MsPaddington Skrevet 3. april 2013 #1 Skrevet 3. april 2013 Jeg er interessert i å høre deres tanker om bordplassering i dåp. Jeg er ikke så veldig interessert i å absolutt følge kutyme (dåp er vel ikke en så stiv fest uansett) men samtidig er det litt greit å vite om det er helt bak mål det jeg tenker eller ikke Jeg tenker å sette folk sammen slik at jeg tror alle kommer til å ha det hyggelig. Dvs. at jeg ser bort ifra at man skal sitte annenhver gutt-jente, hvor faddere sitter i forhold til foreldre, hvor besteforeldre sitter i forhold til foreldre osv. I tillegg kommer noen par til å få sitte sammen og noen ikke. Det er vel greit det...?
Tordensky Skrevet 3. april 2013 #2 Skrevet 3. april 2013 Vi satte folk annenhver etter kjønn fordi det gikk opp slik. Pappans familie på ene siden og mammans på andre. Fadderne havnet vel omtrent like langt oppe og besteforeldrene og, men ikke etter noen regler.. Synes også det er viktig å tenke på hvem som kommer overens, hvem som er utadvendt, sjenert, har noe å prate om osv. Det viktigste er jo at folk trives :-) Vi hadde en relativt uformell navnefest da. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #3 Skrevet 3. april 2013 Sett parene sammen du, det er kosligst for alle. Ellers er det greit å blande familiene fra begge sider. Gutt/jente høres litt ut som skoleopplegg/barneselskap. Anonym poster: 6188c13fbd9d7814456000502594ce08 2
Athene Skrevet 3. april 2013 #4 Skrevet 3. april 2013 Jeg elsker å være i selskap der gjestene blir mikset mest mulig. Også par, selv om jeg vet at mange ikke liker det her inne. Mannen snakker jeg jo med hver dag uansett, det er hyggeligere å møte mye mennesker. Det å sette familiene hver for seg synes jeg er en uting både i dåp og bryllup. En dåp er en ypperlig mulighet for to familier å møtes og bli kjent med hverandre. I og med at enkelte ikke liker splitting av par foreslår jeg par sammen, men annenhvert par fra hver familie. Og venner samlet et sted eller med noen i samme aldersgruppe. Ideen din om å plassere folk etter hvem du trur vil trives sammen er veldig bra. Det er alltid slik jeg gjør det når vi har selskap, tenker over hvem som ikke kjenner hverandre fra før men som har noen felles interesser. Har vært matchmaker for mange nye par på den måten
Gjest Tirkes Skrevet 3. april 2013 #5 Skrevet 3. april 2013 Jeg ville satt parene sammen, men det er lov å blande litt. Feks et par fra din familie sitter skrått ovenfor et par fra hans familie - med ved siden av sitter et par fra hans familie med et par de kjenner skrått ovenfor.... Da flyter praten lettere tvers over bordet, og det er lettere å ha en trivelig kveld. Bland gjerne alder. Din kusine og hennes samboer sitter skrått overfor din og din kusines felles mormor og morfar feks. Men jeg ville nok beholdt litt kotyme, ved å ha dåpsbarnets foreldre og besteforeldre sentralt på bordet eller sentralt i rommet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #6 Skrevet 3. april 2013 I alle dager, bordplassering i dåp? Hvor mange er det egentlig dere inviterer i dåp, 'a?? Vi var 13 stykker inkludert dåpsbarnet, og da hadde vi også invitert to stykker som vi egentlig mente var litt for perifer familie til å være naturlig å invitere i dåp (mannens tante og kusine). De ble imidlertid invitert fordi de tilfeldigvis var på besøk i Norge (bor i et annet land langt borte) da dåpen skulle gjennomføres. Det er da ikke naturlig å invitere onkler og tanter til dåpsbarnets foreldre osv? Disse har jo ingen egentlig familiær funksjon i forhold til dåpsbarnet? Anonym poster: 39ece3089b70cc291f6ae26f0257338b 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #7 Skrevet 3. april 2013 Jeg elsker å være i selskap der gjestene blir mikset mest mulig. Også par, selv om jeg vet at mange ikke liker det her inne. Mannen snakker jeg jo med hver dag uansett, det er hyggeligere å møte mye mennesker. Det å sette familiene hver for seg synes jeg er en uting både i dåp og bryllup. En dåp er en ypperlig mulighet for to familier å møtes og bli kjent med hverandre. I og med at enkelte ikke liker splitting av par foreslår jeg par sammen, men annenhvert par fra hver familie. Og venner samlet et sted eller med noen i samme aldersgruppe. Ideen din om å plassere folk etter hvem du trur vil trives sammen er veldig bra. Det er alltid slik jeg gjør det når vi har selskap, tenker over hvem som ikke kjenner hverandre fra før men som har noen felles interesser. Har vært matchmaker for mange nye par på den måten Nå er vel ikke dåp hovedsaklig en setting for blinddating, men hyggelig samvær med både kjente og ukjente. De fleste liker en "trygg havn" (partner?) sammen med seg, samtidig som man kan sitte med ukjent. Jeg har selv mistrivdes veldig i bryllup plassert blant ukjente grandonkler og tanter uten et kjent fjes i snakkbar avstand. Anonym poster: 6188c13fbd9d7814456000502594ce08 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #8 Skrevet 3. april 2013 I alle dager, bordplassering i dåp? Hvor mange er det egentlig dere inviterer i dåp, 'a?? Vi var 13 stykker inkludert dåpsbarnet, og da hadde vi også invitert to stykker som vi egentlig mente var litt for perifer familie til å være naturlig å invitere i dåp (mannens tante og kusine). De ble imidlertid invitert fordi de tilfeldigvis var på besøk i Norge (bor i et annet land langt borte) da dåpen skulle gjennomføres. Det er da ikke naturlig å invitere onkler og tanter til dåpsbarnets foreldre osv? Disse har jo ingen egentlig familiær funksjon i forhold til dåpsbarnet? Anonym poster: 39ece3089b70cc291f6ae26f0257338b Vi var 41, kun nærmeste familie. Dvs oss, våre foreldre, barnets onkler, tanter, søskenbarn og to faddre med deres barn. Greit med bordplassering da. Vil tro det er svært få som har under 15-20 stykkerctil dåp inkl. faddre. Må være små familier i allefall. Anonym poster: 6188c13fbd9d7814456000502594ce08 1
Sol79 Skrevet 3. april 2013 #9 Skrevet 3. april 2013 I min familie er det heller ikke vanlig med bordkort i barnedåp, så jeg får litt bakoversveis av at det skal være så formelt at man ikke kan sitte hvor man vil. I min manns familie er det derimot forventet, så da ble det jammen bordkort i juniors barnedåp her også, men det var parvis. Å splitte opp par i en barnedåp virker litt rart spør du meg.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #10 Skrevet 3. april 2013 Vi var 41, kun nærmeste familie. Dvs oss, våre foreldre, barnets onkler, tanter, søskenbarn og to faddre med deres barn. Greit med bordplassering da. Vil tro det er svært få som har under 15-20 stykkerctil dåp inkl. faddre. Må være små familier i allefall. Anonym poster: 6188c13fbd9d7814456000502594ce08 Den aller nærmeste familie er over 40 stk? Helt ekstremt og ikke vanlig i dag. Anonym poster: 7a0d09450cfc833179d0e7fcda60a394 1
MsPaddington Skrevet 3. april 2013 Forfatter #11 Skrevet 3. april 2013 Jeg kommer selvfølgelig kun til å splitte par der jeg er helt sikker på at dette er ok for dem. Og da kommer de til å ha andre de kjenner i nærheten. Vi kommer til å bli 30 stk, og da synes jeg det er ok med bordkort. Ellers blir det gjerne til at de som kjenner hverandre setter seg sammen, og så blir selskapet veldig delt. Jeg tenker at hver kan ha noen de kjenner og noen de ikke kjenner rundt seg.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #12 Skrevet 3. april 2013 Free seating stemmer jeg for :-) Anonym poster: 079c8cc91599387930324d97e6c18d12 1
Sol79 Skrevet 3. april 2013 #13 Skrevet 3. april 2013 Jeg kommer selvfølgelig kun til å splitte par der jeg er helt sikker på at dette er ok for dem. Og da kommer de til å ha andre de kjenner i nærheten. Vi kommer til å bli 30 stk, og da synes jeg det er ok med bordkort. Ellers blir det gjerne til at de som kjenner hverandre setter seg sammen, og så blir selskapet veldig delt. Jeg tenker at hver kan ha noen de kjenner og noen de ikke kjenner rundt seg. Blir jo veldig rart om du splitter noen par og ikke alle. Enten eller syns jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #14 Skrevet 3. april 2013 I min familie er det heller ikke vanlig med bordkort i barnedåp, så jeg får litt bakoversveis av at det skal være så formelt at man ikke kan sitte hvor man vil. I min manns familie er det derimot forventet, så da ble det jammen bordkort i juniors barnedåp her også, men det var parvis. Å splitte opp par i en barnedåp virker litt rart spør du meg. Vil anbefale bordkort om det er litt trøblete familie forhold.. Der gikk vi på en smell, endte med at ene bestemoren stakk av i sinne Anonym poster: 145b385989ba543cc4c3c2f0452573be
sofie777 Skrevet 3. april 2013 #15 Skrevet 3. april 2013 I barnedåpene til mine tre tantebarn har foreldrene alltid hatt bordkort selv om vi bare har vært 10-15 stykker. Det er greit sånn, for da sikrer mor og far at de sitter godt plassert i forhold til å gå på kjøkkenet. (De hadde alle dåpsmiddagene hjemme hos seg). I den siste middagen var også de to største barna såpass stor at de hadde "bestilt" hvem de ville sitte ved siden av og da hjalp også bordkortene til. Men det var ikke vanskeligere enn at besteforeldre og oldeforeldre satt nær dåpsbarnet og vi tanter og onkler satt lenger unna (min bror fikk sitte ved siden av sin nevø, men bare fordi han var "bestilt").
_Aries Skrevet 4. april 2013 #16 Skrevet 4. april 2013 Jeg foretrekker å få sitte sammen med partner og familien. Jeg har vært i en dåp der plasseringen var mikset fra hver av familiene. Det var rett og slett ikke noe hyggelig i hele tatt da jeg havnet ved siden av noen jeg ikke hadde noe tilfelles med. Det beste er vel å la familiene sitte på hver sin side, sammen med partner/familie eller fri bordplassering så folk får sitte sånn som de vil!
M@rzipan Skrevet 4. april 2013 #17 Skrevet 4. april 2013 Hvorfor kan ikke gjestene sette seg der de vil?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #18 Skrevet 4. april 2013 Jeg har en ganske stor familie, mange oldeforeldre som lever og noen besteforeldre med nye partnete, samt et søskenbarn på hver side som er veldig nære, og så våre søsken med barn etc. Summ summarum blir det mange gjester og det er da greit å sikkre at gamle oldemor slipper å sitte ved siden av noen hun ikke kjenner siden hun har litt sosial angst samt at tenåringssøskenbarn slipper å sitte med min manns bror som hun absoludt ikke kjenner. Anonym poster: 1a300e4efaa1341808ec57dde4fd11a9
LukaFrost Skrevet 4. april 2013 #19 Skrevet 4. april 2013 De gangene jeg har vært i barnedåp har festen vært hjemme hos dåpsbarnet og det har ikke vært brukt bordkort. Unødvendig å ha bordkort.
Athene Skrevet 4. april 2013 #20 Skrevet 4. april 2013 Jeg har aldri vært i en dåp eller konfirmasjon uten bordkort, selv der vi har vært 15-20 stk. Det skaper en tryggere situasjon for mange, en mer ryddig situasjon og du sikrer at personer med spesielle behov får sitte på passende steder. Personlig mener jeg bordkort er ett must i de fleste samlinger med flere enn 10 personer. Og så bryter man heller opp til kaffen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå