AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #1 Skrevet 3. april 2013 Jeg vil på polet i morra, og er utrolig "sjesken" på noen godsaker fra alkoholens verden:-) Er veldig glad i Baileys, men har lyst til å prøve noe annet lignende. Har dere noe å anbefale? Egentlig er jeg glad i nesten alt fra alkoholens verden, så jeg er åpen for alle forslag. Har også lyst på noe sterkt, a là brandy eller cognac. Er ikke stor fan av vin og whisky, så jeg ser bort ifra anbefalinger på det området..:-) Anonym poster: 7b65fda46c4a7df87101977d5dbaa932
Gjest Borghild Skrevet 3. april 2013 #3 Skrevet 3. april 2013 80% rom er det sterkeste du får tak i bortsett fra hjemmebrent.
Botch Skrevet 3. april 2013 #4 Skrevet 3. april 2013 80% rom er det sterkeste du får tak i bortsett fra hjemmebrent. Men du får ikke tak i 80% rom på polet. Har du prøvd Sheridan's, TS? Kremlikør med vanilje og kaffe.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #5 Skrevet 3. april 2013 Har du prøvd Sheridan's, TS? Kremlikør med vanilje og kaffe. Den er yummy den. Anonym poster: 7278c21ec33c2d285567d90bb59ae3e7
Gjest navnelapp Skrevet 3. april 2013 #6 Skrevet 3. april 2013 80% rom er det sterkeste du får tak i bortsett fra hjemmebrent. 80% rom er forbode å selge i Norge. Ingenting sterkare enn 60% er lov å omsette her. Eg er glad i tørr sherry, det er veldig deilig både til ost og til potetgull. Polet har ein god ein i halvflaske som heiter La Gitana. Men den er nesten som kvitvin altså, ikkje søt som ein dessertvin.
Gjest Blomst83 Skrevet 3. april 2013 #7 Skrevet 3. april 2013 Men du får ikke tak i 80% rom på polet. Har du prøvd Sheridan's, TS? Kremlikør med vanilje og kaffe. Det første jeg tenkte på når jeg leste tittelen var Sheridan Eller så har du Amarula, eller Dooley's.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #8 Skrevet 3. april 2013 Det første jeg tenkte på når jeg leste tittelen var Sheridan Eller så har du Amarula, eller Dooley's. Amarula har jeg jo hørt om! Dooleys har jeg prøvd før. Tror jeg vil prøve Amarula denne gang TS Anonym poster: 7b65fda46c4a7df87101977d5dbaa932
Supraspinatus Skrevet 3. april 2013 #10 Skrevet 3. april 2013 (endret) Hvis du vil prøve noe søtt som ikke er sånn blandet, likøraktig så anbefaler jeg portvin. Prøv en ruby eller vintage om du vil ha litt mer vinøs smak eller en tawny om du vil ha litt kompleks søtsmak. Portvin er ganske godt til ost og frukt. Anbefaler deg å gå for en som er minst 10 år gammel slik at den har litt karakter. Tawny port holder seg i flere måneder etter den er åpnet. Vintage må drikkes i løpet av 2-3 dager. Endret 3. april 2013 av Supraspinatus 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #12 Skrevet 3. april 2013 Du vil ikke angre Har allerede kjøpt. og hatt en smak. Kan ikke si den var så mye annerledes fra Baileys, altså. TS Anonym poster: 7b65fda46c4a7df87101977d5dbaa932
Wonders Skrevet 3. april 2013 #13 Skrevet 3. april 2013 Har allerede kjøpt. og hatt en smak. Kan ikke si den var så mye annerledes fra Baileys, altså. TS Anonym poster: 7b65fda46c4a7df87101977d5dbaa932 Alle de nevnte er kjempe like... Prøv denne likøren , den kan blandes i alt mulig... denne er som en drink, så om du vil ha noe litt "tykkere" kan du prøve Xante, som er konjakk likør med pæresmak... 1
Gjest Borghild Skrevet 3. april 2013 #14 Skrevet 3. april 2013 (endret) 80% rom er forbode å selge i Norge. Ingenting sterkare enn 60% er lov å omsette her. Eg er glad i tørr sherry, det er veldig deilig både til ost og til potetgull. Polet har ein god ein i halvflaske som heiter La Gitana. Men den er nesten som kvitvin altså, ikkje søt som ein dessertvin. Haha, ja der ser du hvor lite jeg vet. Drikker lite og handler på polet kanskje en gang i året. Jeg vet at 80% rom går under narkoreglene og er forbudt å importere, men trodde kanskje det fantes på polet for salg i Norge. Spesielt godt er det neppe uansett. Hvor får man tak i dette? Ikke at jeg skal ha, er bare nysgjerrig. Visste ikke at det fantes en gang før for noen dager siden. Endret 3. april 2013 av Borghild
Gjest Kim Skrevet 3. april 2013 #15 Skrevet 3. april 2013 Patron har en kaffelikør som er veldig god. Cognac er det jo kleint med på Norske pol, men du kan jo prøve å titte etter merker som: Paul Giraud, Ragnaud Sabourin, Prunier, Pierre Ferrand, Normandin-Mercier. Det er alle meget gode produsenter som ikke lager det karamell sølet du stort sett finner i hyllene på Norske pol... Av andre likører så er jo DOM benedictine og Chartreuse av god kvalitet, Grand Marnier er også veldig ok. Det finnes jo masse spennede rom, men du nevnte ikke noe om det og jeg vet at Norske pol har et trist standardutvalg, men er du heldig å finner noe fra Trois Rivieres, Plantation, Brugal, El Dorado, Appleton Estate, Flor de Cana, Matusalem, Clement eller Bristol så er det stort sett bare bra stuff. Bare hold deg unna Bacardi, de rimelige Pampero, sailor jerry og Cpt. Morgan black og spiced.
Gjest Kim Skrevet 3. april 2013 #16 Skrevet 3. april 2013 Haha, ja der ser du hvor lite jeg vet. Drikker lite og handler på polet kanskje en gang i året. Jeg vet at 80% rom går under narkoreglene og er forbudt å importere, men trodde kanskje det fantes på polet for salg i Norge. Spesielt godt er det neppe uansett. Hvor får man tak i dette? Ikke at jeg skal ha, er bare nysgjerrig. Visste ikke at det fantes en gang før for noen dager siden. Grensen i Norge går desverre ved 60% Hvis du søker på overproof rum, så finner du endel forskjellig. Overproof rum er ment for å skjære gjennom i drinker med mye syre og sødme, så kanskje man bruker en cl eller to, det holder ofte.
Montefalco Skrevet 4. april 2013 #17 Skrevet 4. april 2013 Hvis du vil prøve noe søtt som ikke er sånn blandet, likøraktig så anbefaler jeg portvin. Prøv en ruby eller vintage om du vil ha litt mer vinøs smak eller en tawny om du vil ha litt kompleks søtsmak. Portvin er ganske godt til ost og frukt. Anbefaler deg å gå for en som er minst 10 år gammel slik at den har litt karakter. Tawny port holder seg i flere måneder etter den er åpnet. Vintage må drikkes i løpet av 2-3 dager. Jeg anbefaler en LBV for nybegynnere.
Supraspinatus Skrevet 4. april 2013 #18 Skrevet 4. april 2013 Jeg anbefaler en LBV for nybegynnere. LBV er ikke så dumt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå