Gå til innhold

Varsel før rettslig pågang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger råd her nå.

Jeg sa opp medlemsskapet mitt i et treningssenter i forbindelse med flytting i høst.

Nå har jeg mottatt et "Varsel før rettslig pågang". Jeg ser av fakturaen at treningssenteret mener jeg ikke har betalt for siste måned i oppsigelsestiden, og deretter har det ballet på seg med gebyrer. Selv mener jeg at dette ikke stemmer, men jeg har dessverre ikke tatt vare på e-posten som beviser det.

Jeg har ikke mottatt noen purringer eller varsler tidligere, noe de selv innrømmer er fordi de ble sendt til min gamle adresse.

Jeg har tatt kontakt og forklart saken for dem, men de sier bare at jeg selv er ansvarlig for å melde om adresseendring. Noe jeg selvfølgelig ikke har tenkt på et øyeblikk siden jeg hadde sagt opp medlemsskapet og antok at alt var i orden.

De har registrert både e-postadresse og telefonnummer, men ikke tatt kontakt på den måten.

Hva gjør jeg nå? Det er 800 kr i gebyrer. Jeg er hissig over selve prinsippet (at jeg blir tvunget til å betale uten å ha mottatt purring eller inkassovarsel), men jeg vil jo ikke ha betalingsanmerkning heller.

Jeg har aldri fått et inkassovarsel i hele mitt liv og synes dette er skikkelig skummelt.

Hjelp!

Anonym poster: 2768aadafcf4de904b51f5f3a7b3102d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Her har du ingenting å fare med med mindre du kan bevise at du har betalt - hvilket jeg tror du finner lettest ut med en kontonutskrift som viser betalingen - så må du nok betale. Du er selv ansvarlig for å melde adresseendring der det trenges og kan ikke bruke det som unnskyldning for å slippe salærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig? Så at de får brev etter brev i retur og likevel ikke kontakter meg på annen måte, har det ingenting å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg betaler nå er da saken ute av verden? Ingen betalingsanmerkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du betaler er saken ute av verden. Men om du påstår du har betalt, har du ikke bevis for det på kontoutskrift fra banken da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Inkassoselskapet har mye større muligheter til å søke i register etter rett adresse enn det vanlige selskaper har.

Du har glemt å betale i mange måneder - at brevene deres ikke kom frem er din feil da du ikke meldte adresseendring og samtidig glemte å betale.

Når opprinnelig beløp, renter og salær er betalt vil anmerkninger slettes.

Det skulle tatt seg ut at en kunne påberope seg "jeg har ikke fått melding så derfor skal jeg ikke betale". Kan jo bare bestille da i vilden sky og flytte fra regningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dere lurer på det opprinnelige kravet:

Jeg har hatt månedlig betaling som fasttrekk. Striden her går på når oppsigelsestiden utløp. Jeg fikk en Mail om bekreftet oppsagt abonnement og når siste betaling skulle skje. Deretter avsluttet jeg fast oppdrag i nettbanken etter dette. Mailen med datoen slettet jeg ved nyttår fordi jeg regnet med at det måtte ha gått så lang tid at jeg ikke ville behøve den. Det var jo en tabbe ser jeg nå som vi er uenige om sluttdato.

Men jeg har sagt til dem at jeg kan betale denne siste månedsavgiften ettersom jeg ikke kan bevise dette.

Men gebyrene er det jeg bestrider.

Jeg forstår at det ikke kan være slik at man bare kan flytte og nekte for å ha mottatt purringer. Men i mitt tilfelle har intet mindre enn tre brev blitt sendt i retur (to fra treningssenteret og ett fra kredittselskap før de oppdaterte adressen). Og ingen har kontakter meg per Mail eller telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med inkassoselskapet. Skjedde meg det samme en gang, hadde byttet adresse, men ikke gitt beskjed av ulike grunner. Inkassoselskapet ringte meg siden jeg aldri betalte, jeg forklarte situasjonen og de slettet gebyrene og jeg betalte kun det opprinnelige kravet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I såfall må du levere inn en SKRIFTLIG innsigelse på at du bestrider kravet med grunn i at treningssenteret bekreftet skriftlig på e-post til deg når oppsigelsestiden var. De krever og må kunne bevise sitt krav. Legg ved en mase om at du aldri tidligere har latt være å betale i tide til dem.

De har bevisbyrden her og må kunne dokumentere oppsigelsestiden.

Det var tåpelig av deg å slette e-posten - en utskrift av denne sammme med siste regning hadde gjort susen nå. Samtidig må jo de ha et grunnlag for kravet sitt - en oppsigelsesdato. Den må DE dokumentere. Forhold deg til inkassoselskapet - det er der kravet ligger nå. Når du leverer innsigelse - som blir styrket av at du ikke meldte adresseendring og at du faktisk har flyttet - kan de ikke gå videre med de rettslige skrittene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du av prinsipp ikke betaler fordi du har gjort det som er rett så skal du ikke betale. Hvilket inkassoselskap er dette?

Ring de og si at du bestrider kravet, da skal renter og salærer stoppes inntil du har levert en skriftelig meldng om dette. Dette skjer daglig da man desverre ikke har systemer som er gode nok for at alt blir korrekt.

Det tar deg maks 15 min å bestride kravet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...