Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet jo at man ikke får utredning før etter 3 aborter, men er det noen sjans for at jeg kan få mer oppfølging ved (forhåpentligvis) neste graviditet? Da tenker jeg mest på f.eks sjekking av stoffskifte, hormonnivå osv tidlig i svangerskapet...

Har også lest at det går an å bruke en gel som heter Crinone(eller noe sånn) i tilfelle det er for lite hormoner til å opprettholde graviditeten. Noen som har erfaring med dette? Skal snakke med legen min, men skal ikke dit helt enda, så jeg vil høre med dere på forumet mens jeg venter...

Begge gangene har fosteret vært helt friskt i uke 8, men døde ved 9 uker. Synes det er veldig rart at det skjer samme tid hver gang:/ Noen som har opplevd lignende, men hvor 3. graviditet gikk fint?? Trenger noen positive tanker nå...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet jo at man ikke får utredning før etter 3 aborter, men er det noen sjans for at jeg kan få mer oppfølging ved (forhåpentligvis) neste graviditet? Da tenker jeg mest på f.eks sjekking av stoffskifte, hormonnivå osv tidlig i svangerskapet...

Har også lest at det går an å bruke en gel som heter Crinone(eller noe sånn) i tilfelle det er for lite hormoner til å opprettholde graviditeten. Noen som har erfaring med dette? Skal snakke med legen min, men skal ikke dit helt enda, så jeg vil høre med dere på forumet mens jeg venter...

Begge gangene har fosteret vært helt friskt i uke 8, men døde ved 9 uker. Synes det er veldig rart at det skjer samme tid hver gang:/ Noen som har opplevd lignende, men hvor 3. graviditet gikk fint?? Trenger noen positive tanker nå...

Jeg har hatt to MA i uke 10. Legen sa at det var nok noe galt med fosteret siden det gikk slik da nytter det ikke med medikamenter. Jeg lurte jo på om det var meg det var noe galt med siden jeg var gravid med to forskjellige i løpet av en 10 års periode. Om du får oppfølging neste gang må du ta opp med legen. Kroppen støter jo fra seg foster når noe er galt. Kan jo være at du og kjæresten din ikke matcher sammen. Men det kan jo gå bra og da.

Anonym poster: 9973b2596e5f25bd80f85a222623f7a5

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig gynekologen din kan gi deg en tettere oppfølging enn fastlege.

Jeg har konisert (fjernet en del av livmorhalstappen) så hvis jeg blir gravid, må jeg ha nøye oppfølging. Da skal jeg ha oftere UL osv. Dette vil da min gynekolog gjøre.

Det går jo ann å høre.

Anonym poster: 5097f0a757f6e38a0269f2e509051f98

Skrevet (endret)

Har du mistanke om stoffskifteproblemer, ville eg ha bedt legen om å sjekka det allerede nå. Har du lågt eller høgt stoffskifte, bør det vera regulert før starten på neste graviditet.

Eg opplevde 3 SA/MA i starten av min "prøvarkarriere". 2 av desse skjedde nokså nøyaktig 9 veker ut i graviditeten, den tredje allerede i veke 6 (sannsynligvis ein "uunngåelig" abort). På utredninga hadde eg stoffskifteverdiar på grensa mellom normalt og unormalt, men sidan eg hadde symptomer og stoffskifteproblemer i nær familie, ville legen at eg skulle prøva medisiner mot lågt stoffskifte. Nå ventar eg straks gut nr. 2, utan fleire abortar, og eg er overbevist om at det var stoffskiftet som skapte trøbbel hos meg.

Lykke til med neste graviditet. Det er ei vanskelig og nervepirrande tid - eg føler med deg! :klem:

Endret av dreia
Skrevet

Har et familiemedlem med lavt stoffskifte, men han hadde en betennelse i kjertelen som utløste det, så tror ikke det er den arvelige typen, men vil gjøre alt jeg kan denne gangen for å "forebygge". Orker ikke at dette skal skje en gang til...

Skrevet

Kravet er at man skal ha hatt tre SA/MA etter hverandre før man blir utredet

Skrevet

Nerine, det vet jeg;)

Men ønsker å gjøre alt jeg kan UTEN utredning for å øke sjansene for at det går bedre neste gang...

AnonymBruker
Skrevet

Nerine, det vet jeg;)

Men ønsker å gjøre alt jeg kan UTEN utredning for å øke sjansene for at det går bedre neste gang...

Sjansene øker jo ikke for at det skal gå bra bare fordi du renner ned legekontorene. To MA er helt normalt. Å krisemaksimere som du gjør ødelegger bare psyken din, i tillegg til at du bidrar til stadig økte helsekøer.

Anonym poster: e3672848aed5f2c093bf924887caa9b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg renner ikke akkurat ned legekontoret. Har vært der kanskje 2 ganger totalt i livet...

Skrevet

Etter to MA/SA er det fortsatt sannsynlighetsovervekt for at det er tilfeldigheter som gjør dette. Om det er indikasjoner på at det ikke er det vil du få henvisning av din fastlege, men ut i fra det du skriver er det ingen misstanke om noe slikt.

Det å begynne med crinone uten påvist progesteronmangel har ingenting for seg, det er skjeldent at progesteronen er årsakt til abort, og det at crinone og andre progesterontilskudd har effekt er omdiskutert i seg selv.

Jeg forstår at du er bekymret, og at du kanskje googler litt mye og prøver å selvdiagnostisere deg. Men man kommer skjelden noen vei på den måten. Det er bra du får en time hos fastlegen din, forhåpentligvis får du en god samtale der, og hjelp dersom det er indikasjoner på at det er nødvendig. Om man ikke kommer noen vei i det offentlige er det jo alltid en mulighet å få en utredning privat. Ofte er det verdt pengene bare for å roe nervene.

• Liker 1
Skrevet

Nerine, det vet jeg;)

Det du nevner som oppfølging i hovedinnlegget ditt går jo under utredning. Du kan ikke få noe ekstra oppfølging uten at de vet hva som evnt er feil.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lest andre steder om folk som uten å vite årsak har fått resept på Crinone, pga at det ikke gjør noen skade uansett. Derfor jeg lurte på om noen har brukt denne medisinen og har mer info om dette f.eks...

Skrevet

Takk for svar Athene. Du har nok rett i at jeg googler for mye. Håper jeg kan roe meg ned litt etter samtale med legen og la det være med det. Tror grunnen til at jeg er litt ekstra stressa med dette er fordi jeg har en svigerfamilie som maser om at det kan være noe galt og at jeg kanskje bør få privat utredning osv osv. Det hjelper ikke akkurat... Jeg krysser fingrene for at det går bra neste gang!

Skrevet

Jeg har lest andre steder om folk som uten å vite årsak har fått resept på Crinone, pga at det ikke gjør noen skade uansett. Derfor jeg lurte på om noen har brukt denne medisinen og har mer info om dette f.eks...

Jeg har brukt det fire ganger, alle ganger i forbindelse med prøverørsforsøk.

Mye kliss, ubehaglige bibirkninger og litt styr. Men temmelig ufarlig. Men sannsynligheten for at det er progesteronsvikt som er årsaken er minimal, særlig når aborten skjer så sent, og sannsynligheten for at progesterontilskudd skal hjelpe er enda mindre.

Jeg kjenner følelsen av å ønske å prøve alt veldig godt. Jeg har vært der gang på gang de siste fem årene. Men før noen årsak er påvist kan det være 1000 ting som går galt. Og dermed bare bortkastede penger, bortkastet tid og bortkastet ubehag å prøve ut alt mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Siden det har gått galt såpass sent (uke 9), er det mest sannsynlig ikke progesteronmangel som er problemet. De som sliter med lave progesteronnivå og mister pga det, vil normalt miste i uke 4-6 ut fra det jeg har lest. Var du på UL begge gangene i uke 8? Var embryoene så store som de skulle være og med normal hjerteaktivitet? Siden embryoene døde i uke 9, er en mulig forklaring at det har skjedd noe feil med morkaka. Jeg vet at flere som spontanaborterer har god effekt av å prøve blodfortynnende, da det kan forhindre blodpropp i morkaka.

Men det er nok fortsatt størst sannsynlighet for at dette skyldes tilfeldigheter og at embryoene i begge tilfeller ikke var levedyktige. Er du veldig usikker og bekymret, og har dere råd til det, er det likevel ikke noe i veien for å oppsøke en privat gynekolog og starte utredningen der allerede nå.

Anonym poster: 1b00c85d39340e2825b4cfe3cadcb930

Skrevet (endret)

Jeg vet at flere som spontanaborterer har god effekt av å prøve blodfortynnende, da det kan forhindre blodpropp i morkaka.

Samtidig øker blodfortynnende abortrisikoen en del. Så dette skal man i alle fall ikke ta med mindre det er indikasjoner på at det er nødvendig. De er skummelt å foreslå slikt på et forum, nettopp fordi mange googler seg rundt og blodfortynnende er veldig lett å få tak i.

Endret av Athene
AnonymBruker
Skrevet

Krysser fingrene for deg, Tellus, og ønsker deg det aller beste!

Anonym poster: ee4f6b179a97b674d71394575db1dc5e

AnonymBruker
Skrevet

Samtidig øker blodfortynnende abortrisikoen en del. Så dette skal man i alle fall ikke ta med mindre det er indikasjoner på at det er nødvendig. De er skummelt å foreslå slikt på et forum, nettopp fordi mange googler seg rundt og blodfortynnende er veldig lett å få tak i.

Jeg har vel ikke på noe tidspunkt skrevet at dette er noe TS burde medisinere seg selv med? Jeg nevnte blodpropp i morkaka som en mulighet for abortene, og da er behandlingen ofte blodfortynnende. Selvsagt er det en gynekolog som må foreskrive resept på blodfortynnende, dersom han mener at det er nødvendig. Mitt råd til TS var derfor å starte en utredningsprosess hos en privat gynekolog. Jeg vet at enkelte diagnoser (f.eks. Leidenmutasjon) øker risikoen for at blodpropp oppstår, og dette er noe gynekologen kan finne ut av.

At man selv ikke går i gang med diverse behandlinger og medikamenter før man har konferert med lege er for meg åpenbart. Men jeg kan gjerne understreke dette tydeligere neste gang.

Skrevet (endret)

Jeg har vel ikke på noe tidspunkt skrevet at dette er noe TS burde medisinere seg selv med? Jeg nevnte blodpropp i morkaka som en mulighet for abortene, og da er behandlingen ofte blodfortynnende. Selvsagt er det en gynekolog som må foreskrive resept på blodfortynnende, dersom han mener at det er nødvendig. Mitt råd til TS var derfor å starte en utredningsprosess hos en privat gynekolog. Jeg vet at enkelte diagnoser (f.eks. Leidenmutasjon) øker risikoen for at blodpropp oppstår, og dette er noe gynekologen kan finne ut av.

At man selv ikke går i gang med diverse behandlinger og medikamenter før man har konferert med lege er for meg åpenbart. Men jeg kan gjerne understreke dette tydeligere neste gang.

Problemet med blodfortynnende er at du eller jeg kan gå og kjøpe det reseptfritt på apoteket i morgen. Og at det med tanke på spontanabort for de aller fleste vil øke risikoen mer enn å redusere den.

Mange kaster seg over google fordi de er redd for en SA. Og når de finner utsagn som det du kom med i ditt forrige innlegg er det alt for lett å bare prøve det ut for å være på den sikre siden, uten å lese seg opp om dette. Nettopp derfor er det skummelt å skrive at blodfortynnende kan hjelpe mot abort. Det du skriver i ditt andre innlegg er jeg helt enig i.

Endret av Athene
Skrevet

Jeg er ikke dum og har ikke tenkt å selvmedisinere meg selv:)

Men vil vite om alternativer og muligheter. Jeg har også funnet ut at blodfortynnende blir gitt over en lav sko av leger, men synes helt ærlig at det er en medisin som er litt ekkel.

Jeg var ikke klar over at progesteronmangel oftest førte til tidligere aborter, men det er jo egentlig godt å vite siden jeg har hatt i uke 9.

Ja, begge gangene var vi på ul rett over uke 8, og begge gangene så alt veldig bra ut og fosteret ble målt til å være kommet lengre enn vi trodde selv(noe jordmoren selv sa var et bra tegn). Begge gangene har fosteret allikevel dødd 8+6 og 9+2 gammelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...