Gå til innhold

Å spise mye proteiner når en ikke trener

Anbefalte innlegg

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg prøver å gå ned i vekt, men har for tiden ikke tid til å trene. Det blir derfor med sunn mat og lett mosjon.

Jeg har imidlertid fått dilla på cottage cheese og kikerter, dvs ganske proteinrike matvarer. Kan en få for mye proteiner, når en ikke bygger muskelmasse? Hva skjer da, isåfall?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du opprettholder muskelmassen din når du spiser proteiner, mens du er i kaloriunderskudd :)

Anonym poster: 43abcc540c67d399f99504c45136d76f

Gjest Gjest
Skrevet

Du opprettholder muskelmassen din når du spiser proteiner, mens du er i kaloriunderskudd :)

Så sånn sett så har hun fått dilla på de rette tingene?

AnonymBruker
Skrevet

Betyr det at hvis man ikke har noe særlig muskelmasse, ikke trener, men spiser for det meste proteinrik mat med få karbohydrater og går på kaloriunderskudd - i resultat mister vekt (fett)? Og hvor raskt?

Anonym poster: 8c67b305b078a03cb048b1a5181fd146

AnonymBruker
Skrevet
Betyr det at hvis man ikke har noe særlig muskelmasse, ikke trener, men spiser for det meste proteinrik mat med få karbohydrater og går på kaloriunderskudd - i resultat mister vekt (fett)? Og hvor raskt?

Så lenge du spiser nok proteiner så mister du fett. Hvor mye du mister spørs jo hvor stor kaloriunderskudd du har.

Skrevet (endret)

Mye proteiner gjør deg sulten da overskuddet omdannes til glukose i leveren og gir deg blodsukkerstigning, så det er viktig å balansere sånn at du får i deg nok fett. Whey er bl.a kjent for å gi en insulintopp.

Du må nesten forske litt på dette selv og kjenne etter hva som funker for deg. Jeg blir alltid margsulten et par timer etter en proteinshake med mindre jeg har i noe fett (f.eks kokosmelk el olje).

Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt. Det er like bra å regulere kostholdet, så kan du ta oppstrammingsjobben når du har mistet den vekta du vil, dvs at du spiser deg ned i vekt og trener deg til den formen du vil ha.

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Skrevet

For mye kalorier inn gjør at proteinene du spiser blir omgjort til fett i kroppen. Men høres ikke ut som du får i deg for mye kalorier.

AnonymBruker
Skrevet

Bare du ligger i balanse på hvor mye energi du avgir kontra hva du inntar, så er ikke mye protein noe problem. Har uansett til gode å se "vanlige" folk klare å få i seg for mye protein, det skal faktisk ganske så mye mat til for å dekke opp et stort overskudd av proteiner, selv ved inntak av proteintilskudd(pulver), så ville ikke uroa meg. Uansett om det er fett, karbohydrater eller proteiner, så vil alt lagres som energioverskudd(altså som glykogen i muskler,og/eller som fett), så man kan ikke spise ubegrenset av noe selv om det i utgangspunktet er sunt, men man kan selvsagt spise mer av sunn muskelmat kontra mat med dårlig energisammensetning. osv osv

Anonym poster: 4c298d9fb18176865efeef5dad6b5706

Gjest *kokos*
Skrevet

Mye proteiner gjør deg sulten da overskuddet omdannes til glukose i leveren og gir deg blodsukkerstigning, så det er viktig å balansere sånn at du får i deg nok fett. Whey er bl.a kjent for å gi en insulintopp.

Du må nesten forske litt på dette selv og kjenne etter hva som funker for deg. Jeg blir alltid margsulten et par timer etter en proteinshake med mindre jeg har i noe fett (f.eks kokosmelk el olje).

Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt. Det er like bra å regulere kostholdet, så kan du ta oppstrammingsjobben når du har mistet den vekta du vil, dvs at du spiser deg ned i vekt og trener deg til den formen du vil ha.

Det er dette som er planen min ja, altså å slanke meg på kosthold først, og så begynne treninga når jeg er fornøyd med vekta. Dette er hovedsakelig pga at ikke har tid til å trene nå, men vil ned i vekt. Ser også fram til å stråle i fresht treningstøy til sommeren, og det er en stor motivasjonsfaktor.

Da fortsetter jeg bare med herlige kikerter og cottage cheese (ikke samtidig) med god samvittighet!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke ha muskler, jeg vil bli tynnere! Da bør jeg ikke spise mange proteiner, ikke sant? Hva skal jeg spise da? Karbs? Fett? Nesten ingenting? ... Fy fadder, så vanskelig det er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke ha muskler, jeg vil bli tynnere! Da bør jeg ikke spise mange proteiner, ikke sant? Hva skal jeg spise da? Karbs? Fett? Nesten ingenting? ... Fy fadder, så vanskelig det er.

Ta det rolig, det er ekstremt vanskelig å spise på seg muskler. :ler: Spesielt som kvinne.

Anonym poster: 208b50b506f7c5e3fddd006ccadb3d68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NÅ er det jo uansett ikke sånn at du blir tjukk av litt muskler :P

Anonym poster: 960661ac81e0b43a16817f61ca43e572

Skrevet

Hæ?

Håper virkelig at du mener at du ikke vil ha synlige muskler, muskler må vi jo ha - du vet vel det?

Du må trene hardt i kombinasjon med riktig kosthold for å få større muskler. Dersom det automatisk gav svulmende muskler ved å kun spise proteiner, hadde vi sett langt færre mennesker på treningsstudio. Poenget er at vet høyt proteininntak under slanking vil du lettere unngå at du mister muskler i stedet for fett, dvs at du lettere opprettholder muskelmassen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Håper virkelig at du mener at du ikke vil ha synlige muskler, muskler må vi jo ha - du vet vel det?

Du må trene hardt i kombinasjon med riktig kosthold for å få større muskler. Dersom det automatisk gav svulmende muskler ved å kun spise proteiner, hadde vi sett langt færre mennesker på treningsstudio. Poenget er at vet høyt proteininntak under slanking vil du lettere unngå at du mister muskler i stedet for fett, dvs at du lettere opprettholder muskelmassen.

Det var synlige muskler jeg snakket om, ja. Men overskuddet av proteiner som ikke blir til muskler blir til fett, som Miller skrev i tråden. Og mer fett vil jeg ikke ha.

AnonymBruker
Skrevet
Det var synlige muskler jeg snakket om, ja. Men overskuddet av proteiner som ikke blir til muskler blir til fett, som Miller skrev i tråden. Og mer fett vil jeg ikke ha.

Om du går opp i vekt så er det ikke pga proteinene, men fordi du går i overskudd på kalorier.

Gjest ildhane
Skrevet

Nei, du opprettholder muskelmassen ved trening. Proteinrik mat gir deg en fordel om du vil beholde mest mulig muskelmasse i kaloriunderskudd.

Proteinrik kost er ikke dumt uansett for det smaker godt og har ikke like mye kalorier pr gram som fett.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du opprettholder muskelmassen ved trening. Proteinrik mat gir deg en fordel om du vil beholde mest mulig muskelmasse i kaloriunderskudd.

Proteinrik kost er ikke dumt uansett for det smaker godt og har ikke like mye kalorier pr gram som fett.

Kroppen tar opp mindre av fett enn proteiner, så det å telle kalorier fra fett du spiser blir feil.

Proteinrik kost betyr heller ikke at du holder på musklene om du ikke trener. I kroppen blir alt energioverskuddet omgjort til fett.

Anonym poster: fb6d119b2f21bd6bd2a232dab8b0f26b

Gjest *kokos*
Skrevet

Kroppen tar opp mindre av fett enn proteiner, så det å telle kalorier fra fett du spiser blir feil.

Proteinrik kost betyr heller ikke at du holder på musklene om du ikke trener. I kroppen blir alt energioverskuddet omgjort til fett.

Anonym poster: fb6d119b2f21bd6bd2a232dab8b0f26b

... men så lenge jeg ligger i energiunderskudd så spiller det ingen rolle om jeg har høyt proteininntak som ikke-trenende?

Skrevet

Det der gjelder jo alt man spiser, men protein øker ikke sultfølelsen, men heller tvert imot... Karbohydrater er det verste på det der, mens fett er snillest.

Kroppen forbrenner nesten 10 ganger så mye kalorier på å fordøye protein som den gjør på å forbrenne karb og fett. Skal man ned i vekt, er det bra å ha et høyt inntak av proteiner.

Det med at man blir sulten etter en shake, er helt individuelt, og det kan også variere utifra hvilken proteindrikk du har også.

Man trenger ikke, men det er best... Trening gir deg mer muskler, som igjen brenner mer fett. Kroppen har en god del bedre forbrenning gjennom dagen, etter du har trent også.

Skrevet

... men så lenge jeg ligger i energiunderskudd så spiller det ingen rolle om jeg har høyt proteininntak som ikke-trenende?

Det spiller ingen rolle om du har et høyt inntak av protein.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...