Gjest pernille Skrevet 3. april 2013 #1 Skrevet 3. april 2013 Da jeg møtte min mann røykte han. Jeg er ikke fan av røyk da jeg ikke tåler lukten, blir kvalm, og ja, jeg er vel ikke den eneste. Han valgte å droppe røyken for min skyld, jeg elsker han for det. Det er nå 5 år siden. Nå har jeg oppdaget at han snuser bak min rygg. Jeg har konfrontert han, og sagt hva jeg mener. Jeg synes han er svak, men jeg vet også at han er en mann på snart 30 år som "kan gjøre som han vil." Jeg vet at problemet oppstod på jobb, og at det har pågått i ett år, minst. Jeg blir gal og paranoid. Jeg føler han går og gleder seg til jeg skal på trening eller lufte hunden, så han kan ta seg en snus. Jeg har bedt han holde dette utenfor hjemmet, men dette respekterer han ikke, jeg vet han har en snusboks på badet og en i jakkelomma. Men jeg ser det aldri, har aldri sett. Vi skal nå prøve å få barn. Jeg er så redd for at snusen kan påvirke sæd-kvaliteten. Jeg er også redd han skal få kreft eller hjerteinfarkt. Er så lei av den snusinga, selv om det skjer i det skjulte. Argh...
Gjest Kalkunkrøll Skrevet 3. april 2013 #2 Skrevet 3. april 2013 Deal with it or gtfo. Dere bør ikke få barn før du har akseptert det der. 9
Gjest neglelakk Skrevet 3. april 2013 #3 Skrevet 3. april 2013 La han gjøre det hjemme da. Han har hatt nikotin-vanen lenge enn han har hatt deg? at en mann slutter å røyke for deg er SUPERT. Så en snus her og der burde du unne ham? Si at han kan prøve å holde det rent, drikke mye vann, ikke kysse deg med den i munnen osv. Slike grenser må du få lov til å sette. Men å stoppe ham fra det.. njeh, blir litt feil det? Kan dere ikke bli enige om eks antall bokser i uken? Da får han friheten, men du får inn et ord (mtp eks økonomi). Friheten lenge leve!
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #4 Skrevet 3. april 2013 Jeg synes du er veldig streng.. Snusing er ikke i nærheten like ille som røyking, den største bekymringen bør være om tennene hans blir gule og tannkjøttet kryper oppover/etser bort. Når dere prøver å få barn så er det vel ikke så heldig å ha nikotin i kroppen? Ikke vet jeg. Men jeg synes du skal droppe å oppføre deg som den sure kjerringa som nekter mannen sin ditt og datt. Han har tatt en avgjørelse, og mener det er verdt det å snuse. Da får du respektere det, så lenge du slipper å få det i din egen munn. Anonym poster: 5b98628d3242ebcd5d537244775eabcb 7
kråkefjas Skrevet 3. april 2013 #5 Skrevet 3. april 2013 Da jeg møtte min mann røykte han. Jeg er ikke fan av røyk da jeg ikke tåler lukten, blir kvalm, og ja, jeg er vel ikke den eneste. Han valgte å droppe røyken for min skyld, jeg elsker han for det. Det er nå 5 år siden. Nå har jeg oppdaget at han snuser bak min rygg. Jeg har konfrontert han, og sagt hva jeg mener. Jeg synes han er svak, men jeg vet også at han er en mann på snart 30 år som "kan gjøre som han vil." Jeg vet at problemet oppstod på jobb, og at det har pågått i ett år, minst. Jeg blir gal og paranoid. Jeg føler han går og gleder seg til jeg skal på trening eller lufte hunden, så han kan ta seg en snus. Jeg har bedt han holde dette utenfor hjemmet, men dette respekterer han ikke, jeg vet han har en snusboks på badet og en i jakkelomma. Men jeg ser det aldri, har aldri sett. Vi skal nå prøve å få barn. Jeg er så redd for at snusen kan påvirke sæd-kvaliteten. Jeg er også redd han skal få kreft eller hjerteinfarkt. Er så lei av den snusinga, selv om det skjer i det skjulte. Argh... Hvorfor i helvete skal han slutte å snuse for deg? Det er ikke din leppe han stapper snusen under. Sånne folk... PS. Snus påvirker ikke sædkvalitet, og det er ikke påvist kreftfremkallende eller noe fare for hjerte. 8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #6 Skrevet 3. april 2013 Jeg nektet i flere år mannen å snuse foran meg. Nå har jeg sagt at han får snuse om han får behov. Resultat? Han slipperå finne unnskyldninger for å stikke seg vekk i tide og utide. Fornøyd mann, fornøyd kone. Senk på krava. Anonym poster: 8768d61076c123be31cff4eb4ede7d2e 1
Gjest Cartman Skrevet 3. april 2013 #7 Skrevet 3. april 2013 (endret) Joa men det er hans liv og sæd. Ok røyking er ikke bra, da det går ut over dine lunger. Men snusing går kun utover han selv. I tillegg er det ikke noe vits i å være det mest topptrente og sunneste liket på kirkegården. Det finnes ikke noen Miss og Mr Corpse konkuranse. Personlig forstår jeg meg ikke på mennesker som skal styre og bestemme over andre mennesker. Blir bare autoritært og kvalmt! Du får enten akseptere at han er som han er eller finne deg en mann som er 100% lik deg selv. Endret 3. april 2013 av Cartman
Thalassos Skrevet 3. april 2013 #8 Skrevet 3. april 2013 Hadde min kjære bedt meg om å slutte å snuse hadde jeg snudd ryggen og gått. Så lenge det ikke påvirker noen andre enn meg selv, skal ingen legge seg opp i hva jeg gjør og ikke gjør. Om det gjelder en gravid dame som røyker er det HELT ok å si ifra, men en voksen mann, hvor du kun er redd for sædkvaliteten? Nope. Vil du heller at han skal glede seg til å gå ut, enn å glede seg til å sitte ved siden av deg i sofaen med en snus under leppa? Jeg tror ikke du aner hvor godt det er å snuse 1
skreppamedleppa Skrevet 3. april 2013 #9 Skrevet 3. april 2013 Jøssenavn, jaja båndet ditt er ganske slakt, fleksilinen er på flere meter hører jeg. Jeg trodde jeg hadde lest det meste da jeg så noen her inne nektet mannen å spise majones og om mannen kom hjem med en tube kastet de tuben i søppelet. «Du kan gjøre hva du vil, bare jeg får bestemme hva du vil». Høres ut som et koselig forhold. Helt seriøst, jeg hadde dumpet noen om de hadde oppført seg slik mot meg som det du gjør, er ikke løye han gleder seg til å komme seg ut av husets 4 vegger slik at han kan bestemme over sin egen snusleppe. Han snuser, du vil ikke vite av det, hva kan han da gjøre? jo mannen må smug snuse i en alder av 30 og selv det blir du paranoid av. Det er bare en ting å gjøre aksepter det. 4
Havbris Skrevet 3. april 2013 #10 Skrevet 3. april 2013 Han skal slutte å snuse for deg? Hva skal du gjøre for han da? Kanskje slakke litt på halsbåndet og unne han den gleden han har? Mannen er 30 år og må da få bestemme hva han putter under leppa selv i sitt eget hjem. 1
Gjest Eurodice Skrevet 3. april 2013 #12 Skrevet 3. april 2013 Hadde min kjære bedt meg om å slutte å snuse hadde jeg snudd ryggen og gått. Så lenge det ikke påvirker noen andre enn meg selv, skal ingen legge seg opp i hva jeg gjør og ikke gjør. Om det gjelder en gravid dame som røyker er det HELT ok å si ifra, men en voksen mann, hvor du kun er redd for sædkvaliteten? Nope. Vil du heller at han skal glede seg til å gå ut, enn å glede seg til å sitte ved siden av deg i sofaen med en snus under leppa? Jeg tror ikke du aner hvor godt det er å snuse Og så utrolig godt å kysse noen som snuser . Det har jeg gjort én gang i mitt liv. Jeg spydde som en gris, verste jeg har smakt. Dessuten er ikke snus luktfri, om snusere skulle tro det.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #13 Skrevet 3. april 2013 Slutt å behandl mannen din som om han går i bånd. Han er et fri menneske og kan gjøre som han vil. Hvem faen har rett til å bestemme hva den andre har lov, og ikke lov til? Pass på dine egne saker du. Om du forsetter å surmule pga den snusen så er det nok du som må ryke og reise snart. Anonym poster: adde4549c01b8f31b74d4f24ae6ddc32 1
skreppamedleppa Skrevet 3. april 2013 #14 Skrevet 3. april 2013 Og så utrolig godt å kysse noen som snuser . Det har jeg gjort én gang i mitt liv. Jeg spydde som en gris, verste jeg har smakt. Dessuten er ikke snus luktfri, om snusere skulle tro det. Vel fremdeles er det "my body my Choice" som er opplegget her. Og slik jeg leser ts sitt innlegg skjønner jeg på mange måter at han må han en stressavløsning, det er for han snusen. Skulle jeg levd i et slikt "jeg bestemmer over deg" forhold måtte jeg sikkert ha hatt en større stressavløser, valium f.eks 3
Chien Skrevet 3. april 2013 #15 Skrevet 3. april 2013 Røyk er én ting, men snus? Hva er problemet med at han snuser? Skjønner at du er redd for kreft og alt det der, men ærlig talt, snusing er et selvstendig valg. Som voksen mann på 30 år bestemmer man helt selv om man vil snuse eller ei. Du kan ikke la være å godta det. Og du kan ikke sette inn forbud mot snusing inne i huset. Han bor der også!
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #16 Skrevet 3. april 2013 Jeg støtter deg, ts. Det er ingen grunn til at du skal godta hans forbruk av noe som er helseskadelig og kreftfremkallende. Snus er forbudt i store deler av verden og det er ikke uten grunn. Det er merkelig at så mange her synes det er greit at den personen du kanskje er mest glad i i hele verden, skal bruke noe så farlig som snus. Det er ikke iskrem vi snakker om her... Alle her er sikkert enig i at andre rusmidler skal slås hardt ned på, men snus skal liksom være greit fordi det er kulturelt akseptert? Det gjør det ikke noe mindre farlig av den grunn, tvert om. Anonym poster: c56c778261ed3f33ce10ece7b6215ee0 1
kråkefjas Skrevet 3. april 2013 #17 Skrevet 3. april 2013 Det er ingen grunn til at du skal godta hans forbruk av noe som er helseskadelig og kreftfremkallende. Dette er rent oppspinn. Gule tenner er vel knapt for en alvorlig helseskade å regne. 2
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2013 #18 Skrevet 3. april 2013 Jeg forstår det godt. Jeg hadde blitt så skuffet hvis jeg hadde oppdaget at mannen min snuste inne hvis vi hadde blitt enige om at han ikke skulle gjøre det. Jeg synes det er så ekkelt med snus, og ville ikke hatt det i huset vårt(og selvfølgelig helst ikke i mannen heller!) Har du sagt at du er bekymret for sædkvaliteten? Hvis snusen er viktigere for han enn dine følelser, så synes jeg hans prioriteringer er helt feil.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #19 Skrevet 3. april 2013 Jeg støtter også TS. Hvis han var min mann så hadde jeg krevd separat økonomi og jeg hadde ikke villet få barn med en så egoistisk mann. Han tar sakte men sikkert livet av seg ved å snuse. Og det går utover deg med den jævlige lukten. Anonym poster: 8fa1cf686589451dab350fc8456821b1
Gjest Eurodice Skrevet 3. april 2013 #20 Skrevet 3. april 2013 (endret) ALVORLIG: Snusing gir høyere risiko for kreft i bukspyttkjertelen. Dette gjør snus med kroppen din Trodde du snus var et godt hjelpemiddel for å stumpe røyken? Norge innfører aldersgrense 1. juli. God informasjon er avgjørende. Norge er ett av få land som tillater salg av snus. Det finnes derfor mindre forskning på snus enn røyk. Men det vi vet er alarmerende nok. – Selv om det ikke er forsket på langt nær så mye som på sigaretter, vet vi nok til å fastslå at snus øker risikoen for kreft i bukspyttkjertelen. Det foreligger også data som indikerer at snusbruk kan føre til kreft i spiserør og mage, sier spesialrådgiver i Kreftforeningen, Kristin Byrkje. Snus inneholder mer enn 2500 kjemiske stoffer. Rundt 30 av disse stoffene er påvist å være kreftfremkallende. Når man legger inn en pris snus, stiger pulsen og blodtrykket umiddelbart. Nivåene forblir høye så lenge prisen er i munnen. Dette skyldes nikotinet i snusen. Nikotinet i snus fraktes fra munnens slimhinner til blodet, og føres rundt i kroppen. Det tar kort tid før nikotinet når hjernen. Snus gir høye konsentrasjoner av nikotin i blodet over lang tid. Ungdommer som snuser, eller som kombinerer røyk og snus, har fått påvist langt sterkere symptomer på nikotinavhengighet enn jevnaldrende som kun røyker. Det kommer fram i en svensk studie. Les flere fakta om snus Det er ingen grunn til å bagatellisere bruken av snus, selv om skadevirkningene som er kjent i dag er vesentlig lavere enn ved røyking. Alvorlige kreftformer Kreft i bukspyttkjertel er en alvorlig sykdom med høy dødelighet, understreker Byrkje. Det samme gjelder spiserørskreft. Snusbruk er i tillegg blant annet forbundet med svangerskapsforgiftning, for tidlig fødsel og tann- og tannhalsproblemer. – Det er derfor ingen grunn til å bagatellisere bruken av snus, selv om skadevirkningene som er kjent i dag er vesentlig lavere enn ved røyking, understreker Kristin Byrkje. Mange unge bruker snus, og det er velkjent at lav debutalder for røyking øker risikoen for alvorlige helseskader. – Vi legger til grunn et føre-var-prinsipp for vår forebyggende innsats, sier Byrkje. Snus som røykeavvenning? Byrkje mener det er problematisk å anbefale snus som hjelpemiddel til røykeavvenning. For det første er ikke snus bevist å være en effektiv røykesluttmetode, slik andre metoder er. Mange ender derfor opp med dobbelt bruk. Per i dag er det ikke mulig å trekke sikre konklusjoner om den relative effektiviteten av snus sammenliknet med placebo eller andre etablerte røykesluttmetoder. Selv om snus er mindre skadelig enn røyketobakk, øker likevel risikoen for kreft. Andre alvorlige helseeffekter er økt risiko for død ved hjerteinfarkt og slag hvis man bruker snus. – Vi må heller ikke glemme at flertallet av de som slutter å røyke, gjør det helt uten bruk av hjelpemidler, avslutter Kristin Byrkje. Endret 3. april 2013 av Arabella 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå