AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #1 Skrevet 4. april 2013 Overskriften er en direkte sitering av en venninne av meg. Hun klaget over lite vakter og at det til sammen ble veldig lite penger i måneden. Jeg foreslo jobb bytte, og fortalte at vi på min arbeidsplass søkte folk. Jeg er god venn med sjefen og kunne godt legge inn et godt ord for henne. Svaret var blankt nei. Da jeg lurte på hvorfor, svarte hun at hun aldri kom til å ta en sånn jobb. Det var liksom litt "nedre status". Så sier hun; du jobber jo også der bare for et år, du skal jo ikke bli der! Jeg jobber i en dagligvare butikk. Dette er bare et fri år for å samle opp penger til å kunne ha det litt bedre som student på universitetet neste år. Stillingen hun kunne fått er en hundreprosent. Det synes hun uansett var uakseptabelt, hvem gidder vel å jobbe SÅ mye? Altså man skal jo ha at liv ved siden av også. Da jeg presiserte at jeg jobbet så mye, samtidig som jeg hadde et liv, avfeide hun det bare med et "jaja". Kan også legge til at hun strøk i flere fag når vi gikk siste året vgs. Vi var russ i fjor, så det er ikke så lenge siden, men hun har likevel ikke orket å ta opp et eneste fag. De andre av oss som strøk tok ny eksamen til jul, eller studerer iherdig for å klare det denne eksamenstiden. Hun kunne studert med dem, og vet de har spurt henne, men svarene de får er "jada, hun skal begynne snart". Her vi bor må du også ha lappen for å komme deg rundt omkring. "Alle" tar lappen om de har råd til det når de er atten, og vist de ikke har råd sparer de opp så de i alle fall har det innen to år. Hun har tatt alle obligatoriske timer og det er bare teorien og oppkjøring igjen. Men hun gidder virkelig ikke lese til teorien. Når jeg prøver å pugge med henne svarer hun ; kjeeeedelig. Ikke at jeg har pushet henne så hardt heller, har vel bare spurt om hun trenger hjelp en gang. Foreldrene er fattig. Moren har ikke orket å jobbe på lenge. Det vet jeg faktisk ikke grunnen til. Faren jobber dag og natt for å kunne betale for huset og livsstilen til dattera. Hun reiser minst engang i måneden. Jeg vet at det er mastercard. Hun har Canada goose jakke, og diverse andre dyre merker. Jeg vet at faren bekymrer seg mye for pengene. Men både hun og moren mener 2 syden turer i året og merkeklær likevel er på sin plass. Jeg kjøpte meg nylig en nokså dyr bil (for meg i alle fall), til 200 000kr. Jeg har spart endel til egenandelen og var mildt sagt lykkelig når resultatet endelig kom. Da jeg kjørte til min venninne for å vise den fram, sa hun; "Har pappa sett den?" Og mente at hun skulle få minst like dyr bil når hun tok lappen. I det siste har jeg også hørt snakk om en bil som jeg vet er mye dyrere en som så. Uansett. Jeg har vokst opp fattigdom, og det sier venninnen min at hun også har gjort/gjør konstant. Jeg blir likevel irritert, fordi hennes foreldre er fattig fordi hun blakker dem med et vanvittig overforbruk, mens jeg var glad jeg fikk meg en soft is. Jeg er sinnsykt motivert til å få en utdannelse og god lønn. Jeg elsker å jobbe fordi jeg elsker resultatet det gir. Hun betaler heller aldri for seg når vi er ute. Av og til sier hun at hun ikke har penger, så da sponser en eller annen kino billetten eller annet. Ellers så tror hun at hun har penger, men har ikke det. Hun forventer også da at noen skal betale for henne. Enda hun har slengt på både popkorn og massevis av godteri. Det er ikke snakk om å fjerne noen ting. Hun har også fått forskjellige dyr opp igjennom som hun skulle ha en lys framtid med. Faren hennes måtte dra i stallen for å møkke når hun hadde hest. Hun hadde jo besøk av venner og aldeles ikke tid. Akkurat nå har hun en hund hun mente å trene agility med. Dette er en hund som trenger ekstremt med trening. Hun valgte ikke rase etter hvilke som er flink i agility, men de som var finest. Så hun skulle ha en husky med blå øyne. Den står i hundegården dag ut og dag inn. Aleine. Hun smell kjefter vist noen maser om at hun må gå ut å gi den mat. På Facebook derimot kan man se at hun er en flittig jente som jobber masse og som er veldig glad i friluftsliv. Hunden får en treningsøkt hverdag minst , om ikke to. Også presterte hun med å si at; herregud, når man kan få 7000kr i måneden så skjønner jeg ikke at folk gidder å jobbe. Jeg spurte om hun var klar over at hun er nødt til å søke jobber samtidig, og hun svarte da at det da ikke var et problem. Hun trengte jo ikke skrive spesielt gode søknader. Ærlig talt er jeg ikke sjokkert. Dette er også -tro det eller ei, min beste venninne. Hun er kjempe artig å være med, og vi kan kose oss med ditten og datten. Men med engang det økonomiske kommer opp så blir både jeg og andre litt bitter. Hun skylder oss hver så ekstremt mange penger. Hun forventer penger. Jeg har sluttet og gi henne penger for en måned siden. Og det merkes, vi har bare sittet inne, og hun blir grinete på meg om jeg spør om hun har penger når hun foreslår noe. Hun er som en forbanna unge, og idag er jeg sint på henne uten engang å ha vært med henne. Bare fordi jeg støvsugde bilen og fant søppel posen trødd ned og ødelagt bak i bilen. Gjett hvem som hadde sittet der? Hun bryr seg NULL. Ansvarsfølelsen er ikke eksisterende. Faktisk mer rot i bilen etter henne enn med mine små tantebarn. Hun legger også snus overalt. Irritert til de grader. Syns egentlig toppen av begeret var nav svindlingen, fordi det går utover alle. Det går utover velferdsstaten vår. Ingen som ikke gidder å jobbe har rett på penger. Jeg går selv på nav akkurat nå, men jeg knakk foten og er sykemeldt. Det irriterer meg at folk kan ødelegge dette tilbudet fordi de svindler statskassa tom. Anonym poster: 98a62ef6f2901c57e19521b089b70dc0 6
Quilliam Skrevet 4. april 2013 #2 Skrevet 4. april 2013 Kan ikke du sitte i kassa med brukket fot? Sorry om det er OT.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #3 Skrevet 4. april 2013 1: Hvis dette er din beste venninne har du en jobb å gjøre. Skaff deg bedre venner. 2: Trøst irritasjonen din med at den dagen hun våkner til livets realiteter (snart) så kommer det til å bli kjipt. Jævlig kjipt. Moahahahahaha. 3: Seriøst - du trenger. Virkelig. Mer. Oppegående. Venner. Enn. Dette. Anonym poster: 206b702609f985153491ef3012dbc75f 8
MockingJay Skrevet 4. april 2013 #4 Skrevet 4. april 2013 (endret) Feil Endret 4. april 2013 av MockingJay
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #5 Skrevet 4. april 2013 Ts her; Joda, har selvfølgelig flere venner, vi er jo en gjeng alle sammen. Når vi gikk på skole så tenkte jeg ikke så mye på det, men nå ser man jo hvordan det virkelig er. Man kan jo ikke bli stasjonert til å bare sitte i kassa. Har du ansvaret for kassa har du også ansvaret for kasse området. Du må rydde, hente mer tobakk, pakke ut varer osv i mellom kundene. Anonym poster: 98a62ef6f2901c57e19521b089b70dc0 2
Quilliam Skrevet 4. april 2013 #6 Skrevet 4. april 2013 Det kan andre gjøre mens du sitter i kassa. Har aldri hørt om noen bli sykemeldt fra en butikk pga. en brukken fot, det er sjefen din sin jobb å gi deg arbeidsoppgaver du kan gjøre selv om du er sykemeldt.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #7 Skrevet 4. april 2013 Det kan andre gjøre mens du sitter i kassa. Har aldri hørt om noen bli sykemeldt fra en butikk pga. en brukken fot, det er sjefen din sin jobb å gi deg arbeidsoppgaver du kan gjøre selv om du er sykemeldt. Hva i alle dager har dette med TS' problemstilling å gjøre... Anonym poster: 7e7557edc03ce1ff8f1f21566d6637ef 13
