Gå til innhold

Kan man søke på nytt studium mens man går et annet studium? (Samordna opptak)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg holder på med 2.året mitt førskolelærer, og jeg bare lurer på om hvis man plutselig bestemmer seg for å gå noe annet( men fortsatt er litt i tenkeboksen), kan man da søke på samordna opptak på det studiet for å se om man kommer inn (samtidig som man går førskolelærer), bare for å se om man kommer inn? Og deretter bestemme seg i sommer når man får vite om man kommer inn eller ikke om man vil fortsette på førskolelærer eller å velge det nye studiet..? Hvis dere skjønner? :klo:

Eller mister man plassen sin på førskolelærer hvis man søker på et nytt studium? :klo:

Håper noen forstår hva jeg mener :P

Anonym poster: 82b4b2846036ef88146d45023cadbd74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan fint søke hos Samordna Opptak selv om du studerer. Det skjer uansett ingen ting hvis du ikke aksepterer studieplassen.

Anonym poster: b0123f326c5b339d674f004bdd7ac03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, så hvis jeg ikke aksepterer studieplassen så kan jeg bare fortsette på førskolelærer som vanlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Det er også mulig å ta begge studiene parallelt for så vidt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

At du søker på andre studium vil på ingen måte påvirke studieretten din på studiet du allerede er tatt opp på. Som Myntkast vil du heller ikke miste studieplassen din om du skulle takke ja til en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor du søker. Går du f.eks på høyskolen og søker på universitetet og takker ja, kan du studere begge steder samtidig uten at det skjer noe. Men går du derimot på universitetet og søker et nytt studie ved samme universitet, vil du miste den nåværende retten om du får opptak til et nytt og som du takker ja til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kommer an på hvor du søker. Går du f.eks på høyskolen og søker på universitetet og takker ja, kan du studere begge steder samtidig uten at det skjer noe. Men går du derimot på universitetet og søker et nytt studie ved samme universitet, vil du miste den nåværende retten om du får opptak til et nytt og som du takker ja til.

Er du helt sikker på at dette stemmer? Har hørt om flere som tar to studier samtidig, inkludert en som gikk på både medisin og sivilingeniør samtidig ved NTNU.

Har man lyst og kapasitet til å ta to studier parallellt, så bør det jo være muligheter for det.

Anonym poster: 58c33dd04bb1c68cebd8d92dddde3c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner mange som har tatt to studier samtidig på samme universitet?

Anonym poster: 937fe951fa75c8fe8a9af44080d3dcf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at dette stemmer? Har hørt om flere som tar to studier samtidig, inkludert en som gikk på både medisin og sivilingeniør samtidig ved NTNU.

Har man lyst og kapasitet til å ta to studier parallellt, så bør det jo være muligheter for det.

Jeg leste et svar som en studieveileder på UIB gav om akkurat dette. Og han skrev at man ikke kan være tatt opp til to studier ved samme universitet samtidig. Det kan hende at dette gjelder bare for UIB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever en del krangling med 2 studium under et universitet. Prøvde på dette i inneværende studieår, men no go. Eneste muligheten er bytte studie eller ta de åpne fagene på siden. Synes det var rart, men sånn er det. Har vel en sammenheng med at de ikke ønsker en mengde med folk som ender med stryk og dårlig karakterer som bare tar opp plass på skolen. De har jo sine system og "kvoter" de skal forholde seg til og prioriterer vanlige studenter. Ha klart å snike meg inn på emner som ikke var åpne tidligere, men krevde en rund dans, krangling og at jeg la meg flat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er hva UiO skriver om dette:

https://www.uio.no/f..._programmr.html

"Ordning omfatter studenter som om våren har aktiv studierett på:

- et bachelorprogram,

- en årsenhet ved HF, SV, TF eller UV,

- det femårige masterprogrammet i informatikk, odontologi, rettsvitenskap, samfunnsøkonomi eller lektorprogrammet.

Disse studentene har rett til å beholde sin 'gamle' studierett i tillegg til sin 'nye' forutsatt at de oppfyller progresjonskravene til det 'gamle' studieprogrammet. Erfaringsmessig ønsker de fleste studenter å studere på ett studieprogrammer av gangen, og de blir forvirret over å finne utdanningsplaner for flere studieprogrammer i StudentWeb. Det kan imidlertid være unntak og studentene bes derfor om å ta kontakt. Vi anbefaler å gi disse studentene studieveiledning i hva det innebærer å studere på flere program samtidig."

Det skal altså ikke være noe problem, så lenge man kontakter universitetet om det når man har fått tilbud fra Samordna Opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi oi.. Jeg kan jo informere om at jeg går på Høyskole og at jeg fikk litt lyst å søke på NTNU :-) Så dette skal vel gå greit? Fint å være på den sikre siden hvis jeg skulle bestemme meg for å legge inn en søknad :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er litt forskjellige regler fra skole til skole. Å studere på to forskjellige skoler er iallefall ingen problem. (formelt sett iallefall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du skal vel ikke gå både førskolelærer og NTNU samtidig? Det er helt garantert at du kan søke et annet studie uten å miste plassen, og rimelig sikkert at du kan gå begge steder, men hvis du uansett ikke skal studere dobbelt kan du senke skuldrene og søke i vei.

Anonym poster: b0123f326c5b339d674f004bdd7ac03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

M....?

Anonym poster: beee10a16028c2d846dea24ed0176041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...