Gjest Gjest Skrevet 4. april 2013 #1 Skrevet 4. april 2013 Har en lærer lov å nekte en elev å gå med et smykke? Datteren min har et smykke av ei ekte pistolkule og læreren tok fra henne smykket i går og ga det tilbake på slutten av skoledagen og sa hun ikke vil se den slags igjen. Har snakket med læreren og hun sier at hun mener det er støtende og at hun er i mot våpen og hun sier hun er redd at andre skal stjele smykke og bruke den i et våpen og at hun ikke vil ha noen oppfordring til vold eller skoleskyting. Kula er alt bruk så det er vel umulig. Læreren har sagt at min datter vil bli utvist og smykke vil bli kastet hvis hun ser min datter gå med det på skolens område. Men har læreren rett til dette? Er et smykke av ei brukt pistolkule ulovlig? Kan ikke si jeg finner noe om det og jeg har sett andre med det før.
Callisto83 Skrevet 4. april 2013 #2 Skrevet 4. april 2013 Vel, jeg synes ikke pistolkule smykke høres ut som noe særlig å la datteren gå med på skolen. Hvor gammel er hun forresten? 46
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #3 Skrevet 4. april 2013 Du sier det selv, KULA er ekte................................. Anonym poster: bbb4d37adb48bbfa8e4698750eb0e089 7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #4 Skrevet 4. april 2013 Men brukt pistolkule, mener du selve hylsa, eller er den ikke brukt? Er det klart til å settes i våpen og fyres av? Anonym poster: bbb4d37adb48bbfa8e4698750eb0e089
Betty2 Skrevet 4. april 2013 #6 Skrevet 4. april 2013 (endret) Mener ganske bestemt at læreren gjør noe ulovelig her, spesielt hvis det bare er skallet på kula som sitter igjen og fungerer som et smykke. hvis hun nekter din datter å gå med smykke, kan det i i grunn ses på som føring i kles koder, og så lenge skolen ikke har noen offesielle regler i kles koder, så bryter du ingen regler med å la din datter bruke det. Ville tatt en prat med Rektor og fortalt om episoden. og legge ved trusslene om utvisning og kasting av privat eiendel. Endret 4. april 2013 av Betty2 13
Callisto83 Skrevet 4. april 2013 #7 Skrevet 4. april 2013 Hun er blir 15 i år Jeg ville respektert læreren i undervisnings-setting, og bedt datteren gå med det på fritiden hvis det er så livsviktig. Får da være grenser på hva man skal lage kamp ut av. Hadde det vært et religiøst symbol så hadde jeg kanskje reagert selv hvis en lærer ba om å fjerne det, men en brukt pistolkule... Nei 40
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2013 #8 Skrevet 4. april 2013 Jeg har ikke mye peiling på dette. Det er noe hun fikk fra sin far da de var i USA i påsken. Men kula skal være ekte, men brukt så den skal være helt trygg. Faren mener nå også at det er fult lovlig i Norge. Har prøvd å søkt det opp uten å finne noe, men jeg har sett andre i Norge med slike smykker før også.
HvittHus Skrevet 4. april 2013 #9 Skrevet 4. april 2013 Jeg er stort sett positiv til det meste av det ungdommer går med, men jeg synes heller ikke at et smykke med en ekte kule hører til på skolen. Og jeg hadde ikke gått inn i noen større sak med skolen pga av dette. 29
Enyya Skrevet 4. april 2013 #10 Skrevet 4. april 2013 En pistolkule synes ikke jeg er noe særlig å smykke seg med. Pistoler er det en del som symboliserer med vold, drap og som læreren sier skolemassakere. På en skole kan det være mange som har et negativt syn på våpen. Så selvom jeg ikke akkurat tror læreren har rett til å nekte datteren din å gå med det, så synes jeg du som mor burde nekte datteren din å gå med det! 30
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2013 #11 Skrevet 4. april 2013 Læreren har ingenting med hva elevene smykker seg med eller går i. Jeg ville tatt det opp med rektor. Sønnen min går også med et slikt smykke. Og med naglebelte, piercing og T-shirts med diverse trykk, rosa lugg osv. Læreren er faktisk totalt på bærtur her.
Miller Skrevet 4. april 2013 #12 Skrevet 4. april 2013 En pistolkule synes ikke jeg er noe særlig å smykke seg med. Pistoler er det en del som symboliserer med vold, drap og som læreren sier skolemassakere. På en skole kan det være mange som har et negativt syn på våpen. Så selvom jeg ikke akkurat tror læreren har rett til å nekte datteren din å gå med det, så synes jeg du som mor burde nekte datteren din å gå med det! Det symboliserer også jakt, som er en svært normal syssel i Norge. Jeg tviler på jeg ville brydd meg om dette. Spesielt om kula ikke er brukende. 15
Samaysa Skrevet 4. april 2013 #13 Skrevet 4. april 2013 En del lærere har en tendens til å blande seg inn i saker de ikke har noe med. Hvilke klær elevene går med er ikke deres sak. Det er jo ikke akkurat uvanlig å gå med slike smykker, har selv sett flere selv. Mange går jo også rundt med smykker som ligner de identitssmykkene som amerikanske soldater bruker. Synes ikke at det gjør noe. 5
Gjest Errata Skrevet 4. april 2013 #14 Skrevet 4. april 2013 Syns du burde respekterer læreren her. Med tanke på assosiasjonene noe slikt gir mener jeg det må være rom for lærer å si at det ikke kan brukes, på samme måte jeg mener det må være lov å nekte rasisme/banning/voldsforherligende/overdrevent seksuelle budskap i ordbruk, på t-skjorter og lignende i skolemiljøet. 19
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #15 Skrevet 4. april 2013 Jeg hadde nok tatt en prat med rektor. Hadde det skjedd på en av skolene i verden som har blitt utsatt for skoleskyting eller det faktisk var en ubrukt kule kunne jeg forstått det, men ikke det her. Anonym poster: 86d6d866fe31723584a88c21a908573b 2
Gjest Kaxxy Skrevet 4. april 2013 #16 Skrevet 4. april 2013 Hadde skjønt om hun var 8, men 15, da må man få ha litt tøffe smykker. Å tro at noen skal stjele smykket for å putte i ekte våpen er jo direkte barnslig 15
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 4. april 2013 #17 Skrevet 4. april 2013 Hvis jeg hadde vært lærer så hadde jeg nok ikke brydd meg så veldig mye om det. Men nå hadde akkurat denne læreren en veldig sterk reaksjon på smykket, og jeg forstår tankeganen hennes. Så jeg hadde nok ikke gjort noe sak ut av dette. Hun kna bruke smykket så mye hun orker på fritiden, men hun må vel ikke absolutt ha det på skolen? 11
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #18 Skrevet 4. april 2013 Jeg vet ikke om det er ulovlig å gå med et smykke med en kule på, men jeg syns det er et etisk forkastelig å bruke på skolen. Det er visse ting folk ikke bruker på skolen selv om det ikke er kleskoder der. Anonym poster: fc00c0cd2b0f98f26d560d9fed693f46 21
Cpl Nobby Nobbs. Skrevet 4. april 2013 #19 Skrevet 4. april 2013 Har en lærer lov å nekte en elev å gå med et smykke? Datteren min har et smykke av ei ekte pistolkule og læreren tok fra henne smykket i går og ga det tilbake på slutten av skoledagen og sa hun ikke vil se den slags igjen. Har snakket med læreren og hun sier at hun mener det er støtende og at hun er i mot våpen og hun sier hun er redd at andre skal stjele smykke og bruke den i et våpen og at hun ikke vil ha noen oppfordring til vold eller skoleskyting. Kula er alt bruk så det er vel umulig. Læreren har sagt at min datter vil bli utvist og smykke vil bli kastet hvis hun ser min datter gå med det på skolens område. Men har læreren rett til dette? Er et smykke av ei brukt pistolkule ulovlig? Kan ikke si jeg finner noe om det og jeg har sett andre med det før. Læreren må gjerne finne det støtende, jeg for min del syns det er støtende at læreren truet med utvising for det. Denne læreren ser ut til å forveksle hennes personlige meninger og vrangforestillinger med klesreglementet. Pistolskyting er en fullstendig legitim sport i dette landet, at noen har sine egne ideer om hvor forferdelig det er med våpen er gjør det ikke noe mindre legitimt. Om hun anser en pistolkule som en oppfordring til vold eller skoleskyting er hun hysterisk og burde søke hjelp. Å blande etikk inn i dette er bare tøv, det handler om personlig smak, og hva en selv syns er smakløst. En må gjerne mene at det er smakløst å ha en pistolkule eller tomhylse som smykke, men det gjør det ikke uetisk. Om noen er oppriktig bekymret for skoleskyting, så bør de heller engasjere seg i hvordan det står til med elevene som sliter sosialt og står utenfor. Å henge seg opp i et smykke er et meningsløst sidespor som ikke må forveksles med å faktisk gjøre noe. Det eneste som skjer nå er at det blir enda kulere for kidsa å gå med et sånt smykke fordi det er forbudt. Ut fra hva du skriver, så blir jeg litt i tvil om hva din datter går med, om det er selve kula, eller hylsa. Lurer også på om det kan være en ubrukt kule i en brukt hylse uten hverken tennhette eller krutt, og kanskje det også er borret hull i hylsen. Brukte kuler (bullet) er i utgangspunktet ikke noe som noen vil ha inn i våpenet sitt, de blir gjerne for misformete til å passe inn i våpenet. Brukte hylser (case) kan gjenbrukes, men det krever at man har en ladepresse som passer hylsen. Folk som har ladepresse har gjerne også såpass god tilgang på brukte hylser at de ikke ser behovet for å stjele smykkene til 15 år gamle jenter. Kuler er heller ikke noe stort problem å anskaffe fra mer egnete steder enn smykkene til tenåringsjenter. Videre, for å lage et smykke av en tomhylse blir det gjerne borret hull i hylsen for å tre en snor igjennom, og da blir hylsen ubrukelig. 16
la Flaca Skrevet 4. april 2013 #20 Skrevet 4. april 2013 Jeg hadde blitt kraftig provosert hvis det var min datter som kom hjem og fortalte at lærern hadde truet med utvisning. Det har vedkommende ingen støtte for i skolereglementet, og jeg syns faktisk det var direkte ufint å gjøre overfor en elev. Hadde sendt henne på skolen med smykket på, av prinsipp. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå