Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått så mye kritikk her på KG fordi jeg gir babyen min på 9 mnd joghurt.

Jeg lagger grønnsakspure til babyen selv. Snart skal vi ta en flytur og dermed tenkte jeg å prøve glass med middager til babyen fra Nestle. Jenta likte den ikke så veldig godt, men poenge mitt er...

Har dere sett at det er MELK og FLØTTE i mange av de middagsglassene fra Nestle!!!????

Spørsmål til dere som er så høyt opp i taket når det er snakk om at babyer ikke skal få vanlig melk før de er 1 år.

Anonym poster: 9c131fa0145e649d38641a235da221c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syrnede melkeprodukter og melk i mat er ok fra de er ca 10 mnd.

Melken som er tilsatt i barnemat er ofte behandlet slik at den er mer ok å gi enn ren melk.

Problemet med å gi for mye melkeprodukter når de er yngre enn 10 mnd er at melk og melkeprodukter kan hemme, jernopptaket samt gjøre de raskere mett slik at inntaket av jernholdig mat blir dårligere.

Om man er obs på dette er det ingen problem å gi melk og melkeprodukter fra de er 6-7 mnd. Er barnet utsatt for allergi venter man såklart med å gi.

Anonym poster: a3db8ce8e36faf1b4a610e84d7ee155f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nåja, nå har jo Nestlé og co fått kritikk for nettopp dette, at de putter meieriprodukter i produkter merket med at de er egnet for de under 12 måneder.

Anonym poster: de68799f8c5b9c69504764d148c81664

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syrnede melkeprodukter og melk i mat er ok fra de er ca 10 mnd.

Melken som er tilsatt i barnemat er ofte behandlet slik at den er mer ok å gi enn ren melk.

Problemet med å gi for mye melkeprodukter når de er yngre enn 10 mnd er at melk og melkeprodukter kan hemme, jernopptaket samt gjøre de raskere mett slik at inntaket av jernholdig mat blir dårligere.

Om man er obs på dette er det ingen problem å gi melk og melkeprodukter fra de er 6-7 mnd. Er barnet utsatt for allergi venter man såklart med å gi.

Du kan da ikke gi sånne råd uten å ha nok kunnskap!!

Kumelk har større proteiner enn morsmelk, dom også gjør det vanskeligere for kroppen til et barn å fordøye. Det er barn som har blødd i tarmen fordi de har fått kumøkk for tidlig.

Så det er ikke snakk om at det er ok å gi barn ned i et halvt år, fordi det "bare" er at de blir fort Mette og jernopptaket er dårlig.

Du bør gå og snakke med en lege e.l. Ang dette temaet, for det er ikke snakk om "bare" hysteri.

Anonym poster: df7f2d805087cb6dee45ceea10b1271b

AnonymBruker
Skrevet

Kumelk har større proteiner enn morsmelk, dom også gjør det vanskeligere for kroppen til et barn å fordøye. Det er barn som har blødd i tarmen fordi de har fått kumøkk for tidlig.

Så det er ikke snakk om at det er ok å gi barn ned i et halvt år, fordi det "bare" er at de blir fort Mette og jernopptaket er dårlig.

Du bør gå og snakke med en lege e.l. Ang dette temaet, for det er ikke snakk om "bare" hysteri.

Kumelk selvfølgelig. Ordlisten på telefonen er ikke den beste..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jeg hysterisk rundt dette?

Har melkeallergi selv jeg og har barn som har det. Den holdningen jeg har fått fra de legene vi har vært hos er at: pyttsan, dette er ikke så farlig, prøv deg fram og gi så mye du merker hun tåler. Hun vokser det sikkert av seg om et par år

Men inntrykket mitt er da altså at så lenge man er obs på jerninntaket så er det ikke så farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Er jeg hysterisk rundt dette?

Har melkeallergi selv jeg og har barn som har det. Den holdningen jeg har fått fra de legene vi har vært hos er at: pyttsan, dette er ikke så farlig, prøv deg fram og gi så mye du merker hun tåler. Hun vokser det sikkert av seg om et par år

Men inntrykket mitt er da altså at så lenge man er obs på jerninntaket så er det ikke så farlig.

Barnelegen frårådet meg på det sterkeste å gi min 8 måneder gamle sønn yoghurt som de selger i dagligvarebutikken for barn (fra nestle, Svensk aldersgrense er 6 eller 8 mnd).

Dette er for 1 måned siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnelegen frårådet meg på det sterkeste å gi min 8 måneder gamle sønn yoghurt som de selger i dagligvarebutikken for barn (fra nestle, Svensk aldersgrense er 6 eller 8 mnd).

Dette er for 1 måned siden.

Og jeg har fått råd om å prøve meg fram....

AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel at barn under 1 år skal ha mme istedenfor kumelk som drikke pga næringsinnholdet, spesielt jern som blir nevnt her. Barn under et år som får vanlig kumelk til drikke istedenfor mme får ofte jernmangelanemi, pga det lave næringsinnholdet i melk i forhold til mme. Barn kan få yoghurt fra 10 mnd.

Dere som har barn har vel fått denne brosjyren utdelt? :) Her står det mye fint!

http://www.matportalen.no/artikler/article2336.ece/BINARY/Mat+for+spedbarn

Hilsen ernæringsfysiolog

Anonym poster: e10b5eeb0b4d77f74eb549f5bba4a03c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo ikke FARLIG å gi yoghurt før de er 10 mnd. Her gav vi det tidlig, men var nøye med jernmengdene og hvilke måltider som hadde jern. Ikke noe problem. Folk klikker jo her inne bare fordi de selv følger alle råd (merk at det er RÅD ikke grunnloven) til punkt og prikke.

Anonym poster: c5d9a5c8f6152e9f1973f462fe5a960a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes nesten det er litt provoserende at vi i Norge skal ha andre regler enn våre naboland når det gjelder dette. På barneyoghurten de selger i butikkene, står det: Fra 6 mnd. Og ved siden av står det: I Norge: fra 10 mnd (eller noe slikt).

Nå har jeg bodd lenge i Nederland, og ser at barna der ikke har noe dårligere helse enn de norske barna. Tror ikke at de gambler med sine barns liv der nede, heller. Og ikke har de færre høyt utdannede innen ernæring enn det vi har i Norge. Men her i landet skal vi være "best i klassen" på det meste, inkl ernæring. En i familien min som jobber for mattilsynet, sier de norske reglene er laget for å ta høyde for ALLE marginale tilfeller, og at en vanlig sunn og frisk person ikke nødvendigvis er den som reglene er myntet på.

Anonym poster: 641891d909c491784c5e091daf0c3638

AnonymBruker
Skrevet

At barnematprodusenter tilsetter kumelk i noen få av produktene sine betyr ikke at det er greit å gi kumelk i noen form til barna så tidlig. For øvrig er de aller fleste produktene (inkl middagsglass) fra Nestlé, Småfolk og Hipp uten tilsatt kumelk. Trikset er å lese innholdsfortegnelsen før man kjøper produktet.

Det er også stor forskjell på ørlite kumelk i et middagsglass og kjempemye kumelk i yoghurt.

Anonym poster: 185a2d696b5a902fff3d278e4ff18d21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...