Quilliam Skrevet 4. april 2013 #8 Skrevet 4. april 2013 Hva i alle dager har dette med TS' problemstilling å gjøre... Anonym poster: 7e7557edc03ce1ff8f1f21566d6637ef Jeg sa det var OT, men hun svarte jo så.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #9 Skrevet 4. april 2013 Det kan andre gjøre mens du sitter i kassa. Har aldri hørt om noen bli sykemeldt fra en butikk pga. en brukken fot, det er sjefen din sin jobb å gi deg arbeidsoppgaver du kan gjøre selv om du er sykemeldt. Ts her; joda, men da er det jo en mindre til å gjøre det andre som skulle gjøres. Skjønner du? Vi er ikke flere på jobb enn det trenges. Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke gipsen min passer under kassa uansett. Vurderingen er satt slik at jeg ble sykemeldt med brukket fot. Men dette er så OT som det går ann. Jeg kommer ikke til å svare på flere slike, da det er høyst unødvendig Anonym poster: 98a62ef6f2901c57e19521b089b70dc0 5
Alice123 Skrevet 4. april 2013 #10 Skrevet 4. april 2013 Det kan andre gjøre mens du sitter i kassa. Har aldri hørt om noen bli sykemeldt fra en butikk pga. en brukken fot, det er sjefen din sin jobb å gi deg arbeidsoppgaver du kan gjøre selv om du er sykemeldt. Kan hende TS sliter med smerter i forbindelse med bruddet. Jeg har selv en helt stillesittende jobb, men pga en ulykke er jeg sykemeldt. Jeg klarer ikke jobbe pga store smerter og utmattelse, jeg blir også helt susete i hodet av smertestillende jeg må ta. I går var jeg hos fysioterapaut og etterpå var jeg så utmattet at jeg sovnet liggende på baderomsgulvet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #11 Skrevet 5. april 2013 Bare ikke denne umodne jenten får barn, og suger staten for penger da, Må aldri tipse henne om aleneforsørger penger. Ja hva kan du gjøre. Si til henne direkte hvor lite smart det er å ikke jobbe, ikke ha penger. Hvis hun går hjemme og får 7000 kr av nav, så vil dette i lengden bli dørgende kjedelig. Dagene blir like og hva skal hun fylle dem med? Se tv, handle og henge med venner som har tid? Mange venner på hennes alder jobber og har da ikke tid til så mye sosialisering, og da havner hun utenfor. Har hun en lat mor som også naver er jeg redd dette smitter. Ofte går navere igjen om 1-2 andre i familien naver. Hun kan heller ikke forvente at faren skal kjøpe en rådyr bil til henne. Hun virker plukkende bortskjemt og skulle blitt sendt på bootcamp. Er hun enebarn??? Huff, får spasmer av slike late mennesker!! Anonym poster: dee89c10fc60a0507e0a911fb7156377 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #12 Skrevet 5. april 2013 Den dama kommer til å få en gedigen smell, når hverdagen en gang kommer. Det er lett å bli forbannet på slike mennesker, men de ødelegger bare for seg selv. Egentlig er det mora som skal ha mest kjeft her, det virker som det er hun som har ødelagt dattera si. Dattera har ikke lært noenting om selvstendighet, og det er en egenskap som ikke er lett å tilegne seg om man ikke lærer det mens man er ung. Anonym poster: ef88cb2d54406f4d068c18bfb42ae835
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #13 Skrevet 5. april 2013 Hun kjeder seg ikke hjemme heller, hun sover til alle er ferdig på jobb, ellers så sitter hun å sløver til den tid. Om natten spiller hun et eller annet pc-spill. Hun sier selv hun lever det perfekte liv. Anonym poster: 98a62ef6f2901c57e19521b089b70dc0
Alice123 Skrevet 5. april 2013 #14 Skrevet 5. april 2013 Jeg har en noenlunde lik venninne som deg, TS, selv om hun overhodet ikke er like ekstrem som din. Min venninne har (selvfølgelig) en mor som selv har gått på alskens støtteordninger NAV har å tilby hele sitt liv. Hhun har også fått utdannelse betalt av NAV, som hun selvfølgelig aldri tok i bruk. Min venninne er nå annengenerasjonsNAVer som kjører akkurat samme spor som sin mor. Jeg har begynt å distansere meg, for det blir for dumt.
