Gjest Lei nabo Skrevet 29. mars 2004 #1 Skrevet 29. mars 2004 Det er to-tre jenter (varierer) i nabolaget som synes det er ustyrtelig festlig å ringe på døra og stikke av. Noen ganger løper de, andre ganger gjemmer de seg bak en snøhaug. Vi har ignorert dem, men her i helga har både sambo og jeg snakket til dem - da har de ligget bak haugen. Har ikke gått ut og snakket, bare snakket fra døra liksom... Jeg vet ikke hvilke unger dette er eller hvor de "tilhører". De er forholdsvis store også, vil tippe 4.-6.klasse... Jeg har hatt lyst til å ligge på lur og åpne døra og huke tak i den av dem som ringer på, og be vedkommende følge meg hjem til foreldrene - men jeg vet ikke helt om det er det rette... Ikke er jeg "gammel kjerring" heller - er 30 - men dette irriterer meg grenseløst. Hvis vi VET at det er dem lar vi bare være å åpne, men man må jo innimellom sjekke om det faktisk er noen andre... Noen som har forslag?
Gjest Moonshadow Skrevet 29. mars 2004 #2 Skrevet 29. mars 2004 Vi også syntes det var veldig artig da vi var små.. Om dere tar tak i de og reagere så er det vel bare gøyere.. Det er vel ganske vanlig barnestreker det der..
VesleBråka Skrevet 29. mars 2004 #3 Skrevet 29. mars 2004 Løp etter dem og skrem vettet av dem.. da tørr de ikke mer. Vi gjorde også det da vi var små. + gnikke med isopor på vinduet.
RoadQueen Skrevet 29. mars 2004 #4 Skrevet 29. mars 2004 Var plaget en periode med dette - veldig festlig når man går nattskift... Fanget et av dyrene og leide det hjem til foreldrene og framla problemet saklig. Det gjentok seg aldri.
Gjest care Skrevet 29. mars 2004 #6 Skrevet 29. mars 2004 dette husker jeg vi også gjorde. Men var det noen som ikke brydde seg, så gadd vi ikke holde på. HVis jeg hadde vært deg, ville jeg gå til anskaffelse av en stygg heksemaske og drakt, stått på lur og skremt vettet av dem....eller bare rett og slett snakket med dem..
Gjest Lei nabo Skrevet 29. mars 2004 #8 Skrevet 29. mars 2004 Skru av ringeklokka har jeg også lyst til, men sambo er av dem som MÅ åpne når det ringer på og MÅ ta telefonen når den ringer. Jeg har ikke noe problem med å la den ringe hvis jeg ikke har lyst til å snakke, men det har han... Løsningen blir vel å fortsette å ignorere så mye som mulig, med mindre jeg faktsik får huket tak i en av dem - da kommer jeg nok til å følge ungen hjem, ja... Greit nok at det er sånn man ofte gjør når man er barn, men det betyr vel ikke at man må godta det allikevel? Dessuten blir bikkja stressa av at det ringer på til alle døgnets tider, holdt jeg på å si... Takk for tips alle sammen!
Gjest Myumi Skrevet 29. mars 2004 #9 Skrevet 29. mars 2004 Hold ett lite øye med innkjørselen og huk tak i en av dem neste gang de forsøker seg. Deretter følger du barnet hjem og tar det opp med foreldrene på en rolig og hyggelig måte.
Peluche Skrevet 29. mars 2004 #10 Skrevet 29. mars 2004 Er du litt hendig greier du å koble en liten kinaputt til ringeklokken så den smeller rett over hodet deres når de ringer på. Da bør du riktignok krysse fingrene for at det er dem som kommer og ikke en hjertesyk svigermor, og se forskjellen på minikinaputt og dynamittgubbe ;-) Dette var det en som gjorde da jeg var liten og jeg tør knapt ringe på en dørklokke når jeg SKAL ringe på enda jeg! Men det funker og en liten støkk i livet tåler alle 1
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #11 Skrevet 29. mars 2004 He, he... Lillesøsteren min hadde noen gutter i klassen som syntes dette var toppen av kveldsunderholdning. Det de derimot ikke var klar over, var at faren vår trente karate. Så en kveld han trente nede i kjellerstua (dette var på sommeren, så vinduene sto på vidt gap), hørte han det tasset på singelen, og hysterisk fnising og hvisking på utsiden. Akkurat i det de ringte på, kastet han seg halvveis ut av vinduet og satte i DET karatebrølet! Etter det var det ingen som kom "ring-pigg" hos oss, men søster'n fikk spørsmål noen dager etter på om faren vår var "helt god"...
CecilieB Skrevet 29. mars 2004 #12 Skrevet 29. mars 2004 Vi har samme problem her hos oss. Det er noe så inn i h..... irriterende. Sist gang tok gubben på seg skoene og sprang etter dem. De fikk som ørene flagret og måtte pent gi fra seg navn og tlf.nr. (Ja, vi vet at vi fikk riktige opplysninger). Guttene fikk beskjed om at neste gang noen som helst (trengte ikke være de) ringte på og løp, ville vi ringe til deres foreldre. Etter det har det faktisk ikke skjedd, så her går vel ryktene om oss tenker jeg. Vi får se hvor lenge det varer, neste gang kommer vi nok til å ta kontakt med foreldrene med en gang. (Og nei, jeg gjorde aldri sånne rampestreker selv da jeg var barn)
Gjest Nicoline Skrevet 29. mars 2004 #13 Skrevet 29. mars 2004 Hva når dere selv får barn og de gjør akkurat det samme ? Eller når barnas venner kommer hjem til dere og ringer på og stikker av ... det skjer nemlig det og - skal dere virkelig lage et så stort vesen av noe så uskyldig ? Det er noe så og si alle barn gjør en eller annen gang i livet ...
*Lene* Skrevet 30. mars 2004 #14 Skrevet 30. mars 2004 Hva når dere selv får barn og de gjør akkurat det samme ? Eller når barnas venner kommer hjem til dere og ringer på og stikker av ... det skjer nemlig det og - skal dere virkelig lage et så stort vesen av noe så uskyldig ? Det er noe så og si alle barn gjør en eller annen gang i livet ... Det er sant, men at man skal godta det? Noen har gjort det hos oss også, og det er utrolig irriterende. Jeg hadde nok ikke reagert hvis det skjedde et par ganger bare, men hvis det gjentok seg, hadde jeg nok huka tak i en, og fulgt vedkommende hjem til foreldrene! Selv så jeg den gang hvem som ringte på, og jeg visste hvem dette var. Jeg bare ropte fra hverandaen vedkommendes navn, og at han ikke skulle gjøre dette! Aldri skjedd igjen :-)
Gjest Tex Skrevet 30. mars 2004 #15 Skrevet 30. mars 2004 Hvis mine barn hadde bedrevet noe sånt ville jeg vært veldig takknemlig dersom offeret hadde huket tak i ungen og leid han pent hjem igjen. Slike ting er alvorlig i mine øyne, man skal faktisk ikke lage gøy av å plage andre, så jeg ville blitt glad dersom jeg fikk anledning til å få vite om det og utarbeide mine egne grusomme straffemetoder.... Barn må faktisk oppdras, og hvis ingen reagrerer på slik oppførsel vil de til slutt tro at det er greit. Og hvem vet hva de finner på neste gang.
CecilieB Skrevet 30. mars 2004 #16 Skrevet 30. mars 2004 Hva når dere selv får barn og de gjør akkurat det samme ? Eller når barnas venner kommer hjem til dere og ringer på og stikker av ... det skjer nemlig det og - skal dere virkelig lage et så stort vesen av noe så uskyldig ? Det er noe så og si alle barn gjør en eller annen gang i livet ... Jeg har barn, i den alderen som noen av dem som driver med dette. Jeg hadde ikke akseptert at de drev på sånn hos andre og hadde satt pris på at de ble satt på plass og gjerne at vi ble kontaktet hvis dette skjedde.
Tvilling76 Skrevet 30. mars 2004 #17 Skrevet 30. mars 2004 Dere som reagerer negativt på dette.. Gjorde dere aldri noen rampestreker da dere var barn? Selv drev jeg med "ring-pigg", slang osv... Uskyldig moro mener nå jeg. 2
blåveis Skrevet 30. mars 2004 #18 Skrevet 30. mars 2004 jo, jeg prøvde meg på en ring og stikk av, men jeg vist at det ventet kjeft og tap av lommepenger dersom mine foredre fikk vite om det.. dersom jeg hadde blitt tatt og "sluppet unna" hadde jeg jo lært at det var OK... og det er det vel ikke?
Gjest Lei nabo Skrevet 30. mars 2004 #19 Skrevet 30. mars 2004 Vi har barn selv, eldste er i den alderen at han er mye ute og vi ikke bestandig har "kontroll" på ham. Jeg hadde vært takknemlig om noen hadde "fanget" ham og tatt ham med til oss dersom noen fersket ham i å gjøre det samme. Greit nok at mange gjør dette i oppveksten, men det betyr ikke at det er greit å gjøre det... Hadde det skjedd en gang eller to hadde jeg ikke brydd meg, men det skjer flere ganger i uka, opptil flere ganger om dagen på det verste - og det er alltid de samme.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #20 Skrevet 30. mars 2004 Jeg forstår godt at du blir lei. Vi ble plaget med dette for noen år siden og det jeg gjorde da var(vi bodde i rekkehus og hadde veranda over inngangsdøra) å stå klar på verandaen med en bøtte vann og helle det ut over pøblene. Det var de samme pøblene hver gang og vi kunne av og til se de fra andre siden av huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå