Gå til innhold

Cavalier King charles spaniel eller schæfer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere valgt?

Halvødelagde cavalierer som må på hyppige veterinærbesøk eller froskebenschæfere som ikke klarer å gå?

Anonym poster: 4f9b4ce863c3dcf9ed6b4ba73875eb23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av de.

Skrevet

I mine øyne er ckcs den verste rasen av alle, selv om de fleste jeg har møtt har veldig fint gemytt så har gemytt veldig lite å si når noen har for liten skalle til hjernen som i noen tilfeller fører til at hunden rister voldsomt og hyler i smerte. Ville ikke hatt noen av rasene, får vondt bare av å se på de.

Skrevet

Ingen av dem, med mindre du finner en oppdretter som avler for å bli kvitt helseplagene rasen har ;) De er vel skjeldene, men de fortjener støtte i mine øyne.

Gjest Spiderpig
Skrevet

En bruksschæfer fra en god oppdretter.

AnonymBruker
Skrevet

Har det blitt en trend her nå, å starte tråder hvor man snakker om anskaffelse av hunder av raser som er kjent for sykdom og lyter? Noen som har frutudsproblemer, eller? :vetikke:

Anonym poster: 28d31c1ae96518298517b5dc115ef233

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt cksp i mange år. To stk, mor og datter levde begge til de var 14-15 år. Døde av alderdom og var aldri syke. Aldri hatt noe problem med de. Ikke mye veterinærbesøk heller. Den vi har nå er 2 år. Ingen problemer i det hele tatt. Naboen vår hadde også samme rase i 12 år, døde også av alderdom. Ingen problemer, sykdom eller feil med noen av de. Viste ikke at de var problemhunder engang jeg:)

Anonym poster: 0956e85202f2da55ec4be72b629e2f74

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt cksp i mange år. To stk, mor og datter levde begge til de var 14-15 år. Døde av alderdom og var aldri syke. Aldri hatt noe problem med de. Ikke mye veterinærbesøk heller. Den vi har nå er 2 år. Ingen problemer i det hele tatt. Naboen vår hadde også samme rase i 12 år, døde også av alderdom. Ingen problemer, sykdom eller feil med noen av de. Viste ikke at de var problemhunder engang jeg:)

Og for schæfere

Hater mennesker når jeg ser slikt..

Anonym poster: 3392e5a08813acf9cbdae5e7a837e8a5

AnonymBruker
Skrevet

Noe av det dummeste jeg vet, er når folk argumenterer på den måten du gjør jher. At din personlige erfaring med rasen er problemfri, betyr ikke at den statistisk sett er problemfri! Det blir det samme som å si at du selv fikk to barn etter at du fylte 40, og barna dine fikk ikke Downs Syndrom, det samme med naboen, som fikk barn som 45-åring, barnet der var også helt friskt. Fortsatt er risikoen for å få et barn med Downs Syndrom økende (1:1000) etter fylte 40, det endrer ikke din egen personlige erfaring noe på, skjønner?

:klaske:

• Liker 7
Gjest Puravida
Skrevet

Noe av det dummeste jeg vet, er når folk argumenterer på den måten du gjør jher. At din personlige erfaring med rasen er problemfri, betyr ikke at den statistisk sett er problemfri! Det blir det samme som å si at du selv fikk to barn etter at du fylte 40, og barna dine fikk ikke Downs Syndrom, det samme med naboen, som fikk barn som 45-åring, barnet der var også helt friskt. Fortsatt er risikoen for å få et barn med Downs Syndrom økende (1:1000) etter fylte 40, det endrer ikke din egen personlige erfaring noe på, skjønner?

:klaske:

Jeg argumenterte ikke om noe som helst. Jeg driter i om folk liker de eller ikke. Jeg uttrykte bare MIN erfaring med dyrene. Det klarer du vel å lese? Kjenner du ikke igjen et debattinnlegg når du ser det?

Jeg bryr meg ikke så mye om rasen at jeg har behov for å trampe over fakta med personlig erfaring. Er de kjent for dårlig helse, noe jeg ikke viste, så la være å skaffe deg hunden selv så slipper du å håndtere eventuelle problemer som kan oppstå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke så mye om rasen at jeg har behov for å trampe over fakta med personlig erfaring. Er de kjent for dårlig helse, noe jeg ikke viste, så la være å skaffe deg hunden selv så slipper du å håndtere eventuelle problemer som kan oppstå.

Jeg kan ikke noe for at jeg synes det er litt trist at du ikke vet noe om din egen rase. Det har jo stor betydning for hva slags grunnleggende behov (les intinkter etc) hunden har slik at den får brukt seg på en måte som er naturlig for den rasen man har.

Hvis en virkelig har så liten kunnskap om rasen man har at man ikke vet at de er så til de grader sykdomsbefengt så er det trist. Ikke minst med tanke på oppfølging av bilyd på hjertet etc. Det er viktig å være oppdatert på de ulike helseplagene den rasen man har kan få.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke noe for at jeg synes det er litt trist at du ikke vet noe om din egen rase. Det har jo stor betydning for hva slags grunnleggende behov (les intinkter etc) hunden har slik at den får brukt seg på en måte som er naturlig for den rasen man har.

Hvis en virkelig har så liten kunnskap om rasen man har at man ikke vet at de er så til de grader sykdomsbefengt så er det trist. Ikke minst med tanke på oppfølging av bilyd på hjertet etc. Det er viktig å være oppdatert på de ulike helseplagene den rasen man har kan få.

Skjønner din bekymring, men jeg eier ikke dyrene selv. Mine fosterforeldre avler/eier de og kan nok det som må kunnes om rasen. De har bare aldri fortalt meg om det:) Derfor jeg skrev at jeg ble overrasket over at det var slik. De betaler nok endel veterinærregninger, men regner med at det er noe man må være forberedet å gjøre til alle hunderaser. Alle dyr krever jo oppfølging, ikke bare de med historie om sykdom.

Skrevet

Skjønner din bekymring, men jeg eier ikke dyrene selv. Mine fosterforeldre avler/eier de og kan nok det som må kunnes om rasen. De har bare aldri fortalt meg om det:) Derfor jeg skrev at jeg ble overrasket over at det var slik. De betaler nok endel veterinærregninger, men regner med at det er noe man må være forberedet å gjøre til alle hunderaser. Alle dyr krever jo oppfølging, ikke bare de med historie om sykdom.

Vel, du skriver "vi har hatt ckcs i mange år" under ditt første anonyme innlegg. Ergo kan man selvfølgelig gå ut i fra at du selv også eier hunden(e). Hadde du skrevet som du her sier; dine forsterforeldre, så kunne man bedre forstått at du ikke har innsikt/interesse for rasen.

Forøvrig kan jeg med hånden på hjertet og etter å ha vært involvert i denne raseklubben i flere år - si at jeg ikke har vært bort i en rase med så til de grader så mye sykdom som Cavalierene. Veldig, veldig trist da jeg personlig elsker gemyttet og rasen, men vil aldri funnet på å støtte denne type avl. Jeg har enda til gode å møte den oppdretter som tar rasens helseproblemer virkelig på alvor. Tviler ikke på at den/de finnes - men jaggu er de godt bortgjemt. Høyst sansynlig vil ikke en slik oppdretter være medlem av raseklubben av åpenbare grunner...

• Liker 2
Skrevet

Ingen av dem. Både fordi det er vanskelig å finne individer med sunne gener, og fordi ingen av rasene passer meg.

Skrevet

En bruksschæfer fra en god oppdretter.

*nikker enig*

AnonymBruker
Skrevet

Vel, du skriver "vi har hatt ckcs i mange år" under ditt første anonyme innlegg. Ergo kan man selvfølgelig gå ut i fra at du selv også eier hunden(e). Hadde du skrevet som du her sier; dine forsterforeldre, så kunne man bedre forstått at du ikke har innsikt/interesse for rasen.

Forøvrig kan jeg med hånden på hjertet og etter å ha vært involvert i denne raseklubben i flere år - si at jeg ikke har vært bort i en rase med så til de grader så mye sykdom som Cavalierene. Veldig, veldig trist da jeg personlig elsker gemyttet og rasen, men vil aldri funnet på å støtte denne type avl. Jeg har enda til gode å møte den oppdretter som tar rasens helseproblemer virkelig på alvor. Tviler ikke på at den/de finnes - men jaggu er de godt bortgjemt. Høyst sansynlig vil ikke en slik oppdretter være medlem av raseklubben av åpenbare grunner...

"Min" oppdretter har meldt seg ut av raseklubben fordi de ikke tar problemene på alvor, og hun er ikke den eneste. De finnes.

Anonym poster: ce236cbb501aa4d87b764dd226e2d438

Gjest Puravida
Skrevet

Ja, ser den nå. Men jeg tenkte mer på at jeg bodde med de og da var jo hundene en del av mitt liv også. Men ikke helsesjekker, regninger og undersøkelse av hjerte med mer.

Dette er virkelig første gang jeg hører om dette. Må nesten ta kontakt med fosterfamilien igjen å høre, for nå ble jeg nysgjerrig. Jeg som syntes de er så pene. Rart at ingen har nevnt dette for meg. Husker de sa at de hadde hatt en labrador som var mye syk og etter det hadde de valgt cksp og aldri sett tilbake. De avler ikke mer, men for 15 år siden solgte de valper. De viste frem skikkelig stamtavler og en valp kostet jo sykt mye.

Skrevet

"Min" oppdretter har meldt seg ut av raseklubben fordi de ikke tar problemene på alvor, og hun er ikke den eneste. De finnes.

Og det har jeg ikke benektet, tvert om hvis du leser innlegget mitt ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Og det har jeg ikke benektet, tvert om hvis du leser innlegget mitt ;-)

Du skrev at du aldri har møtt en. Jeg forsøkte bare å bringe litt optimisme til en trist tråd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...