Gå til innhold

Dagmammadilemma-hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mora til barnet jeg passer nevnte i morges at de kanskje får plass i barnehage fom mai. Da sa jeg: "Da får dere si opp den 1.april." Da merket jeg at hun ble litt stresset siden hun ikke er 100% sikker på om barnet kan starte i mai eller ikke. Vi har en kontrakt mellom oss som sier at det er gjensidig oppsigelse mellom oss på 1 mnd fom den 1.hver mnd. For meg har faktisk disse pengene mye å si. Jeg hadde regnet med å få betalt to mnd lengre enn det det kanskje blir nå.

Så til spørsmålet: Skal jeg være fleksibel og si at det er greit at de sier opp senere enn 1.april selv om jeg da ikke får betalt i mai? Eller skal jeg forholde meg til kontrakten og si at de er nødt å betale for mai dersom de kommer senere enn 1.april?

Hva ville du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt at en avtale er en avtale.

Ellers kan de spekulere i det slik at de betaler deg minst mulig og det er jo ikke riktig.

Dette går jo begge veier.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det pleier jo å være superenkelt å få ny dagbarn. Derfor ville jeg sagt at hun får si opp når hun vet sikkert om hun får plass, og betale fram til du får nytt dagbarn. Da kan du selvsagt spekulere i å vente med å søke etter, men er du real gjør du ikke det. Det er dyrt å ha dagmamma også, på denne måten taper ikke du penger mens hun kan spare noen sårt trengte kroner.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med at hun sier opp 15. april og betaler t.o.m. 15. mai?

Skrevet

Dere har jo skrevet en kontrakt som begge må forholde seg til.

Regner med at hun ikke hadde vært veldig fleksibel andre veien...

Skrevet

Kan ikke være dagmamma lengre enn til 1.juli, blir derfor ikke aktuelt med nytt dagbarn.

Vi får se hva hun foreslår først. Dersom hun sier opp etter 1.4 skal hun hvertfall få betale for halve mnd. Må få det til å gå rundt hos oss også økonomisk.

Å si at dagmamma er dyrt er jeg ikke enig i. Differansen mellom hva hun får i kontantstøtte (siden hun ikke bruker barnehage) og det hun betaler til meg er på kr 400. Synes ikke det er så dyrt jeg da...

Skrevet

En avtale er en avtale. Hun har en mnd oppsigelsestid, det må hun faktisk forholde seg til.

Gjest Anonymous
Skrevet
En avtale er en avtale. Hun har en mnd oppsigelsestid' date=' det må hun faktisk forholde seg til.[/quote']

Ja, man KAN forholde seg til avtalen og være skikkelig firkantet, eller man kan være real og prøve å møte vedkommende på halvveien. Men man skal være en skikkelig bitch for ikke å prøve engang!

Gjest Anonymous
Skrevet
Kan ikke være dagmamma lengre enn til 1.juli, blir derfor ikke aktuelt med nytt dagbarn.

Vi får se hva hun foreslår først. Dersom hun sier opp etter 1.4 skal hun hvertfall få betale for halve mnd. Må få det til å gå rundt hos oss også økonomisk.

Å si at dagmamma er dyrt er jeg ikke enig i. Differansen mellom hva hun får i kontantstøtte (siden hun ikke bruker barnehage) og det hun betaler til meg er på kr 400. Synes ikke det er så dyrt jeg da...

Det er dyrt som regel uansett. Kontantstøtte er blitt så vanlig at selv bankene tar det med i beregningen når man søker om lån. Klart det går inn i budsjettet! De fleste har min. 8000 i mnd i lønn også, det betyr ikke at de første 8000 man bruker på levemidler i mnd egentlig er gratis..

Skrevet

Uansett billigere å bruke dagmamma enn å bruke barnehagen, og det er jo det vi diskuterer

Gjest Anonymous
Skrevet
Uansett billigere å bruke dagmamma enn å bruke barnehagen' date=' og det er jo det vi diskuterer[/quote']

Nei, vi diskuterer hva denne dagmammaen bør gjøre med dilemmaet sitt. Siden vi ikke vet noe om økonomien til verken den ene eller den andre blir det en prinsippsak, ikke en økonomisak. Og prinsippet bør etter min mening være at man prøver å møtes på halvveien, heller enn å være grisk og stå på "retten" sin.

Skrevet
En avtale er en avtale. Hun har en mnd oppsigelsestid' date=' det må hun faktisk forholde seg til.[/quote']

Er helt enig!!! :roll:

Skrevet

En avtale er en avtale og det må holdes både for en dagmamma og for offentlige instanser. Du slipper ikke unna oppsigelsestiden i en barnehage så hvorfor skal man det hos en dagmamma?

Gjest Anonymous
Skrevet
En avtale er en avtale og det må holdes både for en dagmamma og for offentlige instanser. Du slipper ikke unna oppsigelsestiden i en barnehage så hvorfor skal man det hos en dagmamma?

Fordi man som privatperson ikke er bundet til å være så utrolig firkantet som det byråkratiet er.

Skrevet

.....og dermed skal det være letter å "lure" privatpersoner?

Skrevet

Hvis dere snakker litt sammen, kommer dere vel fram til en minnelig løsning som begge kan være tjent med? Du vet vel selv hvor mye du kan tøye deg fra din side av bordet, og selv om du selvsagt har all rett til å stå på kontrakten tror jeg nok jeg ville strekt meg litt. Jeg ville forventet noe mer fleksibilitet fra en dagmamma enn fra en barnehage, uten at det betyr at jeg prøver å lure henne...

Hvis du trenger pengene og ikke har mulighet til å være fleksibel, så er det jo ikke så mye å stusse på!

Jeg har verdens mest fantastiske dagmamma til mine barn så jeg er kanskje bortskjemt ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...