Gå til innhold

Få flate så provosert! Pitbull!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tittet inn på Facebook i morges, og der ser jeg søren meg en FB-venninne skryter av at hun har parret sin staffordshire bull terrier med sin amerikanske buldog, og skryter av at valpene kommer til å ligne pitbull. Dette trodde jeg var en dyrevennlig og oppegående jente.

Hva i all verdens navn og rike er det som får folk til å avle frem BLANDINGER som vil ligne pitbull?? Ønsker de ikke valpene en trygg og god oppvekst? Det er nok av tragiske historier i dette landet som omhandler blandingshunder som ligner pitbull eller amstaff som må bøte med livet på grunn av sitt utseende!

Åååååå, blir så sinnsykt provosert av dette at jeg vil grine! Måtte bare ha en liten utblåsing...

Anonym poster: a6176478451ba7314db997d50106dfd9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har de måttet bøte med livet?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de ligner ulovlig rase og fordi man ikke kan bevise at de ikke er ulovlig rase i hundene. Flere saker er kjent i media og har vært gjennom rettsak, og mange flere saker er ikke kjent i media og har ikke eiere som har rad eller lyst til å gå gjennom rettsak.

Du kan lese om Pablo. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6092219.ece

• Liker 2
Skrevet

Men de rasene hun har brukt er vel ikke ulovlige?

AnonymBruker
Skrevet

Men de rasene hun har brukt er vel ikke ulovlige?

Nei, det har lite å si! Har du lest linkene!

De ligner på ulovlig rase, og det holder i massevis for å få de begjært avlivet! Det er ikke politiet som skal bevise at de er ulovlige, det er eieren som må bevise at de IKKE har ulovlig rase i seg... Og hvordan i alle dager gjør man det???

Dette er ikke noe nytt, og det har vært flere saker i medie, og utallige flere saker som har gått rundt på Facebook.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det har lite å si! Har du lest linkene!

De ligner på ulovlig rase, og det holder i massevis for å få de begjært avlivet! Det er ikke politiet som skal bevise at de er ulovlige, det er eieren som må bevise at de IKKE har ulovlig rase i seg... Og hvordan i alle dager gjør man det???

Dette er ikke noe nytt, og det har vært flere saker i medie, og utallige flere saker som har gått rundt på Facebook.

Hun har jo brukt ikke ulovlige raser, hvorfor skulle hun ikke kunne bevise det?

De kan bare avlive hunden om det er ulovlige raser i den. Den første saken trengte hun ikke å bevise det i det hele tatt. Var nok at politiet ikke kunne bevise at det var ulovlige raser i den.

AnonymBruker
Skrevet

De kan bare avlive hunden om det er ulovlige raser i den. Den første saken trengte hun ikke å bevise det i det hele tatt. Var nok at politiet ikke kunne bevise at det var ulovlige raser i den.

Dette stemmer ikke!

Det er opp til eieren av hunden å bevise at den ikke er ulovlig. Det holder at det ser ut som den kanskje er det! Leser du ikke hva jeg skriver? I de fleste av disse sakene går det ikke helt til rettsak, hundene blir satt på Kennel og så blir de avlivet. Saksomkostningene og kenneloppholdet i den saken du nevner er på flere hundretusen kr, og det er ikke noe alle har mulighet til å betale.

Det er nettopp pga slike holdninger som du har at disse hundene får en slik tragisk skjebne!

Les linkene!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har du enda en link du kan titte på.

http://www.blogg.wolfdog.no/forvekslingsfare/

Skrevet

Første sak

– Etter bevisførselen finner retten å konkludere med at Pablo ikke har pitbull i seg. Han har muligens amstaff, men neppe nærmere enn femte til syvende generasjon og neppe i flere ledd, heter det i dommen.

Staten er også dømt til å betale Rusthaug saksomkostninger på 141.985 kroner.

Andre sak.

Det er her problemet virkelig dukker opp for Ingun Rusthaug og resten av familien. De kan ikke vise til verken stamtavle eller hvem som er mor eller far til de to hundene.

Venninna de kan vel bevise det? Jeg ser ikke problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Første sak

– Etter bevisførselen finner retten å konkludere med at Pablo ikke har pitbull i seg. Han har muligens amstaff, men neppe nærmere enn femte til syvende generasjon og neppe i flere ledd, heter det i dommen.

Staten er også dømt til å betale Rusthaug saksomkostninger på 141.985 kroner.

Andre sak.

Det er her problemet virkelig dukker opp for Ingun Rusthaug og resten av familien. De kan ikke vise til verken stamtavle eller hvem som er mor eller far til de to hundene.

Venninna de kan vel bevise det? Jeg ser ikke problemet.

Du ser ikke problemet??

Les linkene!!! Dette er et kjempeproblem som har rammet mange blandingshunder rundt omkring i landet. De fleste har ikke mulighet til å gå til rettsak!!

Og nei, blandingshunder har ikke gyldige papirer eller stamtavle, de er jo der kjernen i problemet ligger, man kan ikke bevise eller hvertfall ikke motbevise at det er visse raser i en hund.

Jeg vet ikke om de har papirer på foreldrene heller, men om de har det så må de i tilegg bevise at foreldrene er foreldrene, med DNAtesting. Hvis da en av foreldrehundene dør så har de ikke mulighet til å DNAteste dette.

Denne typen blandingsavl er forkastelig! Og jeg skjønner ikke hvordan du ikke ser problemet? Mange hunder har blitt avlivet på den måten!

• Liker 1
Skrevet

Du ser ikke problemet??

Les linkene!!! Dette er et kjempeproblem som har rammet mange blandingshunder rundt omkring i landet. De fleste har ikke mulighet til å gå til rettsak!!

