Gå til innhold

Skal dere skifte etternavn?

Skal dere skifte etternavn?  

1. 1. Skal dere skifte etternavn?

• Ja
      45
    • Nei
      16

Fremhevede innlegg

Skrevet

Wayah; du er inne på den problematikken jeg skriver om litt tidligere... Det utvikler seg til å bli problematisk med alle disse etternavnene når man kommer et stykke ut i "rekkene". Det å bytte etternavn er jo en gammel tradisjon, og jeg er glad i tradisjoner, og jeg velger å følge denne.... Jeg tror ikke Vendelin mener at familiefølelse ligger kun i navnet, men at man blir f.eks familien hansen, istedefor f.eks familen hansen-nielsen-kristiansen..... Skjønner? Det BLIR et problem når barna, som får flere etternavn, møter sin rette vedkommende som også har flere etternavn... Da havner man lett i en sånn situasjon som Wayah....

Videoannonse
Annonse
Gjest bare lille meg...
Skrevet

Jeg tar hans etternavn.

Mitt er så usannsynlig vanlig...så da passer det fint at hans ikke er det! :)

Skrevet
Jeg tar hans etternavn.

Mitt er så usannsynlig vanlig...så da passer det fint at hans ikke er det! :)

:Nikke: Her også!

Skrevet

Jada jeg er klar over det. Men det synes jeg er helt feil da.

Skrevet
Det å bytte etternavn er jo en gammel tradisjon' date=' og jeg er glad i tradisjoner, og jeg velger å følge denne.... [/quote']

Ehm!

vil bare minne på at det ikke er en gammel norsk tradisjon å bytte etternavn.. ;)

det er et relativt ungt påfunn som dukket opp i borgerskapet i den perioden kvinner hadde sine menn som vergere

på landsbygda der kvinner var mer likestilte, var det ikke vanlig å bytte etternavn før på 1900-tallet (da man ville være "moderne" også på bygda ;) )

Skrevet
... Da havner man lett i en sånn situasjon som Wayah....

Wayah selv vil ikke havne i en sånn situasjon som Wayah... Må ta en liten alvorsprat med mister helt her! Stå på ditt Blyg, jeg har ikke tenkt å gi meg helt ennå :evil:

Skrevet
Moren hans har til og med spurt pent om ikke annethvert barn kan få hennes etternavn som mellomnavn(og så annethvert med mitt)' date=' og alle får hans etternavn - Det betyr at annethvert av MINE eventuelle barn ikke skulle fått et eneste etternavn fra meg! Hvor i all verden er det rettferdig? [/quote']

Da er det vel mer "rettferdig" om alle barna har ditt etternavn som etternavn og annehvert barn har hans fars og hans mors navn som sitt mellomnavn.. (ikke at jeg helt liker den "annenhver" ideen, da..)

Skrevet
Moren hans har til og med spurt pent om ikke annethvert barn kan få hennes etternavn som mellomnavn(og så annethvert med mitt)' date=' og alle får hans etternavn - Det betyr at annethvert av MINE eventuelle barn ikke skulle fått et eneste etternavn fra meg! Hvor i all verden er det rettferdig? [/quote']

Det er da ikke hans mor som skal avgjøre hva deres barn skal hete?

Selv om min svigerfar tror han kan kreve at våre barn skal få hans etternavn :roll:

(Det gjør de nok også, men det er ikke poenget!)

Skrevet

For meg hadde ikke etternavnet mitt noe med min identitet å gjøre, for jeg er jo den samme enten jeg heter det ene eller det andre. (Men dette er alltid en evig diskusjon og jeg skal ikke gå inn i den nå.)

Jeg byttet iallfall etternavn, og er kjempefornøyd med det. Både min mann og jeg hadde etternavn som ikke er altfor vanlige, så det var bare hyggelig å skulle hete det samme når vi var gift!

Skrevet

Me valde mitt namn som felles etternamn, fordi me synst det var finast og passa best.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er jammen ikke så lett dette med navn.

Vi har en situasjon som er nesten like komplisert som det Wayah skriver om

Hos oss har nemlig begge to bindestreks-etternavn fra før. Vi har lenge fleipet med at vi kan slå dem sammen med tre bindestreker, men det ville vel blitt ganske upraktisk.

Vi har også vurdert muligheten for å sette sammen ett navn fra hver til et nytt etternavn, men det føler vi blir litt konstruert.

Etter flere runder og mye grubling har jeg kommet fram til at jeg nok bytter etternavn.

Hovedgrunnen til det er at jeg tenker på hva framtidige barn kan hete. De må få enten hans etter mitt etternavn, og da blir det nok hans for det klinger finest og unikt. Bare ti personer som heter det her i landet. Jeg blir i så fall nummer elleve.

Skrevet
Vi har også vurdert muligheten for å sette sammen ett navn fra hver til et nytt etternavn, men det føler vi blir litt konstruert.

hvorfor det?

det er jo den måten svært mange navnsetter sine barn på; ved å sette sammen to navn som ikke "hørte sammen" fra før..

vi har bare ett etternavn hver og skal derfor gi fremtidige barn begge to, men dersom vi f.eks hadde hatt to hver fra før, så hadde jeg villet at vi skulle sette sammen en ny kombinasjon av ett av min og ett av hans..

Skrevet

For the record: Jeg lar IKKE svigermor bestemme hva MINE barn skal hete. De får navnet mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Og så langt er jeg helt fornøyd. Det er hva de heter som små som bryr meg, når de blir store og kanskje vil gifte seg, skal jeg ikke blande meg det dugg i hva de skal hete.

Mitt problem er at jeg ikke synes det er rettferdig at jeg skal innrette meg etter ham mens han ikke engang vil ha mitt navn som mellomnavn. Kommer ikke til å stille noe ultimatum der akkurat, men skjønner ikke hvordan han kan resonnere seg frem til at det er best at han ikke endrer noe som helst mens jeg faktisk gjør en såpass stor endring som å endre navnet mitt, hvilket jeg virkelig ikke har noe imot... Trodde bare en skulle "blande" seg litt når en gifta seg, men så blir det bare meg som blir "farget" av ham... Litt vanskelig å forklare, men føler meg litt betutta.

I alle fall gratulerer alle dere som er helt fornøyd, vi får se hva Wayah får trylla frem av en løsning... You never know ;)

Skrevet

Helt enig!

Hva med alle foreldre som ikke har samme etternavn som barna sine - tror nok de føler seg like mye i slekt med barna sine for det, ja :blunke:

mmh..nå er det vel ikke akkurat sånn at det er DET som gjør oss til familie, men synes det er fin måte og "binde" sammen familien på

og det er ikke noe "stakkars meg". Familiefølelsen min ligger først og fremst og 99% i hjertet mitt(les:kjærligheten til min kommende mann og våre barn dersom jeg kan få noen)

Skrevet
Trodde bare en skulle "blande" seg litt når en gifta seg, men så blir det bare meg som blir "farget" av ham... Litt vanskelig å forklare, men føler meg litt betutta.

jeg forstår absolutt hva du sier.. :)

lykke til!

Skrevet
Mitt problem er at jeg ikke synes det er rettferdig at jeg skal innrette meg etter ham mens han ikke engang vil ha mitt navn som mellomnavn. Kommer ikke til å stille noe ultimatum der akkurat, men skjønner ikke hvordan han kan resonnere seg frem til at det er best at han ikke endrer noe som helst mens jeg faktisk gjør en såpass stor endring som å endre navnet mitt, hvilket jeg virkelig ikke har noe imot... Trodde bare en skulle "blande" seg litt når en gifta seg, men så blir det bare meg som blir "farget" av ham...

Akkurat på samme måte har jeg det. For ham er det en selvfølge at jeg skal skifte navn, men når jeg foreslår at han kan ta mitt som mellomnavn, synes han det er veldig vanskelig. Hvorfor må det være sånn? Jeg får stadig spørsmål om jeg skal skifte navn, men ingen spør ham, og det irriterer meg. Tross alt er det jo et større skritt for meg å ta et nytt etternavn enn for ham å ta et mellomnavn.

Skrevet
Jeg får stadig spørsmål om jeg skal skifte navn, men ingen spør ham, og det irriterer meg. .

her ligger hovedessensen i hva som irriterer meg ved dette også; at det er ulike forventninger til hva menn og kvinner skla gjøre pga hva deres kjønn er

For ham er det en selvfølge at jeg skal skifte navn, men når jeg foreslår at han kan ta mitt som mellomnavn, synes han det er veldig vanskelig. Hvorfor må det være sånn? Tross alt er det jo et større skritt for meg å ta et nytt etternavn enn for ham å ta et mellomnavn.

du burde foreslå at han tok ditt som etternavn og du tok hans som mellomnavn i stedet. dersom han satte seg inn i hvordan det ville føles for han, ville han kanskje se litt klarere hva det er du snakker om?

lykke til!!

Skrevet
Jeg skal bytte, ja og jeg gleder meg veldig. Blir jo litt trist å "miste" mitt gamle navn, men jeg tenker som så at det blir mye mer hyggelig å hete det samme som kjæresten min enn trist å "miste" mitt gamle navn.

Samma her! :)

Skrevet

Ville ikke falle meg inn.. :kul:

Han har heller ikke så lyst på felles navn at han er villig til å bytte..

Skrevet

Wayah har blitt forsiktig optimist igjen :)

Dette kan bli skuffende for svigermor, men hadde en prat med helten i natt(det er da vi snakker best, for da kan han ikke stikke av :ler: ). Det hørtes vel egentlig ut som at han syntes vi skulle *alle* ha samme navn, nemlig mitt etternavn til mellomnavn og hans etternavn som etternavn(akkurat det jeg håpte på :-) ), så nå tør jeg nesten å tro at det blir slik jeg vil.

Men han var ikke heeeeelt sikker da, så vi får se, la ham få lov til å innse at min løsning er best selv :wink:

Virker som at det beste rådet for oss som ikke er helt fornøyd med hvordan det ser ut til at det blir, er at vi må prate med heltene våre(helt til de blir så lei at de sier "OK da, du maser hull i hodet mitt" :wink: ), få de til å forstå at det faktisk er meninga at en skal blande seg(ikke bare blande henne). Og at å ta et nytt mellomnavn er langt fra like skummelt som hva vi faktisk gjør...

Det virker som at alle som har mer eller mindre samme "problem" som meg er opptatt av at en familie skal ha samme navn, men ikke har lyst til å "forsvinne i ekteskapet" og at navnendringen kun skal ha konsekvenser for jenta/kvinnen. La rettferdigheten seire, det skal i alle fall jeg prøve på :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...