Gå til innhold

Kan ditt barn på rundt 4 år dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har ei datter på 4 år, og noen ganger lurer jeg på om ho ligger på gjennomsnittlig, høyere eller lavere forståelse av ting. Som mor er jeg selvsagt inhabil, så jeg spør dere, hvordan er ditt barn rundt disse tingene?

Ting hun kan og skjønner fort er ofte "geografiske ting", hvis det går an å si det sånn. Hun har oversikt over hva det heter, der alle vi kjenner bor (vi har ikke så stor omgangskrets, men allikevel) Hun kan også veien til disse stedene. Altså omtrent fra 20 til 40 minutter med bil i hver retning fra huset vårt. Det er ikke ofte hun får være med i butikken, men når hun er der vet hun hvor alle de tingene vi pleier å handle ligger, jeg kan anslå at hun er med i butikken 1 gang annenhver måned, så jeg blir ganske imponert.

Hun husker også det meste av det jeg forteller henne som angår henne. Altså ting som at på fredag skal ikke du i barnehagen, eller vi må huske å ta med oss parkdressen når vi skal til bestemor.

Hun har derimot ingen forståelse av tid. Og blander også begreper med tid mye og ofte. En uke, i går eller sist sommer, Hvis jeg vil at hun skal vite hvor lenge noe er til må jeg telle dagene og fortelle at når hun har sovet eksempelvis 10 ganger i sengen sin, så skal vi reise på hytta, og da skal vi sove der 3 ganger før vi skal hjem igjen.

Er dette normalt? Spesielt dette med tid synes jeg er vanskelig, når begynte dine barn å forstå?

Anonym poster: e8fc9d63bd0b159af8af7fd177f2d5bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ganske gjennomsnittlig ut for meg (jobber med denne aldersgruppen)

I forhold til tidsbegrep/forståelse, så regner jeg med at hu skjønner det når du sier i morgen eller i går, mens hun selv blander begrepene?!

Dette vil kunne pågå et år til eller så enda... Og forståelsen av en uke, en mnd vil også 'løsne'- vanligvis i løpet av det siste året i bhg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun skjønner hvis jeg sier i morgen skal.. eller i går gjorde vi et eller annet, men selv sier hun ofte feil og dersom det er lengre tid enn i går, eller i morgen greier hun ikke forholde seg til hvor lenge det er. Så bra! Godt å få svar fra noen som ser en del fireåringer! Vi har ingen i vår bekjentkrets (utenom foreldre fra barnehagen) i hennes aldersgruppe, så er så vanskelig å vite når hun burde kunne hva.

TS

Skrevet

Min er helt lik, og hun er en helt vanlig 4-åring :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en 4-åring. Han er av den distre og vimsete typen, mangler litt konsentrasjonsevne. Han er med i butikken ca annenhver uke, men aner ikke hvor noe er. Men kjenner igjen ting når han ser det, da. Men jeg kan ikke sende ham for å finne melk, f.eks, da roter han seg bare bort i butikken. Tid er vanskelig. Det virker som om han endelig har forstått forskjellen på i går og i morgen. Han kan navnet på alle ukedagene i riktig rekkefølge, men det virker ikke som han har begrep om hvor lenge det er til "neste uke". Vi må også forklare det med "når vi har sovet to ganger til, så skal vi i badeland". Vi kan også si at vi skal i badeland på tirsdag, og da forstår han at det ikke er i dag, men vet ikke hvor lenge det er til. Lørdag, derimot, har han full kontroll på, for da kan han spise godteri :)

Skrevet

Hvorfor er det så mye som åtte uker mellom hver gang barnet er med på butikken?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg jobber skift og som regel tar hovedhandlingen når hun er i barnehagen. Hun er veldig flink i butikken så hadde ikke vært noe problem å ha henne med, men synes det er en deilig ting å gjøre alene.

Takk for gode svar! Er det noen av dere som har lært barnet å lese enda? Min er veldig opptatt av bokstaver og kan skrive navnet sitt, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta det derifra til og begynne å lese ordentlig..

TS

Skrevet

Er det noen av dere som har lært barnet å lese enda? Min er veldig opptatt av bokstaver og kan skrive navnet sitt, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta det derifra til og begynne å lese ordentlig..

TS

Vi er med i bokklubben Goboken, og de har akuratt startet opp en serie med bøker og ulikt materiell som skal være til hjelp for foreldre og barn som er klar for å lære å lese litt før skolestart. Datteren min er ikke fylt 3 enda, så vi har ikke testet det ut, men er generelt veldig fornøyd med alt vi har fått derfra. Sjekk www.goboken.no. Tror det er sånn gratis prøvepakke så du kan få testet ut konseptet før du evt kjøper mer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ganske typisk for mødre å anse sitt barn som spesielt...

Like vanlig som at barn har forskjellige styrker.

Men for all del; det er lov å skryte av barna sine :)

Anonym poster: 3c0ecc7d39adc2ba77bd5868ce4cb519

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...