AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #1 Skrevet 3. april 2013 Dama (nå eksdame) ble gravid for to år siden, men allerede før hun ble gravid og helt frem til jeg fikk svar på dna-testen har jeg hatt mistanke om at hun hadde vært utro. Fikk tak i en dna-test på nett og fikk endelig svar. Jenta er ikke min. Etter at sjokket har gitt seg litt, er jeg nå mest fly forbannet. Har pakket tingene mine og flyttet ut av leiligheten. Hun er på besøk hos sin mor, så hun vet ikke at jeg vet og har flyttet ut. Det jeg spør om, hvordan skal jeg nå gå frem? Må jeg ta en "offentlig" dna-test? Kan jeg kreve erstatning fra henne for alle utgiftene jeg har hatt til barnet? Skal jeg ta kontakt med advokat før jeg sier i fra til henne hva som har skjedd og hva jeg nå vet? Anonym poster: 24553dfaf7eff3b0e6e71694d93bcfa3 4
Gjest Nusseli Skrevet 3. april 2013 #2 Skrevet 3. april 2013 Herremin! Stakkars deg og den lille jenten! Ikke er det din skyll og ikke er det jentens sin skyll men det drabber dere begge så hårt. Hvilken utrolig fäl ting å holde skjult, at man har hatt sex med en mann som gjort en gravid. Uffameg, föler med både deg og den lille jenten....
Rotemor Skrevet 3. april 2013 #3 Skrevet 3. april 2013 Uff, stakkars ja. Du må kreve DNA via NAV for å evt frafalle farsskapet. Hva tenker du du vil få erstatning for? Jeg skjønner at "tort og svie" er nærliggende å tenke, men det kan du legge fra deg. Neste er evt sivilt søksmål; men heller ikke her er det sannsynlighetsovervekt for at du vil nå fram. Det holder at hun trodde du var far. Spesielt ettersom du selv trodde det. Du ville i teori gått inn for tapte utgifter.det blir heller ikke godkjent pga samme argument.Stefedre får ingenting når de mister sine stebarn.. Du har all rett til å bli sint og såret etc etc men du har nok ingen sak utover det p få deg selv fjernet som far. Beklager situasjonen din veldig!! 14
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #4 Skrevet 3. april 2013 Du må ta kontakt med Tingretten. De avgjør om DNA-testen du allerede har tatt kan brukes eller om du må ta en ny. Det er også de som fjerner deg som far i offentlige papirer. Jeg tviler på at du kan få erstatning for utgiftene du har hatt. Du har hatt mulighet til å kreve DNA-test fra barnet ble født, men har valgt å vente. Så lenge du har vært samboer og ikke nektet for farskap, er det du som regnes som far til barnet. Jeg tror dessverre ikke du kommer til å få noen rettigheter når det gjelder samvær med barnet, men det er sikkert lurt å kontakte advokat for å forhøre deg om dine muligheter. Kanskje hvis ikke den virkelige biologiske faren blir funnet? I følge loven skal Tingretten forsøke å finne frem til den virkelige biologiske faren, men det er ikke alltid dette blir gjort. Du har jo vært sosial far i hvert fall i ett år, så det kan være du kan ha noe rett til samvær. Jeg vet ikke. Anonym poster: b7cc621da12d2ff6ec81219999b9fc5c 6
Rotemor Skrevet 3. april 2013 #5 Skrevet 3. april 2013 Du må ta kontakt med Tingretten. De avgjør om DNA-testen du allerede har tatt kan brukes eller om du må ta en ny. Det er også de som fjerner deg som far i offentlige papirer. Jeg tviler på at du kan få erstatning for utgiftene du har hatt. Du har hatt mulighet til å kreve DNA-test fra barnet ble født, men har valgt å vente. Så lenge du har vært samboer og ikke nektet for farskap, er det du som regnes som far til barnet. Jeg tror dessverre ikke du kommer til å få noen rettigheter når det gjelder samvær med barnet, men det er sikkert lurt å kontakte advokat for å forhøre deg om dine muligheter. Kanskje hvis ikke den virkelige biologiske faren blir funnet? I følge loven skal Tingretten forsøke å finne frem til den virkelige biologiske faren, men det er ikke alltid dette blir gjort. Du har jo vært sosial far i hvert fall i ett år, så det kan være du kan ha noe rett til samvær. Jeg vet ikke. Anonym poster: b7cc621da12d2ff6ec81219999b9fc5c Det er mye rett her, men dog NAV som fastslår farsskapet og besørger DNA. 2
