AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #1 Skrevet 3. april 2013 Hei. Jeg og kjæresten vurderer sommerens fjellturer og har nå kommet til Glittertind eller Glittertinden eller hva den heter. Noen som har gått dit og kan si noe om vanskelighetsgrad og tidsbruk og andre ting som kan være relevante? Anonym poster: 40f34259f4d6f03337874f0266fdce5c
Gjest celine Skrevet 3. april 2013 #2 Skrevet 3. april 2013 (endret) Fin tur i godt vær! Jeg gikk over Glittertind da jeg var ni år, så jeg vil tro at det er en passe lang tur for to voksne i ikke altfor dårlig form Terrenget er ikke krevende, men ikke gå for langt ut på skavlen på toppen... Jeg husker ikke hvor lang tid vi brukte, men vi hadde hele dagen på strekningen Glitterheim - Spiterstulen, og vi rakk middagen med god margin. http://glitterheim.turistforeningen.no/trip.php?fo_id=4406&ac_id=7592 Endret 3. april 2013 av celine
Gjest bustyvel Skrevet 6. april 2013 #3 Skrevet 6. april 2013 (endret) Det kommer helt ann på hvor du vil starte. Du kan starte fra Spiterstulen (hvor man kan ta buss eller parkere bilen). Dette er en ganske lang og krevende tur, du må først opp en bratt side opp fra dalen, deretter er et slakt (og laaangt) opp mot selve toppen. Mener å huske jeg har gått denne på 7-8 timer. Fra andre siden, fra Glitterheim, tar turen ca 6 timer. Slakt oppover hele veien. Du kan selvsagt starte en av stedene, og gå via toppen til det andre. Turen fra Glitterheim (hit må man gå eller sykle de siste kilometerne pga nasjonalpark. Sykkelutleie ved bilparkeringen) er enklest, den er mye brukt av barnefamilier. Turen er fin, det er lett å finne frem uansett hvor du går fra. Bare pass på at du følger merking til selve toppen, for mellom de to fjellhyttene går det nemlig en sti langs Skautflye, som går utenom toppen. Turen går på sti/i steinur, men siste biten er på snø. Her må man ikke gå for langt på kanten (snøskavl = rasfare - og den skrenten vil man ikke falle ned, believe me!). Turen krever ikke spesialutstyr, annet enn normalt gode klær. Været skifter heftig fort... Utpå sensommeren kan snødekket opp mot selve toppen være glatt, da kan brodder være lurt. Ellers får du flott utsikt over det vakreste fjellområdet i Norge, og går du fra Spiterstulen må du huske og snu deg når du er over den første kneika opp fra dalen - da faller blikket ditt rett på Nord-Europas høyeste fjell, mens du er på tur opp mot det nest høyeste i Norge God tur! Endret 6. april 2013 av vulpes lagopus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå