AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #1 Skrevet 3. april 2013 Det har seg slik at jeg og min samboer har besluttet å kjøpe en valp. Den er betalt, og skal hentes om ca. 6 uker. Hovedgrunnen til at vi skaffer oss denne er helsen min. Jeg er kronisk syk, og jeg ligger hjemme 90% av tiden, så da er det veldig fint med selskap. Leiligheten vi leier har desverre et lite punkt i kontrakten som heter "Dyrehold ikke tillatt". Men så har vi Husleieloven § 5-2 som sier: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen”. For å si det slik: vi har egen inngang (ikke felles oppgang med de andre beboerene i huset), kommer til å plukke opp viss hunden gjør fra seg på eiendommen, samt klippe negler (for å ikke ødelegge gulv) og forhindre alle mulige skader på leiligheten ellers. Leiligheten skal uansett leveres tilbake i samme stand som da vi flyttet inn, og vaskes ut skikkelig før overlevering. = Ingen ulemper. I tillegg til dette så er helsen min en "god grunn", og ikke noe legen min hadde hatt noe problem med å skrive et dokument om dersom det skulle oppstå et problem. Hovedpoenget er i hvertfall at hunden verken blir ulempe for beboere eller huseier, og vi har gode grunner til dyreholdet. Men; Skal vi si i fra på forhånd, og risikere å bli nektet å ha hunden her, eller skal vi få hunden, og ikke si noe om dyreholdet med mindre vi blir konfrontert? Huseier som leier ut eier hus og bygninger i hele byen som blir leid ut, og på de 7 mnd vi har bodd her har jeg møtt på han en gang. Så det er lite trolig å tilfeldig møte på han. Han er skjelden/aldri på eiendommen, og må uansett si i fra før en evt kontroll av boenheten. Tenker som så at det er lettere å be om tilgivelse og vise til medisinsk grunn enn å be om tilatelse? Å finne seg et sted å bo med dyr er vanskelig eller umulig, så vi vil jo absolutt forhindre å bli kastet ut. Anonym poster: 49ece21f8d7fe39723f996c5db779376
Gjest Adera Skrevet 3. april 2013 #2 Skrevet 3. april 2013 Eg meiner du bør si ifra på forhånd, faktisk så burde dere spurt før dere kjøpte hunden.. 15
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #3 Skrevet 3. april 2013 Jeg var i akkurat samme situasjon som deg da jeg leide leilighet. Spurte utleier først, med begrunnelse, og det var greit. Var snakk om en katt, da. I dette tilfellet kan det absolutt lønne seg å be om tillatelse. Anonym poster: 0b78d707f64dda5dcdfa3917d7b2961c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #4 Skrevet 3. april 2013 Må si at det er lite trolig at huseier vil finne ut at vi i det heletatt har hund, så har vi husleieloven og en diagnose å støtte oss på viss han skulle velge å bry seg om han fant ut av det. Altså vi kan bo her lenge uten at han vet om det, og ingen ting skjer, kontra at vi får et nei, og enten må flytte, eller blir kastet ut fordi vi skaffet oss på tross av et nei. Vil ikke helt tro han velger å kvitte seg med oss ettersom vi er pålitelige betalere, og det aldri er noe "bråk" med oss dersom han skulle finne ut i ettertid at vi har hund. Det medfører i hvertfall økonomisk tap for han å finne nye leietagere, samt at han ikke har noen garanti på at de er "skikkelige". Men hva vet vell jeg... Jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre, derfor jeg lurer på hva andre mener Anonym poster: 49ece21f8d7fe39723f996c5db779376
Favole Skrevet 4. april 2013 #5 Skrevet 4. april 2013 Det vil nok være greit å si ifra uansett, og vise til husleieloven og medisinsk begrunnelse hvis han skulle si nei. Er han helt og fullstendig imot dyrehold så vil han nok kvitte seg med dere og finne nye leieboere, og gir seg nok blanke f*** i hva han evt taper, så lenge han slipper å ha dyr i utleieenheten. Bare legg det frem på en ordentlig måte og håp på det beste 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. april 2013 #6 Skrevet 4. april 2013 Klart du må si ifra. Og fortell han gjerne grunnen for at du "trenger" en hund. Eller rettere sagt - spør pent om lov. Om han ikke ser hunden selv, så er det godt av naboer, som liker å snoke og å sladre. 5
M@rzipan Skrevet 4. april 2013 #7 Skrevet 4. april 2013 Si i fra. Det er lov til å spørre selv om det er spesifisert i kontrakten at dyrehold er uønsket, men respekter et nei om dere får et nei. Det er jo ikke deres hjem, men et hjem dere betaler for å få bo i, det er bare dumt å skaffe seg hund og garantere å skape et dårlig forhold med utleier. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #9 Skrevet 4. april 2013 Du bør absolutt i formere om at du har skaffet deg hund etter den har kommet, men det skal ikke være nødvendig å søke om det. Men om du ikke informerer om det er dette noe du kan "tas" for senere. Anonym poster: 4df32d81eb164fd72ae51066477c1d73 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #10 Skrevet 4. april 2013 Må si at det er lite trolig at huseier vil finne ut at vi i det heletatt har hund, så har vi husleieloven og en diagnose å støtte oss på viss han skulle velge å bry seg om han fant ut av det. Altså vi kan bo her lenge uten at han vet om det, og ingen ting skjer, kontra at vi får et nei, og enten må flytte, eller blir kastet ut fordi vi skaffet oss på tross av et nei. Vil ikke helt tro han velger å kvitte seg med oss ettersom vi er pålitelige betalere, og det aldri er noe "bråk" med oss dersom han skulle finne ut i ettertid at vi har hund. Det medfører i hvertfall økonomisk tap for han å finne nye leietagere, samt at han ikke har noen garanti på at de er "skikkelige". Men hva vet vell jeg... Jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre, derfor jeg lurer på hva andre mener Anonym poster: 49ece21f8d7fe39723f996c5db779376 Dere kan uansett ikke bli kastet ut pga dette, med mindre man kan bevise store ulemper med at hunden bor der, og en tredjepart vurderer at disse ulempene med hundeholdet er større enn deres fordeler med hundeholdet. Anonym poster: 4df32d81eb164fd72ae51066477c1d73 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #11 Skrevet 4. april 2013 Klart du må si ifra. Og fortell han gjerne grunnen for at du "trenger" en hund. Eller rettere sagt - spør pent om lov. Om han ikke ser hunden selv, så er det godt av naboer, som liker å snoke og å sladre. Uenig! Man skal ikke trenge å blottlegge seg for utleier, og utleier han i gen ting å si ang hvordan man lever livet sitt så lenge man holder seg innenfor lover og gyldige/lovlige ordensregler. Å i formere er godt nok! Det er valgfritt å leie ut til andre! Anonym poster: 4df32d81eb164fd72ae51066477c1d73 1
ninuska_ Skrevet 4. april 2013 #12 Skrevet 4. april 2013 (endret) Jeg syns det blir litt feil at du anskaffer deg hund uten å ha avklart med utleier. Du skriver at du vil rådføre deg med andre, men samtidig skriver du også at du ikke tror de finner ut at du har hund. Selvsagt er det valgfritt å leie ut, men man leier ut med en tanke om at den du leier til har gått med på det som står i kontrakten. Hvor "skikkelig" leieboer mener du at man er hvis du gjør det som ikke er lov i kontrakten? Du har flyttet inn der med viten om at dyrehold ikke er tillatt, og da må du også respektere dette uten å vifte en lov i ansiktet til utleier. Ta ansvar, be dem over på kaffe og si hvordan det ligger an. Mye kan ordnes over en samtale. Og nei, tilgivelse er ikke enklere enn tillatelse, da du antageligvis aldri får tilgivelse for å ha gått bak ryggen deres. I kontrakten min stod det i utgangspunktet at dyrehold ikke var tillatt, men jeg snakket med utleier som endret punktet til at det var tillatt. Endret 4. april 2013 av ninuska_ 10
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. april 2013 #13 Skrevet 4. april 2013 Uenig! Man skal ikke trenge å blottlegge seg for utleier, og utleier han i gen ting å si ang hvordan man lever livet sitt så lenge man holder seg innenfor lover og gyldige/lovlige ordensregler. Å i formere er godt nok! Det er valgfritt å leie ut til andre! Anonym poster: 4df32d81eb164fd72ae51066477c1d73 Man holder jo så klart sine diagnoser ol for seg selv. Men man kan fint si at "hei jeg er syk og funnet ut at en hund kan være bra for helsa mi - er det greit at jeg skaffer meg en hund?". 2
Gjest bustyvel Skrevet 6. april 2013 #14 Skrevet 6. april 2013 Jeg vil tippe dere bruker en standardkontrakt. Det vilkåret du TS beskriver er f.eks. inntatt i Forbrukerrådets anbefalte (ut)leiekontrakt for husrom. Jeg ville ha spurt først. Uansett hvor god grunn dette er for helsen, så kan det faktisk være at huseier ikke ønsker dyrehold pga. allergi (i egen familie eller med hensyn til senere leietakere), redsel for dyr eller slitasje (små tassende hundelabber kan fort skrape opp her og der, for ikke å snakke om at små spisse valpetenner fort kan gjøre kål på endel inventar...). Grunnsteinen i et godt leieforhold mener jeg er tillit og kommunikasjon - jeg mener dette brytes dersom dere bare kommer der med valpen. Dere visste jo om punktet da dere skrev under og flyttet inn, så. 2
Tabris Skrevet 7. april 2013 #15 Skrevet 7. april 2013 Dere bør absolutt informere først, ja! Men siden du er kronisk syk slik du beskriver - er du frisk nok til å ta deg av en hund? 10
Gjest FiskenBlub Skrevet 7. april 2013 #16 Skrevet 7. april 2013 Du må jo spørre, og da egentlig FØR du kjøpte valpen. 1
Eplemos Skrevet 8. april 2013 #17 Skrevet 8. april 2013 Hallo? Så frekt gjort! Du skulle absolutt spurt FØR du i det hele tatt vurderte å få hund. Nå kan dere bli husløse med en liten valp. Skikkelig gjennomtenkt. Om dere må lete etter ny leilighet hjelper det ikke å stille opp med legeerklæring og si at du trenger valpen av medisinske grunner, da er det godt mulig at utleier velger noen andre. Hva skal dere gjøre med valpen da? Omplassere den? Jeg har hund selv og leier og vet hvor hardt det er å finne leilighet, MEN jeg hadde kastet dere ut om det var min leilighet. Igjen, skikkelig frekt gjort å ikke spørre. 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #18 Skrevet 8. april 2013 Hallo? Så frekt gjort! Du skulle absolutt spurt FØR du i det hele tatt vurderte å få hund. Nå kan dere bli husløse med en liten valp. Skikkelig gjennomtenkt. Om dere må lete etter ny leilighet hjelper det ikke å stille opp med legeerklæring og si at du trenger valpen av medisinske grunner, da er det godt mulig at utleier velger noen andre. Hva skal dere gjøre med valpen da? Omplassere den? Jeg har hund selv og leier og vet hvor hardt det er å finne leilighet, MEN jeg hadde kastet dere ut om det var min leilighet. Igjen, skikkelig frekt gjort å ikke spørre. Helt enig! Og diagnosen din er totalt IRELEVANT! Som utleier gir jeg blanke i om de som leier hos meg bare syns de er så syke at de skal få bryte kontrakten!! Jeg er dønn uenig i de som skriver at du ikke kan bli kastet ut- FOR DET KAN DERE! Ingen legeerklæring ville vekket sympati hos meg der. Synes dere er helt utrolig selvsentrerte og helt forferdelig frekke! Anonym poster: 7a2b16c7b0379c30f41bf845e97d8c52 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #19 Skrevet 9. april 2013 Helt enig! Og diagnosen din er totalt IRELEVANT! Som utleier gir jeg blanke i om de som leier hos meg bare syns de er så syke at de skal få bryte kontrakten!! Jeg er dønn uenig i de som skriver at du ikke kan bli kastet ut- FOR DET KAN DERE! Ingen legeerklæring ville vekket sympati hos meg der. Synes dere er helt utrolig selvsentrerte og helt forferdelig frekke! Anonym poster: 7a2b16c7b0379c30f41bf845e97d8c52 Nei, de kan ikke bli kastet ut! Ikke prøv deg! Haha. Håper virkelig ikke du er utleier, for utlevere som deg er av verste sorten! Du har et lovverk å forholde deg til! Og velger du å leie ut så får du holde deg opdatert! Der slike sake har gått helt til høyesterett har utleier tapt så det suser :)det utleier gjør er å tilby et HJEM mot betaling, og så lenge man er lovlydige så har utleier lite å gjøre med hva man gjør i sitt eget hjem, så lenge de får pengene sine! Anonym poster: 4df32d81eb164fd72ae51066477c1d73 2
Gjest bustyvel Skrevet 9. april 2013 #20 Skrevet 9. april 2013 Det står jo i kontrakten at husdyr ikke er tillatt, hvorfor kan ikke utleier si opp leietaker da? Terskelen skal være høy, men dersom en leier skal ha dyr på død og liv, noe utleier ikke er enig i, så er det jo faktisk utleiers eiendom.. Jeg vil gjerne ha henvisning til konkret rettspraksis, AB, der tvisten gjaldt nettopp dyrehold og utkastelse. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå