bambis Skrevet 3. april 2013 #1 Skrevet 3. april 2013 Jeg har bestemt meg for å kjøpe whiskeyglass i bursdagsgave til sambo, og trenger hjelp for å finne de perfekte glassene. Jeg har prøvd å søke litt på internett, og tror whiskeyglassene til Riedel skal være fine. Selv drikker jeg ikke whiskey, og vet veldig lite om whiskey. Er disse glassene å anbefale, eller er det noen andre som er finere/bedre? Setter stor pris på hjelp og tips
Karmosin Skrevet 3. april 2013 #2 Skrevet 3. april 2013 Riedel-glassene er noe av det beste du kan finne! Like bra, på en litt annen måte, og definitivt mer solide er Glencairn.
bambis Skrevet 3. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2013 Så riedel-glassene knuser lett? Og hvilken annen måte tenker du de er bedre på? hvem av disse glasstypene ville du kjøpt? Det ser ut som de du linket til er litt billigere i alle fall. Men synes begge typene ser like fine ut.. vanskelig å velge
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #4 Skrevet 3. april 2013 Jeg liker Oslo-serien til Hadeland veldig godt. Anonym poster: a2203268d56f788a2dd6ef7acffca9cd
Karmosin Skrevet 3. april 2013 #5 Skrevet 3. april 2013 Forskjellen er en preferanseting, egentlig. Glencairn har rett kant og det har ikke Riedel, så det oppleves litt ulikt å drikke av dem. Whiskyen havner mer midt på tunga med Riedel, Glencairn samler duften mer. Noen liker mora og noen liker dattera... Jeg foretrekker Glencairn, men liker Riedel veldig godt også. Men de er laget av forholdsvis tynt glass og knuser lettere enn Glencairn. Hadeland Oslo whiskyglass er forresten tumblere. Hvis man vil ha tumblere er det bare å kjøpe det man synes ser pent ut, for opplevelsen av smak og lukt er den samme uansett tumblermerke. Det er helt legitimt å foretrekke tumblere, smale og innsvingete whiskyglass som Glencairn og Riedel gjør andre ting med aromaen enn et vidåpent glass som tumblere er.
bambis Skrevet 3. april 2013 Forfatter #6 Skrevet 3. april 2013 Tusen takk for svar. da må jeg vel bare tenke meg litt om tror jeg
Mischa Skrevet 4. april 2013 #8 Skrevet 4. april 2013 Jeg liker veldig godt Orrefors sine whiskeyglass i serien Street. Liker ikke resten av serien, men akkurat Whiskeyglassene synes jeg er veldig lekre! Drikker ikke whiskey selv, så kan ikke uttale meg, men mannen har entusiaster i vennegjengen som er svært fornøyd med glassene - om man vi ha et annet perspektiv enn kun på designet
Karmosin Skrevet 4. april 2013 #9 Skrevet 4. april 2013 Orrefors Street er også tumblere, og som nevnt handler tumblervalg stort sett om det man synes er pent. De påvirker ikke smak og aroma annet enn at man får hele aromaen i nesen på en gang, og det er ikke viktig med klart glass siden man uansett holder glasset der whiskyen befinner seg. Når det gjelder tumblere liker jeg Villeroy & Boch Blended Scotch godt, forresten. Jeg liker enkle tumblere som hviler godt i hånden og jeg synes et så rent design er lekkert. De der blir jeg nesten sittende og kose med... Villeroy & Boch har også mer innsvingede tumblere ment for single malts. 1
bambis Skrevet 9. april 2013 Forfatter #10 Skrevet 9. april 2013 Bør man egentlig ha både tumbler-glass og andre whiskyglass (som feks Glencairn) da?
Karmosin Skrevet 9. april 2013 #11 Skrevet 9. april 2013 Begge deler er kjekt å ha, forsåvidt, men har dere ingen av delene og muligens budsjett å forholde seg til ville jeg personlig gått for whiskyglass, ikke tumblere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå