Gå til innhold

Lang utdanning = barnløshet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest artikler som sier at jo høyere utdanning man tar jo færre barn får man. Hva tenker dere om dette? Er det noen med høy utdanning (mastergrad, doktorgrad osv) som har flere enn 2 barn feks? Eller er det noen som har prioritert utdannelsen sin slik at det gjorde at man ikke kunne få barn? Jeg er snart ferdig med master og lurer av og til på om jeg noensinne kommer til å få barn. Kanskje jeg har prioritert helt feil frem til nå.

Anonym poster: 39efeb2fde49427884cf2d0ddddb7b55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, tenkt på det samme. Er jo ikke akkurat anbefalt å få barn mens man er student, også vil man jo kanskje være etablert i en jobb etter studiene.. Også må det jo klaffe på den private siden også.. Tror generelt at mennesker som er veldig gjennomtenkte og forsiktige i livsvalg ender opp med få eller ingen barn.

• Liker 1
Gjest Modig mor
Skrevet

Man kan fint rekke en mastergrad og et år i jobb før man når gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende. Det er dessuten slett ikke uvanlig at stipendiater får barn mens de jobber med doktorgraden.

Jeg tror ikke det er lengden på utdanningen som gjør at en del høyt utdannede får færre barn, men heller det at de legger mer vekt på jobb og bygger identitet på den arenaen (også). Og så er det ingen regel uten unntak - det er for eksempel mange leger som har mange barn, pussig nok. Både mannen min og jeg har høy utdanning, og vi venter vårt fjerde barn. I slike tilfeller handler det kanskje om at utdanning gir uttelling på familieøkonomien, så vi har råd, rett og slett?

AnonymBruker
Skrevet

På universitetet hvor jeg jobber har de fleste stipendiatene barn. De fleste har vel to, når jeg tenker etter. Som de gjerne har fått under stipendiatet.

I mine kretser er man i gjennomsnittet godt over 30 år når man blir mor for første gang. Selv var jeg 35! Før det studerte jeg, og bodde i utlandet i flere perioder knyttet til studiene. Tok en stund etter jeg var ferdig før jeg møtte mannen i mitt liv, men da gikk det ikke lang tid før vi fikk barn. Har to barn, nå føler jeg at det er nok, både pga min alder, og pga at vi begge er akademikere som vil bo sentralt/i nærheten til jobben, og skulle vi hatt et barn til måtte vi opp i svimlende summer for et større hus, eller flyttet langt utenfor byen for å ha råd (vi har begge statlige lønninger).

Jeg tenker av og til at jeg sikkert kunne hatt et barn til hvis jeg begynte å stifte familie før jeg ble 30, og ikke var knyttet til byen når det gjaldt arbeid og fritid. Men jeg liker livet mitt godt som det er, og ville ikke gjort noe annerledes.

Anonym poster: 1d8d16cb2841c2f99bb3328322f0af38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har master + litt til og tenker å få to barn. Grunnen til det er litt sammenhengende med alder men jeg har også alltid tenkt at jeg bare skal ha to. Jeg tenker at to barn er min grense for hva jeg klarer å støtte opp under i forhold til skole, fritid og ikke minst økonomisk når de blir eldre. Jeg vil spare det vi kan for å hjelpe med huskjøp etc senere og ser at vi ikke klarer mer enn to.

Jeg har en mentalt veldig krevende jobb, og tjener ikke så mye på tross av lang utdanning så å jobbe deltid er ikke mulig for øyeblikket, så med jobb vil det ikke være nok av meg til å håndtere flere enn to barn rett og slett.

Anonym poster: c9f76a36f97729cc18b28d9d88d09fae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte i 3 år før jeg begynte på masteren min (6 år langt profesjonsstudie). Fyller 28 år til høsten og tenker at det begynner å bli på god tide å prøve på barn. Jeg har vært gravid tidligere men mistet og det stresser meg litt, er redd for at det skal oppstå noen komplikasjoner på det området der igjen. Har ikke fått fast jobb enda, men vet ikke om jeg kan ta hensyn til alle detaljene hele tiden. Kan jo ikke ta det for gitt at jeg skal bli gravid igjen eller at jeg klarer å bære frem et barn. Håper jo jeg får jobb så det blir mulig å få permisjon. I tillegg har jeg og kjæresten min vært i et avstandsforhold i snart 2 år og kommer til å jobbe i to forskjellige land, litt komplisert liv altså. Ønsker meg 3 barn da, så får man se om det lar seg gjøre. Som mange andre kvinner har jeg ofte bare et fokus: BABY!

TS

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en lang utdannelse. og jeg valgte barn underveis fordi det passet best slik.

Underlig da at flere spør om han var planlagt osv.

Flere mener vel jeg burde ventet til jeg var ferdig og satt i fast jobb. Men da hadde sikkert veien til prøverør og div komplikasjoner vært kort pga min høye alder. Når jeg valgte barn under studiene fikk jeg det på et passende tidspunkt for kroppen sin del. (25-30 år).

AnonymBruker
Skrevet

Kona til min manns bestekompis er lege med spesialistutdannelse, og de har 4 barn. De 2 første fikk de mens de begge studerte, nr.3 i turnustida hennes og nr.4 når hun var i full jobb. En annen bekjent har tatt mastergrad og fått 2 barn underveis, og 1 til i ettertid. Jeg kjenner ikke så veldig mange med flere enn to barn, men jeg kjenner mange som har fått barn i studietida, meg selv inkludert. Jeg ble imidlertidig så dårlig i mine svangerskap(ekstrem svangerskapskvalme) at jeg måtte bryte helt til barna(som er tett i alder) var i barnehagealder, men de fleste klarer fint å studere med baby i magen.

Anonym poster: 3e4b1c71a90c6a75e88dc2c43b8040e9

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke sånn at par med høyest utdanning og best lønn får flest barn?

Anonym poster: dbae260007c051d667819e95102d16a4

Gjest RockOn
Skrevet

Nå er vel kanskje ikke jeg med i beregningen ettersom jeg ikke har påbegynt masteren min, men jeg svarer uansett.

Jeg må ha 2 års relevant yrkespraksis etter bachelor, derfor har jeg ikke begynt på master enda.

Men det at jeg fikk barn først (overraskelse) fikk i hvertfall meg til å tenke mer på familie og hjem enn å nå langt i arbeidslivet. Jeg skal ta master, men det må vente litt bare, og jeg kommer til å tenke på familie før ulike jobber.

Men nå er jeg så heldig at jeg inellomtiden faktisk har råd til å ta permisjon fra ca 20-30% av stillingen min i et til to år, for å kunne være litt hjemme.

Dette er også noe jeg kjenner flere som har opplevd, de har satt karriere høyest, så får de barn og fokuserer på familie og får gjerne flere og tette barn.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint rekke en mastergrad og et år i jobb før man når gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende. Det er dessuten slett ikke uvanlig at stipendiater får barn mens de jobber med doktorgraden.

Jeg tror ikke det er lengden på utdanningen som gjør at en del høyt utdannede får færre barn, men heller det at de legger mer vekt på jobb og bygger identitet på den arenaen (også). Og så er det ingen regel uten unntak - det er for eksempel mange leger som har mange barn, pussig nok. Både mannen min og jeg har høy utdanning, og vi venter vårt fjerde barn. I slike tilfeller handler det kanskje om at utdanning gir uttelling på familieøkonomien, så vi har råd, rett og slett?

Med tanke på at man ikke nødvendigvis har bedre økonomi ved lang utdanning enn kort utdanning, så vil jeg påstå at dette ikke har så mye å si. Særlig med tanke på at de med dårligst råd (ofte ingen utdanning og deltidsjobb) ofte får mange unger.

Kanskje det har noe med intelligens å gjøre?

Eller ansvarsfølelse?

At man får barn og tenker at man må ha tid/penger nok til å ta vare på de. At man vil ha færre unger og heller mer tid på hver enkelt.

Ikke vet jeg, set jo svært intelligente og ansvarsbeviste mennenesker få mange barn, så det er jo ikke noe fasit.

Anonym poster: e8bbafa62b466289e8db923b2f654dae

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke sånn at par med høyest utdanning og best lønn får flest barn?

Anonym poster: dbae260007c051d667819e95102d16a4

Tror det egentlig er omvendt. Eksempler fra egen familie: Mor fikk 9 barn, har null utdannelse, var husmor og levde på sine ektemenn. Storesøster har en yrkesfaglig utdannelse og har 4 barn. Mormor var lærerinne og fikk 2 barn. Så er det jeg som har studert lengst av alle og blir fortsatt barnløs i en alder av 28. Har ikke hørt om kvinner i slekten min som har fått sitt første barn da de var så gamle som jeg er nå.

Det er nok mennene med høy utdannelse og yngre koner som har flest barn, det samme gjelder nok ikke damer.

AnonymBruker
Skrevet

TS...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...