Og nei, blandingshunder har ikke gyldige papirer eller stamtavle, de er jo der kjernen i problemet ligger, man kan ikke bevise eller hvertfall ikke motbevise at det er visse raser i en hund.

Jeg vet ikke om de har papirer på foreldrene heller, men om de har det så må de i tilegg bevise at foreldrene er foreldrene, med DNAtesting. Hvis da en av foreldrehundene dør så har de ikke mulighet til å DNAteste dette.

Denne typen blandingsavl er forkastelig! Og jeg skjønner ikke hvordan du ikke ser problemet? Mange hunder har blitt avlivet på den måten!

Har foreldrene stamtavler?

Skrevet

Man kan vel teste om valpene er etterkommere av mor og far ved blodprøver, eller? Hvis det noen gang skal bli en sak. Man kan jo ikke bekrefte rase, men "nærmeste familie" skal man vel kunne få frem. Jeg har nettopp hentet staff selv fra Sverige, og for å kunne importere staff må det tas blodprøver i hjemlandet for å kunne bekrefte opphavet.

Synes det er helt tullete med planlagt blandingsavl, og hvis målet kun er å få frem pit-lignende valper er det ihvertfall tullete. Men selv om hundene ser ut som en "farlig" rase, så betyr jo ikke det at de automatisk havner i dårlige hjem. Kan jo godt hende at venninnen din vil være veldig selektiv med hvem som får kjøpe valpene.

Hvis du blir så opprørt av det, så spør venninnen din rundt hvorfor hun har gjort dette da, om hun har tenkt på de mulige konsekvensene osv.

Skrevet

Etter min mening er problemet den idiotiske loven.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor har ikke blandingshunder stamtavle? Burde ikke det vært like naturlig at de får det som renrasede hunder?

AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel teste om valpene er etterkommere av mor og far ved blodprøver, eller? Hvis det noen gang skal bli en sak. Man kan jo ikke bekrefte rase, men "nærmeste familie" skal man vel kunne få frem. Jeg har nettopp hentet staff selv fra Sverige, og for å kunne importere staff må det tas blodprøver i hjemlandet for å kunne bekrefte opphavet.

Synes det er helt tullete med planlagt blandingsavl, og hvis målet kun er å få frem pit-lignende valper er det ihvertfall tullete. Men selv om hundene ser ut som en "farlig" rase, så betyr jo ikke det at de automatisk havner i dårlige hjem. Kan jo godt hende at venninnen din vil være veldig selektiv med hvem som får kjøpe valpene.

Hvis du blir så opprørt av det, så spør venninnen din rundt hvorfor hun har gjort dette da, om hun har tenkt på de mulige konsekvensene osv.

Jeg har også staff fra Sverige, og har DNAprøve liggende arkivert på veterinærhøgskolen, av både min hund, og foreldrene, alle knyttet opp mot stamtavle. Staff er vel den eneste rasen hvor dette er nødvendig. En blodprøve beviser ingen ting, og en DNAprøve beviser heller ingen ting med mindre man har både DNA og stamtavle til begge foreldre.

Neida, er ikke sikkert de havner i dårlige hjem, det har jeg ikke sagt noe om, og det var heller ikke poenget. Det har vært et hav av familiehunder i gode hjem som har måtte bøte med livet pga sitt utseende alene. Jeg trodde dette var noe "alle' viste!?

AnonymBruker
Skrevet

Etter min mening er problemet den idiotiske loven.

Det er jeg enig i, men loven er som den er, og før den blir forandret så må man nesten bare forholde seg til den!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du blir provosert over useriøs blandingsavl, men du krisemaksimerer litt, siden valpene ikke risikerer avlivning så lenge foreldrene er kjent. Etter Pablo-dommen holder det å kunne sannsynliggjøre at de ikke er av ulovlig rase, og disse har kjent mor og far. Vil man sikre seg kan man også få tatt dna-prøver med en gang de er født, i tilfelle foreldrene dør.

Anonym poster: 1e48a88812e67d1d07240ba495037647

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du blir provosert over useriøs blandingsavl, men du krisemaksimerer litt, siden valpene ikke risikerer avlivning så lenge foreldrene er kjent. Etter Pablo-dommen holder det å kunne sannsynliggjøre at de ikke er av ulovlig rase, og disse har kjent mor og far. Vil man sikre seg kan man også få tatt dna-prøver med en gang de er født, i tilfelle foreldrene dør.

Anonym poster: 1e48a88812e67d1d07240ba495037647

Det tviler jeg på at de gjør, når man skriver..."blanding av staff og amerikansk bulldog blir sikkert søke(...).ligner pitbull..."

Amerikansk bulldog er gås en rase hvor opphav må bevises, og DNAprøve må legges ved for å få stamtavle. Nå vet jeg ikke om denne hunden har DNAprøve g gyldige papirer eller ikke, men har den ikke det blir det helt umulig å bevise at det er lovlige raser!

Jeg har sett lovlige blandingshunder bli avlivet flere ganger før, og jeg vet hvor lite som skal til og synes deror ikke at jeg krisemaksimerer... Konsekvensene er høyst reelle!

Skrevet

Sakset fra en annen diskusjon;

Så en blandingseier bør forlange DNA-analyse på foreldre + valpekullet (inkl. id-merking, såklart) hvis man skal ha en blanding som KAN bli seendes ut som f.eks. en amstaff-blanding, eller en tosa-blanding, ulve-blanding, etc.

Det finnes ikke noe register for blandinger, men hvis man kan dokumentere at mor og far er renrasede, id-merkede foreldre, så skal det holde. DNA-analysen kommer inn for å bekrefte at det faktisk ER mor og far - ikke nødvendigvis hvilken rase de har. (Det må bekreftes av deres egne reg.papirer + id-merking).

Hvordan vet du at hun ikke ordner dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...