krmyhre Skrevet 4. april 2013 #1 Skrevet 4. april 2013 Vi har en hannkatt på snart 2 år i huset, som egentlig er ganske bortskjemt å vant til å få all oppmerksomheten alene. Nå skal vi få oss hund, og lurer på om noen har noen tips å komme med til de første dagene? Skal vi la katten og hunden bli kjent selv, å holde oss unna? Eller bør vi ta litt styring så ikke katten flyger på hunden eller hunden starter å løpe etter katten? Tips mottas med stor takk!!
Skywise Skrevet 4. april 2013 #2 Skrevet 4. april 2013 Det kommer jo litt an på hvordan katten og hunden reagerer på hverandre. Får du en hund som liker å jage pusen eller har en katt som hisser seg opp om hunden kommer i nærheten, så må man ta kontroll over situasjonen og ikke forlate dem alene sammen. Det kan uansett være lurt å holde øye med dem når de er nærme hverandre ettersom det ”plutselig” kan smelle fra den ene parten, i alle fall den første tiden. Selv hadde jeg to katter før, den ene hadde ikke noe i mot hunder mens den andre overhode ikke kunne fordra dem. De foregående hundene ignorerte dem for det meste av tiden, så her ble de bare som valper satt på gulvet og fikk ordne opp selv med katten som likte hunder mens de tok hintet fra den andre katten når den syntes de kom for nærme. Var aldri noen problemer. Men en av de hundene jeg har nå forfulgte kattene og angrep dem. Det ble en del basketak som kunne endt ille om ingen hadde kommet inn og fått situasjonen under kontroll. Atferden til hunden forbedret seg mye med trening, men den sluttet aldri helt, så den fikk aldri være alene med kattene og den ble nøye overvåket rundt dem all den tid vi hadde kattene.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #3 Skrevet 5. april 2013 Jeg tror det beste er å la de ordne opp selv, med mindre du tror at noen vil bli skadet. Vi slapp katten ut før vi i det hele tatt tok valpen ut av bilen, og lot valpen bli kjent med sitt nye hjem og sine nye mennesker før den møtte katten. Når katten kom inn var valpen så sliten av nye inntrykk at den orket ikke hilse på katten en gang. Katten ble megaskeptisk, gikk for å snuse på valpen, og løp opp i 2.etg. Jeg tror det var bra at valpen var så sliten at katten fikk inntrykk av at valpen ikke brydde seg om henne, og ikke var der for å plage henne. Vi har et rom og en avsats i trappen som kun katten kommer seg til. Hit løper hun om det blir for mye for henne, kanskje det er noe dere også kan tenke på? Kanskje sperre av kjøkkenet med ei grind slik at det bare blir kattens plass? Etter hvert ville valpen hilse på katten, og med én gang valpen begynte å leke og bli voldsom fikk han en pote over ansiktet. Det har han fått hver gang katten blir lei, og han har skikkelig respekt for henne. Han prøver å tøye grensene, og det har faktisk fungert, men til syvende og sist er ikke katten noe fan av valpen. Det viktigste er at han har lært seg at man ikke plager katten, ikke løper etter katten (her løper katten etter hunden når de leker) og at katten er sjefen. Dette ordnet de opp i selv, og om dere har en katt som er mentalt frisk og oppfører seg som katter flest, så skjønner en katt at den ikke skal bruke klør i ansiktet på et annet vesen med mindre det er en trussel. En katt skjønner at en valp er et barn, og ikke egentlig en trussel. Den eneste gangen katten min har tatt skikkelig hardt i var når hun følte seg trengt inn i et hjørne, og kloa var ikke i nærheten av øynene på valpen. Ellers har valpen både dyttet henne ned fra sofaen, tatt plassen hennes, drukket av vannet hennes og spist av maten samtidig som henne, uten at hun har reagert. Jeg tror at det var viktig for mine at katten selv fikk sette seg i respekt, en katt blir fort fornærmet om du "ordner opp" for dem (iallefall blir min fort sur). Når valpen ser at jeg lar katten gjøre som hun gjør, så forsterker det bare inntrykket av at katten bestemmer. Selvfølgelig, om katten bruker klør, eller hunden angriper katten, så må de nok bli venner under kontrollerte former. Men som sagt, at katten har en plass han kan trekke seg tilbake til uten at hunden kan følge etter, tror jeg vil gjøre situasjonen mye bedre for katten. I tillegg erfarer valpen da at "om jeg plager katten, så forsvinner den, og da blir det kjedelig for meg". Ellers, husk at katter også responderer på godbiter! Gi dem godbiter når de hilser på hverandre. Ikke glem å gi katten oppmerksomhet, selv om du bare har lyst til å løfte opp den nusselige valpen og aldri gi slipp på den Prøv å gjøre litt stas på katten, kjøp noen kule leker, gi den ekstra mye oppmerksomhet (om den vil ha det, min ville bare være i fred), og det skader ikke å sette en Feliway feromondiffuser i stua som skiller ut feromoner som beroliger katten. PS! Det viktigste er at du gjør det DU føler er riktig, mine metoder trenger ikke fungere for deg og dine dyr. Det går sikkert bra, men ikke vær redd for å gripe inn om du føler at det går for langt, du kjenner selv hva som er rett Anonym poster: fea7e10497fd155b44199e8cd340f0d2
bebisss Skrevet 5. april 2013 #4 Skrevet 5. april 2013 Jeg hadde også en 2 år gammel katt og fikk en hund. Jeg lot dem bare være så fikk dem ordne opp selv. Katten var ikke særlig glad i hunden og jeg merket humøret på katta ble litt nedsatt, han klbbet vell en gang etter hunden men det var ikke hardt og uten klør. Det tok ikke lang tid før de sov i hundesengen sammen og slikket på hverandre og ble beste venner
krmyhre Skrevet 5. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 5. april 2013 Takk for gode svar alle sammen :-) Har hunden hjemme nå, og katten skal være borte det første døgnet. Så får vi se i morgen hvordan det går :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå