og på offentlige steder. Tanken har aldri streifet meg. Når jeg skal tenke over det, så måtte det ha vært snakk om et menneske som står der rett forran meg og truer med å slå meg - åpentlyst farlig for omgivelsene.

Gjest Skogmann
Skrevet

Nå tenkte jeg faktisk litt motsatt. Ikke at mannen forran meg virket truende, men mer betryggende å ha der forran meg på gaten. At det var jeg som faktisk fulgte han litt. Altså, hva mener dere når vi går etter dere og holder oss i nærheten bak dere? Skremmer man dere?

Ah..ja, om du oppfattet mannen som en trygg person så for all del. Jeg elsker ikke at folk går rett bak meg i mørket..det tror jeg ingen gjør, men om det er tydelig at det er ei ensom normal kvinne så har jeg ikke noe problem med det. Mulig jeg hadde blitt litt overfokusert på og gå i normalt tempo slik at hun ikke skulle redd riktignok. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til videre i ditt liv i sølibat og isolasjon fra menn. Håper jeg ikke møter på for mange mannehatere slik som deg...

Anonym poster: c6541b8c98b9c73673c782f91eed03ef

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg mener at man ikke kan se på alle fremmede som potensielle voldsmenn/drapsmenn etc. Det er mye bedre ha et nøytralt utgangspunkt.

Men om en full, fremmed mann begynner å gå for nærme meg i et mørkt smug er det klart jeg tenker anderledes.

AnonymBruker
Skrevet

Men om en full, fremmed mann begynner å gå for nærme meg i et mørkt smug er det klart jeg tenker anderledes.

Og hva med en "svarting"? Har du samme fryk for dem?

Anonym poster: d9fce68eacf56be697610caad40c4db9

Gjest Anonymia
Skrevet

Møtte en gang en svart mann som skulle spørre meg om vegen, midt på lyse dagen. Jeg var uskyldig tenåring, og hjalp han. Deretter begynte han å spørre om meg, og påpekte at jeg var pen etc. Det ble litt creepy, og jeg stakk.

Slikt passer kanskje bedre inn i denne sammenhengen:)

Skrevet

Jeg ble sjekket opp av en fremmed mann på et busstopp forleden dag. Han ble skuffa når jeg sa jeg hadde kjæreste, og sluttet å snakke med meg.

Det gikk gjennom hodet mitt at han kunne være en "galning", og jeg ble litt bekymret for at han bor i nabolaget. Selv om han virket forholdsvis normal.

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde faktisk synes det hadde vært ganske kjekt om ei dame hadde "fulgt" etter meg hjem på fra byen. Spesielt da hvis hun hadde spurt om hun kunne slå følge, bare for at jeg skulle få føle meg "stor og sterk". Nå er jeg kansje ikke helt personen jenter spør om det hvis de ikke kjenner meg, selv om jeg burde være et logisk valg med kroppsvekt på 120kg og 0.02 km høy. Snill som et lam..

Husk det jenter, det er alltid lov til å spørre om hjelp!

Anonym poster: 2af1ef40e29cb1b131ef381f55578214

• Liker 1
Skrevet

Tja, etter utallige voldtektsdiskusjoner her inne må nesten vi kvinner forvente at alle menn er overgripere til det motsatte er bevist. I hvert fall hvis vi skulle stå i fare for å havne alene med dem.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

hva mener dere når vi går etter dere og holder oss i nærheten bak dere? Skremmer man dere?

Jeg tenker akkurat sånn jeg også. Om det går en oppegående mann eller kvinne forran meg så blir jo faren for at noe skal skje betraktelig mindre. Har flere ganger opplevd at noen jenter har gått bak meg også, som kvinne skjønner jeg at man gjør det på den måten.

Anonym poster: dc47c61eb03c2297a6d66e969bedd99c

Gjest Katten.
Skrevet

Er litt annerledes om vi bytter på rollene, og mannen fulgte etter deg.

Merker det selv at kvinner blir ganske nervøse når jeg kommer gående bak dem/i nærheten av dem, spesielt på kveldstid. Jeg er to meter høy og går dermed kjappere enn de fleste -> tar innpå dem.

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til videre i ditt liv i sølibat og isolasjon fra menn. Håper jeg ikke møter på for mange mannehatere slik som deg...

Anonym poster: c6541b8c98b9c73673c782f91eed03ef

Mannehater? Jeg ønsker bare at menn respekterer kvinners rett til å være ute i det offentlige uten å bli tilnærmet kun fordi de er kvinner.

Schröedinger's Rapist And The Imagined Right To Intrude

But if she’s not open to my interaction, how am I going to get her to do that? Interrupt politely? Tap her on the shoulder? Raise my hand? Blow a kazoo and hope she looks up? Hold up a sign that says “I’m cool and interesting and not a rapist and we have a lot in common so please pay attention to me?”

None of those things
.

If I did any of those things, it would mean that I think that “[my] desire to interact trumps her right to be left alone.” And no matter how much I want to send the message that I’m the guy who will respect her boundaries, if I do that then I am not, in fact the guy who will respect her boundaries.

[…]

She’s a person. She has her own thoughts and feelings and wants and standards, and if she is not open to meeting me on the train, then that’s up to her. Surely she knows that she’s as likely to miss meeting interesting people as she is to screen out the assholes. Know what? Her call. She gets to decide what her boundaries are; other people (het men hitting on her especially) do not get to decide her boundaries for her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Schrödinger's Rapist: or a guy's guide to approaching strange women without being maced

“When you approach me in public, you are Schrödinger’s Rapist. You may or may not be a man who would commit rape. I won’t know for sure unless you start sexually assaulting me. I can’t see inside your head, and I don’t know your intentions. If you expect me to trust you—to accept you at face value as a nice sort of guy—you are not only failing to respect my reasonable caution, you are being cavalier about my personal safety.”

Tenker du som kvinne slik?

Anonym poster: 349dd023cd2d458c38dbfc54caa9b9d4

Jeg tenker dette om fremmede mørk kledde menn kommer mot meg på gaten om kveldens i oslo.

Anonym poster: 4b69f1302c4f4f65a1ca41bee2a9a5d1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...