Gå til innhold

Barn som er umettelige, hva kan man gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne, hvis barn kan sette til livs enorme mengder mat dersom hun lar barnet. Er det noe ungen liker, spiser den til den blir dårlig. Slik har det vært siden ungen begynte å spise fast føde, og det synes også på barnet.

Hva kan man egentlig gjøre med en sånn situasjon? Det er helt åpenbart at barnet mangler de funksjonene som gjør at normale mennesker blir mett etter en gitt mengde mat, i og med at situasjonen har vært slik helt fra barnet var lite.

Hvordan kan man begrense barnets matinntak, samtidig som man ikke påfører barnet et anstrengt forhold til mat? ("Neitakk, han/hun er forsynt", "nå får du ikke mer, du har spist nok" osv)

Jeg spør fordi jeg er bekymret, både for min venninne og for barnet hennes. Vi har såvidt snakket om det, og jeg vet at det er et veldig sårt tema for henne, men er det noe sted man kan henvende seg for å få hjelp?

Anonym poster: a43ab188e6413b4a2d0b70403e85381b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er vel å lære fornuftige prosjoner. Dersom barnet ikke stopper selv så er det foreldres ansvar å tilrettelegge slik at barnet ikke utvikler en eller annen form for spiseforstyrrelser. Tenker her at mor må servere riktige prosjoner uten å sette så veldig fokus på barnets overspising e.l. En måltidsrytme med frokost, mellommåltid lunch, mellommåltid, middag og kvelds kan ogås hjelpe mot å spise enorme mengder. Ta gjerne kontakt med helsestasjon/skolehelsetjeneste for å diskutere problemstillingen.

Anonym poster: cc72edb6437bc1da14faa553f7820ebf

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er veldig ekstremt ville jeg tatt turen til fastlege og fått henvisning til spesialist på en barneklinikk. Da blir barnet utredet for medisinske problemer og man får proffesjonell hjelp og oppfølging med en gang. Mye bedre enn å prøve ut på egen hånd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon.

Det jeg gjorde, var å si at barnet skulle få mer mat om et kvarter. Det slo aldri feil: ungen ville aldri ha mer mat etter det kvarteret.

Grunnen er vel bl a at metthetsfølelsen da har kommet. (Dessuten fant vi alltid på noe artig å gjøre, så barnet var jo veeeeldig opptatt da! :-))

• Liker 1
Skrevet

Jeg må bare spørre, siden vi er litt i samme situasjon her. Hvor mye er det snakk om at dette barnet spiser til hvert måltid?

Jeg gir det jeg syns er passe, også avleder jeg når det er tomt på tallerkenen. Barnet gir seg med en gang, og får med en kopp med vann når vi går for å leke. Funker veldig bra hos oss :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et barn på nesten 3 som spiser mer enn jeg klarer. Vi snakker 3 poteter og 6 fiskebilde, pluss grønnsaker. Etter det er det dessert og boller.... Han er ganske lang og litt lubben. Vet ikke om foreldra stopper han, men han er alltid førstemann til bords.

Anonym poster: 1b64b9714c4d2379c5fed65fdf13dc59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...