Bjørn88 Skrevet 5. april 2013 #15 Skrevet 5. april 2013 Overskriften er en direkte sitering av en venninne av meg. Hun klaget over lite vakter og at det til sammen ble veldig lite penger i måneden. Jeg foreslo jobb bytte, og fortalte at vi på min arbeidsplass søkte folk. Jeg er god venn med sjefen og kunne godt legge inn et godt ord for henne. Svaret var blankt nei. Da jeg lurte på hvorfor, svarte hun at hun aldri kom til å ta en sånn jobb. Det var liksom litt "nedre status". Så sier hun; du jobber jo også der bare for et år, du skal jo ikke bli der! Jeg jobber i en dagligvare butikk. Dette er bare et fri år for å samle opp penger til å kunne ha det litt bedre som student på universitetet neste år. Stillingen hun kunne fått er en hundreprosent. Det synes hun uansett var uakseptabelt, hvem gidder vel å jobbe SÅ mye? Altså man skal jo ha at liv ved siden av også. Da jeg presiserte at jeg jobbet så mye, samtidig som jeg hadde et liv, avfeide hun det bare med et "jaja". Kan også legge til at hun strøk i flere fag når vi gikk siste året vgs. Vi var russ i fjor, så det er ikke så lenge siden, men hun har likevel ikke orket å ta opp et eneste fag. De andre av oss som strøk tok ny eksamen til jul, eller studerer iherdig for å klare det denne eksamenstiden. Hun kunne studert med dem, og vet de har spurt henne, men svarene de får er "jada, hun skal begynne snart". Her vi bor må du også ha lappen for å komme deg rundt omkring. "Alle" tar lappen om de har råd til det når de er atten, og vist de ikke har råd sparer de opp så de i alle fall har det innen to år. Hun har tatt alle obligatoriske timer og det er bare teorien og oppkjøring igjen. Men hun gidder virkelig ikke lese til teorien. Når jeg prøver å pugge med henne svarer hun ; kjeeeedelig. Ikke at jeg har pushet henne så hardt heller, har vel bare spurt om hun trenger hjelp en gang. Foreldrene er fattig. Moren har ikke orket å jobbe på lenge. Det vet jeg faktisk ikke grunnen til. Faren jobber dag og natt for å kunne betale for huset og livsstilen til dattera. Hun reiser minst engang i måneden. Jeg vet at det er mastercard. Hun har Canada goose jakke, og diverse andre dyre merker. Jeg vet at faren bekymrer seg mye for pengene. Men både hun og moren mener 2 syden turer i året og merkeklær likevel er på sin plass. Jeg kjøpte meg nylig en nokså dyr bil (for meg i alle fall), til 200 000kr. Jeg har spart endel til egenandelen og var mildt sagt lykkelig når resultatet endelig kom. Da jeg kjørte til min venninne for å vise den fram, sa hun; "Har pappa sett den?" Og mente at hun skulle få minst like dyr bil når hun tok lappen. I det siste har jeg også hørt snakk om en bil som jeg vet er mye dyrere en som så. Uansett. Jeg har vokst opp fattigdom, og det sier venninnen min at hun også har gjort/gjør konstant. Jeg blir likevel irritert, fordi hennes foreldre er fattig fordi hun blakker dem med et vanvittig overforbruk, mens jeg var glad jeg fikk meg en soft is. Jeg er sinnsykt motivert til å få en utdannelse og god lønn. Jeg elsker å jobbe fordi jeg elsker resultatet det gir. Hun betaler heller aldri for seg når vi er ute. Av og til sier hun at hun ikke har penger, så da sponser en eller annen kino billetten eller annet. Ellers så tror hun at hun har penger, men har ikke det. Hun forventer også da at noen skal betale for henne. Enda hun har slengt på både popkorn og massevis av godteri. Det er ikke snakk om å fjerne noen ting. Hun har også fått forskjellige dyr opp igjennom som hun skulle ha en lys framtid med. Faren hennes måtte dra i stallen for å møkke når hun hadde hest. Hun hadde jo besøk av venner og aldeles ikke tid. Akkurat nå har hun en hund hun mente å trene agility med. Dette er en hund som trenger ekstremt med trening. Hun valgte ikke rase etter hvilke som er flink i agility, men de som var finest. Så hun skulle ha en husky med blå øyne. Den står i hundegården dag ut og dag inn. Aleine. Hun smell kjefter vist noen maser om at hun må gå ut å gi den mat. På Facebook derimot kan man se at hun er en flittig jente som jobber masse og som er veldig glad i friluftsliv. Hunden får en treningsøkt hverdag minst , om ikke to. Også presterte hun med å si at; herregud, når man kan få 7000kr i måneden så skjønner jeg ikke at folk gidder å jobbe. Jeg spurte om hun var klar over at hun er nødt til å søke jobber samtidig, og hun svarte da at det da ikke var et problem. Hun trengte jo ikke skrive spesielt gode søknader. Ærlig talt er jeg ikke sjokkert. Dette er også -tro det eller ei, min beste venninne. Hun er kjempe artig å være med, og vi kan kose oss med ditten og datten. Men med engang det økonomiske kommer opp så blir både jeg og andre litt bitter. Hun skylder oss hver så ekstremt mange penger. Hun forventer penger. Jeg har sluttet og gi henne penger for en måned siden. Og det merkes, vi har bare sittet inne, og hun blir grinete på meg om jeg spør om hun har penger når hun foreslår noe. Hun er som en forbanna unge, og idag er jeg sint på henne uten engang å ha vært med henne. Bare fordi jeg støvsugde bilen og fant søppel posen trødd ned og ødelagt bak i bilen. Gjett hvem som hadde sittet der? Hun bryr seg NULL. Ansvarsfølelsen er ikke eksisterende. Faktisk mer rot i bilen etter henne enn med mine små tantebarn. Hun legger også snus overalt. Irritert til de grader. Syns egentlig toppen av begeret var nav svindlingen, fordi det går utover alle. Det går utover velferdsstaten vår. Ingen som ikke gidder å jobbe har rett på penger. Jeg går selv på nav akkurat nå, men jeg knakk foten og er sykemeldt. Det irriterer meg at folk kan ødelegge dette tilbudet fordi de svindler statskassa tom. Anonym poster: 98a62ef6f2901c57e19521b089b70dc0 Hadde min bestevenn/venninne klint søppel å snus utover interiøret i bilen min så hadde jeg skambanka vedkommende 3
Bjørn88 Skrevet 5. april 2013 #16 Skrevet 5. april 2013 Det kan andre gjøre mens du sitter i kassa. Har aldri hørt om noen bli sykemeldt fra en butikk pga. en brukken fot, det er sjefen din sin jobb å gi deg arbeidsoppgaver du kan gjøre selv om du er sykemeldt. Har du helgipsa fot så er det et hælvettes til prakk å sitte i kassa, å om hun har bare halvgips så er det ikke noe behagelig å sitte i ro med foten nedover over lengre perioder og jeg har aldri sett ei kasse der kassadama har plass til å ha foten rett ut så skjønner godt at hun er sykemeldt pga beinbrudd 1
Dragonfly84 Skrevet 5. april 2013 #17 Skrevet 5. april 2013 Så hun syns det er bedre status å nave enn å sitte i kassa? Hun er jo helt blåst. Enten kan hun tjene penger selv og være selvstendig, eller så kan hun ødelegge velferdssamfunnet ved å utnytte det. Fantastisk resonnement av jenta. Virker som hun har fått altfor mye gratis i livet og at foreldrene hennes aldri har lært henne verdien av verken penger eller dyr. Hun skulle aldri hatt verken hest eller hund, og foreldrene hennes gjør henne en bjørnetjeneste som gir henne alt når de ikke har råd til det en gang. Det er vel dessverre ikke så mye du kan få gjort med det, annet enn å prøve å forklare hvordan det føles å være uavhengig, tjene egne penger og kunne bestemme over dem selv. Hun er vel rundt 20 siden hun var russ i fjor? Da er det jo på tide å flytte ut, bli voksen, slutte å være avhengig av foreldre og gjøre noe med livet. 7000 kroner i måneden ja, det varer ikke lenge når hun flytter ut og må betale for alt selv... 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #18 Skrevet 5. april 2013 Om hun begynner å nave vil hun gå lei av det før eller siden. Hun kommer til et punkt der hun oppdager at det er bedre å ha noe å fylle dagene med enn å gå hjemme og kjede seg og bli deprimert. Anonym poster: 43c7e7b120e47b7f64f245dc3186622a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #19 Skrevet 5. april 2013 Om hun begynner å nave vil hun gå lei av det før eller siden. Hun kommer til et punkt der hun oppdager at det er bedre å ha noe å fylle dagene med enn å gå hjemme og kjede seg og bli deprimert. Anonym poster: 43c7e7b120e47b7f64f245dc3186622a Det der er da en myte. Veldig mange trives helt fint med å gå hjemme, eller de finner på ting å gjøre selv om de ikke har jobb eller masse penger. Ikke at jeg støtter naving, men jeg er litt lei av å se det bli presentert som en sannhet at man må ha en jobb "for å fylle dagene". Man må ha en jobb av mange grunner, men mange av oss kan glatt ha det helt fantastisk uten jobb dersom vi ikke er økonomisk avhengig av den. Anonym poster: 3c3c03ceb2234f9050586eff6c862e24 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #20 Skrevet 5. april 2013 Om hun jobber såpass lite som hun gjør er det slettes ikke sikkert at hun er berettiget noe som helst støtte fra NAV om hun slutter i jobben. Anonym poster: 62689c1d86c45d4b4207843b3c595657
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå