Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, en av mine nære venninner opplevde å miste søsteren sin i natt, sinnsykt trist og vondt. Og midt i eksamenstiden, flytting og alt. Det var ikke helt uventet, men det kom likevel som et stort sjokk. Jeg har utrolig lyst til å gjøre noe hyggelig for henne for å få tankene litt vekk. Ikke enda, men om 2-3-4 uker. Jeg tenkte å bestille enten en solferie i en uke eller en storbyferie om 1-2 måneders tid når sjokket har lagt seg og hun får kommet seg litt bort. Vet at hun har vært mye stressa for ting de siste månedene så vil bare vise at jeg setter pris på henne og at hun skal få ladet litt batterier..

Hva synes dere om denne ideen? Når kan jeg isåfall gjøre det og hvor ville dere foretrukket å reist? Eventuelt andre tips mottas med stor takk:)

Anonym poster: d2c395232ba9c7e33804b86eeb866168

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ideen høres kjempekoselig ut, så snill du er som vil gjøre noe koselig for venninen din når hun har det vanskelig! :) Bare pass på å ikke bestill for tidlig, vent heller til det verste sjokket har roet seg. For min del hørtes solferie best ut, bare sitte å slappe av på en fin strand med ei god venninne. Samtidig kjenner du henne best, kanskje hun har hintet om en spesiell plass hun liker?

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en veldig dårlig ide generelt sett. Hun er i en krise som hun må komme seg gjennom på sin måte og i sitt tempo, og selv om det høres hyggelig ut og tanken bak er god er det ikke sikkert det er fornuftig.

Men som noen andre sa, du kjenner henne, det gjør ikke vi.

Skrevet

Når hun er bearbeidet det litt så er det nok ikke dumt å få et avbrekk fra alt stresset. Er jo ofte ekstra belastende å måtte gjøre de daglige tingene når man har det vondt, så å komme seg bort å kunne fokusere på seg selv og slippe å måtte stresse med alt det hverdagen omhandler. Men ville prøvd å ordnet en "voksen" ferie der det ikke er masse barn. Solferie kan jo fort bli kjipt da det ofte er masse barn som springer rundt å leker på stranda. Heller en by eller spa ferie ville jeg tenkt =)

Har ikke peiling på en slik situasjon da jeg ikke har vært borti situasjonen, men vil tro at det vil være en bra måte å gjøre det, og masse kred til deg som vennine som bryr deg og vil gjøre noe så fint for vennina som sliter =)

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en veldig dårlig ide generelt sett. Hun er i en krise som hun må komme seg gjennom på sin måte og i sitt tempo, og selv om det høres hyggelig ut og tanken bak er god er det ikke sikkert det er fornuftig.

Men som noen andre sa, du kjenner henne, det gjør ikke vi.

Dette synes jeg var et dårlig svar. Ja, hun er i en krise. Men man kan ikke legge seg ned og dø heller, selv om det er vondt å miste noen.

En venninne av meg mistet nettopp broren. Bare en uke etterpå dro vi bort en helg sammen. Hun sa det var godt å komme seg bort og tenke på andre ting. Og et par måneder etter "episoden" er det lett å føle at folk rundt ikke viser den samme omtanken og forståelsen lengre. Det er jo bare kjempefint at en venninne tar hun med på en ferie!

Sånne venner som trådstarter er de som er viktig å ta vare på her i livet!

• Liker 2
Gjest Elseby13
Skrevet

Det var en god tanke, men altfor altfor tidlig. Du kan vise omsorg og kjærlighet ved å være der for henne, ringe, stikke innom, gi en god klem.

Venninnetur hadde jeg ventet med. I allefall et halvt år om ikke mer.

Skrevet

Dette synes jeg var et dårlig svar. Ja, hun er i en krise. Men man kan ikke legge seg ned og dø heller, selv om det er vondt å miste noen.

En venninne av meg mistet nettopp broren. Bare en uke etterpå dro vi bort en helg sammen. Hun sa det var godt å komme seg bort og tenke på andre ting. Og et par måneder etter "episoden" er det lett å føle at folk rundt ikke viser den samme omtanken og forståelsen lengre. Det er jo bare kjempefint at en venninne tar hun med på en ferie!

Sånne venner som trådstarter er de som er viktig å ta vare på her i livet!

Det var et generelt svar, og hva annet kan man gi? Verden er ikke deg og din vennine, og selv om det fungerte for dere er det sjeldent noen god ide å dra noen med på overraskelsestur et par uker etter de har mistet nær familie.

• Liker 1
Skrevet

Det var et generelt svar, og hva annet kan man gi? Verden er ikke deg og din vennine, og selv om det fungerte for dere er det sjeldent noen god ide å dra noen med på overraskelsestur et par uker etter de har mistet nær familie.

Var jo snakk om et par måneder da... men nei, er ingen fasit på det.

Skrevet

Skal ikke slutte å leve fordi et menneske forsvinner, er jo da det er viktig å leve og la livet gå sin gang.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ingen fasit på sorgarbeid, og det som er bra for en kan være helt feil for en annen. Hold kontakten med henne, vis at du bryr deg og på den måten får du også et inntrykk av hvordan hun har det. En skal ikke slutte å leve når en mister et menneske, men en skal også få nok tid til å bli menneske igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ideen høres kjempekoselig ut, så snill du er som vil gjøre noe koselig for venninen din når hun har det vanskelig! :) Bare pass på å ikke bestill for tidlig, vent heller til det verste sjokket har roet seg. For min del hørtes solferie best ut, bare sitte å slappe av på en fin strand med ei god venninne. Samtidig kjenner du henne best, kanskje hun har hintet om en spesiell plass hun liker?

Hei, jeg tenkte å høre med foreldrene hennes og kjæresten hennes om en måneds tid, høre hva de synes. Jeg vet at hun trenger en ferie veldig, men ikke har mulighet da hun er student og ikke har økonomi til det enda, så jeg tenkte det ville vært hyggelig og bra for henne å komme seg litt vekk. Så hun får ladet opp batteriene før det siste eksamenskjøret.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen fasit på sorgarbeid, og det som er bra for en kan være helt feil for en annen. Hold kontakten med henne, vis at du bryr deg og på den måten får du også et inntrykk av hvordan hun har det. En skal ikke slutte å leve når en mister et menneske, men en skal også få nok tid til å bli menneske igjen.

Jeg prøver å vise at jeg er der for henne, har sendt henne melding og bare sagt at jeg er her og at jeg tenker på henne, uten noe spørsmål, bare så hun vet at jeg bryr meg om det som har skjedd. Jeg er utrolig glad i henne og unner henne å komme seg litt vekk fra alt som har skjedd i det siste og bare slappe av og koble ut. Jeg tenker å snakke litt med kjæresten hennes om en måned ca for å høre hva han synes, han ser jo henne hver dag. Så kan jeg bestemme ut i fra det:-)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg ser poenget ditt og som jeg skrev i de andre innleggene over, tenker jeg det lureste blir å snakke med de som ser henne hver dag, kjæresten feks, når det verste har lagt seg og høre hva han sier og mener og ikke minst om han tror hun har lyst og trenger en ferie. Takk for svar ihvertfall :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Når hun er bearbeidet det litt så er det nok ikke dumt å få et avbrekk fra alt stresset. Er jo ofte ekstra belastende å måtte gjøre de daglige tingene når man har det vondt, så å komme seg bort å kunne fokusere på seg selv og slippe å måtte stresse med alt det hverdagen omhandler. Men ville prøvd å ordnet en "voksen" ferie der det ikke er masse barn. Solferie kan jo fort bli kjipt da det ofte er masse barn som springer rundt å leker på stranda. Heller en by eller spa ferie ville jeg tenkt =)

Har ikke peiling på en slik situasjon da jeg ikke har vært borti situasjonen, men vil tro at det vil være en bra måte å gjøre det, og masse kred til deg som vennine som bryr deg og vil gjøre noe så fint for vennina som sliter =)

Takk, det var lurt :) Skal se litt på steder der det ikke kryr av barn etterhvert, hvis det blir til at vi drar. Spa ferie høres ikke dumt ut heller, takk :)

TS

Skrevet

Jeg syns det høres bra ut, men vent til hun er ferdig med alle eksamene så slipper hun å tenke på de når dere er på ferie :) Sånn hadde iallefall jeg gjort det. Og spør henne før du bestiller billetter i tilfelle hun overhodet ikke har lyst, vi sørger jo alle forskjellig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det høres bra ut, men vent til hun er ferdig med alle eksamene så slipper hun å tenke på de når dere er på ferie :) Sånn hadde iallefall jeg gjort det. Og spør henne før du bestiller billetter i tilfelle hun overhodet ikke har lyst, vi sørger jo alle forskjellig.

Vi går på samme universitet, i samme klasse og jeg tenkte før den siste eksamen da den er veldig "enkel" og jeg reiser bort etter den siste eksamen i 2 mnd. Vet at det ikke blir noe problem mtp på den siste eksamen. Men du har rett i at jeg burde spørre henne før jeg bestiller billetter, i tillegg til kjæresten hennes.

Skrevet

Jo du gjør jo som du vil, bare et forslag, er den eksamen veldig enkel og hun og syns det så høres det jo greit ut :)

Gjest regine
Skrevet

Høres jo hyggelig ut, men min erfaring med kriser er at det er like viktig at du er der NÅ. At du ikke sier "ta kontakt når du føler for det" men at du er den som tar kontakt. At du spør hvordan det går, etc, og er villig til å ta innover deg det hun faktisk sier.

Min erfaring med både egne og andres kriser er at det viktigste er den type tilstedeværelse. En tur er helt sikkert fint det og, men det bør være et tillegg og ikke i stedenfor. Godt mulig du allerede tenker sånn allerede - men sier det likevel :-)

Skrevet

Jeg prøver å vise at jeg er der for henne, har sendt henne melding og bare sagt at jeg er her og at jeg tenker på henne, uten noe spørsmål, bare så hun vet at jeg bryr meg om det som har skjedd. Jeg er utrolig glad i henne og unner henne å komme seg litt vekk fra alt som har skjedd i det siste og bare slappe av og koble ut. Jeg tenker å snakke litt med kjæresten hennes om en måned ca for å høre hva han synes, han ser jo henne hver dag. Så kan jeg bestemme ut i fra det:-)

Så flott at du viser slik omtanke for henne og at du viser at du bryr deg. Mange som sørger sier at det kan oppleves vondt at omgivelsene ikke tar kontakt fordi de er redde for å forstyrre eller være til bryderi. Ta kontakt med henne, ring henne og vis at du er der. Din tilstedeværelse er gull verdt

Det er klokt at du rådfører deg med kjæresten hennes etterhvert. Det er jo ikke bare hun som har mistet en bror, hennes foreldre har også mistet en sønn. Det er en familie som har mistet en kjær. Derfor kan det også hende at hun har behov for nettopp å være nær familien sin en god stund, dele sorgen med sine foreldre osv. Dette vet du jo ikke enda siden vi alle sørger på ulike måter, så legg planene om tur litt på is og vent og se. Den dagen hun er klar for å finne litt luft, så er du der og kan tilby henne en tur hvis hun føler at det kan være godt. Det er hun som må vise veien for deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...