Gå til innhold

Hun sa hun sliter med angst og depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På vår fjerde date så pratet vi om oss og om vi kom egentlig fram til at vi begge likte hverandre veldig godt. Men hun "advarte" meg at hun sliter med angst og depresjon, men hun går til psykolog. Hun sa hun kom til å gi meg tid til å tenke over om jeg ville gå inn i et forhold med henne eller ikke og at hun ikke ville ha noe svar der og da, ettersom dette var noe hun mente jeg burde tenke litt igjennom.

Jeg liker henne veldig godt og synes hun er en alldeles herlig jente, men jeg aner jo ikke hvordan et forhold med en person som lider av angst og depresjon er og hvilke utfordinger det bærer med seg.

Vi er begge 20 år og studenter

Anonym poster: ba214e0ef5224c1d40e08c6c34a829f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo mye an på funksjonsnivået hennes. Om hun fungerer i en skolesituasjon, og ellers sosialt så virket det som hun klarer seg fint til tross for angsten sin.

Anonym poster: c2bb59e329ccc5d293af64ed17553d45

Gjest Gjest20
Skrevet (endret)

lol.

Endret av Gjest20
AnonymBruker
Skrevet

Sa hun noe om hvordan hun fungerte i hverdagen? Hun klarer å studere og gå på date, så da er hun friskere enn mange andre med angst og depresjon. Det relevante er hvordan depresjonen og angsten påvirker henne i hverdagen.

Anonym poster: 2bd8ef40962950c3629718d190ca0478

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo også være at hun fungerer godt i hverdagen, men sliter i forhold. Eller at hun tvinger seg på date og skole for å lære seg å fungere. Eller noe helt annet. Uansett, snakk mer med henne, og den eneste måten du kan finne ut av det på er strengt tatt å gi det en sjanse.

Anonym poster: abbb5091ef69de7b9f71c89b18ed0f4e

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det at hun klarer å gå på date og å studere nødvendigvis tilsier at det vil være lett for henne å være i et forhold. Et forhold krever tross alt at man må gi mye av seg selv, det er ikke alltid en selv som kommer først lenger. Det er brått enda en person å ta hensyn til, hele tiden. Nå finnes det jo så store forskjeller blant mennesker med angst og depresjon, noen er hardere rammet enn andre.

Min erfaring er at man i et forhold med en person med sånne plager må være tålmodig, i mange situasjoner må man kunne overse ting og sette sine egne behov til side. Det vil kanskje være perioder hvor man føler seg ignorert av partneren, og det er viktig at man klarer å ikke ta det personlig. Mange med depresjon har jo perioder hvor de ikke orker å treffe andre og disse periodene kan jo vare en liten stund. Jeg sleit med å være i forhold med min eks som led av depresjon. Jeg begynte fort å tvile og det gikk ut over min selvtillit. Jeg følte jeg ga mer enn jeg fikk tilbake, og at jeg ikke fikk nok oppmerksomhet. Det ble veldig ødeleggende til slutt, da jeg kom med diverse beskyldninger. Ser i ettertid at eksen ga så mye som det var mulig å gi, utifra situasjonen. Men for meg var det ikke nok! Jeg følte at jeg sjelden eller aldri ble prioritert.

Det er viktig med åpenhet, at hun du dater klarer å fortelle deg hvordan ting er! Så du slipper å misforstå. Du burde kanskje også finne ut hvordan hennes angst og depresjon vil kunne påvirke et forhold. Hvordan hun ser for seg at det vil kunne bli, hva hun kan gi av seg selv og dere kan kreve av hverandre.

Hvis man klarer å vise forståelse og respekt, og slå seg til ro med at det kanskje ikke alltid vil være like lett, og at forholdet vil møte en del ekstra utfordringer. Men er jo vanskelig å vite uten at man vet hvordan hun er rammet!

• Liker 2
Gjest .-L-.
Skrevet

Dersom hun er inne i en dårlig periode kan det nok være tungt for deg også. Da hun ikke vil ha noe motivasjon til å gjøre noe som helst.. Hun går til psykolog og kan jo komme ut av depresjonen. Hvis hun er en bra jente så hadde jeg nok prøvd å sett hvordan det går..

Skrevet

Jeg synes det er viktig å tenke på at 1 av 3 sliter med angst eller depresjoner, gjerne begge deler, men veldig få innrømmer det eller er klar over det. Jeg synes åpenheten om det er viktig når man skal treffe noen. Like viktig er det at man ser at den eventuelle partneren har et ønske om å øke sin egen livskvalitet og at man kjenner på sine egne begrensninger i henhold til å det å ta hensyn til den andre i situasjoner som kan være vanskelige.

Det er nettopp pga slike ting det er viktig å være ærlig og kjenne på følelsene underveis i bli kjent prosessen, uansett psykiske lidelser eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Du må være forberedt på å svelge mange kameler i et slikt forhold, sette deg selv til side som mange andre sier. Jeg syns likevel det er flott hun er såpass åpen om dette og at hun fungerer med jobb og skole tilsier vell at hun fungerer i hverdagen så det er ikke dypt klinisk. Du får vurdere saken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er viktig å tenke på at 1 av 3 sliter med angst eller depresjoner, gjerne begge deler, men veldig få innrømmer det eller er klar over det. Jeg synes åpenheten om det er viktig når man skal treffe noen. Like viktig er det at man ser at den eventuelle partneren har et ønske om å øke sin egen livskvalitet og at man kjenner på sine egne begrensninger i henhold til å det å ta hensyn til den andre i situasjoner som kan være vanskelige.

Det er nettopp pga slike ting det er viktig å være ærlig og kjenne på følelsene underveis i bli kjent prosessen, uansett psykiske lidelser eller ikke.

1 av 3 vil slite med det på et tidspunkt i livet- ikke til enhver tid!

Anonym poster: 3ba9135c0e0efc7308abee364304d00f

Skrevet

På vår fjerde date så pratet vi om oss og om vi kom egentlig fram til at vi begge likte hverandre veldig godt. Men hun "advarte" meg at hun sliter med angst og depresjon, men hun går til psykolog. Hun sa hun kom til å gi meg tid til å tenke over om jeg ville gå inn i et forhold med henne eller ikke og at hun ikke ville ha noe svar der og da, ettersom dette var noe hun mente jeg burde tenke litt igjennom.

Jeg liker henne veldig godt og synes hun er en alldeles herlig jente, men jeg aner jo ikke hvordan et forhold med en person som lider av angst og depresjon er og hvilke utfordinger det bærer med seg.

Vi er begge 20 år og studenter

Det kommer ann på hvem hun lar/ikke lar det gå utover. Jeg har slitt skikkelig, men klart fint å ikke la det gå utover andre. Siden hun advarer deg, kan det hende det ofte går utover den hun er sammen med.

Skrevet

Du bør også tenke på at du kan hjelpe henne bedre gjennom disse tingene. Kjæresten min har vært veldig hjelpsom for min del da jeg sliter med det samme. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde vært den samme personen i dag hvis det ikke var for han. Det kommer jo litt an på hva slags angst hun har. Hvis hun er i et forhold blir hun mer "tvunget" ut i situasjoner slik at hun kan lære å takle dem bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Om du er en stabil person, tror jeg det skal gå greit. Man vet aldri hva man får med noen før man er helt involvert, og det er bra å bli sammen med ei som har selvinnsikt, og vet hva hun må jobbe med :)

Har du derimot litt problemer selv, bør du revurdere.

Anonym poster: d0756d7beddbc0c9b150a218b98460d5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle rådene, jeg gjorde som det ble nevnt og pratet med henne om dette. Jeg var villig til å gi det en sjanse og det var hun også, så nå er vi kjærester :)

- TS

• Liker 4
Skrevet

Takk for alle rådene, jeg gjorde som det ble nevnt og pratet med henne om dette. Jeg var villig til å gi det en sjanse og det var hun også, så nå er vi kjærester :)

- TS

Gratulerer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...