Rotemor Skrevet 3. april 2013 #6 Skrevet 3. april 2013 Klipp/lim NAV.n: "Endring av farskap Dersom det oppstår tvil om et farskap som følger av ekteskap eller som er erkjent, kan barnet, moren, faren eller en tredjemann som mener han er far til barnet reise sak for domstolen om endring av farskapet. Er farskapet tidligere fastsatt ved dom, uten at DNA analyse forelå, kan saken kreves gjenopptatt. Et farskap kan også endres av NAV ved at en mann erkjenner farskapet og erkjennelsen godkjennes av barnets mor og opprinnelige far. Regelverk Farskap, Barneloven kapittel 2, Hovednr. 51 Nr. 1" 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #7 Skrevet 3. april 2013 Det er mye rett her, men dog NAV som fastslår farsskapet og besørger DNA. Kun hvis det er enighet om farskapet mellom mor, far og en annen mann som hevder han er far. Ellers må det opprettes farskapssak, altså en rettssak. Anonym poster: b7cc621da12d2ff6ec81219999b9fc5c 1
Rotemor Skrevet 3. april 2013 #8 Skrevet 3. april 2013 Få tak i ekte far er det enkleste.... Uffameg. Faens dame! 8
Rotemor Skrevet 3. april 2013 #9 Skrevet 3. april 2013 Kun hvis det er enighet om farskapet mellom mor, far og en annen mann som hevder han er far. Ellers må det opprettes farskapssak, altså en rettssak. Anonym poster: b7cc621da12d2ff6ec81219999b9fc5c Stemmer det, men det er mye hjelp å få fra NAV der.Mor kan innkalles til samtale via NAV (eller be om...) så hjelper de videre. Du kan da få forenklet dom.D.v.s du slipper selv å ta kontakt med domstolen.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #10 Skrevet 3. april 2013 Stemmer det, men det er mye hjelp å få fra NAV der.Mor kan innkalles til samtale via NAV (eller be om...) så hjelper de videre. Du kan da få forenklet dom.D.v.s du slipper selv å ta kontakt med domstolen. Jada, sikkert greiest å få hjelp av NAV uansett. Anonym poster: b7cc621da12d2ff6ec81219999b9fc5c 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #11 Skrevet 3. april 2013 Uff, stakkars ja. Du må kreve DNA via NAV for å evt frafalle farsskapet. Hva tenker du du vil få erstatning for? Jeg skjønner at "tort og svie" er nærliggende å tenke, men det kan du legge fra deg. Neste er evt sivilt søksmål; men heller ikke her er det sannsynlighetsovervekt for at du vil nå fram. Det holder at hun trodde du var far. Spesielt ettersom du selv trodde det. Du ville i teori gått inn for tapte utgifter.det blir heller ikke godkjent pga samme argument.Stefedre får ingenting når de mister sine stebarn.. Du har all rett til å bli sint og såret etc etc men du har nok ingen sak utover det p få deg selv fjernet som far. Beklager situasjonen din veldig!! Men hun visste jo at det var mulig en annen man var far til barnet. Dette holdt hun hemmelig. Er ikke det direkte svindel? Anonym poster: 24553dfaf7eff3b0e6e71694d93bcfa3
Rotemor Skrevet 3. april 2013 #12 Skrevet 3. april 2013 Men hun visste jo at det var mulig en annen man var far til barnet. Dette holdt hun hemmelig. Er ikke det direkte svindel? Anonym poster: 24553dfaf7eff3b0e6e71694d93bcfa3 Vi vet jo ikke i hvilken grad hun visste det. Og om så- bevis at hun ikke fortrengte det! Hva skal hun eventuelt tiltales for? Moralsk svindel? Her er det lite å gjøre med kvinnen. Det må jo være sånn. Hvem skal gjøre seg til dommer her tross alt... Men vil likevel gjenta at jeg synes dette er fryktelig! Og uten forsvar: fryktelig for mor også. 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #13 Skrevet 3. april 2013 Vi vet jo ikke i hvilken grad hun visste det. Og om så- bevis at hun ikke fortrengte det! Hva skal hun eventuelt tiltales for? Moralsk svindel? Her er det lite å gjøre med kvinnen. Det må jo være sånn. Hvem skal gjøre seg til dommer her tross alt... Men vil likevel gjenta at jeg synes dette er fryktelig! Og uten forsvar: fryktelig for mor også. Hun har jo åpenbart hatt sex med en annen mann i samme aktuelle tidsrom. Hun MÅ ha visst at det var en viss sannsynlighet for at han var far til barnet. Eller mener du at man ikke kan forvente at kvinner vet man kan bli gravid ved sex? Anonym poster: 24553dfaf7eff3b0e6e71694d93bcfa3 22
Gjest Shines Skrevet 3. april 2013 #15 Skrevet 3. april 2013 (endret) Dama (nå eksdame) ble gravid for to år siden, men allerede før hun ble gravid og helt frem til jeg fikk svar på dna-testen har jeg hatt mistanke om at hun hadde vært utro. Fikk tak i en dna-test på nett og fikk endelig svar. Jenta er ikke min. Etter at sjokket har gitt seg litt, er jeg nå mest fly forbannet. Har pakket tingene mine og flyttet ut av leiligheten. Hun er på besøk hos sin mor, så hun vet ikke at jeg vet og har flyttet ut. Det jeg spør om, hvordan skal jeg nå gå frem? Må jeg ta en "offentlig" dna-test? Kan jeg kreve erstatning fra henne for alle utgiftene jeg har hatt til barnet? Skal jeg ta kontakt med advokat før jeg sier i fra til henne hva som har skjedd og hva jeg nå vet? Anonym poster: 24553dfaf7eff3b0e6e71694d93bcfa3 Virker litt overilt å ha flytta ut ang en test du har kjøpt på nett? Uansett, ville fått tatt noen tester i offentlig regi i tillegg, og i alle fall ventet med å flytte ut. Om det skulle vise seg å være din alikevel, hva tror du din samboer vil tenke, ikke minst din datter om hun forstår sammenhengen som eldre? Og uansett, hun er vel "din" i den forstand at du er glad i jentungen. Ville tenkt meg grundig om her var jeg deg, og ikke la alt av følelser ta helt overhånd her nå. ta heller en samtale til med samboer, si du ønsker nye tester, og forsøk se om det er mulig å kunne få til en dialog om alt sammen. Mulig ikke alt er som du tror, kanskje:) Endret 3. april 2013 av Shines 29
Rotemor Skrevet 3. april 2013 #16 Skrevet 3. april 2013 Hun har jo åpenbart hatt sex med en annen mann i samme aktuelle tidsrom. Hun MÅ ha visst at det var en viss sannsynlighet for at han var far til barnet. Eller mener du at man ikke kan forvente at kvinner vet man kan bli gravid ved sex? Anonym poster: 24553dfaf7eff3b0e6e71694d93bcfa3 Nå er du usaklig. Jeg skriver utifra et juridisk ståsted. Mener du virkelig at det er slik her i landet at mann kan bli straffet for utroskap under en paragraf om svindel? For det var det jeg svarte på. 5
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2013 #17 Skrevet 3. april 2013 Er ikke sikker hun vet at den andre var faren, kan være hun har trodd det var deg hele tiden. 6
Gjest Cwtch Skrevet 3. april 2013 #18 Skrevet 3. april 2013 Hvor lang tid har du på deg før (ex)dama kommer hjem?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #19 Skrevet 3. april 2013 Nå er du usaklig. Jeg skriver utifra et juridisk ståsted. Mener du virkelig at det er slik her i landet at mann kan bli straffet for utroskap under en paragraf om svindel? For det var det jeg svarte på. Hvorfor er det usaklig? Det er jo bedrageri. Hun har bevisst lurt meg; eller i det minste vært fullt vitende at en annen kunne være far, men unnlat å opplyse om dette. Anonym poster: 24553dfaf7eff3b0e6e71694d93bcfa3 2
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2013 #20 Skrevet 3. april 2013 Hvorfor er det usaklig? Det er jo bedrageri. Hun har bevisst lurt meg; eller i det minste vært fullt vitende at en annen kunne være far, men unnlat å opplyse om dette. Anonym poster: 24553dfaf7eff3b0e6e71694d93bcfa3 Bedrageri... Er ikke det å ta litt i? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå