Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #1 Skrevet 29. mars 2004 Jeg går på videregående nå, og lurer på hvordan skolelivet er for en student? Er det faste tider man må møte på universitet hver dag? Faste tider man slutter?
Arkana Skrevet 29. mars 2004 #2 Skrevet 29. mars 2004 Livet er helt annerledes som student, man har mye mer ansvar for sin egen utdannelse. Du har noen få forelesninger i uka og resten av tiden må du lese selv. Som oftest er det ingen som bryr seg om du møter opp til forelesninger eller ikke selv om det i enkelte fag vil være oppmøteplikt. Du må rett og slett legge opp dagene dine selv, lese på egen hånd enten på lesesaler eller hjemme, du kan bli med i kollikviegrupper om du ønsker det, men dette er selvsagt også frivillig.
Gjest Virvel Skrevet 29. mars 2004 #3 Skrevet 29. mars 2004 Vil bare legge til at det også er litt forskjell på universitet og høyskole. Sistnevnte er litt mer skole i den forstand du er vant til, noe som kan være bra eller dårlig, alt etter hva slags behov du har. Selv tror jeg at høyskole passer meg veldig godt. Vi går i en klasse, og vi er på skolen stort sett hver dag. Vi har vel også tettere kontakt med lærerne (og hverandre?). For min del er i hvert fall det utrolig viktig, for jeg er sånn at jeg trenger et lite spark bak. Hvis jeg skulle lest mesteparten på egenhånd, tror jeg ikke det hadde gått særlig bra.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #4 Skrevet 29. mars 2004 Med kvalitetsreformen har det blitt mer obligatorisk undervisning og flere innleveringer også på universitetet. Når det er sagt, er nok høyskolen det som fortsatt ligner mest på vgs. På mange fag vil du ha ulik timeplan fra uke til uke, og dermed ikke slutte til samme tid hver dag. Der jeg studerer nå (høyskolefag) har vi ikke to uker som er like, men vi får oversikt over hele semesteret når det begynner. Det er greit, synes jeg. Vi slutter sjelden senere enn fire, til gjengjeld er det jo en del å lese, og hyppige oppgaveinnleveringer som man må gjøre på ettermiddags- og kveldstid. På universitetet hendte det at jeg hadde forelesning fra seks til åtte om kvelden (Men det var en eneste forelesningsrekke i løpet av fire år, så det er heller sjelden.)
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #5 Skrevet 30. mars 2004 For å si det slik: På universitetet kreves det en stor mengde selvdisiplin og motivasjon.Hvis man ikke er disipliner vil studiene fort bære preg av "skippertakslæring"..selv trives jeg veldig godt med friheten ved universitetet, siden jeg savnet den på vgs.Det er nok enklere å få struktur på studiene ved en høyskole. Men, om du velger høyskole eller universitet kommer jo helt an på hva du har lyst til å studere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå