Gå til innhold

Snømåking - leier leilighet, hvem har ansvar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

leier en liten hybel/sokkelleilighet mens jeg holder på med et jobbprosjekt et annet sted i landet. Leier da kun for en kort periode (et par mnd).

Sokkelleiligheten ligger i underetasjen av en enebolig, det er samme inngang.

Før jeg flyttet inn var det snakk om at man må regne med å måke snø "av og til", siden utleier er mye borte (både pga jobb og privat).

Nå er det slik at utleier har vært hjemme kanskje til sammen 2 uker siden januar. Dvs. i 8 av 10 tilfeller var jeg nødt til å måke selv.

Når utleier er hjemme så måker han dersom det er nødvendig, men ofte ikke med en gang heller, dvs. ofte prøver jeg å komme meg ned trappa selv om det ligger masse snø der, fordi det ikke blir måkt med en gang utleier kommer hjem.

det i seg selv er ikke noe problem MEN det er i overkant av 30 bratte trappetrinn til huset og det er ekstremt tungt å måke i trappa. Går veldig på ryggen osv.

Vi bor i Nord Norge og særlig de siste ukene har det kommet MASSEVIS av snø daglig (er ikke vant til det, er fra storby).

Jeg er veldig lei av å måtte måke selv hele tiden og lurer på om det er rimelig at utleier bare "gir fra seg " ansvaret??

Jeg er jente og føler ofte at det er fysisk slitsomt å måte måke trappa.

Hva hadde dere gjort? Hadde dere sagt ifra eller hadde dere bare gjort det selv hele tiden?

Vet ikke om jeg kanskje ser litt streng på det, men i familien min var det alltid en selvfølge at far var ute og måkte med en gang det kom snø...

Anonym poster: b5c924bbb8ac727f37f44959508d2125

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du visste at den du leier av kom til å være mye borte, og sånn jeg forstår det måkes det når de er hjemme? Syntes det er rettferdig at man deler på det men blir for dumt om ene parten alltid må måke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det var snakk om mye reising med jobben i ukedagene, så derfor måtte jeg orderett: "regne med å måke snø av og til selv".

Og det er jo greit... Men de siste 2 månedene har det vært ekstremvær med snø hele tiden og jeg måker flere ganger om dagen selv. Utleier har måkt 3 ganger siden januar! (ja, jeg har faktisk tellt).

Som sagt, det blir måkt når han er hjemme og det snør. Men poenget er jo at han er mye mer borte enn hva jeg forsto i første omgang. Som sagt så har han vært hjemme i kasnkje 10-14 dager siden januar.

En annen sak er jo hva er poenget med et stort og fint hus når man aldri er hjemme? jaja, off topic dette og ikke min sak.

Men på en måte så mener jeg at han burde sørge for at noen hjelper til å måke når det er sånn ekstremvær som det har vært nå. Har ingenting imot å måke en gang iblant, men ikke hver dag.... i mange uker i strek. Når jeg betaler en ganske så vanlig leie ( altså ikke spesiell "lav" leie).

Skrevet

Da jeg bodde i sokkelleilighet i noenlunde liknende terreng som du, så pleide jeg måke en sti fra veien og ned trappa til min inngang, men jeg måkte ikke nødvendigvis fram til huseiers inngang når han ikke var hjemme. (Han reiste også en del vekk i perioder.) Dessuten måkte jeg (selvsagt) min egen parkeringsplass. Det er helt vanlig at man må "feie for egen dør" men ikke vanlig at man måker hele huseierens inngangsparti hver gang.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

oK. ja vi har jo som sagt samme inngang, så da er det vel greit at jeg må måke selv...

Skrevet

Du har ingen rettigheter her ihvertfall.

Skjønner det er tungt, men skjønner han også....er han ikke hjemme, så er han ikke hjemme....

• Liker 1
Skrevet

Da jeg bodde i en hybel i et rekkehus, med bare en sti som tilgang til døra, pleide jeg å ha snømåka rett ved siden av inngangsdøra slik at jeg kunne dytte snøen foran meg i en liten sti opp til rekkehusveien som ble måkt av et firma. Gav fullstendig faen i å måke noe mer enn en liten sti som passet akkurat til å gå en og en på. Du kan jo gjøre det?

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde i en hybel i et rekkehus, med bare en sti som tilgang til døra, pleide jeg å ha snømåka rett ved siden av inngangsdøra slik at jeg kunne dytte snøen foran meg i en liten sti opp til rekkehusveien som ble måkt av et firma. Gav fullstendig faen i å måke noe mer enn en liten sti som passet akkurat til å gå en og en på. Du kan jo gjøre det?

Det er jo en trapp... vanskelig å skive snøen fra inngangsdøra og ned trappa. i så fall suser jeg nedover trappa samtidig ;-)

Da snakker vi om så mye snø at du ikke ser trappa, ikke trinnene osv. Men greit det, jeg har akseptert skjebnen.. blir bare så IRRITERT hver gang jeg går ut. men hjelper å blåse ut litt frustrasjon her da. haha

Skrevet

Men, måker du trappen for din egen, eller hans del? Må begge ned trappen, eller bare deg? Jeg personlig hadde måkt det jeg gadd for at jeg skulle komme meg ut (når ikke han var hjemme), og så hadde jeg gitt beng i noe mer..

AnonymBruker
Skrevet

Ja vi bruker begge trappa. Måker også bare det jeg trenger, når han måker så er han litt mer nøyaktig, men jeg bryr meg ikke om det ser fint ut, jeg vil bare komme meg uskadet ned trappa.

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til den virkelige verden? :vetikke:

Anonym poster: e509c05f5ff90dbcee87d366b4a86931

• Liker 8
Skrevet

Hva er det du vil da? Du måker det du må for å komme deg rundt når han ikke er hjemme. Når han er hjemme måker han hele greia når han kan/vil. Mener du at han skal gå ut å måke vei til deg hver gang du skal ut?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen fysisk grunn til at du ikke vil måke så mye? Ta det som en treningsøkt :)

Anonym poster: e1a90cb51203067e89bd67641cd81f72

• Liker 2
Skrevet

Da sier jeg det samme som de andre her.. Du må jo måke for deg selv? Hvis du hadde leid en leilighet som ikke var i forbindelse med noe hus, så måtte du målt alt selv hele tiden. Det er liksom ikke så mye man kan gjør med det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i Hammerfest? Mye snø her nå, ja!

Du får se på snømåkinga som trening! Sett på noe musikk og måk i vei. Så kan du jo kanskje ta kosten og koste deg vei? Variere litt...men husk stillingen når du måker, ja..så du ikke ødelegger deg...

Anonym poster: 5b0b44730f51fcee56f84fe42358fc2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...