Gå til innhold

pris på rasekatter?

Fremhevede innlegg

Gjest Blubberella
Skrevet

Hvorfor vil du kjøpe en rasekatt i stedet for en vanlig fin gatemix?

Egentlig burde gatemixene også koste litt penger så folk kanskje hadde tenkt seg litt mer om før de skaffet seg katt. Det beste hadde vært om folk hadde vaksinert og chippet kattungene, gitt dem kvalitetsfor og solgt dem for en symbolsk sum (ca kostnadene ved vaksine og chip). Gjerne også kastrert dem før de leverte dem videre til ny eier. Jeg ser at en del selger gatemixene sine for noen hundre- eller tusenlapper og det liker jeg.

Jeg har både en gatemix (eller mer bygdemix kanskje) og en rasekatt og begge er like verdifulle i mine øyne. Begge er chippet, vaksinert, kastrert og får kvalitetsfor. Jeg har også forsikret begge. Ikke noe forskjellsbehandling her :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest EryMax
Skrevet

Jeg vil ha en rasekatt fordi jeg har forelsket meg i ragdollen. Ragdoll er noe av de flotteste kattene jeg vet om.

Gjest Blubberella
Skrevet

Ragdoller er nydelige da! :rodmer: Både utseendemessig og gemyttmessig.

Skrevet

Joda, kjenner noen ragdoller og de er fine katter, men jeg synes de virker veldig rolige..., litt kjedelige...

For meg kan de uansett ikke sammenlignes med min gatemiks katt, som jeg betalte 700 kr for, selvsagt kastrert, vaksinert, chippet og får kvalitetsfor.

Gjest EryMax
Skrevet

Jeg bor midt i en by uten mulighet for å slippe katta ut. Da må jeg ha ei litt rolig katt, som liker å være inne å bare slappe av. Kan ikke ha noe abysiner f.eks, de er både høyt og lavt. Man må nesten velge katt ut av sine egne behov. Å ragdollen passer perfekt, å når jeg får tilbud om å kjøpe ei for redusert pris siden hun skal steriliseres. Så tar jeg henne, for hun er kjempefin.

Skrevet

Joda, kjenner noen ragdoller og de er fine katter, men jeg synes de virker veldig rolige..., litt kjedelige...

For meg kan de uansett ikke sammenlignes med min gatemiks katt, som jeg betalte 700 kr for, selvsagt kastrert, vaksinert, chippet og får kvalitetsfor.

Dette er nettopp grunnen til at jeg har valgt en ragdoll, i likhet med EryMax har jeg valgt en katt etter hva som passer for meg. Jeg ville ikke klart å ha en gatemix (eller en annen aktiv katt) innendørs i leiligheten min da jeg bor i byen og ikke vil slippe pusekatten min ut.

Det at den koster en del gjør meg ingenting, skulle bare mangle at man er villig til å legge ut en sum for et nytt kjæledyr. Møter stadig folk som skal irettesette meg fordi jeg har betalt 7-8000 for en katt, men jeg synes ikke det er noe problem. Folk betaler jo like mye, og ofte det dobbelte for en hund.

Tilbake til spørsmålet, jeg har en ragdoll som kostet 7500kr. Betalte selv utgiftene for å frakte dem til min hjemby.

Gjest EryMax
Skrevet

Ragdollen er ikke kjedelig, synes ragdoll er veldig smarte katter. Å så er de mer som en blanding mellom hund og katt i oppførsel. De har ikke den her holdningen som mange katter har, de er tilitsfulle kosebamser som følger etter deg.

Skrevet

Ragdollen er ikke kjedelig, synes ragdoll er veldig smarte katter. Å så er de mer som en blanding mellom hund og katt i oppførsel. De har ikke den her holdningen som mange katter har, de er tilitsfulle kosebamser som følger etter deg.

Ja, de er absolutt ikke kjedelige, jeg har en som følger etter meg over alt og er veldig livlig og tilstedeværende. De kattene som ligger helt stille og oppfattes som kjedelige, mangler vel heller litt stimuli.

Gjest EryMax
Skrevet

Hun katten jeg skal overta, hun liker å sitte å se på Animal Planet. Rare pusen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Jeg har ikke bestemt meg om jeg vil ha rasekatt eller omplasseringskatt enda, å kjøpe en blanding eller "vanlig huskatt" synes jeg blir litt feil da jeg ikke ønsker å støtte folk som ikke greier å ta ansvar og sterillisere katten sin - det er alt for mange katter som trenger hjem der ute :( Om de har problemer med å finne hjem til kattungene er det en liten del av meg som håper de da velger å ikke ha flere kattunger senere.

Jeg har både en gatemix (eller mer bygdemix kanskje) og en rasekatt og begge er like verdifulle i mine øyne. Begge er chippet, vaksinert, kastrert og får kvalitetsfor. Jeg har også forsikret begge. Ikke noe forskjellsbehandling her

Er helt enig i at de er like verdifulle, og jeg synes vanlige huskatter er like flotte og herlige som rasekatter :laugh: derfor vurderer jeg også å finne en omplasseringskatt.

Synes også det er spennende å se bilder av kattungene fra de er små, ha kontakt med oppdretter, og vite at foreldrene er testet for sykdommer og slikt noe, det er jo aldri noen garanti på et levende dyr - men jeg synes det er viktig at de har fått en god start på livet og har vært fulgt opp nøye :)

Anonym poster: 83de926da5a3d5bdeefaca8211678cd9

Skrevet

Om du vil ha en katt med et spesielt gemytt eller utsene, ville jeg valgt en rasekatt. Men om du vil ha en rasekatt for å ikke støtte useriøse folk som ikke gidder å kastrere kattene sine, ville jeg kontaktet dyrebeskyttelsen, fra mai og utover rennerde over med kattunger som har blitt forlatt eller mishandlet og trenger ett nytt hjem.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Om du vil ha en katt med et spesielt gemytt eller utsene, ville jeg valgt en rasekatt. Men om du vil ha en rasekatt for å ikke støtte useriøse folk som ikke gidder å kastrere kattene sine, ville jeg kontaktet dyrebeskyttelsen, fra mai og utover rennerde over med kattunger som har blitt forlatt eller mishandlet og trenger ett nytt hjem.

Det kan være verd å erindre at ved å adoptere en hjemløs katt (smak på ordet... 'hjemløs') så er det to katter som får hjelp.

Den du adopterer får endelig et hjem som er dens eget, og samtidig blir det en ledig plass på det hjelpesenteret den bodde.... en plass som det alle steder står en kø av hjemløse, slitne, sultne katter klare til å ta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være verd å erindre at ved å adoptere en hjemløs katt (smak på ordet... 'hjemløs') så er det to katter som får hjelp.

Den du adopterer får endelig et hjem som er dens eget, og samtidig blir det en ledig plass på det hjelpesenteret den bodde.... en plass som det alle steder står en kø av hjemløse, slitne, sultne katter klare til å ta.

Enig, blir feil å straffe kattene for noe uansvarlige "eiere" gjør.

En dag, når ting ligger til rette, så har jeg planer om å adoptere en hjemløs katt, slik at den får en bedre hverdag med hjem, mat og kos, samtidig som det frigjør en ledig plass til neste katt på listen.

Anonym poster: a15a50f3973c56b80771076efaf88051

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Ragdoller er høvelig rolige men de er ikke typiske pyntekatter som kun ligger på stas hele dagen. Min ragdoll er som en liten hund som vil være der ting skjer. Han følger etter oss overalt og er også svært leken og aktiv. Han driver stadig og herjer med en leke eller løper etter den andre katta i huset (noe hun ikke alltid setter pris på). I tillegg er han veldig pratsom og har alltid noe på hjertet. Han er ihvertfall alt annet enn kjedelig eller for rolig. Tror mange misoppfatter ragdollens rolige og medgjørlige gemytt. De er snille og medgjørlige kosebamser men kan jaggu lage mye liv og røre også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...