Gå til innhold

Ekkel kjøkkenvifte. Hva gjør jeg?!

Anbefalte innlegg

Gjest Duftlys
Skrevet

Har en standard Whirlpool vifte over komfyren på kjøkkenet. Syns jeg ALDRI får den rein! Har tatt ut filteret, lagt det i salmiakk og oppvaskmaskin, tørker over etter hver gang jeg bruker den, men den er full av fett uansett. Æsj! Nå har det til og med begynt å piple fett ut av knottene der jeg stiller på viftehastigheten og lyset. Hvordan i alle dager får jeg denne rein? Eller må jeg kjøpe ny vifte?!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en standard Whirlpool vifte over komfyren på kjøkkenet. Syns jeg ALDRI får den rein! Har tatt ut filteret, lagt det i salmiakk og oppvaskmaskin, tørker over etter hver gang jeg bruker den, men den er full av fett uansett. Æsj! Nå har det til og med begynt å piple fett ut av knottene der jeg stiller på viftehastigheten og lyset. Hvordan i alle dager får jeg denne rein? Eller må jeg kjøpe ny vifte?!

Æsj jeg skjønner hva du mener! Jeg ville ringt til en forhandler for å høre hva dte kan komme av. Hos meg var der fordi den ikke dro nok luft ut i alle fall :)

Anonym poster: b72e8adf964d756f79ce15d016af991f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes heller aldri jeg får filtrene i kjøkkenvifta rene. Legger de i varmt vann med haugevis av Zalo, skrubber med oppvaskbørste, gryteskrubb, you name it, men fettet sitter like herlig. Har forsøkt å kjøre dem i oppvaskmaskinen - fettet sitter!

Men jeg har lært noe nytt, da, og det er at de fleste bruker kjøkkenvifta si feil. Aner ikke om det har noe å si for hva som setter seg fast, men jeg skal i hvert fall teste det ut: sett på vifta på fullt ti minutter før du skal begynne å lage mat! Da får du "snudd lufta" ordentlig før den skal jobbe, og først da får du full effekt. Den skal også stå på i ti minutter etter at maten er ferdig på komfyren. Kanskje det blir mer fett som setter seg fast, da, siden den da skal bli mer effektiv...? :fnise:

Anonym poster: 56503581b7faa19d10b77a77e372e47a

Gjest Errata
Skrevet

Ikke en vindunderkur, men jeg syns rengjøringen blir lettere om du først lar en stor gryte med vann stå under og koke og dampe en stund. Mistenker også at det ikke skader å hive sitron eller eddik i vannet.

Det hjelper i hvertfall til å løse opp alt, slik at det blir lettere å vaske oppi der etter at du har tatt ned filteret, som forøvrig også blir lettere å vaske etter en damprunde.

Skrevet

Beste måten jeg har kommet frem til for å få rein selve filteret, er å strø et lass med oppvaskpulver direkte på det før du kjører det på høyeste temperatur i oppvaskmaskinen. Men siden selve vifterommet også virker å være innsausa med gammelt fett hos deg, så ville jeg skrudd den fra hverandre om det lar seg gjøre og rengjort den ordentlig i alle bauger og kanter.

Hvis det ikke er noen synlig måte å skru opp hele viftefronten, kan du skru ut viftetrommelen og vaske vifterommet innvendig med våt svamp og ett eller annet rengjøringsmiddel beregnet på kjøkken. Belag deg på å bruke en hel pakke skuresvamper, jeg brukte sju da jeg vasket vifta mi innvendig for en liten stund siden.

Flere tips finner du i denne tråden; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=731501

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...