AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #1 Del Skrevet 4. april 2013 Hei! Lurer på om noen vet ca pris på disse rasekattene: Maine Coon Norsk Skogkatt Bengal Somali er det forskjell i pris om man ønsker kun til kos og ikke til avl/utstilling? Synes oppdrettere det er greit om katten får være utekatt om den blir kastrert/sterilisert og selvfølgelig er gammel nok? (Bor landling til så trafikk er ikke noe problem) Håper noen vet Anonym poster: 83de926da5a3d5bdeefaca8211678cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #2 Del Skrevet 4. april 2013 Er ikke norsk skogkatt gratis? Vi fikk den i alle fall gratis. Min mor har en katt som er en Hellig Birma som kosta 7000 om jeg ikke tar feil, og jeg tror ihvertfall at bengal og somali er ganske like med hellig birma i pris. Katten har vært på utstilling et par ganger og fått noen priser, men den liker så godt å være ute så da får den det, og så er utstillinga lagt på hylla. Det er ikke noe forskjell i pris der tror jeg altså. Anonym poster: 171932445bf161d248bb2d2f8d8b6899 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 4. april 2013 #3 Del Skrevet 4. april 2013 Skogskatter går for 1500-3000. De andre for 7000-8000 tusen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 4. april 2013 #4 Del Skrevet 4. april 2013 Rasen Norsk skogkatt er sjeldent gratis, men mange kaller langhårede huskatter for "skogskatt" og de er jo ofte gratis. De fleste oppdrettere selger kosekatter litt billigere enn katter som er egnet til avl og/eller utstilling. Jeg har en Ragdoll som ikke kan brukes i avl eller til utstilling på grunn av feil med utseendet (jeg synes selvsagt den er verdens vakreste pus). Den kostet 7000,- Oppdretteren opererte med to priser; 8000-9000 for avlskatter og 7000 for kosekatter (utstilling eller ikke). I kontrakten står det at den ikke skal gå løs ute alene så jeg lufter den i bånd og planlegger å bygge luftegård. Noen oppdrettere godtar at man slipper kattene ut alene og andre ikke. Der må man bare forhøre seg. Jeg mener å ha hørt at bengalkatter er litt høyere i pris enn en del andre rasekatter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 4. april 2013 #5 Del Skrevet 4. april 2013 Skogskatter går for 1500-3000. I følge annonser fra oppdrettere av Norsk skogkatt ligger prisen på rundt 6000,- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 4. april 2013 #6 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) Katter som selges med stamtavleklasse 1 (ingen avlsrestriksjoner) er som regel noen tusenlapper dyrere enn katter med stamtavleklasse 2 (avlsforbud). Men så er det ofte forskjell på stamtavleklasse 2 dyr også så fremt de ikke er registrert i stamtavleklasse 3, men vet ikke hvor vanlig det er. Men i alle fall, dyr med utstillingspotensial selges ofte dyrere enn rene kosekatter, selv med stamtavleklasse 2. Katter med en eller annen diskkvalifiserende feil selges som regel billigere enn standardprisen for kosekatter. Maine coon og norsk skogkatt med stamtavleklasse 2 ligger vel på en rundt 5-8000? Stamtavleklasse 1 dyr er som regel noen tusenlapper dyrere. Bengal ligger på rundt 9000 for en med stamtavleklasse 2. Stamtavleklasse 1 er gjerne 13 – 15 000. Kan tenke meg til at somali kanskje ligger i samme prisklasse, uten at jeg skal si det sikkert. Om oppdrettere synes det er greit at katten går ute varierer nok fra oppdrett til oppdrett og rase til rase, så der må du nesten finne en oppdretter som deler ditt syn. Endret 4. april 2013 av Skywise 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 4. april 2013 #7 Del Skrevet 4. april 2013 I kontrakten står det at den ikke skal gå løs ute alene så jeg lufter den i bånd og planlegger å bygge luftegård. Noen oppdrettere godtar at man slipper kattene ut alene og andre ikke. Der må man bare forhøre seg. Om oppdrettere synes det er greit at katten går ute varierer nok fra oppdrett til oppdrett og rase til rase, så der må du nesten finne en oppdretter som deler ditt syn. Kan oppdretteren virkelig bestemme om katten har lov til å være utekatt eller ikke etter h*n har solgt den? Det høres jo helt tullerusk ut. De har vel uansett ikke mulighet til å sjekke om dette blir fulgt eller ikke? Om jeg skulle hatt katt hadde jeg latt den være en utekatt, og gitt blaffen i om oppdretters personlige preferanse. Du har solgt den, det er nå min katt, og dermed velger jeg hva jeg synes er best for den. Så enkelt er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 5. april 2013 #8 Del Skrevet 5. april 2013 Kan oppdretteren virkelig bestemme om katten har lov til å være utekatt eller ikke etter h*n har solgt den? Det høres jo helt tullerusk ut. De har vel uansett ikke mulighet til å sjekke om dette blir fulgt eller ikke? Om jeg skulle hatt katt hadde jeg latt den være en utekatt, og gitt blaffen i om oppdretters personlige preferanse. Du har solgt den, det er nå min katt, og dermed velger jeg hva jeg synes er best for den. Så enkelt er det. Selvfølgelig kan kjøper gjøre hva de vil med katten etter den er betalt, en slik kontrakt med forskjellige særpunkter er ikke juridisk gyldig i de fleste tilfeller. Men jeg ser ingen grunn til å underskrive en kontrakt du ikke er enig i? Jeg har selv latt være å kjøpe hund fra et oppdrett på grunn av urimelige krav i kontrakten. Da kan man heller finne seg en oppdretter som ikke har dette i kontrakten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 5. april 2013 #9 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Selvfølgelig kan kjøper gjøre hva de vil med katten etter den er betalt, en slik kontrakt med forskjellige særpunkter er ikke juridisk gyldig i de fleste tilfeller. Men jeg ser ingen grunn til å underskrive en kontrakt du ikke er enig i? Jeg har selv latt være å kjøpe hund fra et oppdrett på grunn av urimelige krav i kontrakten. Da kan man heller finne seg en oppdretter som ikke har dette i kontrakten. Det synes ikke jeg burde være nødvendig. Hvis jeg hadde bestemt meg for en rase, funnet en flink og seriøs oppdretter som har brukt gode foreldre, samt har alt mulig annet på plass - og man kanskje attpåtil forelsker seg litt i en av kattungene om man drar på besøk, da ser jeg ikke poenget i å lete etter en annen oppdretter. Nå tok jeg utgangspunkt i at man ikke får vite om innekatt-kravet før det eventuelt er aktuelt å kjøpe da, mulig de sier i fra om det så fort noen ringer og viser interesse, men det er ikke min erfaring. Skriv under kontrakten og drit i alle sære krav... Endret 5. april 2013 av Gaea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 5. april 2013 #10 Del Skrevet 5. april 2013 Hvorfor bestemmer noen oppdrettere at katter skal være innekatter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 5. april 2013 #11 Del Skrevet 5. april 2013 Det synes ikke jeg burde være nødvendig. Hvis jeg hadde bestemt meg for en rase, funnet en flink og seriøs oppdretter som har brukt gode foreldre, samt har alt mulig annet på plass - og man kanskje attpåtil forelsker seg litt i en av kattungene om man drar på besøk, da ser jeg ikke poenget i å lete etter en annen oppdretter. Nå tok jeg utgangspunkt i at man ikke får vite om innekatt-kravet før det eventuelt er aktuelt å kjøpe da, mulig de sier i fra om det så fort noen ringer og viser interesse, men det er ikke min erfaring. Skriv under kontrakten og drit i alle sære krav... Jeg synes det er ganske respektløst å ikke overholde punktene i kontrakten. Jeg ville ikke likt at noen hadde brutt noen klausuler i kontrakten om det var jeg som solgte et dyr, så jeg velger å ikke gjøre det mot noen andre heller. Men selvsagt, om oppdretter faktisk ikke opplyser kjøperne sine om spesielle klausuler i kontrakten før de skal skrive under, så stiller saken seg annerledes. Man kan ikke forvente at kjøpere flest skal la være å skrive under når de allerede sitter med dyret i fanget og er klar til avreise. Om det er spesielle ting man finner ekstra viktig og har som krav når man skal selge, så er det viktig at man tar disse tingene opp og diskuterer dem med kjøperne så man kan sile ut hvem man ikke vil selge til. Noe annet blir litt for useriøst og naivt etter min mening. Hvorfor bestemmer noen oppdrettere at katter skal være innekatter? Noen oppdrettere har raser som ikke burde være utekatter av diverse grunner, som perser på grunn av pelsen, sphynx fordi de er hårløse og ragdoll fordi mange av dem er veldig naive og godtroende. Andre oppdrettere igjen har bare en overbevisning om at katter burde holdes inne eller kontrollert utendørs, som andre oppdrettere har en overbevisning om at katter burde få utfolde seg fritt utendørs om mulig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 5. april 2013 #12 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg synes det er ganske respektløst å ikke overholde punktene i kontrakten. Jeg ville ikke likt at noen hadde brutt noen klausuler i kontrakten om det var jeg som solgte et dyr, så jeg velger å ikke gjøre det mot noen andre heller. Men selvsagt, om oppdretter faktisk ikke opplyser kjøperne sine om spesielle klausuler i kontrakten før de skal skrive under, så stiller saken seg annerledes. Man kan ikke forvente at kjøpere flest skal la være å skrive under når de allerede sitter med dyret i fanget og er klar til avreise. Om det er spesielle ting man finner ekstra viktig og har som krav når man skal selge, så er det viktig at man tar disse tingene opp og diskuterer dem med kjøperne så man kan sile ut hvem man ikke vil selge til. Noe annet blir litt for useriøst og naivt etter min mening. . Spør av ren nysgjerrighet, siden du har vært borti en oppdretter med det du så på som urimelige krav - sa h*n i fra så fort du tok kontakt om disse kravene med en gang? Jeg ser for meg at man snakker mer rundt kontrakten og eventuelle krav når det først er aktuelt med kjøp. Da er det jo mulig for kjøper å trekke seg, men problemet i mine øyne er da at man kanskje allerede har bestemt seg for at denne katten vil man ha. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg hadde håndtert situasjonen om jeg ble møtt med et slikt krav, for selv om oppdretter burde ha mulighet til å velge det h*n ser på som passende kjøpere er det i mine øyne trist å ha en innekatt om man har muligheten til å ha utekatt og det ikke er noe ved katten selv som forhindrer det (som de rasene du skriver over her). Jeg synes ikke noen skal måtte ta hensyn til en oppdretters personlige preferanse egentlig, i hvert fall når det kommer til noe så viktig som dette. Siste spørsmål - er dette vanlig egentlig? Har bare fått en omplasseringskatt tidligere, ikke kjøpt, så vet ikke om dette er utbredt... Høres rart ut for meg, men sånn er det kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EryMax Skrevet 5. april 2013 #13 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg har vært ganske mye ut og inn hos ei som driver med ragdoll. Å hun sier at så lenge katta er sterilisert å man bor sånn til at den kan være ute, så er det ingen problem å ha henne/han ute. De fleste av hennes fertile avlskatter ville vel ikke gått lenger enn i hagen, de er fryktelig hjemmekjær. Ei av de stakk av, hun kom tilbake etter et par dager. Hun virket ikke utsultet eller dehydrert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 5. april 2013 #14 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Spør av ren nysgjerrighet, siden du har vært borti en oppdretter med det du så på som urimelige krav - sa h*n i fra så fort du tok kontakt om disse kravene med en gang? Jeg ser for meg at man snakker mer rundt kontrakten og eventuelle krav når det først er aktuelt med kjøp. Da er det jo mulig for kjøper å trekke seg, men problemet i mine øyne er da at man kanskje allerede har bestemt seg for at denne katten vil man ha. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg hadde håndtert situasjonen om jeg ble møtt med et slikt krav, for selv om oppdretter burde ha mulighet til å velge det h*n ser på som passende kjøpere er det i mine øyne trist å ha en innekatt om man har muligheten til å ha utekatt og det ikke er noe ved katten selv som forhindrer det (som de rasene du skriver over her). Jeg synes ikke noen skal måtte ta hensyn til en oppdretters personlige preferanse egentlig, i hvert fall når det kommer til noe så viktig som dette. Siste spørsmål - er dette vanlig egentlig? Har bare fått en omplasseringskatt tidligere, ikke kjøpt, så vet ikke om dette er utbredt... Høres rart ut for meg, men sånn er det kanskje? Altså, jeg har bare hatt en eneste rasekatt og det var en perser jeg hadde i ungdomsårene. Kan ikke helt huske hva som sto i kontrakten til denne, men det var en klausul om at katten ikke skulle gå fritt ute. Ellers har jeg bare vært smått i kontakt med oppdrettere av katt som også driver med hund, eller venner som har kjøpt. Den kontrakten som jeg synes var urimelig var angående en hund, ikke katt. Jeg skulle ha en hannhund fra et kull og oppdretter ville ha avlsrettigheter på denne om den fikk så og så bra resultater. Jeg var ikke interessert i å være noen gratis fôrvert for noen så jeg trakk meg. Det var egentlig aldri aktuelt å premiere den i den grenen, men for min del så synes jeg at det er måte på frekkhet å skulle kreve fullpris for en hund, la valpekjøper premiere den, for så å kreve inn parringer gratis. Valpene var vel rundt syv uker da, så det var jo litt kjipt da jeg fikk den beskjeden rett før henting. Jeg for min del, og det er stort sett bare hund jeg snakker om her, så bringer oppdretter spesielle krav rimelig raskt på bane. Er det noen krav man er opptatt av så vil man jo som oppdretter finne kjøpere som er trolig til å følge de kravene og ikke bare lover det i hui og hast ved henting. Dermed hører de fleste oppdrettere hva kjøper tenker og mener om disse tingene mens du enda er under evaluering som potensiell kjøper. Oppdretter jeg kjøpte perser av spurte i alle fall hva jeg tenkte om å ha katten ute, hvordan jeg så på pelsstell, hva jeg tenkte om fôr osv. allerede de første gangene vi snakket sammen. De som ikke nevner noe spesielt om krav i kontrakten før du får dem midt i fleisen ved henting, har jeg inntrykk av enten er interesserte i å lure til seg ting fordi de vet at det er vanskelig å si ”nei” når du først står der med dyret i hendene, eller er så naive og tror at alle automatisk vil følge og er enige i det som står i kontrakten. Hvor utbredt det er med slike absolutte krav om at katten ikke får gå fritt ute er litt vanskelig å svare på ettersom jeg som sagt ikke har alt for mye kunnskap eller vanker noe særlig i kattemiljøet. De jeg kjenner og vet om, som hovedsakelig har raser som det ikke er noe i veien for at kan gå ute, har ingen absolutt klausul om at kattene de selger ikke får gå ute, det står at de helst ikke burde gå fritt ute og at de absolutt ikke får gå løse før visse krav er oppfylt, gjelder vaksiner, chipping, kastrering og lignende. Så jeg vil tro at de fleste som ikke har raser med åpenbare grunner til å ikke slippe ut, er oppegående nok til å la det være ny eiers avgjørelse om katten skal være inne eller ute selv om de som oppdrettere har et annet syn på ute/innekatt. Endret 5. april 2013 av Skywise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #15 Del Skrevet 5. april 2013 Om jeg skulle hatt katt hadde jeg latt den være en utekatt, og gitt blaffen i om oppdretters personlige preferanse. Du har solgt den, det er nå min katt, og dermed velger jeg hva jeg synes er best for den. Så enkelt er det. De kan egentlig ikke bestemme det, så lenge du er eier av katten, men de prøver seg jo allikevel. Men jeg tenker også at når folk har så syke ideer om dyrehold har ikke jeg lyst til å støtte dem økonomisk. Det finnes alltid andre oppdrettere. Anonym poster: ead16d208bc6d8bd40aefb5eb24876bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #16 Del Skrevet 5. april 2013 TS her! Tusen takk for mange svar Jeg tenker at om jeg skal ha innekatt, må jeg ha 2 slik at de kan ha det morsomt sammen når jeg er på jobb. De fleste katter koser seg jo veldig mye ute, så er litt usikker på om det "føles feil" å ta fra katten den gleden. Ønsker også god kontakt med oppdretter, så vil jo gjerne følge det som står i kontrakten Anonym poster: 83de926da5a3d5bdeefaca8211678cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 5. april 2013 #17 Del Skrevet 5. april 2013 Kjøpte mine to skogkatter samlet for 9000, men det er over fire år siden. Kjenner oppdretteren, fikk en snill pris. Hun tar 6000 men gir avslag om hun får bruke katten i fremtidig avl eller utstillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 5. april 2013 #18 Del Skrevet 5. april 2013 Min oppdretter var veldig klar på at hun ønsket at katten skulle være innekatt og kun luftes enten i bånd, luftegård eller eventuelt løs under oppsyn. Det kan godt hende at pusen hadde klart seg fint alene ute men han har en veldig spesiell væremåte. Veldig naiv og godtroende og stoler på nesten hvem som helst. En ting er å klare seg ute og unngå å bli påkjørt, men han ville jo være et veldig lett bytte for kattehatere og har i tillegg et typisk rasekattutseende og kan i verste fall bli stjelt. Ragdolls mangler også underull så de får aldri så tett og værbestandig pels som mange andre katteraser. Det er derfor de har den typiske kaninaktige silkepelsen. Jeg har valgt å respektere oppdretterens krav og slipper aldri pusen ut alene. Hvis man ønsker å ha en utekatt bør man helst kontakte en oppdretter som synes det er greit å ha kattene ute. Hvorfor skrive under på en kontrakt man ikke er enig i for så å bryte den etterpå? Det må da finnes nok av oppdrettere som ikke har noe i mot at kattene blir utekatter. Jeg vet at mange oppdrettere av Maine Coon gjerne ser at kattene blir utekatter så lenge de er kastrerte, vaksinerte og chippet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kattepus89 Skrevet 6. april 2013 #19 Del Skrevet 6. april 2013 Både Somali og Bengal er veldig aktive katter, de andre også, men kanskje ikke i samme grad.. Så de to første er ikke anbefalt å ha inne med mindre man har stor plass og leker MASSE med dem. Ellers kan de bli destruktive og nokså plagsomme både for deg og seg selv. Når det gjelder dette med Norsk Skogkatt så er det mange som kaller blandingskatter feilaktig for "skogskatt". Men det er en rase som altså heter Norsk Skogkatt og de ligger på 4000-8000 kr som jeg kan se.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 6. april 2013 #20 Del Skrevet 6. april 2013 Hvorfor vil du kjøpe en rasekatt i stedet for en vanlig fin gatemix? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå