Gå til innhold

Første gang som alenemor, hvordan, hva, når..?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt alenemor og før første gang så skall jeg fylle i selvangivelsen som alenemor.

Kan dere alenemødrer / ekonomer hjelpe meg at få alt av fradrag som jeg har rett till? Syns det er så rart at jeg fikk mindre tilbake i skatten i år enn når jag var på skatteklasse 1. Før det er vel riktigt at jeg skall stå på skatteklasse 2 som alenemor?

Jeg studerer og har jobbet en del i fjor, barnet har gått i barnehage siden august 2012.

Jeg har bil.

Jeg leier.

Jeg har brukt BSU på bolig som jeg ikke står på lån, og som jeg ikke lengre eier 50% av.. (Tapt min sjanse på BSU pga idoten! :()

Vet ikke om noen av disse punktene gjør noen forskjell men det føles litt rart ut at få så lite tilbake, faktiskt mindre enn alle andre årene. Jeg har skattet som skatteklass 1 i hele året.

Hadde tenkt å klare av en ferie sammen med mitt barn men det ser mørkt ut nå.. :/

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nehepp? Ingen som vet noe som helst? Alt er til hjelp, så ny er jeg i å få dette rett...

Gjest Naria
Skrevet

Jeg forstår ikke helt, var du alenemor i 2012 for det er den selvangivelsen som er aktuell nå..?

Gjest RockOn
Skrevet

Du blir vel automatisk regnet som alenemor hvis du bor alene med barn. Men du kan jo gå på Skatteetaten og høre, de vet.

Men uansett, det er ikke lenger skatteklasse 1 eller 2. Nå så er det andre regler på dette.

Du kan gå på nettet også, det finnes mye på feks skatteetatens nettsider.

Gjest celine
Skrevet

Men uansett, det er ikke lenger skatteklasse 1 eller 2. Nå så er det andre regler på dette.

Du kan gå på nettet også, det finnes mye på feks skatteetatens nettsider.

Skatteklasse 2 er høst gjedende for 2012. Den nye endringen trådte ikke i kraft før 01.01.2013, så det berører ikke selvangivelsen før til neste år.

Stemmer at Nusseli skal være i skatteklasse 2.

Ellers får du fradrag for stønad til barnetilsyn, så du må sjekke at kommunen/barnehagen har rapportert inn riktige satser på deg.

At du får mindre igjen enn beregnet, kan bero på at du ikke lenger kan trekke fra gjeldsrenter på bolig. Den fordelen mister man når man leier (helt høl i hue at det skal lønne seg økonomisk å ha gjeld, men sånn er det :fnise: )

Ellers har jeg dessverre ikke noen gode råd, annet enn å gå inn på skatteetatens sider og sjekke... Men lykke til iallefall :)

Gjest RockOn
Skrevet

Skatteklasse 2 er høst gjedende for 2012. Den nye endringen trådte ikke i kraft før 01.01.2013, så det berører ikke selvangivelsen før til neste år.

Ellers får du fradrag for stønad til barnetilsyn, så du må sjekke at kommunen/barnehagen har rapportert inn riktige satser på deg.

At du får mindre igjen enn beregnet, kan bero på at du ikke lenger kan trekke fra gjeldsrenter på bolig. Den fordelen mister man når man leier (helt høl i hue at det skal lønne seg økonomisk å ha gjeld, men sånn er det :fnise: )

Ellers har jeg dessverre ikke noen gode råd, annet enn å gå inn på skatteetatens sider og sjekke... Men lykke til iallefall :)

Men hun skrev vel at hun ble singel nå? Så da er det vel de nye reglene man følger?

Skrevet

Hun må ha vært alene før november i 2012 tror jeg?.

Er det ikke før/etter nov som er avgjørende??

Ble usikker, altså..

Gjest celine
Skrevet

Men hun skrev vel at hun ble singel nå? Så da er det vel de nye reglene man følger?

Isåfall har jeg misforstått. Jeg skjønte det som om hun ble alene i 2012, og derfor måtte fylle ut selvangivelsen basert på at hun er/var enslig forsørger.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt alenemor og før første gang så skall jeg fylle i selvangivelsen som alenemor.

Kan dere alenemødrer / ekonomer hjelpe meg at få alt av fradrag som jeg har rett till? Syns det er så rart at jeg fikk mindre tilbake i skatten i år enn når jag var på skatteklasse 1. Før det er vel riktigt at jeg skall stå på skatteklasse 2 som alenemor?

Jeg studerer og har jobbet en del i fjor, barnet har gått i barnehage siden august 2012.

Jeg har bil.

Jeg leier.

Jeg har brukt BSU på bolig som jeg ikke står på lån, og som jeg ikke lengre eier 50% av.. (Tapt min sjanse på BSU pga idoten! :()

Vet ikke om noen av disse punktene gjør noen forskjell men det føles litt rart ut at få så lite tilbake, faktiskt mindre enn alle andre årene. Jeg har skattet som skatteklass 1 i hele året.

Hadde tenkt å klare av en ferie sammen med mitt barn men det ser mørkt ut nå.. :/

Når ble du alenemor?

Har du noe reisevei til jobben din?

Anonym poster: af25dfeae8f194bbd4790bdc85e70d53

AnonymBruker
Skrevet

For å ha rett på skatteklasse 2 må du ha vært alenemor i 2012 (ved 50/50-løsning har dere rett på det annethvert år, tror jeg?).

Husk å sjekke at det du har betalt i barnehage står oppført. Du har rett til å få tilbake 28% av barnehageutgiftene på skatten (hvis du har betalt det, hvis dere har delt på det bør dere også dele fradraget).

Du eide ikke bolig i 2012 heller? Hvis du eide (med eksen?) så har du rett på halve rentefradraget (man får igjen 28% av det man betaler av renter på huslån, eller andre lån).

Anonym poster: 11849811c7aab1e364f74a70f3d1e985

Gjest regine
Skrevet

Dersom du BLE alenemor i løpet av 2012 så skal du skattes i kl. 2. Dette gjelder for hele året, selv om bruddet ikke kom før i desember.

Ble du alene før 2012 skal du også skattes i kl. 2.

Ble du først alene i 2013, ja da skattes du i kl 1 for 2012.

jeg vet og at dette med skattekl. endres i år, men det gjelder altså først fra neste år.

Jeg måtte i mange år selv endre dette, fordi skatteetaten "glemte" det fra år til år, så det er føste punkt å sjekke.

Ellers er det som andre påpeker mulighet for foreldrefradrag for barnepass - det skal være meldt inn og dermed registrert allerede, iallfall om barnet går i offentlig barnehage/sfo.

Bil regnes som formue - men verdien av den blir mindre år for år.

Leie har ingenting å si for skatten - du verken får eller betaler skatt for det.

Det med gjeld vet jeg ikke - hadde du gjeld og betalte renter på det i fjor, så skal jo det også være med på fjorårets skatteberegning.

Men som andre har sagt - sjekk også skatteetatens sider, evt ring og snakk med de. Her inne får du en del synsing og mange som tror, men svært skjeldent noen som vet nok.

Gjest RockOn
Skrevet

Isåfall har jeg misforstått. Jeg skjønte det som om hun ble alene i 2012, og derfor måtte fylle ut selvangivelsen basert på at hun er/var enslig forsørger.

Kanskje det er jeg som har misforstått?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er reglene her? I 2011 frem til august så var jeg alene med skatteklasse to. Meldte inn da at jeg ble samboer igjen og fikk da skattesmell i 2012. Sjekket skatten min nettopp nå og der får jeg igjen i skatteklasse 1. Hvorfor fikk jeg så stor smell i 2011 da jeg stod som skatteklasse 2? Burde jeg ha utsatt at vi ble samboere igjen, kun for skattensskyld?

Anonym poster: ab430bd073d76f8ccff7009e6595ac52

Gjest celine
Skrevet

Kanskje det er jeg som har misforstått?

Bare Nusseli som vet :icon_lol:
Skrevet

TACK FÖR ALLA SVAR!! :hug:

For å ha rett på skatteklasse 2 må du ha vært alenemor i 2012 (ved 50/50-løsning har dere rett på det annethvert år, tror jeg?).

Husk å sjekke at det du har betalt i barnehage står oppført. Du har rett til å få tilbake 28% av barnehageutgiftene på skatten (hvis du har betalt det, hvis dere har delt på det bør dere også dele fradraget).

Du eide ikke bolig i 2012 heller? Hvis du eide (med eksen?) så har du rett på halve rentefradraget (man får igjen 28% av det man betaler av renter på huslån, eller andre lån).

Anonym poster: 11849811c7aab1e364f74a70f3d1e985

Allt for 2012 är inte skrivit in, säkert för att December inte blev inbetalat fören Januari. Kan jag lägga till dem kronerna också tror du?

Egentligen så har jag aldrig officiellt haft boliglån men det är jag som har betalat allt varje månad ändå. Jag har ju fram till Mars stått på 50% av boligen. Kan jag skriva in 50% av renterne då?

Blev singel i 2012, detta blir min första selvangivelse som singelmor..

Når ble du alenemor?

Har du noe reisevei til jobben din?

Anonym poster: af25dfeae8f194bbd4790bdc85e70d53

Har inte jätte lång reseväg till jobbet så tror inte att det kommer bli mer än dem kronerna som alla får oavsett, men ska räkna på det :-)

Gjest celine
Skrevet

Allt for 2012 är inte skrivit in, säkert för att December inte blev inbetalat fören Januari. Kan jag lägga till dem kronerna också tror du?

Egentligen så har jag aldrig officiellt haft boliglån men det är jag som har betalat allt varje månad ändå. Jag har ju fram till Mars stått på 50% av boligen. Kan jag skriva in 50% av renterne då?

Det spiller ingen rolle når du har betalt regningen. Så lenge fakturaen er datert i desember og gjelder desember, skal den også med på fjorårets selvangivelse. Regner med at du har fått "oppgave for pass og stell av barn" fra kommunen, eller barnehagen? Hvis beløpet er feil, må du rette det på selvangivelsen. Skriv en kort forklaring og si at dokumentasjon kan ettersendes ved behov.

Ellers får du nok ikke trukket fra rentene på boliglånet, så lenge du ikke står som medlånetaker. Dessverre har det ingenting å si hvem som har betalt! Du er nok langt fra den første som har brent seg på akkurat dette.. Har din x kjøpt deg ut av boligen? Hvis ikke, skylder han deg nok litt penger ;)

• Liker 1
Skrevet

TACK FÖR ALLA SVAR!! :hug:

Blev singel i 2012, detta blir min första selvangivelse som singelmor..

Har inte jätte lång reseväg till jobbet så tror inte att det kommer bli mer än dem kronerna som alla får oavsett, men ska räkna på det :-)

Jeg mener å huske at du kan skrive inn de rentene bare du passer på å få med lånenummeret og info om lånet. Du bør kontakte din eks og få ham til å dele lånet, dere kan sende ved en bekreftelse signert dere begge som vedlegg at dere begge har betalt renter på lånet. Har vært borti liknende. Var dere gift eller samboende? For ordens skyld ville jeg også ha kontaktet skattekontoret.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...