Gå til innhold

Hunden min har plutselig endret oppførsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ca. et år siden fikk hunden min innbildt svangerskap. Vi dro til dyrlegen og han sa at det eneste vi kunne gjøre var å ta fra henne "valpene", altså lekene hennes.

I et år nå har hun ikke hatt en eneste leke liggende ute, og hun er heller ikke særlig interessert i å leke for seg selv lenger.

I det siste har hun hatt en rar oppførsel. Legger seg på rom hun aldri ville ha gjort tidligere, nekter å gi fra seg ting hun har gravd opp ute, er mye for seg selv og gjemmer seg rundt om i huset.

I stad, når samboer satt i sofaen (2 sofaer og et bord i hjørnet) skulle hun absolutt på liv og død presse seg mellom sofaene og ligge under dette bordet. Når hun hadde brukt tid på å presse seg inn gikk hun i sirkel for så å finne ut at dette gikk ikke (for liten plass), og hun skulle presse seg ut. Det gikk ikke, så han måtte flytte møblene.

Nå ligger hun for tiden under trappa. Jeg kjenner en rar lukt, som minner litt opp oppkast, men finner ingen ting. Er redd for at hun skal være alvorlig syk! Hun drikker, spiser og virker "glad", men ikke helt seg selv. Tonen på bjeffingen hennes har også endret seg litt (ja, jeg kjenner hunden min veldig godt :) )

Hva skal/kan jeg gjøre? Hva vil dyrlegen gjøre med henne (om innbildt svangerskap igjen)?

Anonym poster: da7a7e9c02d826635858c36366e60c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du drar selvfølgelig til veterinæren og får sjekket hunden din i første omgang :) Hvis hun er plaget med innbildt svangerskap så kan det være like greit å få henne kastrert.

AnonymBruker
Skrevet

Du drar selvfølgelig til veterinæren og får sjekket hunden din i første omgang :) Hvis hun er plaget med innbildt svangerskap så kan det være like greit å få henne kastrert.

Er det ingen andre alternativer?

Skrevet

Det virker jo ikke som det er noe galt fysisk med hunden din. Dette virker mer som adferds problemer. Jeg vet ikke om veterinærer er gode på det der.

Skrevet

Først og fremst er det lurt å undersøke hunden fysisk, hos veterinær. Det trenger ikke ha noe med innbildt svangerskap å gjøre en gang, kanskje det er noe helt annet. Ellers er det første jeg tenker på i den sammenheng at hunder som får innbildt svangerskap er mer utsatt for livmorsbetennelse. Det kan være veldig skummelt, men det kan så klart gå helt fint også. Hvordan symptomene på dette er vet jeg ikke helt sikkert, men derfor tenker jeg at det er lurt å få sjekket hunden så snart som mulig :) Hvis hun får innbildt svangerskap mange ganger anbefales det å kastrere, nettopp pga den store faren for livmorsbetennelse.

Men som sagt, det er ikke sikkert at det har noe med det å gjøre en gang. Kanskje er det noe annet som plager hunden din. Spiser hun normalt? Ser du noen endringer i pelsen?

Skrevet

Plutselige atferdsendringer kan jo komme av at noe er feil fysisk, så det er uansett verdt å sjekke ut. Hvis det er fra hunden din det lukter, og hun i tillegg oppfører seg annerledes, så tenker ihvertfall jeg at det kan være en infeksjon. Men man aner jo ikke uten en sjekk hos vet'en.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen andre alternativer?

Nei, og det er ingen krise å kastrere, så lenge du har en medisinsk grunn. Det er bedre å gjøre det tidlig, mens hun er ung og frisk, og kommer seg raskt etter operasjonen. Dersom det gjelder avl kan kastrering utsettes til etter hun er ferdig avlet på, men da er det greit å avklare dette med en gang.

Anonym poster: 69ee3e866dc2aaa02bc9b644a11953e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...