Gå til innhold

Skatt på gave

Miss Lucky

Anbefalte innlegg

Vet at om man får en større pengegave av foreldre eller andre slektninger må man betale arveavgift. Men hva om gaven er fra en utenfor familien ? Må det skattes av da ? Og har det noe å si om pengene kommer fra en utenflandsk konto ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gaver over 10000 skal det skattes av.

Anonym poster: 2a36ca7d57b5a765e95228926990be94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver over 10000 skal det skattes av.

Anonym poster: 2a36ca7d57b5a765e95228926990be94

Har du en link til dette ? Selv finner jeg ingenting.. forutenom at man må skatte på gaver over 100 000kr om det er fra foreldre eller andre man har arverett til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I selvangivelsen, så er det spørsmål om du har mottatt gave,penger på 10.000 eller mer. Alt over 10.000 skal det skattes av

Anonym poster: b663abfee7c0089c4618f8de4bb22601

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I selvangivelsen, så er det spørsmål om du har mottatt gave,penger på 10.000 eller mer. Alt over 10.000 skal det skattes av

Er dette noe du VET eller noe du tror ?

Kan du i såfall henvise til hvor du får denne informasjonen fra ?

For jeg finner dette

Arveavgift på pengegave?

Kan jeg motta en pengegave fra en venn uten å måtte betale avgift til staten, (eks. 600.000 kroner). Og hvor mye kan jeg få i gave fra min mor uten å betale avgift til staten.

Publisert 17.11.2011 | Emner: Arv , Gave , Arveavgift , Skatter og avgifter

Svar:

Du kan i prinsippet motta en pengegave fra en venn skatte- og avgiftsfritt, uavhengig av beløpets størrelse. Viser det seg at du har ytt vedkomende en tjeneste - eller arbeider for hans firma e.l. - vil en imidlertid fort være i en situasjon der beløpet kan skattlegges som nærings- eller arbeidsinntekt.

Likeledes kan det stille seg dersom dere har samarbeidet om en investering. I forhold til arveavgift, er det bare de nærmeste slektninger som skal svare arveavgift for gaver. Et unntak fra dette er personer som måtte være oppnevnt i givers testament.

Når det gjelder gave fra mor, kan hver mottager motta kr 470.000 uten at det svares arveavgift. Man kan også få gaver hvert år fra foreldre, tilsvarende et beløp halvparten av grunnbeløpet i Folketrygden.

Med vennlig hilsen

advokat Finn Eide

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/alle-sporsmal/Arveavgift-pa-pengegave/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaxxy

Noen som vet om noe skjer når man har overført penger fra sin egen konto i utlandet til konto i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vet at om man får en større pengegave av foreldre eller andre slektninger må man betale arveavgift. Men hva om gaven er fra en utenfor familien ? Må det skattes av da ? Og har det noe å si om pengene kommer fra en utenflandsk konto ?

Jeg tror ikke du må skatte av dette, men hvis beløpet er over kr 10.000 må det oppgis i selvangivelsen, skatteetaten vil gjerne vite hvor pengene dine kommer fra.

Anonym poster: a26824d5b3598e79eff5d55fd76c5608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Når det er gave fra noen som du ikke har arverett etter gjennom slektskap eller testamente, er det heller ikke avgift (eller skatt) på gaven. Det gjelder uansett beløp. Alle gaver over 10 000 skal dog rapporteres til Skatteetaten, men det er for å vite hvorfor du har store endringer på konto (at det ikke er kriminalitet, svart arbeid el.l.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har det noe å si om pengene kommer fra en utenflandsk konto ?

Nigeriabrev på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nigeriabrev på gang?

:fnise: nope.. men takk for tipset

Og takk for svar dere andre også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter at Støre og co ble tatt med buksene ned når de smuglet inn gaver fra utlandet, og fikk smøregaver. Og fortsatt ikke er straffet for dette, har jeg endret holdning til denne saken. Før var jeg lovlydig og betalte min skatt for slike ting. Dette har jeg nå slutta med. Ikke at jeg bevisst driver notorisk smugling og skattesnyteri, men jeg er definitivt mindre nøye med å følge med på f.eks. hvor mye jeg handler i Sverige før jeg reiser over grensa.

Hvorfor skal vi "vanlige" være så innmari lovlydige på dette området når de som har utforma lovene selv driter en lang marsj i dem?

Anonym poster: adb5d24ebd343053ca441f2b2866c374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...