Shadee Skrevet 4. april 2013 #1 Skrevet 4. april 2013 Hva får deres små? Har til nå brukt d-vitamindråper, men vurderer å heller gå over til tran. Har kikket litt på den eskimo kids, jeg bruker omega 3 tablettene derfra.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #2 Skrevet 4. april 2013 Mine på 2 og 4 år får Sanasol og Omega 3 fisker. Er hovedsaklig 4 åringen som trenger tilskudd, da han er småspist og sær i matveien. 2 åringen har langt bedre kosthold, men vil ha når hun ser broren får. Men får mindre dose. Tran/Eskimo Kids, står jeg over å gi. Orker ikke den fiskeoljelukta. Søles det, så setter f eks lukta seg i alt det vaskes sammen med. Anonym poster: 207e3b5c09cd987c8335408d53bce655
Tolly Skrevet 4. april 2013 #3 Skrevet 4. april 2013 Tran og eskimo-3 kids kan jo ikke sammenliknes! Tran lukter og smaker.. Ja, tran. Eskimo3-kids smaker og lukter jo tutti frutti. Mi på drøyt ett år får eskimo 3 kids OG d-vitamindråper. Og fra tid til annen en runde med flytende jern.
BlendaSensitive Skrevet 4. april 2013 #4 Skrevet 4. april 2013 Tolly: Har den på ett år fått påvist lite jern hos lege? Trodde forøvrig ikke man skulle kombinere tran og d-vitamindråper, for det kan gi overdose. Vi gir bare d-vitamin, etter anbefaling fra helsestasjon/lege.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #5 Skrevet 4. april 2013 Tran og eskimo-3 kids kan jo ikke sammenliknes! Tran lukter og smaker.. Ja, tran. Eskimo3-kids smaker og lukter jo tutti frutti. Om man søler Eskimo kids på klær og disse klærne vaskes med andre klær så lukter det tran allikevel. Jeg har prøvd i, god tro. Men det ble et kort forsøk. Anonym poster: 207e3b5c09cd987c8335408d53bce655
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #6 Skrevet 4. april 2013 Tran og eskimo-3 kids kan jo ikke sammenliknes! Tran lukter og smaker.. Ja, tran. Eskimo3-kids smaker og lukter jo tutti frutti. Mi på drøyt ett år får eskimo 3 kids OG d-vitamindråper. Og fra tid til annen en runde med flytende jern. Du bør ikke gi både eskomo 3 og d-vit dråper, det kan bli for mye og gi forgiftning. Vitamin a, d, e og k er fettløselige vitaminer som lagres, de skilles ikke ut via urin ved for stort inntak som vitamin b og c gjør. Jern bør du bare gi hvis legen har påvist jernmangel. Inntak av jern hvis blodprosent og jernlager er normal er livsfarlig!! Anonym poster: 6384f4c248cd45d75f5ad104fc57db6f
Tolly Skrevet 5. april 2013 #7 Skrevet 5. april 2013 Anbefalingene på inntak av vit d har vært alt for lave i Norge i alle år. De nye anbefalingene går på at man skal ha minst dobbelt så mye av tidligere anbefaling. For voksne vil det si min. 25 ug. I USA er anbefalingene mye høyere enn det. I mange år har det vært en gåte hvordan melkeslukende nordmenn kan ligge på verdenstoppen i benskjørhet. Vit d fremmer opptak av kalsium i kroppen. De nye vid d-pillene til voksne er nå på 20 ug pr pille. Når innholdet av vit d i eskimo 3 kids er under 10 ug, er jeg på trygg grunn. Fem dråper vid d er 10 ug. Hun får 2-4 dråper i tillegg til fiskeoljen og jeg stopper med det når vi kommer oss ut i sola mer enn ett kvarter om dagen. Jern gir jeg fra tid til annen fordi hun ikke får noen butikk-grøt-dritt og fordi hs, kg og andre besserwissere dermed er sikre på at hun er anemisk, det er bare jeg som ikke ser det og skjønner at eneste løsningen er Nestlé. Så en dråpe et par ganger i uka er for å stoppe munnen på hs. Ang eskimo 3 på klær, så kommer jeg på at jeg aldri har sølt det på klær, så der vet jeg ikke. Hun sluker hver en dråpe. Da hun fikk tran, derimot, stinka hun fiskefabrikk i skreisesongen! 1
Tolly Skrevet 5. april 2013 #8 Skrevet 5. april 2013 Du bør ikke gi både eskomo 3 og d-vit dråper, det kan bli for mye og gi forgiftning. Vitamin a, d, e og k er fettløselige vitaminer som lagres, de skilles ikke ut via urin ved for stort inntak som vitamin b og c gjør. Jern bør du bare gi hvis legen har påvist jernmangel. Inntak av jern hvis blodprosent og jernlager er normal er livsfarlig!! Anonym poster: 6384f4c248cd45d75f5ad104fc57db6f Jaha, men grøten de fleste velger til barna er tilsatt jern. Produsentene mener jo det er alt for vanskelig for foreldre å sikre ungene et godt nok sammensatt kosthold.
skruf Skrevet 5. april 2013 #9 Skrevet 5. april 2013 Jaha, men grøten de fleste velger til barna er tilsatt jern. Produsentene mener jo det er alt for vanskelig for foreldre å sikre ungene et godt nok sammensatt kosthold. Før du gir tilskudd av jern så skal det bli tatt en blodprøve for å sjekke jernlager og blodprosent. Dette er noe helsesøster bør vite også. Jern får barna i seg via andre matvarer enn nestle tilsatt jern, så hvis en har et variert kosthold bestående av grønnsaker og grove kornprodukter så skal det gå greit. Brokkoli f.eks er en super kilde til jern. Mine barn har aldri fått nestle grøt, og det har aldri vært et problem med anemi. 1
Tolly Skrevet 5. april 2013 #10 Skrevet 5. april 2013 Før du gir tilskudd av jern så skal det bli tatt en blodprøve for å sjekke jernlager og blodprosent. Dette er noe helsesøster bør vite også. Jern får barna i seg via andre matvarer enn nestle tilsatt jern, så hvis en har et variert kosthold bestående av grønnsaker og grove kornprodukter så skal det gå greit. Brokkoli f.eks er en super kilde til jern. Mine barn har aldri fått nestle grøt, og det har aldri vært et problem med anemi. Jøss, der finnes altså ett annet menneske som mener der samme som meg;) 2
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. april 2013 #11 Skrevet 5. april 2013 (endret) Her bruker vi tran med sitronsmak + Biovit. (Barnet får selvsagt i seg nok av frukt og grønt utenom.) Endret 5. april 2013 av Mrs. Random Nick
skruf Skrevet 5. april 2013 #12 Skrevet 5. april 2013 Jøss, der finnes altså ett annet menneske som mener der samme som meg;) Høres ut som ei merkelig helsesøster som mener at barnet ser anemisk ut og at du skal gi tilskudd uten en test! 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #13 Skrevet 5. april 2013 Før du gir tilskudd av jern så skal det bli tatt en blodprøve for å sjekke jernlager og blodprosent. Dette er noe helsesøster bør vite også. Jern får barna i seg via andre matvarer enn nestle tilsatt jern, så hvis en har et variert kosthold bestående av grønnsaker og grove kornprodukter så skal det gå greit. Brokkoli f.eks er en super kilde til jern. Mine barn har aldri fått nestle grøt, og det har aldri vært et problem med anemi. Det var svært lite som tydet på at jenta mi hadde anemi også. Men en tilfeldig prøve i forbindelse med allergiutredning, viste noe annet. Da var hun 1 år. Spiste godt og variert, samt litt "butikkdritt" grøt (som dere så fint kaller det). Det er svært få som blir tatt noen prøve av, så skal ikke se bort i fra at problemet er større enn vi tror. Anonym poster: 207e3b5c09cd987c8335408d53bce655
skruf Skrevet 5. april 2013 #14 Skrevet 5. april 2013 Det var svært lite som tydet på at jenta mi hadde anemi også. Men en tilfeldig prøve i forbindelse med allergiutredning, viste noe annet. Da var hun 1 år. Spiste godt og variert, samt litt "butikkdritt" grøt (som dere så fint kaller det). Det er svært få som blir tatt noen prøve av, så skal ikke se bort i fra at problemet er større enn vi tror. Anonym poster: 207e3b5c09cd987c8335408d53bce655 Det er jo nettopp det jeg skriver; før det blir gitt tilskudd av jern så skal det bli tatt en blodprøve for å teste blodprosent og jernlager. Kanskje helsestasjon og foreldre burde vært mere obs på det, og fått tatt en enkel prøve for å sjekke! Lett anemi er faktisk veldig vanlig i ett-årsalderen, ene jenta mi og var det ved den alderen. Legen sa til meg at det er ofte pga ammingen opphører. Kan kanskje stemme, størstejenta ammet jeg i over to år, og hun har aldri vært anemisk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå