AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #1 Skrevet 3. april 2013 Litt delikat tema. Jeg har begynt å bli kvalm av en av mine beste venninner. Det er så ille at jeg nesten ikke greier å spise sammen med henne uten å føle at maten kommer opp. Hun snakker med mat i munnen. Det er umulig å ikke se på, og jeg blir kvalm av å se maten som går rundt. Hun spytter når hun snakker, og har en talefeil som gjør dette verre. Dette kombinert med snakking med mat i munnen... Jeg prøver å flytte meg litt bort når vi skal spise, men hun følger etter. Hun dekker ikke munnen når hun hoster slimhoste. Hun mener nemlig at hvis man hoster i albuen gjør det til at partikler tørker og så virvles opp i luften, noe hun tror er minst like smittsomt som hvis hun hoster rett på noen. Ånden hennes er forferdelig. Jeg vet ikke om det lukter snus, og hun snuser veldig mye, eller om det er tannråte. Hun har ikke vært til tannlegen på 10 år sier hun. Hun har det også med å komme helt opp i ansiktet på folk. Før kunne jeg leve med dette, men etter den siste sykdomsperioden hennes hvor hun daglig hostet, harket og snøt nesa så det sprutet, har det toppet seg for min del. Jeg prøver å ikke bli kvalm, men det blir bare verre og verre. Æsj, hva gjør jeg? Anonym poster: 3983d1c879335f978f72d121e90eee8e
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2013 #2 Skrevet 3. april 2013 Hva har det med at hun har en talefeil med dette å gjøre?
org Skrevet 3. april 2013 #3 Skrevet 3. april 2013 Usj - sånt er ekkelt, og man føler seg gjerne litt "slem" som reagerer på det... Jeg har ingen råd, egentlig, men hadde nok tatt litt avstand.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #4 Skrevet 3. april 2013 Hva har det med at hun har en talefeil med dette å gjøre? Hun spytter mer pga det? Anonym poster: 5421cdc266774669ddbe95bc073ec80c 2
Gjest Hjordis Skrevet 3. april 2013 #5 Skrevet 3. april 2013 Hva har det med at hun har en talefeil med dette å gjøre? Hva har det med at hun har en talefeil med dette å gjøre? Som noen sa, ja noen talefeil 'spruter' mer enn andre . Litt off topic: men etter at jeg var på batman live og fikk se hvor mye spytt som spruter fra bare vanlig tale i motlys.. så tenker jeg at litt enkstra ikke har noe å si i grunn... Tror vi normenn er og litt fisefine med snørr og sånt. Mange steder utlandet snyter og hoster folk om de må when ever, mens her blir folk ofte flaue over å snyte seg eller hoste offentlig.. litt rart, _ Men ja jeg skjønner at vannet har rent over i glasset for ting du finner litt ekkelt hos venninnen. Det der med munnhygene kan være veldig sårt for noen. Som jeg ser det er det tre valg, Si i fra på en skånsom og saklig måte om noe av det, fortsett som før og håpe at hun blir mindre syk utover sommern eller vær mindre sammen med henne. Om jeg hadde hatt en drage ånde -hele tiden- ville jeg at min venninne skulle si noe, men en gang i blandt er okay synes jeg. Kanskje hun trenger litt støtte for å komme seg til tannlegen. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #6 Skrevet 3. april 2013 Som noen sa, ja noen talefeil 'spruter' mer enn andre . Litt off topic: men etter at jeg var på batman live og fikk se hvor mye spytt som spruter fra bare vanlig tale i motlys.. så tenker jeg at litt enkstra ikke har noe å si i grunn... Tror vi normenn er og litt fisefine med snørr og sånt. Mange steder utlandet snyter og hoster folk om de må when ever, mens her blir folk ofte flaue over å snyte seg eller hoste offentlig.. litt rart, _ Men ja jeg skjønner at vannet har rent over i glasset for ting du finner litt ekkelt hos venninnen. Det der med munnhygene kan være veldig sårt for noen. Som jeg ser det er det tre valg, Si i fra på en skånsom og saklig måte om noe av det, fortsett som før og håpe at hun blir mindre syk utover sommern eller vær mindre sammen med henne. Om jeg hadde hatt en drage ånde -hele tiden- ville jeg at min venninne skulle si noe, men en gang i blandt er okay synes jeg. Kanskje hun trenger litt støtte for å komme seg til tannlegen. Lykke til. Alle vi andre ble syke av at hun ikke dekket munnen. Snyting går egentlig greit, jeg er ikke så fisefin, men det blir for mye sammenlagt. Så er det denne snusen hun sitter og pakker over alt, og det blir liggende igjen små snus-biter på bordet. Hvis det er snusånde hun har så må jeg si det er den verste stanken jeg har kjent. Jeg kjenner den eimen og brekker meg nesten. Hun ser bare rart på meg. Anonym poster: 3983d1c879335f978f72d121e90eee8e 1
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2013 #7 Skrevet 3. april 2013 Er hun en veldig god venninne? Hvis ikke koster det vel ikke så mye å bryte dette vennskapet. Det er bare noen mennesker man ikke passer sammen med. Disse uvanene hennes sier vel litt om hennes (mangel på) karakter, vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #8 Skrevet 3. april 2013 Er hun en veldig god venninne? Hvis ikke koster det vel ikke så mye å bryte dette vennskapet. Det er bare noen mennesker man ikke passer sammen med. Disse uvanene hennes sier vel litt om hennes (mangel på) karakter, vil jeg tro. Ja, hun er en veldig god venninne. Hun er bare så sjuskete. Ikke har hun manerer heller. Hun forsyner seg uten å spørre, prøver å grafse til seg så mye som mulig uten tanke på om det er nok til resten av oss. Skulle tro hun hadde vokst opp blant uteliggere, men hun har en veldig priviligert bakgrunn. Anonym poster: 3983d1c879335f978f72d121e90eee8e
Avalon Skrevet 3. april 2013 #9 Skrevet 3. april 2013 Delikat sak ja.... Akkurat på det at hun ikke eier intimgrenser tror jeg jeg ville ha sagt noe sånn som "du, unnskyld, men jeg har en intimgrense vettu" eller lignende hvis hun kommer rett opp i ansiktet. Ang. ånden kan en jo ha noen pastiller eller noe liggende klar å by henne, men ikke sikkert hun takker ja. Kanskje ta en "Du, har du prøvd sånn SB12? Jeg syntes det var helt fantastisk!" eller bare "oisann, hva har du spist i dag?" jeg vet ikke... slikt er ikke lett.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #10 Skrevet 4. april 2013 Det er vel ingen som tvinger deg til å være med henne? For øvrig; dersom du kaller henne en venninne så bør du på en tydelig, men fin måte si i fra om ånden hennes. Stygt gjort ellers dersom det er "fast vane" at hun har det slik. Jeg hater når folk skal fryse ut andre på grunn av slike ting, og så tør de ikke/vil de ikke si i fra om det til vedkommende så de kan rette opp i det. Anonym poster: 1c0c39d85f28c551e0e952819b0ac641
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 4. april 2013 #11 Skrevet 4. april 2013 Her er det bare å begynne å si fra! Pass på at det ikke blir et "angrep" fra din side. Hvis du ikke sier fra blir det ikke bedre!
BunnyBlue Skrevet 4. april 2013 #12 Skrevet 4. april 2013 Dårlige vaner er en sak, men når noen viser manglende evner til egenomsorg trenger de en venn som kan "ordne litt opp" når de ikke gjør det selv. Dersom mistanken din om tannråte stemmer, og venninnen din ikke har vært til tannlegen på ti år, kan det fort bli for sent for tennenes del. Kan du ikke nevne bekymringene dine for henne, eller er du redd hun vil ta det ille opp? Forstår det er vanskelig, har måttet ta den praten med noen selv, hos han var tannhelsen var så dårlig at jeg var redd tennene skulle falle ut. Det viste seg at det var tannlegeskrekk som lå bak, kanskje det er noe slikt hos venninnen din og? Kanskje oppsøker hun tannlege dersom du blir med? Når det kommer til snakking med mat i munnen, er det bare en uvane. Det er fort gjort å glemme seg, men de aller fleste tåler å få høre "Æsj, lukk munnen når du tygger. Det er ekkelt!" uten å bli fornærmet. Forhåpentligvis kommer hun på det selv etterhvert:)
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #13 Skrevet 4. april 2013 Blir kvalm av dere som mener man bare skal kutte ut noen pga slike småting! Det er sånt man drev med på ungdomsskolen... Joda, det er litt ekkelt. Men ærlig talt.. TS.. Vær en venn og si i fra til henne på en ordentlig måte. Det kan være hun setter veldig pris på det! Anonym poster: aa75ff98557088d578aa78ad0269125f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #14 Skrevet 4. april 2013 Høres ut som du er en pubertal liten fjortiZ som ikke har kommet seg videre etter ungdomskolen. BLI VOKSEN! Snakk med henne på en hyggelig måte der du forteller om dette problemet, men ikke vær frekk. Du er sikkert ikke så gammel regner jeg med. Lykke til Anonym poster: 6fb8b690ac5177ea012461d1cdb52813
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #15 Skrevet 4. april 2013 Høres ut som du er en pubertal liten fjortiZ som ikke har kommet seg videre etter ungdomskolen. BLI VOKSEN! Snakk med henne på en hyggelig måte der du forteller om dette problemet, men ikke vær frekk. Du er sikkert ikke så gammel regner jeg med. Lykke til Anonym poster: 6fb8b690ac5177ea012461d1cdb52813 Kjempepubertal! Vi er over 30 begge to! Prøv å si til din voksne venninne at snusen gir henne dårlig ånde, at hun spytter når hun snakker og at hun må ta hensyn til de andre også kan være sultne før hun forsyner seg med alt. Anonym poster: 3983d1c879335f978f72d121e90eee8e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #16 Skrevet 4. april 2013 Jeg hadde sagt det rett ut. Om hun tygger med åpen munn så hadde jeg sagt "Unnskyld, men jeg liker ikke å se rett inn i munnen til mennesker som spiser. Kan du tygge med lukket munn, og snakke etterpå??" Om hun hoster uten å holde seg for så hadde jeg rett og slett gått hjem. Spør om hun ikke kan ta hensyn til at det er andre som er rundt hun?? Hvorfor skal hun få lov å smitte andre? Jeg hadde klikket. Anonym poster: 3c335632431376de16d9ffd6f097ff6f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #17 Skrevet 4. april 2013 Jeg hadde sagt det rett ut. Om hun tygger med åpen munn så hadde jeg sagt "Unnskyld, men jeg liker ikke å se rett inn i munnen til mennesker som spiser. Kan du tygge med lukket munn, og snakke etterpå??" Om hun hoster uten å holde seg for så hadde jeg rett og slett gått hjem. Spør om hun ikke kan ta hensyn til at det er andre som er rundt hun?? Hvorfor skal hun få lov å smitte andre? Jeg hadde klikket. Anonym poster: 3c335632431376de16d9ffd6f097ff6f Det siste har jeg sagt fra om, og da ble hun veldig fornærmet. Så sa hun "Hvor ellers skal jeg hoste?"...... jeg foreslo hånda eller albuen, men da mente hun at det var minst like uhygienisk fordi partiklene kunne virvles opp i lufta når det tørket. I det hele tatt blir hun veldig fornærmet hvis man prøver å si fra om noe. Hinting er hun også var for, så det funker heller ikke. Anonym poster: 3983d1c879335f978f72d121e90eee8e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #18 Skrevet 4. april 2013 Si det til henne det som plager deg, ellers kommer det jo ikke til å forandre seg. Om hun ikke endrer vanene sine etter du har sagt i fra så har hun i alle fall fått muligheten, og da kan du kanskje tenke litt mer på hva du skal gjøre. En kan si ting på en litt humoristisk måte for at det ikke skal virke like støtende. Anonym poster: 095f9d468424c10081b46622b4676ffe
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2013 #19 Skrevet 4. april 2013 Hun er bare så sjuskete. Ikke har hun manerer heller. Hun forsyner seg uten å spørre, prøver å grafse til seg så mye som mulig uten tanke på om det er nok til resten av oss. Anonym poster: 3983d1c879335f978f72d121e90eee8e Jeg skjønner ikke at det er så om å gjøre å bevare en slik venninne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå