AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #1 Skrevet 4. april 2013 Jeg sliter med å holde vekta, og har en periode nå vurdert å prøve lavkarbokosthold for å se om dette er noe for meg. Imidlertid er jeg allergisk mot bl.a. nøtter og skalldyr, jeg liker ikke fet fisk som f.eks. laks, makrell og sild, spiser (helst) ikke svinekjøtt og er heller ikke så glad i egg. Ut fra det (lille) jeg vet om lavkarbo, så begrenser vel dette variasjonsmulighetene i et slikt kosthold? Anonym poster: 12e33ffe83fd1dc0ac50ea6de8763c42
Løvetanten Skrevet 4. april 2013 #2 Skrevet 4. april 2013 (endret) Nei, ikke i det hele tatt Nøtter og skalldyr er ikke essensielt. Jeg spiser ikke skalldyr overhodet, og nøtter ganske sjeldent. Du kan spise fisk av alle slag, og etterhvert liker du kanskje laks også? Oksekjøtt, kylling, kalkun, karbonadedeig, kjøttdeig, ost av alle slag, fløte, gresk yoghurt, alle grønnsaker. Omelett er enkelt og greit, og kanskje du spiser egg når det er tilberedt på en ordentlig måte? Vanlig stekt speilegg er ikke min favoritt heller, og kokte egg gir meg vondt i magen. Gresk yoghurt med sukrin og bær. Grønn salat med oljedressing og kjøtt/fisk Stekt kylling med feta og grønnsaker Confecta sukkerfri kakao med en teskje kokosolje eller en fløteskvett Spekeskinke med philadelphia Ostegratinert blomkål med eller uten bacon Det er såååå mye god mat. Prøv deg frem og utfordre deg selv litt. Mye mat man tror man ikke liker blir kjempegod med rett tilberedning Endret 4. april 2013 av Løvetanten 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #3 Skrevet 4. april 2013 Takk for bra svar! Jeg høres jo ut som om jeg er skikkelig kresen på mat nå, men bortsett fra det jeg nevner ovenfor, spiser jeg faktisk det meste. Er egentlig ganske glad i fisk også, bortsett fra ovennevnte. Kokt laks kommer jeg nok aldri til å like igjen etter at jeg ble skikkelig syk av skjemt laks en gang, men jeg spiser faktisk røkt laks og synes det er godt. Omelett og eggerøre er helt ok innimellom, så lenge det ikke blir for mye av det. Ser at jeg trenger å sette meg litt bedre inn i dette med lavkarbomat Anonym poster: 12e33ffe83fd1dc0ac50ea6de8763c42
Supraspinatus Skrevet 4. april 2013 #4 Skrevet 4. april 2013 Kokt laks?! Det burde vært forbudt å tilberede den fisken slik. Prøv å tilbered laksefilet i ovnen under et grillelement på fullt med en glace. Glace til 400g laks (salma backloin brukte jeg) 1 ss maple syrup 1 ss Dijonsennep Smør utover kun toppen og la den grille til den har fått den kjernetemperatur du ønsker. Den skal bli litt svidd på toppen. Husk salt! Serveres med blomkålmos og frisk salat. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #5 Skrevet 4. april 2013 Tusen takk, Supraspinatus - det der høres faktisk helt deilig ut Forutsatt at laksen er av god kvalitet, da - mye dårlig oppdrettslaks som smaker py uansett hvordan man tilbereder den Anonym poster: 12e33ffe83fd1dc0ac50ea6de8763c42
Gjest Akse Skrevet 5. april 2013 #6 Skrevet 5. april 2013 Jeg vil aldri anbefale lavkarbokosthold. Mange av de viktigste vitaminkildene er karbokilder, og karbohydrater er hovedkilden til energi. Alle kan uansett gå ned i vekt hvis de klarer å begrense seg kalorimessig. 3
Løvetanten Skrevet 5. april 2013 #7 Skrevet 5. april 2013 (endret) Jeg vil aldri anbefale lavkarbokosthold. Mange av de viktigste vitaminkildene er karbokilder, og karbohydrater er hovedkilden til energi. Alle kan uansett gå ned i vekt hvis de klarer å begrense seg kalorimessig. Det at du sier at "mange av de viktigste vitaminkildene er karbokilder" er nok til å ikke høre på rådet ditt desverre. Med karbokilder må jeg anta at du mener frukt og brød? Grønnsaker har mer vitaminer og mindre sukker. Bær er også et godt alternativ. Mineralene og vitaminene i brødmaten er lett å erstatte gjennom et normalt inntak av kjøtt, fisk, grønnsaker og egg. Karbohydrater er en god energikilde ja, men fett er bedre. Mange velger å beholde grove kornprodukter i sitt lavkarbokosthold, så da kan jeg virkelig ikke se hva problemet er for de som mener brød er alfa omega. Endret 5. april 2013 av Løvetanten 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #8 Skrevet 5. april 2013 Jeg vil aldri anbefale lavkarbokosthold. Mange av de viktigste vitaminkildene er karbokilder, og karbohydrater er hovedkilden til energi. Alle kan uansett gå ned i vekt hvis de klarer å begrense seg kalorimessig. Men det finnes jo lavkarbokosthold som "tillater" endel karbohydrater. Jeg tenkte ikke akkurat å starte på LCHF, mer en type moderat lavkarbo à la Fedon eller liknende. Tenkte å bake lavkarbobrød/knekkebrød selv, da får jeg jo i meg endel frø og fiber. Endel grønnsaker inneholder jo også karbohydrater. Selvsagt klarer alle (eller i alle fall de fleste) å gå ned i vekt hvis de klarer å begrense seg kalorimessig. Men nå er ikke problemet mitt å gå ned i vekt - det er jo forholdsvis enkelt - men å holde vekta når jeg først har gått ned. Det har jeg ikke klart så langt på et "vanlig" kosthold, pluss at jeg har tendenser til sukkeravhengighet som jeg tror jeg lettere kan bli kvitt på lavkarbo. Anonym poster: 12e33ffe83fd1dc0ac50ea6de8763c42 3
Supraspinatus Skrevet 5. april 2013 #9 Skrevet 5. april 2013 (endret) Jeg vil aldri anbefale lavkarbokosthold. Mange av de viktigste vitaminkildene er karbokilder, og karbohydrater er hovedkilden til energi. Alle kan uansett gå ned i vekt hvis de klarer å begrense seg kalorimessig. Hvilke vitaminkilder er det du snakker om da? Fett vil alltid være hovedkilden til energi også for dem som spiser karbohydrater. Helt frem til du øker intensiteten og fettoksideringen ikke henger med. Fytatinnholdet i korn begrenser biotilgjengeligheten til mineralene. Derfor er ikke korn nødvendigvis en bedre kilde til vitaminer/mineraler selv om innholdet, sammenlignet med enkelte grønnsaker, er høyere gram for gram. Spiser man så mye grønnsaker man skal i et godt formulert lavkarbokosthold så får du i deg mer mineraler og vitaminer enn i et vanlig, norsk brødbasert kosthold. Endret 5. april 2013 av Supraspinatus 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #10 Skrevet 5. april 2013 TS her igjen:) Finnes det en "enkel" måte å sette seg inn i lavkarbokosthold på? Jeg vet jo at det finnes en masse blogger og noe som heter lavkarboforum.no eller noe slikt, men tilfanget av informasjon er stort og uoversiktlig, føler jeg. Er det en idè å gå til anskaffelse av en bok eller to? Anonym poster: 12e33ffe83fd1dc0ac50ea6de8763c42
Supraspinatus Skrevet 5. april 2013 #11 Skrevet 5. april 2013 TS her igjen:) Finnes det en "enkel" måte å sette seg inn i lavkarbokosthold på? Jeg vet jo at det finnes en masse blogger og noe som heter lavkarboforum.no eller noe slikt, men tilfanget av informasjon er stort og uoversiktlig, føler jeg. Er det en idè å gå til anskaffelse av en bok eller to? Anonym poster: 12e33ffe83fd1dc0ac50ea6de8763c42 Bok ja. En, nei. Det er mange som har en mening om hvordan et lavkarbokosthold skal se ut. Jeg anbefaler at du leser litt forskjellig litteratur - det gir et større oversiktsbilde. Jeg anbefaler "The art and science of low carbohydrate living". Den er skrevet av noen som har forsket en del på emnet og tar for seg en ketogen LCHF-diett. Boken er i tillegg utrolig billig. I tillegg ville jeg lest noe fra paleoverdenen. F.eks "Naturlig mat". Det er verdt å vite at det er et visst kommersielt press i alle former for kosthold, også lavkarbo. Ta derfor ikke alltid alt du leser uten en liten klype salt. 1
Redbull Skrevet 5. april 2013 #12 Skrevet 5. april 2013 Jeg vil aldri anbefale lavkarbokosthold. Mange av de viktigste vitaminkildene er karbokilder, og karbohydrater er hovedkilden til energi. Alle kan uansett gå ned i vekt hvis de klarer å begrense seg kalorimessig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå